واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: در يك گزارش تلويزيوني، گزارشگري در بزرگراه جلال آل احمد ايستاده بود و از رهگذران كه غالباً هم جوان بودند ميپرسيد: آل احمد كيست؟ يكي پاسخ ميداد: رياضيدان، ديگري ميگفت: از دانشمندان ايراني است و... براي كشور اسلاميمان با سابقه غني فرهنگي و علمي كه در اين زمينه بلاشك يكي از پيشگامان بزرگ جهان بود، خوب نيست مردم، اديبان، هنرمندان و مشاهير معاصر خويش را نشناسند و در اين زمينه هر چه به عقبتر برويم اين عدم شناخت و آگاهي بيشتر و بيشتر خواهد شد. در عرصه شناساندن تاريخ و قوميتمان شبكههاي مختلف سيما ميتوانند نقش مهم و سازندهاي ايفا كنند. ساخت مجموعههايي درباره ابن سينا، شيخ بهايي و... تاكنون گامهاي مثبت و سازندهاي بوده است كه براي آشنا كردن مردم اين ديار بخصوص مخاطبان سيما با گذشته پر افتخارمان برداشته شده است. در اين ميان مشاهيري مثل ابن سينا كه بههر شكل براي بيشتر مردم آشناست، مشاهيري هستند كه عليرغم بزرگي و دانششان براي مردم شناخته شده نيستند و حتي در كتابها نيز آنچنان كه بايد نميتوان ردي از آنها يافت. از اين دست مشاهير ميتوان به جمشيدبن مسعودبن محمود طبيب كاشاني ملقب به غياثالدين اشاره داشت كه در ماه مبارك رمضان زندگينامه اين رياضيدان برجسته، ستارهشناس و محاسب ماهر و زبردست در قالب مجموعه تلويزيوني «نردبام آسمان» از شبكه اول سيما به نمايش گذاشته شده است. شايد علت پخش اين مجموعه در ماه مبارك رمضان، وفات غياثالدين در نوزدهم ماه مبارك رمضان سال 832 هجري، زماني كه براي رصد به حومه سمرقند رفته بود، باشد.ساخت چنين مجموعههايي از زواياي مختلف ميتواند براي جامعه جوان ما پربار و سازنده باشد، چرا كه چنانچه اين مجموعهها با دقت و موشكافي بيشتري ساخته شود بار فرهنگي بسياري را ميتواند به مخاطب ارائه كند. چگونگي زندگي، ارتباط آدمها با يكديگر، برخورد حكومتها با مردم، چگونگي لباس پوشيدن و حتي محاوره در عصري كه دانشمند مورد نظر زندگي ميكرده است، همچنان كه اشاره شد ميتواند جوانان ما را با غناي فرهنگي و علمي كشورمان آشنا كند. چنانچه در روابطي كه اشاره شد اگر بخواهيم با ساده نگري برخورد كنيم، نه تنها بار مثبت و سازندهاي را كه از نمايش چنين مجموعههايي بايد به دست بياوريم، نخواهيم آورد، بلكه سادهنگري را نيز به تماشاگر القاء خواهيم كرد. در مجموعه نردبام آسمان كه خوش ساخت است و در پي به آن خواهيم پرداخت، ضعف بزرگي به چشم ميخورد كه آن هم زبان گفتار يا ديالوگهاي مجموعه است. از قرن 6 تا پايان قرن 9 هجري سبك متداول در ادبيات آن زمان، سبك عراقي بود كه كتب و منابع بسياري بخصوص «گلستان» نوشته شيخ اجل سعدي ميتوانست دستمايه خوبي براي نوشتن ديالوگهاي روان و قابل فهم براي مخاطب عام توسط حامد عنقا، نويسنده فيلمنامه مجموعه باشد تا مخاطب با تمامي فرهنگ زمان زندگي غياثالدين جمشيد آشنا شود و تنها به جاي گفتن: ببخشيد، بگويد: عذر تقصير يا جملات گاه به گاهي اينچنيني اكتفا نشود. مجموعه نردبام آسمان را محمدحسين لطيفي كارگرداني كرده است. لطيفي در تمامي زمينههاي سينما از طراحي صحنه و لباس گرفته تا چهرهپردازي، فيلمنامهنويسي و كارگرداني فعال بوده و سابقه قابل قبولي در تمامي زمينههاي فعاليتش داشته است. رد پاي سينما را در نمابندي (دكوپاژ) نردبام آسمان ميتوان ديد. نماهاي باز (لانگ شات) كه بيشتر در سينما كاربرد دارد و به دليل پرده كوچك تلويزيون، معمولاً از آنها در كارهاي تلويزيوني اجتناب ميشود در مجموعه نردبام آسمان كم ديده نميشود؛ هرچند در كل مجموعه، يكدستي بازي، بازيگران و كار كارگردانش بسيار قابل تامل است. در ميان بازيگران اين مجموعه شخصيتي كه بيشتر از همه توجه تماشاگر را به خود جلب ميكند، بازي داريوش كاردان در نقش پدر غياثالدين مسعود طبيب است. تماشاگر تاكنون كاردان را بيشتر در قالب نقشهاي طنز يا به عنوان كارگردان چنين مجموعههايي ديده بود. داريوش كاردان با بازي خوبش در اين مجموعه نشان داد كه ميتوان از او به عنوان بازيگري كه قادر به ارائه نقشهاي متفاوتي است، نام برد. در كنار كاردان بازي وحيد جليلوند در نقش غياثالدين جمشيد و راحتي او جلوي دوربين بسيار چشمگير است. حتي بازيگر خردسال عليرضا مظفري كه نقش كودكي او را باز ميكند نيز توانسته غياثالدين جمشيد را به عنوان كودكي كنجكاو كه در تلاش يافتن مجهولات است و درك بيشتري از همسالانش دارد، بخوبي ارائه كند. استقبال مخاطبان از مجموعه نردبام آسمان نشانگر آن است كه تماشاگران سيما به مجموعههاي تاريخي علاقهمندند و در اين ميدان مبارزه فرهنگي جا دارد كه دستاندركاران سيما با به تصوير كشيدن تاريخ غني علمي، فرهنگي و هنري اين ديار، جوانان ما را هر چه بيشتر با اين گذشته پرافتخار آشنا كنند. شايد يكي از مشكلات بزرگ توليد چنين مجموعههايي، هزينه بسيار بالاي آن باشد كه آن هم به لطف امكانات ديجيتال ميتوان از اين هزينهها كاست. از سوي ديگر با توجه به مجموعههاي تاريخي كه تاكنون در سيما توليد شده است و استفاده از امكانات دكور، لباس و ديگر وسايل به جا مانده از آن مجموعهها ميتوان هزينههاي توليد چنين مجموعههايي را پايين آورد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]