واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: عليرضا داودنژاد دربارهي چگونگي اكران نوروزي سينماها و شوراي صنفي نمايش متن نامهاي را به مدير كل نظارت و ارزشيابي سينماي حرفهاي منتشر كرد. اين كارگردان سينما كه فيلم «تيغزن» را آمادهي نمايش دارد، در نسخهاي از اين نامه كه در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گذاشته است، آورده: «از آنجا كه آدميزاد اهل نسيان است، پيش از طرح شكايت خود از شوراي صنفي به ناگزير مسايلي را خاطرنشان ميسازم. مقصود نظارت دولت بر سينماي حرفهاي چيست و ارزشيابي چگونه و براساس كدام معيارها صورت ميگيرد؟ مقصود از اين نظارت و ارزشيابي چيست؟ و تأثير آن بر نابودي يا حفظ عوامل حرفهاي سينما، كدام است؟ حرفهي بودن به چه معناست؟ مثلا نويسندگي، تهيهكنندگي و كارگرداني فيلم سينمايي تا چه حد استانداردهاي حرفهاي بودن را، احراز ميكند. عوامل موثر ديگري كه موجبات حرفهاي شدن در سينما را فراهم ميكند، كدام هستند؟ پول تا چه اندازه نقش دارد؟ سياست چه تأثيري ميگذارد؟ روشهاي جاري چگونه است؟ سهم نيروهاي خوشقريحه، متخصص و خلاق از سينما چقدر است؟ اصغر شاهوردي به كجا رسيده است؟ اهل سياست و صاحبان نقدينگي چه سهمي دارند؟ در چشمانداز اين اوضاع حق حيات براي چه گرايشاتي محفوظ ميماند؟ بازيگران سياست، پولگردانان و سينماگران هريك به سوي كدام سرانجام رهسپار هستند. پادرمياني دولت به چه منظوري صورت ميگيرد؟ چه كساني از اين آب گل آلود ماهي ميگيرند؟ آمار چيست؟ اطلاعرساني كدام است؟ بر اساس و پايه نظارت صنفي و حرفهاي چه آمده است؟ آيا تركيب شوراي صنفي جز برآيندي از آراي چند دفتر پخش و منافع چند سينمادار پولدارتر است؟ نقش روسا در اين ميانه چيست؟ نسبت آنها با نقدينگي و مديران چگونه است؟ چه كسي دلسوز سينماي كشور و كدام مرجع نگران نيروي انساني نخبه و مبتكر و خلاق سينما است.» اين كارگردان در ادامه آورده است: «در دو، سه سال گذشته، ظرفيت گروههاي سينمايي به چه ترتيب در ميان دفاتر تقسيم شده است؟ عرضه بر چه قواعدي استوار بوده؟ و نمايش كدام مقررات را رعايت كرده است؟ چه كساني خوب تغذيه شدهاند؟ چه كساني سوءهاضمه گرفتهاند؟ آيا اصول حرفهاي ربطي به انصاف، حق و عدالت دارد؟ چرا بنده بعد از دوسال كار براي توليد و آمادهسازي يك فيلم همچنان بايد در ترافيك بايستم و راه را به آنكه دايم با محموله از چراغ ميگذرد، بسپارم. سينما «قدس» با دو قرارداد براي نوروز به شوراي صنفي ميرود و آن شورا كه در ارايه حاكميت بعضي دفاتر بر گروههاي سينمايي شرطي شده است، همچنان بر سبيل كاركرد هميشگي خود عمل ميكند و قرارداد «تيغزن» عليرغم آنكه تاريخ دارد و اكران بعد از «مادرزن سلام» را شرط قرار داده است، رد ميشود و يك قرارداد بيتاريخ پذيرفته و ثبت ميگردد. تكليف چيست؟ قانون كدام است؟ مجري كيست؟ قاضي كجاست؟ دادستاني هست؟ آيا ما حق نداريم تقاضا داشته باشيم كه قانون از كجا آوردهايد با سختگيري در مورد فعالان صنفي اجرا شود؟» او در ادامه خطاب به محمود اربابي اعتقادش را اينگونه مطرح كرد:« بنده بعد از سي، چهل سال نويسندگي، تهيهكنندگي، كارگرداني حرفهاي در سينما به جنابعالي عرض ميكنم كه حاصل كار آن اداره با سينماي حرفهاي در نسبتي كه با فرمول زير پيدا ميكند، قابل ارزيابي است: سود ضرب در قانون مساوي 1 (فرمول سينمايي مافيايي) كاركرد شما در برخورد با مولفههاي سياسي و اقتصادي چيست؟ آيا در چشمانداز عملكرد شما را مكان تحقق فرمول زير در مجموع سينماي كشور وجود دارد؟ سود تقسيم بر قانون مساوي يك (فرمول سينماي ملي) تقاضا دارم به عنوان مرجع قانوني شكايت بنده از شوراي صنفي را بررسي نموده و و از حقوق حرفهاي اعضاء صنوف دفاع كنيد و براي مبارزه با هرگونه استفاده از موقعيت صنفي، قانون از كجا آوردهايد را در مورد همه فعالان صنفي حاكم كنيد و به همه مخالفان اين قانون با ديده ترديد بنگريد.» او در پايان خاطرنشان كرد: «سينماي ايران بدون مشاركت فعال و نظارت واقعي قاطبه صنوف راهي به سوي ماندگاري ندارد. مافيا، علم، هنر و اخلاق را از سكه مياندازد. مزاج دهر تبه شد در اين بلا حافظ كجاست فكر حكيمي و رأي برهمني» خبرنگار ايسنا پيگير تماس با مدير اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]