تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814687763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به فیلم کیلومتر 14


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: "کیلومتر 14" ساخته جواد افشار فیلمی است که طبق الگوی آشنای حرکت ناخواسته بر مسیر تغییر و تحول از مناسبت طراحی‌شده استفاده‌ای کمرنگ کرده و تمرکز خود را بر پررنگ کردن نشانه‌های معنوی قرار داده است. به گزارش خبرنگار مهر، مضمون محوری در فیلم "کیلومتر 14" قرار گرفتن یک کاراکتر در مسیری از پیش تعیین شده و متفاوت با روحیاتش است که در این طی طریق به سوی معنویات و مفاهیم معنایی گرایش پیدا می‌کند. این مضمون آشنا در فیلم‌های مختلف با طراحی موقعیت‌های متفاوت پرداخته شده که از نمونه‌های شاخص آن می‌توان به "لیلی با من است" و "مارمولک" کمال تبریزی و مجموعه‌های مناسبتی متعدد اشاره کرد. با توجه به تکراری بودن این مضمون به نظر می‌آید آنچه می‌تواند تازگی را وارد کار کند، انتخاب بستری است که قهرمان فیلم باید بر محور آن دچار تحول شود و البته پرداختی متأثر از نگاه خاص به جزئیات این موقعیت. نویسنده و کارگردان "کیلومتر 14"‌ با درک این نیاز و البته متناسب با مناسبتی که برای پخش کار در نظر گرفته شده، حوادث فیلم را متمرکز کرده‌اند بر روز ارتحال امام (ره) و حال و هوای مردم در این روز و البته گذری بر حرم مطهر و مسائل حاشیه‌ای برآمده از آن. اما در ادامه این مناسبت و مسائل برآمده از آن در لانگ شات باقی می‌ماند و آنچه برجسته می‌شود همان تحول بر بستر نشانه‌هاست. بر این اساس کاراکتری آشنا که قرار است سیر تغییر و تحول او به سوی معنویات در فیلم برجسته شود، این بار خلافکاری است که به نیت دزدیدن نذورات و طلاهای اهدایی مردم روستا به حرم امام حسین (ع)، به تعقیب حامل این نذورات برمی‌آید که یک زائر کربلاست. کاراکتر داود (کامبیز دیرباز) بخصوص با انتخاب این بازیگر به گونه‌ای طراحی شده که بیش از هر چیز یادآور نقش‌های پیشین وی در قالب شخصیت خلاف است. نقش بچه دزد در مجموعه "تب سرد"،‌ لات و خلافکار در فیلم "اخراجی‌ها" و ... که این پیشینه به نوعی از پیش تعیین شده تکلیف مخاطب را با این کاراکتر مشخص می‌کند. طبق الگوی طراحی شده برای این گونه آثار قرار است شخصیت بر اساس حرکت به سوی نیاز دراماتیکش، در مسیری از نشانه‌های معنوی قرار بگیرد و در انتها تلنگری به فطرت غبار گرفته او وارد شده وبه راه راست هدایت شود. این گونه است که حرکت داود هم به تبعیت از این الگوی آشنا بر مسیری قابل پیش بینی طراحی شده است. خرده داستان‌های فرعی برای تغییر مسیر داود از دزدیدن نذورات به سمت و سوی تبدیل شدن به انسانی بهتر، طبق همین مسیر آشنا و البته با طراحی خاص به این نتیجه منجر شده که او درست روز ارتحال امام (ره) با انگیزه تعقیب حامل نذورات و دستبرد زدن به آنها در فرصتی مناسب، در مقابل اتفاقاتی قرار بگیرد که مسیرش را تغییر دهد. به این مفهوم که برخورد با چند کاراکتر فرعی در میانه راه همچون جانباز ویلچری، زن باردار و ... شرایطی فراهم می‌کند که او در کنار انگیزه اصلی خود، وادار به کنش و واکنش شود. به این ترتیب علاوه بر اینکه نیاز دراماتیک او حکم می‌کند زائر حامل نذورات را تعقیب کند، اتفاقاتی ریز و درشت در مسیرش قرار می‌گیرند تا او بنا به فطرت انسانی فراموش شده خود وادار به حرکت شود. حرکت داود بر مسیر نجات آدم‌هایی که نیاز به کمک دارند، وجهی از یاری رسانی را در او برجسته می‌کند که برای خودش هم تازگی دارد و با قرار گرفتن در این مسیر است که رسیدن به حرم و تحویل مصدومان او را با توجه به تعبیر اطرافیان به فردی دیگر بدل می‌کند. فردی که همه از پرستار تا و ... از او به عنوان نجات دهنده یاد می‌کنند و حتی مأمور پلیس هم با تکیه بر کاراکتر تازه‌اش از او عکس یادگاری می‌گیرد. هر چند این عکس گرفتن تمهیدی مستقیم است که چند سکانس بعد کارکرد پیدا می‌کند و برای شناسایی داود از سوی زائر کربلا به عنوان دزد نذورات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تطبیق پیدا کردن داود با تصویری که همه از او ساخته‌اند وقتی تکمیل شده و تحول نهایی را در او شکل می‌دهد که همه با حرف‌های زائر متفاعد شده‌اند داود طلاها را دزدیده و احتمالاً فرار کرده است. اما سر رسیدن او و گره گشایی که با پس دادن طلاهایی که نزد پرستار امانت گذاشته، انجام می‌دهد این انطباق را کامل می‌کند. در واقع مسیر پیش روی شخصیت اصلی به گونه‌ای طراحی شده که هر چند او طبق نیاز و هدف اولیه خود حرکت می‌کند اما احتمالاً به جهت مایه‌های مستعد که هنوز در وجودش هست، در مسیر هدایت بگیرد و همان نشانه‌ها او را برای رسیدن به تغییر و تحول و آدمی بهتر شدن کمک کنند. در انتها هم کاروان زائران کربلا از حرم مطهر حرکت کرده و داود با رسیدن به آخرین منزلگاه که حر‌م امام (ره) است، به پایانی معنادار برای این سفر معنوی می‌رسد. "کیلومتر 14" فیلمی است که طبق الگوی آشنای حرکت ناخواسته بر مسیر تغییر و تحول به نوعی از مناسبت طراحی شده استفاده‌ای کمرنگ کرده و تمرکز خود را بر پررنگ کردن نشانه‌های معنوی قرار داده است. فیلم تلویزیونی "کیلومتر 14" دوشنبه 13 خرداد ساعت 23 و تکرار آن 14 خرداد ساعت 16 از شبکه اول سیما پخش شد. این فیلم با نام قبلی "کسی صدایم می‌زند" به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی بهادر اسدی تهیه شده و مضمون آن معناگراست. کامبیز دیرباز، مریم کاویانی، حسین سحرخیز، اصغر نقی‌زاده، آتش تقی‌پور، فرهاد بشارتی، بهرام کمیجانی، افشین سنگ‌چاپ، آزیتا لاچینی، علی سبحانی، سیامک اشعریون، حسن زارع و محمدرضا نصیری بازیگران، مهدی مجدوزیری مدیر تصویربرداری، رضا درگزی طراح صحنه و لباس، پیمان حمیدی مدیر تولید، برزو نیک‌نژاد برنامه‌ریز و پیام صابری دستیار کارگردان از عوامل این پروژه هستند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7043]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن