واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: رئيس سابق انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي گفت: «بيست»، فيلمي شريف و تاثيرگذار است. «جواد طوسي» در گفتوگو با خبرنگار سينمايي فارس، در مورد فيلم «بيست» ساخته عبدالرضا كاهاني، گفت: با توجه به اين كه دو فيلم قبلي آقاي عبدالرضا كاهاني به نمايش عمومي درنيامده بود، فيلم اخير اين فيلمساز يعني «بيست» ميتواند فتح باب مناسبي براي راهيابي به دنياي اين فيلمساز جوان و خوشفكر باشد. وي ادامه داد: عبدالرضا كاهاني در سومين فيلمش حوزه نگرش خود را متوجه جامعه معاصر كرده و افرادي را كه در طبقهبندي اجتماعي كنوني از آسيبپذيري بيشتري برخوردار هستند، به عنوان شخصيتهاي اصلي خود مورد ارزيابي و داوري اجتماعي قرار ميدهد. اين منتقد افزود: برخلاف دو اثر قبلي «عبدالرضا كاهاني» كه فرم در آنها نسبت به مضمون حضور غالبتري داشت در اينجا با نگاهي متعادل ميان فرم و محتوا مواجه هستيم. طوسي ادامه داد: اين توازن قدر مسلم ميتواند در ارتباط گستردهتر طبقههاي مختلف جامعه با فيلم اخير كاهاني نقش مؤثري داشته باشد. وي در مورد بازيها افزود: از نقاط بارز فيلم «بيست» ميتوان به درست بازيگران و تواناييهاي آنها در ايفاي نقش محوله اشاره كرد. بهويژه در نمايش جنبههاي دراماتيك مرتبط با نقشهاي محوله و كنش و واكنشهاي دروني و بيروني است، بازيهاي پرويز پرستويي و فرشته صدرعرفايي تأثير بيشتري دارد. طوسي تصريح كرد: «عبدالرضا كاهاني» به عنوان فيلمسازي كه ميخواهد به شرايط ملتهب دنياي پيراموني خود موضع داشته باشد، با حس غمخوارانهاي به شخصيتهاي خود خيره شده است. در كانون اين نگاه دغدغهمند و تؤام با تعهد اجتماعي قرار نيست شاهد تقابل خير و شر باشيم. در قبال مجموعه شخصيتهاي مستقر در كانون مجموعه و نقشهاي منتسب طبقه منتخب فيلمساز، تقابلا تمركز يافته در شخصيت صاحب تالار «آقايسليماني» با شخصيتي منفي و دافعهآميز مواجه نيستيم. كنتراست شخصيتي او آميزههاي از وجوه عاطفي و آسيبهاي فردي ريشه يافته در بحران دروني اوست. طوسي ادامه داد: با اين ابعاد چند وجهي و در امور اين شخصيت از رفتارشناسي سمپاتيك و دافعه آميز، نهايتا دوربين «عبدالرضا كاهاني» با مواجهه انساني است. در اين نقطه تمركز يافته در انتهاي فيلم، مجموعه آدمها به حسي همدلانه و آميخته با بارقههاي انساني ميرسند. اين افق ديد عبدالرضا كاهاني در امتداد نمايش التهابات اجتماعي معاصر، شريف و تاثيرگذار است. وي تصريح كرد: فيلم «بيست» نمونه مناسبي براي تجويز نوعي سينماي اجتماعي همخوان با شرايط معاصر جامعه كنوني و طبقهبندي اجتماعي ناهمگون آن باشد. اين منتقد در مورد ويژگيهاي «بيست» افزود: از ديگر ويژگي اين فيلم ميتوان به متوقفنشدن فيلمساز در نگاه و اجراي ناتوراليستي و تعميم اين نقطه ديد حسي آرمانخواهانه اشاره كرد. مرگ «آقايسليماني» با اجرا مناسكي احترامآميز برگزار ميشود و زمينه وصل و بقاي بنيان اقتصادي محرومين برگزيده كاهاني را فراهم ميسازد و اين همين نقطه آرمانخواهانه كاهاني است. طوسي در پايان افزود: اين وجه تشريح شده و مربوط به بار مضموني فيلم، با زبان و اجرايي سينمايي به تصوير درميآيد. در رئاليسم اجتماعي موردنظر «عبدالرضا كاهاني» توجه به جزئيات و ايجاز كلامي و استفاده مناسب از يك فضا و لوكيشن ثابت و تشخصي انكارناپذير داده است. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 332]