واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: فیلم «بی پولی» زندگی خانواده ای را نشان می دهد که دچار مشکلات مالی می شوند فیلم تاثیر پول و بی پولی در جامعه و آدمهای آن است. فیلم «بی پولی» دومین ساخته «حمید نعمت الله» بعد از فیلم تحسین شده «بوتیک» است و به زندگی مردی با بازی «بهرام رادان» می پردازد که در زندگی زناشویی خود دچار بی پولی می شود. کار خود را از دست داده و در اثر بیکاری و بی پولی زندگی زناشویی خود را به خطر می اندازد. فیلم به تاثیر سرمایه و پول در جامعه می پردازد. پولی که در منش، شخصیت و نحوه برخورد آدمها تاثیر مستقیمی دارد حتی اگر این پول یک صد تومانی پاره و کهنه ای باشد که از قلک بچه ای بیرون کشیده شده باشد. در فیلم «بی پولی» تا وقتی که مرد پول دارد زنش با بازی «لیلا حاتمی» اخلاق و رفتارش با مرد مودبانه و دلسوزانه است. چرا که مرد در ظاهر دارای شرکت ،کار پردرآمد و حتی راننده خصوصی است .اما از موقعه ای که می فهمد مرد به مشکلات مالی برخورده با او رفتاری تند و خشن دارد و مرد را از خودش مدام می راند. در فیلم «بی پولی» تاثیر مستقیم پول بر زندگی زن و مرد را شاهد هستیم. پولی که در نحوه زندگی آنها تاثیر بسزایی دارد چون زن احساس می کند شوهری پولدار دارد. کنکور شرکت می کند، از عمد برای این که مرد به او توجه کند می گوید افسردگی گرفته و پیش دکتر روانشناس می رود. در جامعه ای با مناسبات اجتماعی که شخصیت آدمها با پول، قدرت خرید، مدل ماشین، چیدمان خانه و درآمدی که دارند، قضاوت می شوند. شخصیت مرد «بی پولی» به دلیل گرفتار شدن در بی پولی ناچار است. دروغ بگوید کاری که بسیاری از فروشندگان ، بازاریان، کسانی که در کار بازاریابی و لیزینگ هستند انجام می دهند ویا ثروتمندان و سرمایه داران برای افزودن بر پولهایشان: شخصیت، مرام و وجود خود را به پول می فروشند و کسانی که با پول ها به دارایی خود می افزایند و کسانی که مانند شخصیت فیلم در برابر بی پولی آسیب پذیر نشان می دهند. شخصیت مرد فیلم «بی پولی»، پول ندارند، آه ندارند که با ناله سودا کند. اما سعی می کند حفظ آبرو کند به خصوص وقتی که در کنار با جناق ها و خانواده پدرزنش قرار می گیرد. چرا که اگر آنها بفهمند باعث می شود که او را فقیر بدانند و عاملی می شود که خود به خود در روابط فامیلی آنها با اطرافیان تاثیر گذار است. همانگونه که اشاره شد در چنین جامعه ای پول و سرمایه حرف اول و آخر را می زند. حتی نوع صحبت کردن، لباس پوشیدن، رفتار و منش افراد نیز با بی پول بودن یا دارا بودن افراد سنجیده می شود. در سکانسی از فیلم، مرد و زنش در خانه با جناقش مشغول خوردن شام هستند هر کس بسته به توان مالی و خورد و خوارکش، سفارش برنج می دهد. نوعی رو کم کنی، پز دادن در این سکانس وجود دارد هر کس می خواهد خودی نشان دهد تا از قافله عقب نماند مرد فیلم «بی پولی» هم برای این که کم نیاورد با وجود بی پولی، سفارش برنج می دهد. لحنی که «حمید نعمت الله» برای فیلم «بی پولی» انتخاب کرده، حال و هوایی طنز گونه دارد. کمدی که بر پایه موقعیت و متکی بر دیالوگ های بازیگران است طنزی که در صحنه هایی مخاطب را می خنداند و در صحنه هایی به تلخی و غم می رسد. در واقع فیلم «بی پولی» را می توان فیلم کمدی تلخ نامید و همین شرایط باعث می شود که مخاطب نتواند در مورد شخصیت های مرد فیلم «بی پولی» قضاوت درستی داشته باشد. این که آیا آنها اسیر در شرایط نابسامان جامعه هستند یا نه، مقصر اصلی خود آنهایند و از سر تنبلی، بی عاری و بی خیالی گوشه ای نشسته اند تا پول از آسمان برایشان ببارد. پس مخاطب دچار دوگانگی می شود که آیا مرد فیلم «بی پولی» قربانی شرایط اجتماعی و سرمایه داری جامعه خویش است یا نه. همین سوال در مورد شخصیت های مردی که در شرکت گردهم آمده و تفریحی غیر ازبازی گل یا پوچ ندارند صادق است .این که آیا آنها هم جز نشستن در کنار هم و در مورد زن، پول و رفاقت حرف زدن کار دیگری ندارند. یا این که به دلیل ریا، فریب و کلک بازی که در پول وجود دارد. سرمایه خود را باخته و اسیر بی پولی شدند و فقط بلدند نقشه بکشند و عمل نکنند. جذابترین بخش فیلم همان شرکتی است که آدم های بی کار و علاف در آن وقت و زمان بیکاری خود را به بطالت می گذرانند و به خیال خودشان خانواده خود را گول زده و صبح تا شب در شرکت می خورند و می خوابند. دیالوگ های این بخش زیبا و جمع و جور نوشته شده به خصوص دیالوگهایی که «سیامک انصاری» می گوید و در میان بازیها خوب این بخش به خصوص بازی «بابک حمیدیان»که در نقش آدمی لال بازی می کند تاثیر گذار است. «حمید نعمت الله» در فیلم «بی پولی» شخصیت های فیلم را به مرور برای مخاطبانش معرفی می کند شخصیت «حبیب رضایی» با آن آوازخواندن و آویزان شدن مثل میمون از در با تمام ویژگی هایش مثل چاپلوسی، بی پول، دروغ گویی و حقه بازیش یا شخصیت «احمد» دوست «بهرام رادان» که آدمی دست و پا چلفتی است. گیج و منگ است که به دنبال همسر مناسب می گردد و درست زمانی که یک نفر را پیدا می کند دچار «بی پولی» می شود یا شخصیت «علی سلیمانی» که آدمی مذهبی، ترسو، بزدل نشان داده می شود، آدمی که همه فکر و ذکرش مافوق خودش حاجی است. عمده مشکل «بی پولی» در نوع لباس پوشیدن «بهرام رادان» است. آدمی با این شرایط که شیک پوش و مرتب است . شرایط محیطی و بی پولی از او آدمی دروغگو ساخته است، نمی تواند شیک پوش باشد. آدمی که حتی به طلاها و گردنبند دختر خردسالش رحم نمی کند. پس باید لباسی غیر از این داشته باشد بازی «رادان» مثل بازیهای فیلمهای قبلی اوست فقط شرایط فیلم وبازیگران آن عوض شده است.بازی «لیلا حاتمی» تا آخر فیلم، مثل فیلم های قبلی است و فقط دیالوگ های این شخصیت است که تماشاگر را می خنداند نه بازی «حاتمی». تنها تفاوت بازی «حاتمی» نسبت به فیلمهای قبلیش که درآنها دختری آرام و مودب را بازی می کرد به صحنه هایی مربوط می شود که بی محابا گریه می کند، عصبانی می شود، جیغ می زند و ترسی از به هم خوردن میمیک صورتش ندارد. فیلم «بی پولی»، یک دستی فیلم قبلی «حمید نعمت الله» «بوتیک» را ندارد و بین جدی و کمدی، تلخ و شیرین، پول داشتن و بی پول بودن سرگردان است و همین دلایل در بازی بازیگران فیلم هم تاثیر گذاشته است. نکته بعدی پایان بندی فیلم «بی پولی» است که فیلمساز با خوبی و خوشی آن را تمام می کند. انگار نه انگار که اتفاقی افتاده و مرد گرفتار این همه مصیبت در فیلم شده است. از طرفی «بی پولی» به دلیل اینکه فیلم قصه گو با پیام های اخلاقی است، آدم های ساده ای دارد. آدم هایی که حاضرند با هر کلک و حقه بازی حتی شده با دزدیدن پول دیگران و طلاهای زنانشان پولدار شوند. نقطه ضعف فیلم «بی پولی» پایانی است که در عرض چند دقیقه مثل اغلب فیلم های ایرانی همه چیز از بدی ، تلخی و فاجعه به خوبی و سر و سامان گرفتن زندگی منجر می شود که نمی تواند برای مخاطب قابل باور باشد. «بی پولی» بیان کننده این نکته تلخ است که جامعه ما، میزان و اعتبار و آبروی افراد را وابسته به پول کرده است. جایی که اگر فرد پولی نداشته باشد به حساب نمی آید. روابط و رفت و آمدهای خانوادگی از بین می رود. فاصله بین آدم های فقیر و ثروتمند روز به روز بیشتر می شود. در واقع رابطه خیلی نزدیکی بین پول و آدم ها وجود دارد که اگر این رابطه قطع شود، یادرآن فاصله ایجاد شود باعث می شود که دروغ، ریا و حقه بازی در جامعه افزایش یابد. و نکته آخر اینکه فیلمساز در فیلم «بی پولی» به این نکته اشاره می کند که پول همه چیز نیست. در صحنه ای که زن ومرد با آن تیپ و طبقه اجتماعی که دارند به خانه «بابک حمیدیان» می روند، فیلم ساز نشان می دهد که حتی با وجود پولدار نبودن و زندگی متوسط داشتن، می توان خوشحال بود و با شادی زندگی کرد و برای خوشبختی لازم نیست حتما پول، ماشین و خانه بزرگ و اعیانی داشت. باقی مطالب در مورد فیلم «بی پولی» بماند برای اکران فیلم در سینماها./120
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 593]