واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: يك منتقد با بيان اين كه «درباره الي...» نظر همه منتقدان را جلب كرده است، اظهار داشت: اين فيلم در تاريخ سينماي ايران ماندگار ميشود چون در يك كلام، هر چيز نابي را كه ما در سينما انتظار داشتيم در آن وجود دارد.«رضا درستكار» در گفتو گو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد فيلم «درباره الي...» ساخته اصغر فرهادي،گفت: به نظر من دو فيلم برتر و پديده جشنواره فجر اخير «وقتي همه خوابيم» و «درباره الي...» بودند كه هر دو فيلم نقطه عطف اين سالها به شمار ميروند. و منتقدان را به ميدان نظري دعوت كردند. «وقتي همه خوابيم» موافقان و مخالفان زيادي داشت اما «درباره الي...» نظر همه منتقدان جلب كرد. وي در ادامه افزود: در مورد «درباره الي...» نظرات آميخته به سياست بود و مسئله مربوط به يكي از بازيگران آن، يك جبهه جديد به وجود آورد اما امروزه كه خوشبختانه اين فيلم موفق به اكران عمومي در آمده است، ميتوان خارج از بحث حواشي فيلم، در مورد خود فيلم «درباره الي...» بحث كنيم. درستكار در مورد مضمون فيلم «درباره الي...»، افزود: به نظر من اين جنازه «الي»نيست كه در فيلم ديده ميشود بلكه جنازه رفتار طبقه متوسط و مردان ماست و «اصغر فرهادي» خيلي خوب توانسته به اين قضيه عينيت ببخشد و درون واقعيات را به شكلي فوقالعاده پديدار كند. در حقيقت حاصل تفكر اين طبقه يك جنازه است. از درونيات اين جمع يك جسد باقي ميماند كه تماشاگر را درگير ميكند، تأثيرگذاري عميق و فوقالعاده دارد و خيلي نزديك به هنجارهاي زندگي ما است. درستكار تصريح كرد: به نظر من «درباره الي...» اولين فيلمي است كه تصويري واقعي يك طبقه اجتماعي ايران را نمايش ميدهد. تصويري كه خيلي شبيه اين طبقه است و اوج و فرود اين طبقه را ماهرانه به نمايش ميگذارد و اين اولين توفيق «درباره الي...» است. «اصغر فرهادي» از طريق يك درام توانسته فوقالعاده و بينظير كار كند و طبقهاي را كه خيلي شكننده هستند، به نمايش گذارد. نيمه اول فيلم خوشگذراني اين طبقه را فوقالعاده به تصوير كشيده است اما در نيمه دوم به طور شگفتزدهاي شكنندگي اين طبقه ديده ميشود. اين منتقد افزود: «درباره الي...» مثل يك ترازو، دو وضعيت شادي و غم را ترسيم ميكند. در نيمه اول كاملا مختصات اجتماعي عام اين طبقه به تصوير كشيده شده و در نيمه دوم وارد لايههاي عميق و پنهان فيلم ميشويم. كاركرد و نقطه قوت فيلم از نيمه دوم شروع ميشود. وقتي «اصغر فرهادي»، چاقوي خود را به روي اين طبقه ميكشد و از اين طريق يك فيلم اخلاقي جديد با معيارهاي تازه توليد ميشود، هر چقدر جلو ميرويم ميبينيم شخصيتهاي فيلم زنده و حاضر هستند. فيلمهاي اين دهه، بعد از اين كه از پرده ميافتند فراموش ميشوند اما كنش و واكنش ، اتفاقات و چاقويي كه با اين فيلم به روح و روان اين طبقه خورده ميشود و مخاطبان «درباره الي...» آنها را مشاهده ميكنند، فوقالعاده است. درستكار گفت: «اصغر فرهادي» كارگردان بسيار جالب و رو به جلويي است و در روند فيلمسازياش جهشهاي فوقالعادهاي را شاهد هستيم. يكي از ويژگيهاي ايشان اين است كه در همه اين سالها خود را نباخته است و يك انسان متين و موقري است. وي تأكيد كرد: «درباره الي...» جزو اولين كارهايي است كه تمام خوبيها را داراست ضمن آن كه كماكان لايههايش را حفظ كرده و سازندهاش تمام انرژي خود را صرف فيلم كرده و روح زندگي را در اين فيلم دميده است. «اصغر فرهادي» خوشبختانه در اين حركت گام مثبت برداشته است و نشان داده فيلمساز قابل اتكا و اعتنايي است. وي در مورد نكات فني فيلم افزود: تدوين اين اثر به رغم اين كه خيلي پيچيده نيست، اما ريتم را حفظ كرده است. از سويي فيلم «درباره الي...» توانسته از تمام عناصر دخيل در سينما مثل: صدا، نور، تصوير، لوكيشن، بازيها، تدوين و ... همه در خدمت اهداف فيلم و محتوا و داستان استفاده كند. اين خصيصه مهمي است و در جايي كه بتوان اين كار و اهداف را در سيطره خود درآورد و در قالب يك فيلم آنها را مهار كرد، اين نقطه عطف و نشاندهنده توفيق يك كارگردان است. علاوه براين، مديريت در كار عالي درآمده است. به طور مثال فيلم بدون موسيقي است اما آمبيانس صداي دريا و يا حركت دوربين روي دست، شكنندگي و عدم اطمينان را خيلي خوب انتقال ميدهد و همين جزئيات است كه فيلم را ارزشمند ميكند. از سويي توانايي استفاده از بازيگران فوقالعاده است و روح زندگي در بازيگران دميده شده است. وضعيتي كه مخاطبان را چالش ميكشد عالي است. در بازيگري نقشها تقسيم شده و همه سهم دارند و به عبارتي ديگر، در اين فيلم ما بازيگر اول نداريم و به نظر من ستاره فيلم و نقش اول «درباره الي...»، كارگردان فيلم است و چيدمان خالق اثر به وضوح ديده ميشود. چيزي كه ما در سينماي ايران نداريم! وي ادامه داد: ما در سينمايمان كارگردان زياد داريم. حتي انجمن كارگردانان هم داريم، اما فيلمساز نداريم. حالا فيلمسازي متولد شده كه تفكر دارد. درستكار گفت: «اصغر فرهادي» در اين فيلم سربلند است و از همه مهمتر آن كه وي در واقعيت محض محدود نمانده و از اين واقعيت، راهي پيدا كرده تا به حقيقت يك طبقه برسد. وي چيزي به دانش و شناخت ما در فيلم اضافه ميكند و اين يك نقطه عطف است و در اينجا تفاوت «اصغر فرهادي» با ديگر فيلمسازها مشخص ميشود. اين منتقد به فارس گفت: امروزه به جرات ميتوان گفت كه «اصغر فرهادي» متولد شده و به نظر من بعداز «مجيدمجيدي» و «جعفرپناهي»حالا «اصغر فرهادي» يك فيلمساز قهار است كه ميتواند پايهگذار يك جريان مثبت در سينماي ايران باشد. فيلم «درباره الي...» در تاريخ سينماي ايران ماندگار ميشود چون در يك كلام، هر چيز نابي را كه ما در سينما انتظار داشتيم در اين فيلم وجود دارد. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]