تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817094793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي درباب اكران «حريم»‌


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: «اسماعيل براري»، «رضا خطيبي»، «مهرداد ميرفلاح» و «عبدالله اسفندياري» در گزارش فارس، درباره موقعيت سينماي وحشت در ايران اظهارنظر كرده‌اند. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، به بهانه اكران عمومي فيلم ترسناك «حريم» و پيش‌رو بودن نمايش فيلم‌هايي چون «پستچي سه بار در نمي‌زند»، «خواب ليلا» و «سايه وحشت» در ماه‌هاي آينده، براي آگاهي بيشتر درباره اين گونه از سينما و جايگاهش در ايران با هنرمندان اين عرصه به گفت‌وگو نشسته‌ايم. * مهرداد ميرفلاح : نبود امكانات لازم براي به تصويركشيدن فضاهاي لازم به سينماي وحشت ضربه مي‌زند مهرداد ميرفلاح سازنده "خواب ليلا " به اقبال جوانان به اين گونه از سينما اشاره داشت و گفت: "اگر به ويدئوكلوپ‌ها سري بزنيم و متوجه جايگاه محكم اين نوع فيلم‌ها در ميان سي‌دي‌هاي وارداتي خواهيم شد. در نسل گذشته نيز بر همين منوال بوده، در سه دهه قبل اگر از كسي اسم پنج كارگردان را مي‌پرسيديد و آن شخص حتي اگر سينماروي حرفه‌اي هم نبود، حداقل اسم دو نفر را مي‌دانست و بلافاصله از مرحوم ساموئل خاچيكيان و آلفرد هيچكاك نام مي‌برد. " وي در ادامه به جايگاه سينماي وحشت اشاره داشت و گفت: "سينماي وحشت حتي در ديگر سبك هاي سينمايي هم نفوذ داشت حتماً در كمدي كلاسيك بالا رفتن هارولدلويد را از برج يا سقوط ترن و طناب بازي‌ها و غيره را به ياد داريد. هنر سينما با ادابيات و ديگر هنرهاي معاصر خود آميخته است و اين آميختگي گاه در پس زمينه تاريخي آن اجتماع نهفته و پس از گذشت زمان هويدا مي‌شود. اگر نگاهي به مينياتورها در دوره شكوفايي اين هنر بالاخص در دوره تيموريان بيندازيم رد دلهره را پيدا خواهيم كرد پس اين ادعا كه هنر ايراني بهره‌اي از اين ژانر نبرده، كاملاً بي مورد است، پس چرا سينماي كنوني بهره‌اي مناسب از اين ژانر نبرده است؟ " ميرفلاح به فقدان ابزار در سينماي ايران اشاره كرد و گفت: "در اين گونه از سينما ابزار و ادوات و متخصصان حرف اول را مي‌زنند فقدان ابزار در سينماي ايران براي بازسازي فضاي ترسيمي آنقدر زياد است كه سازندگان ترجيح مي‌دهند پا از سينماي رئال (نه به معناي قصه بلكه ايجاد تصاوير رئال) فراتر نگذارند. اين تجربه در فيلم "خواب ليلا " براي من كاملاً مشهود بود و گاه براي گرفتن چند پلان مجبور مي‌شديم ابزاري را درست كنيم كه چند ميليون تومان هزينه داشت در حالي كه در خارج از ايران تمام اين وسايل، موجود و قابل كرايه كردن هستند. با اين اوصاف فكر مي‌كنم اگر سينماي ترس ابزار و متخصصان خود را پيدا كند، مي‌تواند حرف مناسبي در سينما هم‌پاي سينماي دنيا داشته باشد. " * عبدالله اسفندياري: ذائقه مخاطب ايراني باعث مهجوريت اين گونه از سينماست عبداله اسفندياري تهيه كننده سينما ذائقه مخاطب ايراني را دليل عمده مهجور ماندن سينماي وحشت دانست و گفت: "شايد يكي از دلايلش ذائقه مخاطب ايراني است كه بيشتر به سمت فيلم‌هاي كمدي و مفرح يا ملودرام‌هاي اجتماعي علاقه‌مند است و تمايلي به سينماي وحشت ندارد. در حالي كه سينماي وحشت در سراسر دنيا به خصوص در كشورهاي اروپايي و آمريكايي مورد توجه مخاطبان قرار مي‌گيرد. مردم ايران با مشكلات مختلف اقتصادي ، اجتماعي مواجه هستند و به همين دليل سعي مي‌كنند فيلم‌هايي را براي ديدن انتخاب كنند كه مفرح و شادي‌آور باشد تا براي ساعتي از مشكلات خود فاصله بگيرند. " وي در ادامه به تكنيك بالاي فيلم‌هاي ترسناك خارجي اشاره داشت و گفت: "شايد يكي از دلايل اقبال جوانان كشور به فيلم‌هاي ترسناك آمريكايي و اروپايي تكنيك بالاي اين فيلم‌ها و استفاده از امكانات جلوه‌هاي ويژه باشد كه صحنه‌ها را قابل‌باورتر به نمايش مي‌گذارد و ما در ايران در اين گونه سينمايي تجربيات لازم را نداريم. " اسفندياري در پايان به ذائقه صلح جو و آرامش طلب ايراني اشاره داشت و گفت: "روحيه ايراني آرامش طلب و صلح جوست و يكي از دلايلي كه باعث عقب ماندن اين ژانر نسبت به گونه‌هاي ديگر سينمايي همين ذائقه و روحيه ايراني است. " * رضاخطيبي: جوانان از علاقمندان سينما وحشت هستند سيدرضا خطيبي كارگردان فيلم "حريم " معتقد است: "سينماي وحشت نيز مانند گونه‌هاي مختلف سينمايي، مورد اقبال مخاطب قرار مي‌گيرد. اگر نگاهي گذرا به ميزان فروش فيلم هاي شبكه هاي مختلف فيلم در كشور داشته باشيم، به ميزان علاقمندي مخاطب جوان اين فيلم‌ها پي خواهيم برد. " وي خاطرنشان ساخت: "بهتر است همه گونه‌هاي مختلف سينمايي در ايران ساخته و اكران شود تا ذائقه مخاطب ايراني همانگونه كه با فيلم‌هاي كمدي و اجتماعي آشنا شده است با اين فيلم‌هاي ديگر نيز آشنا شود. بايد فيلمساران با انتخاب و ساخت سوژه‌هاي مختلف ذائقه مخاطب را تغيير دهند. " * اسماعيل براري: سينماي وحشت در ايران پا نخواهد گرفت اسماعيل براري سازنده فيلم "گزارش مريم " درباره عقب‌ماندن سينماي وحشت در ميان‌گونه‌هاي سينمايي گفت: "در اغلب ضرب‌المثل‌هاي ايراني ردپايي از عرفان، آن هم از نوع اسلامي به چشم مي‌خورد. در اين ضرب‌المثل‌ها، لطافت و ظرافت‌هاي خاصي وجود دارد كه ما از كودكي با آن آشنا مي‌شويم و در خانه و محل كار و كتاب‌هاي درسي و اجتماع با آن برخورد داريم كه البته كاركردهاي مشخصي هم در امور روزمره ما دارند. مردم ايران همه به نوعي با اين عرفان آشنايي دارند و مي‌توان گفت كه با درجات متفاوت همگي عارف هستند! ا در اين جمعيت 70 ميليوني كه در رفتار و گفتارشان به‌نوعي عرفان ديده مي‌شود، چگونه مي‌توان از زمينه‌هاي ايجاد ژانر وحشت سخن گفت؟ " وي ادامه داد: "خواستگاه ژانر وحشت و پيدايش آن به دوره‌هاي مشخصي از سينماي اكسپرسيونيسم آلمان و سينماي كلاسيك و صامت آمريكا برمي‌گردد و نشان‌دهنده شرايط و روحيات جوامع غربي و طرز تفكر آن‌ها،‌ بويژه پس از جنگ هاي جهاني است. چگونه مي‌توان توقع داشت مردم ايران با شرايط و رفتار اجتماعي كه در بالا ذكر شد، به سينماي وحشت توجه و اقبال نشان دهند. سينماي وحشت در آمريكا و اروپا متداول است اما در ايران نمي‌توان اين گونه از سينما را به صورت رايج و متداول داشته باشيم، زيرا از كوزه همان برون تراود كه در اوست. " براري ادامه داد: "سينماي وحشت هيچ گاه در ايران پا نخواهد گرفت زيرا شرايط عمومي جامعه نيازمند اين گونه از سينما نيست. " به گزارش فارس، روزگاري كه هيچ‌كس نمي‌توانست جيغ و فرياد شما را بشنود، "سينماي صامت " كه اسمش را سينماي "قلمرو سايه روشن " ناميده بودند، براي القاي وحشت و ترس به مخاطب به دنياي ارواح پناه برد. بعدها هيولاهاي عظيم و موجودات فضايي با چشم‌هاي از كاسه بيرون آمده بر پرده عريض سينماها خودنمايي كردند. و بعدتر ترس مدرن شد و از هيولاها و موجودات فضايي در فيلم‌ها ديگر خبري نبود... اين گونه از سينما وارد خانه‌ها شد و از فضاي خانه و محل كار براي ترساندن مخاطب استفاده كرد. همچنين كج خيالي و جنون توانست به سينماها و اين گونه از سينما وارد شود و خوراك اين نوع از سينما را فراهم نمايد. اما سهم سينماي ما از اين همه ترس و وحشت كه مخاطبان بسياري را از طريق شبكه ويدئويي در ايران با خود همراه مي‌كند، چقدر بوده است؟ و چقدر توانسته براي اين مخاطبان كه فيلم هاي اروپايي و آمريكايي را با تهيه از شبكه ويدئويي و يا قاچاق به خانه مي‌برند، در سالن سينماها با خود همراه سازد و براي خواسته مخاطب خوراك آماده كند و مخاطب جوان را با نمايش اين‌گونه از سينما با خود همراه سازد؟ انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن