واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اين گروه از بانوان فيلمساز به واسطه شكل گيري فضاي سالم سينما در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اين عرصه هنري بويژه كارگرداني فعال شده و بعضا كارهاي درخشاني را به نمايش گذاشتند. يكي از شاخص ترين آنها پوران درخشنده كارگردان كهنه كار سينماي ايران است. وي كه پس از تحصيل در مدرسه عالي سينما و تلويزيون به استخدام سازمان صدا وسيما در اوايل دهه 1350 در آمد، در طول دوران همكاري خود با تلويزيون به ساخت كارهاي مستند روي آورد و آثار درخشاني را خلق كرد كه از جمله آنها مي توان به چرخها مي چرخند(1358) در رابطه با كارخانجات اشاره كرد. درخشنده در همين دوران توسط محمود سميعي از همكاران خود در تلويزيون براي ايفاي نقشي كوتاه در فيلم كمدي و بسيار محبوب خانه آقاي حقدوست انتخاب شد. در همين دوران، درخشنده كه براي ساخت فيلم بلند تلاش مي كرد، داستان ساده رابطه را نوشت و به طرح دغدغه هاي نوجواني ناشنوا به نام ناصر در زندگي و در ارتباط با آدم هاي پيرامون او پرداخت. وي به واسطه تحقيق فراوان توانست كاري فارغ از بازي با عواطف تماشاگر انجام دهد و آنها را به تفكر در رابطه با ناشنوايان وادارد. حضور گرم و صميمي خسرو شكيبايي در نقش معلم ناصر از نقاط قوت رابطه است كه در ارتباط هر چه بهتر فيلم با مخاطب، نقش برجسته اي را ايفا مي كند. درخشنده پس از نمايش رابطه و بازخوردهاي كم و بيش مثبت آن، به سراغ ساخت پرنده كوچك خوشبختي با بهره گيري از عوامل حرفه اي تر سينما رفت و عناصر گيشه پسند را وارد داستان به شدت عاطفي آن كرد. از نقاط برجسته فيلم بايد به بازي متفاوت امين تارخ و نيز بازي غافلگيركننده عطيه معصومي در نقش دختر ناشنواي فيلم اشاره كرد كه نمي توان نقش موثر درخشنده در اخذ بازي از او را ناديده انگاشت. پوران درخشنده پس از موفقيت همه جانبه اين فيلم اشتباه بزرگي را مرتكب شد و با ساخت دو فيلم عبور از غبار و زمان از دست رفته اعتباري را كه در اين چند سال به سختي به دست آورده بود تا حدود زيادي از دست داد. فيلم هاي يادشده با وجود تكيه بر عناصر عاطفي به علت فيلمنامه ضعيف و شخصيت پردازي غير واقعي مورد پسند تماشاگران و منتقدان قرار نگرفت و شكست هاي پي در پي و بسيار سختي را براي او رقم زدند. اين دو شكست سنگين درخشنده را از سينماي بدنه تا اندازه زيادي دور كرد و به تلويزيون نزديك ساخت. مستندهاي تلخ و به شدت تاثيرگذار شوكران با محتواي اعتياد و آدم هاي درگير با آن حاصل اين دوران بود كه عدم پخش بخش عمده آن از تلويزيون چرخه ناكامي هاي درخشنده را تكميل كرد. وي سرانجام پس از 9 سال غيبت در عرصه سينما با فيلم ضعيف عشق بدون مرز كه در آمريكا ساخته شد، بازگشتي پرهياهو به سينما داشت كه كوچكترين پاسخي به فيلم موهن و ضدايراني بدون دخترم هرگز در آن به چشم نمي خورد. با اين حال فروش مناسب اين فيلم بار ديگر او را به سينما بازگرداند و پركارترين سينماگر زن دهه 1380 لقب گرفت. وي در اين سال ها با فيلم هاي شمعي در باد، روياي خيس، بچه هاي ابدي و خواب هاي دنباله دار به دغدغه هاي خود در باب اجتماع پرداخت. در اين ميان شمعي در باد با داستان تازه و بازيگران مشهوري مانند بهرام رادان و شهاب حسيني با فروش خوبي مواجه شد و مورد تاييد داوران جشنواره فيلم فجر نيز قرار گرفت. درخشنده در خواب هاي دنباله دار آخرين ساخته خود بار ديگر به دنياي مورد علاقه اش كودك و نوجوان بازگشت و دغدغه هايشان را به تصوير كشيد كه متاسفانه با استقبال بسيار سرد مردم روبه رو شد. پوران درخشنده به عنوان نخستين بانوي فيلمساز سينماي پس از انقلاب ايران كه همواره دغدغه جامعه و آدم هاي آن را داشته و نسبت بدان ها احساس مسووليت كرده، بسيار قابل احترام است و تقدير جشنواره بين المللي فيلم فجر از او مي تواند قدرداني مناسبي براي يك عمر كار هنري اين فيلمساز باشد. مراسم بزرگداشت اين بانوي فيلمساز به همراه شش سينماگر ديگر شامل مهدي فقيه، بيژن محتشم، جمشيد هاشمپور، داوود رسوليان، شهريار بحراني و مسعود كيميايي در آئين افتتاحيه بيست ونهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر برگزار مي شود. از: محمد جليلوند فراهنگ ** 1788 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 354]