واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: افسانه بايگان معتقد است در كشوري نظير ايران كه داعيه دار فرهنگ معنوي و مذهب است جاي سريالهايي نظير «روز حسرت» خالي بود. به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، در نشست خبري بازيگران و عوامل سريال «روز حسرت» كه توسط خبرگزاري فارس برگزار شد،افسانه بايگان درباره دليل حضورش در اين سريال و پذيرفتن اين نقش گفت: من به موضوع جهاني كه پس از اين جهان ظاهر براي ما وجود دارد علاقه دارم. و اين مسالهاي است كه حداقل ما بخش مرگ آن را به چشم خود ميبينيم، هرچند كه به خيلي از زواياي آن دسترسي نداريم. وي با بيان اينكه وعده مرگ از تولد شروع شده ولي ما زياد به آن توجه نكرده و فكر ميكنيم متعلق به همسايه است، افزود: براي من هميشه اين جذابيت وجود داشته كه آنجا و وراي دنياي مادي چه چيز وجود دارد؟ شايد از كودكي و اوايل نوجواني با شعرهاي حافظ و تصاوير زيبايي كه حافظ در اشعار خود بسيار مشخص ترسيم كرده است،به اين موضوع علاقهمند شدم. با تحقيقاتي كه داشتم نيز متوجه شدم اين جريانات فقط نميتواند در قيامت اتفاق بيافتد و آن بهشت و سراي برزخي و جهان سرتاسر دلهره و نگراني به دلايل متفاوت تا قبل از قيامت اتفاق ميافتد. بايگان تصريح كرد: در ادامه آرام آرام جلو رفتم و با توجه به اطلاعاتي كه جسته و گريخته داشتم رسيدم به اينكه جهاني برزخي وجود دارد. ضمن اينكه من سال گذشته نيز سريال اغما را ديده بودم و با آن ارتباط برقرار كرده و تمام قسمتهايش را ديده بودم و حال خاصي در من ايجاد كرده بود.در نتيجه با خواندن يك سيناپس و خلاصه داستان با حضور آقاي مقدم و تجربه كار قبليام با ايشان و تجربههاي خوب آقاي افخمي، حضور در اين كار را پذيرفتم و با اعتماد كامل جلو آمده و نتيجه آن را هم گرفتم. *رفتار نرجس با پسرش مبتني بر دل بود افسانه بايگان بازيگر نقش «نرجس» در مجموعه «روز حسرت» در ادامه گفتوگو با خبرنگار راديو و تلويزون فارس درباره تناقضات رفتاري نرجس در برخورد با فرزندش به عنوان يك زن تحصيل كرده كه در جامعه نيز حضور فعالي دارد،گفت: در اين زمينه دو مقوله عقل و دل وجود دارد. در كنار انديشه باز و تحصيل كردگي اين شخصيت، ما يك بخش دل هم داريم كه عقل آنجا راه پيدا نميكند و اين مناسبات اصلا آنجا بيمعني است. اتفاقاتي كه براي نرجس در رابطه با پسرش ميافتد، به نظر من در بخش دل بود و احساساتي صرفا متعلق به يك مادر و يك زن بود كه يك زن ديگر را به خوبي ميتواند بشناسد و درگير آن شود. وي تصريح كرد: تربيت خانوادگي كه نرجس در آن بزرگ شده بود و آن را به عنوان يك سنت در بقيه خانواده هم منتقل ميكرد، با طرز تفكر و برخوردها و روابطي كه مسعود ايجاد ميكرد، خيلي جاها در تضاد قرار ميگرفت ولي با شخصيت معصومه خيلي هماهنگ و همسو بود. شايد دليل اين تضادها و درگيريهايي كه بين مادر و پسر اتفاق ميافتاد بخشي به خاطر ذات فرزند بود كه از اين خانواده نبود و داراي اين طرز فكر نبوده و بسيار داراي ناهنجاري بود. بايگان ادامه داد: شخصا فكر ميكنم كه يك مادر بهتر است كه به تربيت فرزندش با چيزهايي كه فكر ميكند درست است بپردازد تا اينكه بخواهد بر اساس يكسري عواطف كور كورانه عمل كند و به همين دليل فكر ميكنم برخوردهاي نرجس در بسياري جاها درست بود. وي درباره ارتباط خوب زوج حاج رضا و نرجس نيز گفت: اين كمال انساني است. كمال انسان در وفاي به عهد، عشق، محبت، صفا و وفاست. و چون ما اين آدمها را كامل ديده بوديم، جايي براي اينكه يك سري رفتارهاي غلط و سخيف ببينيم نداشتيم.يعني نگاه، نگاه آرمانگرايانهاي است كه وعده آن به هر انساني در قرآن داده شده است. اگر ما در زندگي روزمره خود به اين نقطه مطلوب نميرسيم و دچار ناهنجاري ميشويم. مشكل خودمان است. وي اظهار داشت: وجوه ارتباطي اين زن و شوهر بسيار عميق است و با يكديگر باليده بودند، در يكسري از لحظات با گفتن و ديدن به اين مسئله ميرسيديم كه اين زوج چه پيشينهاي با يكديگر داشتند، حتي تحصيل نرجس به خاطر كمكهاي همسرش بوده است و روابط بسيار عميق و صميمي در اين زوج ديدم كه براي اولين بار است با آن برخورد كردهام و از طريق دل با هم ارتباط محكمي دارند. *از ابتدا در مواجهه با مخاطب انبوه بودهام افسانه بايگان درباره كار در تلويزيون نيز گفت: من كارم را با تلويزيون شروع كردم و از ابتدا در مواجهه با مخاطب انبوه بودهام كه بسيار هم در آينده حرفهاي من تاثيرگذار بوده است و جسته و گريخته در سالهايي كه در سينما كار ميكردم سعي داشتم كارهاي خوب تلويزيوني را هم بپذيرم و حتي از كارهايي كه ارتباط خوبم را با مخاطب به هم ميريخته پرهيز كردهام. وي تصريح كرد: اين اتفاق در كارهاي اخيرم هم افتاد چون من ارتباط با مردم را دوست دارم و اعتقاد دارم هر انساني در هر جايي قرار گرفته مأموريت الهي بر عهده دارد و بخش عمدهاي از اين مأموريت براي من در ارتباط با مردم بوده است تا بتوانم برايشان لحظههايي را بسازم و نكاتي را به آنها يادآور ميكنم كه تلويزيون اين امكان را به صورت گستردهاي به من داده است. وي با بيان اينكه سطح توليدات از نظر كيفي ارتقاء پيدا كرده و در سطح كمي هم رشد كرده و تعداد كارهاي خوب تلويزيون بيشتر شده، ادامه داد: يكجور سهل انديشي در نگاه به كار تلويزيوني وجود داشت كه فكر ميكنم در تفكر فعلي كه حاكم بر صدا و سيماست بسيار ارتقا پيدا كرده و ما هنرپيشگان سعي ميكنيم در كارهاي خوب تلويزيون حاضر شويم.فكر ميكنم هر بازيگري دوست دارد كار خوب،نقش خوب و جايگاه خوبي را داشته باشد. بايگان اظهار داشت: بازيگران سينما معمولا دچار اين تفكر هستند كه با حضور سركاري كه قرار است از تلويزيون پخش شود، كجا قرار ميگيرند و چه خواهد شد؟ اين نگراني وجود دارد. چون مردم در تلويزيون آسان بازيگر را ميبينند و اگر سطح خوبي نداشته باشد در آينده شغلي آنها هم تاثير ميگذارد. *سعه صدر مسولان صدا و سيما تاثير بسياري در موفقيت سريال داشت بايگان در ادامه درباره دلايل موفقيت سريال «روز حسرت» گفت:به نظر بسياري از بزرگان شناخت و عرفان، آغاز قرن 21 عليرغم همه جنگها، آغاز قرن معنويت است و ما در بسياري از كشورهاي جهان شاهد رشد اين معنويت در عرصههاي مختلف و آثار هنري هستيم و سينماي جهان هم به اين مسير رفته و بسياري از فيلمهاي مطرح دنيا به سينماي معناگرا اختصاص دارد. بايگان گفت: جاي اين موضوعات در كشوري مثل كشور ما كه داعيه فرهنگ معنوي و مذهب دارد به شدت خالي بود و خوشحالم كه ما هم در اين مسير كارهاي خوبي را انجام ميدهيم. ضمن اينكه تشكر ويژهاي از مسئولان صدا و سيما دارم كه در طول اين كار با سعه صدر و اعتماد و اطمينان بيشتري كه قبلا كمرنگ بود و باعث فشارهايي ميشد كه ما به نتيجه دلخواهمان نرسيم، مؤثر بود. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]