تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805458424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وضعيت مواد تبليغاتي فيلم‌هاي ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: با اين پيش فرض كه هزينه طراحي سنتي پوستر، آنونس و عكس در مقايسه با شيوه‌هاي نوين مقرون به صرفه است، حوزه تبليغات سينمايي دچار تكرار و مخاطب در مواجهه با اقلام تبليغي فيلم‌هاي در حال اكران سينما دلزده است.به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، سينما به عنوان يك هنر-رسانه فراگير و تأثيرگذار در جوامع مختلف به شمار مي‌رود و بيهوده نيست كه علاوه بر وجوه ياد شده از آن به عنوان هنر - صنعت ياد مي‌شود. سينما ممزوجي از هنرهاي مختلف با كاركردهاي وسيع است كه تصوير (فيلم) را براي مخاطب با در آميختن هنرها جذاب و نهايتا به عنوان يك كالاي فرهنگي تهيه، توليد و به مرحله اكران مي‌رساند. هنر- صنعت سينما با توجه به گستره وسيع خود، زايشگر تخصص‌هاي بكر و بعضا كمتر شناخته شده در خود براي ديدن فيلم به عنوان محصول است كه يكي از اركان اساسي براي عرضه موفق فيلم به عنوان كالاي فرهنگي، بخش «مواد تبليغي» است كه در خود حاوي اجراي مختلف و در عين حال مرتبط با هم است. مواد تبليغي به عنوان يكي از عناصر و عوامل مهم در عرصه سينما، قطعا در صورت توجه، رشد و توسعه اين صنعت را به همراه خواهد داشت و عدم توجه درست به آن بدون شك باعث ريزش مخاطب و كاهش رونق اكران مي‌شود. اين درحالي است كه با توجه به توسعه فناوري‌ ديجيتالي و رشد صنايع گرافيكي در كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته، به كيفيت پوستر‌ها و بيلبوردهاي تبليغاتي در سينماي ايران آنگونه كه نياز اين هنر- صنعت است، توجه نمي‌شود. در صورتي كه مواد تبليغي و اطلاع‌رساني به عنوان بخشي تأثيرگذار درعرصه پخش فيلم‌هاي سينمايي به شمار مي‌رود و در صورت توجه، اهميت آن بيش از پيش براي صاحبان فيلم و توزيع‌كنندگان و مخاطبان اين عرصه مشخص خواهد شد. بي‌اطلاعي و بعضا اصرار بر اعمال شيوه‌هاي سنتي در حوزه طراحي و اجراي مواد تبليغي سينما با اين پيش فرض كه هزينه طراحي پوستر، آنونس و عكس در مقايسه با شيوه‌هاي نوين مقرون به صرفه است، اين حوزه را دچار تكرار و مخاطب را در مواجهه با اقلام تبليغي فيلم‌هاي در حال اكران سينما دلزده مي‌كند. حركت در اين دايره بسته در حالي به عنوان رويكرد غالب در ميان تهيه كنندگان و پخش كنندگان ايراني وجود دارد كه در خارج از مرزها هم‌كسوتان سينمايي آنها بيشترين هزينه‌ها را صرف تبليغات براي پخش فيلم‌هاي خود در داخل و خارج از كشورهايشان صرف مي‌كنند. سينماگران، كارشناسان و صاحب نظران بسياري با تأكيد بر اعمال شيوه‌هاي نوين در عرصه تبليغات به ويژه طراحي مواد تبليغي در سينما مطابق با توانايي اين حوزه، عبور از شيوه‌هاي سنتي و منسوخ شده در گستره تبليغي سينما را ضروري مي‌دانند. * توكل‌نيا: شيوه‌هاي قديمي به تبليغات سينمايي، صدمه مي‌زند «حسن توكل‌نيا» تهيه‌كننده سينما با اشاره به ضرورت اساسي تبليغات براي نمايش فيلم‌هاي سينمايي، يادآورشد: تبليغات در سينما از ابتداي پيدايش اين هنر- صنعت رايج بوده به نحوي كه برنامه آينده سينماها به صورت آنونس و عكس از چند ماه قبل از اكران فيلم معرفي مي‌شد و چند سالي است كه تيزر و بيلبوردهاي تبليغاتي رايج شده است. وي افزود: تلويزيون با ايجاد اين زمينه تبليغاتي فقط توانسته منبع درآمدي براي خود حاصل كند، در صورتي كه تبليغ كالاي فرهنگي نسبت به كالاهاي تجاري بايد متفاوت باشد، زيرا با تبليغات درست است كه مردم به سينما گرايش مي يابند. تهيه‌كننده فيلم «دست‌هاي آلوده»، گفت: شهرداري نيز با ايجاد بيلبوردهاي شهري ادامه راه تلويزيون در كسب درآمد بوده و هيچ كدام به اين مطلب نمي‌انديشند كه اين حرفه جزئي از وجود آنهاست و بايد خود پيشگام در تبليغات آن باشند. به عقيده توكل‌نيا، شيوه پخش آنونس برنامه آينده اكران سينماها نيز از منظر تبليغي عقلاني نيست، چرا كه مخاطب از اين طريق مي‌تواند قبل از تماشاي آثار، اكران بعدي از كم و كيف آن مطلع شود، بنابراين در زمان نمايش فيلم پخش تيزر و ساير اقلام تبليغي براي او جذاب نخواهد بود و اين به اكران فيلم صدمه مي‌زند. تهيه‌كننده فيلم «كاغذ بي‌خط» وجود خلاقيت در آثار تبليغات سينمايي را بسيار كمرنگ خواند و گفت: متأسفانه هيچ كدام از پخش‌كنندگان به دنبال ايجاد خلاقيت در تصويرسازي و طراحي آثارشان نيستند و به نوعي همه آثار كپي‌برداري از آثار گذشته است و اين سبب مي‌شود كه ذوق مخاطب را از ديدن اين تبليغات خنثي كند و همگان دچار يكنواختي و بي‌ميلي شوند. وي يادآور شد: تبليغات سينمايي مانند تبليغات مواد غذايي پرمحتوا و داراي ظاهري خوش باشد تا بتواند فرد گرسنه را به طرف خود بكشد و همانطور كه تبليغات تجاري در سراسر دنيا در رقابت حرفه‌اي و به روز هستند، تبليغات فرهنگي نيز بايد اين شيوه را ايجاد كنند. تهيه‌كننده فيلم «جنايت» با اشاره به راهكارهاي ايجاد خلاقيت‌هاي تبليغاتي در سينما، افزود: دست‌اندركاران سينمايي براي گرايش و اشتياق به سمت خلاقيت‌هاي تبليغاتي، مي‌بايست امكانات و بودجه مناسب در اين عرصه اختصاص دهند. *‌ منيژه حكمت: شيوه تبليغ فيلم بايد از حالت سنتي خارج شود منيژه حكمت كارگردان و تهيه‌كننده سينما هم در اين زمينه، گفت: تبليغات سينمايي بايد از شيوه‌هاي سنتي خارج و پا به عرصه نوگرايي بگذارد. كارگردان فيلم «سه زن»، سينما را چون ديگر صنايع رايج نيازمند تبليغات پويا و متنوع دانست و گفت: عرصه سرمايه و صنعت نيازمند تبليغات است تا بتواند از اين طريق محصولاتش را در سطح داخلي و بين‌المللي معرفي كند. حكمت يادآورشد: كالاي فرهنگي و هنري همانند ديگر محصولات نيازمند تبليغات است با اين تفاوت كه مخاطب به دنبال جذابيت و ظرافت‌هاي ويژه هنري است و اين خلاقيت و نوآوري است كه آن را به سمت ديدن فيلم در سينما مي‌كشاند و اگر اين شيوه بخواهد يكنواخت و رو به تكرار رود، مخاطب نيز همانند آن تبليغ دچار پيري و دلسردي مي‌شود. اين كارگردان با اشاره به فعاليت‌هاي صورت گرفته و امنيت حاصل شده در سينما، گفت: با تلاش شايسته مديريت سينمايي و برقراري فضايي آرام و اطمينان‌بخش در ميان فيلمسازان، رشد و بالندگي سينماي ايران براي همگان مشهود است اما بايد در ديگر زمينه‌هاي زير بنايي از جمله تبليغات سالم و استاندارد، ديگر ارگان‌ها نيز همكاري داشته باشند. حكمت با تأكيد بر تعامل نهادهاي فرهنگي و شهري نظير تلويزيون و شهرداري‌ها تصريح كرد: متأسفانه بخش‌هاي يادشده به اين نتيجه نرسيده‌اند كه كالاي فرهنگي نيازمند حمايت ويژه و برخلاف محصولات تجاري است، زيرا كالاي فرهنگي در تمام دنيا به طور مجاني تبليغ مي‌شود و تمام رسانه‌هاي تبليغاتي بايد اين را بدانند كه كمك به هنر سينما يك رسالت ملي است. وي، تغيير و تحول در حوزه تبليغات فيلم را امري ضروري دانست و گفت: عرصه تبليغات بسيار گسترده است و با ورود فناوري جديد و ايجاد رقابت حرفه‌اي مي‌بايست تجربيات جديد را وارد اين حوزه كرد. * عابدي: تغيير ذائقه پخش‌كنندگان فيلم در حوزه تبليغي ضروري است امير عابدي با اشاره به اهميت اين موضوع، گفت: تقويت ريشه‌هاي آكادميك منجر به ارتقاي وضعيت حوزه مواد تبليغي و اطلاع رساني سينماي كشور خواهد شد. اين عكاس سينما با اشاره به حضور افراد به طور تجربي در صنوف سينمايي همچون تهيه‌كنندگي، پخش‌كنندگي، مديريت توليد و حتي عكاسي، ادامه داد: بخش‌هاي يادشده هر يك از اركان تخصصي سينماست و حضور افراد مي‌بايست در فرآيندي علمي صورت گيرد و اين در حالي است كه براي گرايش‌هاي يادشده هيچ جايگاهي در مراكز علمي وجود ندارد. به گفته عابدي، تغيير ذائقه پخش‌كنندگان سينمايي به ويژه در بخش گرافيك اساسي است، چرا كه پوستر اكثر فيلم‌ها شبيه يكديگر بوده و هيچ گونه تفاوتي از نظر مضمون و محتواي فيلم در مواد تبليغي ديده نمي‌شود. عكاس فيلم‌هاي «گرداب»، «چهارشنبه سوري»، «فرش باد» و «هفت پرده»، افزود: براي برون رفت از مشكل موجود چه در عرصه مواد تبليغي و ساير اجزاي سينما بايد تفكيك تخصصي در امور صورت گيرد و تبعبض‌هاي رايج به ويژه در ارزشگذاري فعاليت‌ها از بين برود. وي با طرح اين پرسش كه چرا در ارزشگذاري ميان فعالان عرصه مواد تبليغي و اطلاع‌رساني با ساير بخش‌ها در جشنواره فيلم فجر، تفاوت وجود دارد، افزود: تخصص در سينما همچنان بي‌ارزشي است و اين تضاد در نوع جوايز و ميزان آن كاملا مشخص است. عابدي در عين حال از تغييرات محتوايي و مثبت در قالب برنامه‌هاي مدون در حوزه مواد تبليغي و اطلاع رساني سينما خبر داد و گفت: نوع برنامه‌ها و كيفيت اجراي آن به زودي اعلام خواهد شد. * سرتيپي: ارتقاي ذائقه مخاطبان با تغيير شيوه‌هاي تبليغي در سينما علي سرتيپي، تهيه‌كننده و پخش‌كننده سينما، طراحي و ابداع شيوه‌هاي جديد تبليغي در سينما را يك ريسك بزرگ دانست. اين تهيه‌كننده، تغيير و تحول و نوگرايي در شيوه تبليغ را در سينما امري ضروري خواند و گفت: نوگرايي و ابداع شيوه‌هاي جديد شرط لازم براي جذب مخاطب به سينماست، چرا كه مخاطب در مرحله نخست از طريق بصري با فيلم ارتباط برقرار مي‌كند و با ديدن تبليغ حال از هر منبع براي ديدن فيلم مورد علاقه‌اش به سينما مي‌رود. سرتيپي افزود: براي ايجاد طرح‌هاي نو، بايد هزينه‌هاي بسياري متحمل شد كه اگر جواب ندهد، پخش‌كننده نمي‌تواند اين ضررها را جبران كند و هميشه در پي طرحي است كه شناخته شده و در گذشته جواب داده باشد و هيچ جاي ريسكي براي آن نباشد. پخش كننده فيلم «بيست» و «وقتي همه خوابيم» توضيح داد: اغلب برنامه‌ريزي‌ها براي اكران فيلم به دليل نامشخص بودن شرايط نمايش، امكان اشتباه در خود دارد، بنابراين نوآوري همواره با ريسك و بعضا هزينه‌هاي گزاف همراه است كه در حد توان مالي پخش‌كنندگان نيست. وي تأكيد كرد: براي انجام يك طرح گسترده در چنين امر مهمي بايد يك طرح فراخوان عمومي انجام شود و از همه افراد باسابقه و دانشجويان اين رشته و هنرمندان دعوت به همكاري و ابداع شيوه‌هاي جديد شود تا بتوان از اين طريق هم چهره‌هاي خلاق شناسايي شود و هم بتوان با طرح‌هاي نو و جديد آشنا شد. وي همچنين حضور هنرمندان پيشكسوت را در كنار ديگر هنرمندان در اين حوزه ضروري دانست و گفت: حضور و استفاده از نظرات و تجربيات هنرمندان پيشكسوت در زمينه تبليغاتي در حوزه طراحي پوستر و آنوس و غيره امري لازم است، زيرا آنان با استفاده از تجربيات و آگاهي سطح سليقه مخاطب مي‌توانند بهترين شيوه‌هاي تبليغاتي را ابداع كنند. *‌ شهيدي: تبليغات فيلم منهاي ذائقه مخاطب يدالله شهيدي، تهيه‌كننده سينما نيز معتقد است كه تبليغات فيلم‌هاي سينمايي بايد مطابق ذائقه مخاطب باشد. وي كمبود بودجه و بالا بودن قيمت تبليغات كالاهاي فرهنگي نظير فيلم را از عوامل يكنواختي تبليغات در سينما عنوان كرد و گفت: رسانه‌هاي تبليغاتي از جمله تلويزيون و تيزر و بيلبوردهاي شهري هيچ توجهي به اين مطلب ندارند كه كالاي فرهنگي با ديگر اقلام تجاري متفاوت بوده و نيازمند حمايت و توجه بيشتر است. تهيه‌كننده فيلم «بي‌وفا» توضيح داد: پخش‌كنندگان گاهي به دليل اين مسايل نمي‌توانند بودجه مناسبي را در طراحي تبليغات سينمايي هزينه كنند و گاهي نيز از اين مسئله سوء استفاده كرده و همان شيوه‌هاي سنتي را دنبال و تكرار مي‌كنند. وي با اشاره به راهكارهايي كه مي‌تواند حوزه تبليغات فيلم را از يكنواختي و شيوه‌هاي سنتي خارج كند، گفت: با توجه به اينكه كشور ما همانند ديگر كشورها در جريان ورود فناوري روز دنياست و مخاطبين امروزي سينما بيشتر جوانان هستند و همگان در پي كسب اطلاعات و نوآوري‌اند، افراد مسئول در اين كار بايد زمينه‌اي را فراهم كنند كه افراد متبحر و خلاق در اين زمينه بتوانند طرح‌هاي خود را ارايه دهند. تهيه‌كننده «شام آخر» ايجاد تغيير و تحول درحوزه تبليغات فيلم را ضروري خواند و تاكيد كرد: تبليغات يكي از عوامل گرايش مخاطب به سالن‌هاي نمايش فيلم و رونق سينماست، زيرا مخاطب از اين طريق است كه به اكران آثار مختلف در هر زمان آگاهي يافته و از طريق اطلاعات تبليغاتي مي‌تواند فيلم مورد نظر خود را يافته و به سينما برود. اگر زماني اين جذابيت‌ها از بين برود و طراحان تبليغاتي نتوانند مخاطب را جذب كند، آنها دچار يكنواختي بصري شده و در نهايت اين هنر- صنعت دچار ركود مي‌شود. شهيدي از مهيا كردن امكانات و بودجه لازم به عنوان عواملي نام برد كه مي‌تواند مشوق جذب نيروي لازم، خلاق و به تعبير كار بلد براي اعمال طرح و ايده‌هاي نو در اين عرصه باشد. اين تهيه‌كننده سينما، يادآور شد: ارگانهاي مرتبط با سينما بايد براي ايجاد فضايي خلاقانه در طراحي تبليغات و ايجاد شكوفايي در گرايش مخاطب به سينما، بودجه‌اي را اختصاص دهند تا بتوان از راهكارها و نيروي باسابقه استفاده بهينه كرد. * زبردست: خلاقيت و نوآوري نياز اساسي حوزه تبليغات سينماست منوچهر زبردست، تهيه‌كننده سينما همچنين با اشاره به اينكه تبليغات در سينما بايد با خلاقيت همراه باشد، گفت: براي بهبود وضعيت تبليغاتي نيازمند بودجه و طرح هاي نوين هستيم. زبردست با اشاره به لزوم تغيير و تحول در حوزه تبليغاتي فيلم در سينما، افزود: وجود طراحان خلاق و كوشا در اين زمينه بسيار لازم است زيرا تاكنون فقط ما به دنبال يك الگو در طراحي و توليدات تبليغاتي بوده‌ايم. اين تهيه كننده سينما تأكيد كرد: با ايجاد طرح فراخوان از هنرمندان و علاقمندان در اين زمينه مي‌توانيم با شناسايي چهره‌هاي خلاق به طرح‌هاي نوين تبليغاتي دست يافته و با كمك چنين هنرمنداني روز به روز به رونق اين هنر افزايش دهيم. وي با اشاره به تأثيرات تحولات تبليغاتي بر فرهنگ مخاطب توضيح داد: ما دو گروه مخاطبين سينما داريم اول كساني كه سينما رو هستند و آنونس فيلم قبل از اكران مي‌تواند تأثير بسياري براي انتخاب فيلم بعديشان باشد و گروه دوم كساني هستند كه با تبليغات جذاب تيزرهاي تلويزيوني و شهري جذب سينما مي‌شوند. تهيه‌كننده «چپ‌دست» افزود: بايد براي گروه دوم كه تعداد بيشتر مخاطبين را به خود اختصاص داده‌اند با طراحي جذاب و خلاق آنها را به سمت سينما كشاند تا بتوان اين انگيزه را براي ديدن فيلم در آنها ايجاد كرد. زبردست وجود طراحي نوين و استفاده از شيوه‌هاي امروزي را در طراحي تبليغاتي بسيار ضروري دانست و گفت: به كارگيري شيوه‌هاي جديد تبليغاتي رايج در سينماي جهان و خروج از شيوه‌هاي سنتي، امري لازم براي بهبود و رونق سينماي ايران است زيرا تاكنون تمام طراحي‌ها به طور يكنواخت و سنتي بوده و هيچ كس حاضر نيست در اين راه تلاش بيشتري كند. زبردست تأكيد كرد: براي بهبود وضعيت تبليغاتي همچنين نيازمند بودجه‌اي از نهادهاي وابسته به اين هنر هستيم. انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن