تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812314480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرده‌ي چشم درون كنار رفت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: زان جلوه هيچ ننمود آيينه جز مثالي نقاش را محال است تصوير جان كشيدن* شامگاه گذشته ركورد حضور عكاس، دوربين و عكس در تاريخ موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران ثبت شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برخلاف ساير آيين‌هاي گشايشي كه در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود، اين‌بار برخي از مسوولان فرهنگي و هنرمندان عرصه‌هاي مختلف عكاسي، سينما، ادبيات، هنرهاي تجسمي، سفيران كشورهاي خارجي و ساير مدعوان، مقابل نخستين گاري موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران تجمع نكرده. بكله تمام فضاهاي نشستن و ايستادن سالن سينما تك را دربر گرفته بودند؛ تا جايي‌كه تغيير محل افتتاحيه و برخي هماهنگي‌ها، تاخيري يك‌ساعته در آيين گشايش را درپي داشت. فيلم هفت دقيقه‌اي از همه‌ي آنچه كه از عكس‌هاي ايراني در نمايشگاه عرضه شده به‌همراه دو فيلم هفت‌دقيقه‌اي ديگر از عكس‌هاي زيپولي نمايش داده شدند. اين دو فيلم را ساسان توكلي آماده كرده بود. فيلم‌هاي زيپولي روايتي از نگاه او به جهان است؛ يك هفت دقيقه‌اي از عكس‌هايي با نگاه به ايران و هفت دقيقه‌ هم نگاه به مراكش، كوبا، آفريقاي جنوبي و... . سيف‌الله صمديان - دبير و كوريتور نمايشگاه چشم درون - از استثنايي بودن ريكاردو زيپولي و نگاهش به طبيعت و ايران ياد كرد و گفت كه او ايران را وطن دوم خود مي‌داند و به جرات مي‌توان گفت كه بيشتر از بسياري از ما شناخت حسي و حضوري از ايران دارد. زيپولي و آثارش، الهام و ايده‌ي نمايشگاه‌ چشم درون براي كوريتور اين نمايشگاه بوده است، بهگونه اي كه در مراسم آغاز نمايشگاه تاكيد كرد براي اينكه فيلتر نگاهش را از تاريخ عكاسي ايران بگذراند، زيپولي نقش اصلي را داشته است. صمديان گفت: يقينا برگزاري چنين نمايشگاهي فرصتي شش ماهه طلب مي‌كند و طبعا من در اين فرصت يك و نيم ماهه‌ي موجود نتوانستم به همه آنچه كه در ذهن داشتم نقمي زده و بهره بگيرم؛ به‌همين خاطر عذرخواهي قطعي و صميمانه مرا بپذيريد. علاوه بر اين كه زيپولي و نگاه او به جهان منبع الهام و مايه فكري برپايي نمايشگاه بودند، تلفيقي از تجربه‌هاي ديداري‌ام از گذشته عكاسي‌ را تا امروز را با تئوري لحظه‌ي قطعي كارتيه برستون همراه كردم؛ در نهايت اين نتيجه‌ي رسيدم كه هر عكاسي ضرورت دارد كه چشم درونش را حساس و فعال نگه دارد و مجهز به قدرت چشم درون باشد. براي موزه‌ي هنرهاي معاصر، حبيب‌الله صادقي و من، برگزاري اين نمايشگاه افتخاري فرهنگي نيست كه در دوره‌ي كاري و مديريتي‌مان ثبت كنيم؛ بدون شعارهاي رايج بايد گفت كه اين وظيفه‌ي ملي بود كه از داشته‌هاي عكاسي‌مان كه هميشه مهجور بوده استفاده كنيم. صمديان با يادآوري اينكه آثار موجود در گنجيه‌ي موزه شناسنامه‌دار نبودند در مدت يك ماه نيم با كار فشرده بخشي از آثار را شناسنامه‌دار كرده و منتشر كرده‌اند، قول داد با همراهي موزه هنرهاي معاصر كاتالوگ نمايشگاه "چشم درون" را به‌همراه كتاب گنجينه‌ي آثار خارجي، اواخر فروردين ماه سال آينده در مراسم پاياني و قدرداني از عكاسان حاضر در اين نمايشگاه، عرضه كنند. حبيب‌الله صادقي - سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران - هم با اشاره به ارتباط فرهنگي ايران و ايتاليا گفت: ايران و ايتاليا با تمدن چندهزار ساله همواره در آيينه يكديگر، موي خود را شانه زده‌اند و همچون پيكيري واحد به جامعه بشري خدمت كرده‌اند. وي خاطرنشان كرد: هنرمندان هوشمند ايراني امروز گردهم آمده‌اند كه انديشه سياه‌نمايي روشنفكران وابسته را كه در سخره گرفتن زن، آيينه، معرفت و تاريخ ملت، اصرار دارند، با حضوري علمي و آگاهانه به تحليل كشيده و آيينگي و پاكي باطني خود را كه از فرهنگ فاخر اين مردم سرچشمه مي‌گيرد، معرفي كنند. صادقي نمايشگاه حاضر را حاصل همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي و دفتر فرهنگي سفارت كشور دوست و برادر ايتاليا در ايران دانست. سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران همچنين خبر برگزاري نمايشگاهي با موضوع نقاشي‌هاي ارنست بارلاخ (هنرمند آلماني) در سال آينده را اعلام كرد. ريكاردو زيپولي - هنرمند عكاس و ايران‌شناس - نيز در سخناني كوتاه، به زبان فارسي، ابراز اميدواري كرد اين نمايشگاه سبب استحكام بيش از پيش دو تمدن قديمي ايران و ايتاليا شود. زيپولي از اين كه در سال‌ها اخير اين دو تمدن كهن متضاد يكديگر معرفي شده‌اند، با اظهار تاسف، رد كرد. به گزارش ايسنا، روبرتو توسكانو - سفير ايتاليا در ايران - با ابراز خشنودي از حضور خود در اين نمايشگاه گفت: امروز شاهد يك ديدار مشترك بين فرهنگ‌ها هستيم. سال 2008 ميلادي از سوي سازمان ملل متحد سال مبادلات فرهنگي اعلام شده و اين به معناي به ديدار يكديگر رفتن فرهنگ‌هاست، نه يكسان سازي آن‌ها. سفير ايتاليا تاكيد كرد اگر فرهنگي خواهان سرآمدي است، بايد همواره با ساير فرهنگ‌ها در تماس باشد. توسكانو اين نمايشگاه را پاسخي مناسب به اين پرسش كه آيا عكاسي در چارچوب هنر مي‌گنجد يا نه، دانست. پرده‌ي نمايشگاه "چشم درون" را سيف‌الله صمديان، عباس كيارستمي و حبيب‌الله صادقي كنار زدند و چراغ نمايشگاه در حالي روشن كه در چشم برهم زدني تمام گالري‌هاي موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران مملو از جمعيت شد. عكس‌هاي نيكول فرديني آغازگر "چشم درون" است؛ نخستين گالري به زيپولي اختصاص داده شده است و پس از نمايش عكس‌هاي تاريخي و دوران قاجار، نمايشگاه با عكس‌هاي انقلاب و جنگ ادامه پيدا مي‌كند و ذهن و چشم مخاطب را با تنوع رنگ و موضوع و نگاه در هم‌ مي‌پچيد. اين نمايشگاه در شش بخش، يك ميهمان: ريكاردو زيپولي، يك شهر: محمدرضا جوادي از شهر بم‌، يك پيشگام: زنده‌ياد نيكول فريدني، يك نگاه: مجيد كوهرنگ دشتي از طبيعت ايران ، يك تاريخ: ‌نگاهي به عكاسي ايران از قاجاريه تا امروز و در نهايت يك مجموعه: آثار عكاسان خارجي موجود در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران، تدارك ديده شده است. - برخي از آثار هنوز - تا ظهر چهارشنبه اول اسفند - به نمايشگاه نرسيده و دو گالري هنوز خالي‌اند؛ به گفته‌ي دبير نمايشگاه، بقيه‌ي عكس‌ها به‌همراه رفع برخي اشكالات در شناسنامه‌ي تصويرها، تا پايان امروز به نمايشگاه اضافه مي‌شوند. - تنها نسخه‌ي چاپ شده از آثار خارجي گنجينه‌ي موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران براي بازديد مخاطبان در گالري شماره‌ي 9 قرار گرفته است. - كليپ عكس‌هاي زيپولي را هم در همان گالري كه پنجره‌هاي ونيز را نماش مي‌دهد، با يك‌صد عكس از ايران و يك‌صد عكس از ساير كشورهاي دنيا، از نخستين ساعات برپايي نمايشگاه، به‌طور دايمي نمايش داده مي‌شوند. - به‌همراه آثار زيپولي، شناسنامه‌ي ايتاليايي از محل و خانه‌اي كه او پنجره‌اش را در ونيز عكاسي كرده، شعري متناسب با موضوع عكس از بيدل دهلوي به زبان فارسي آمده است. "چشم درون" در نمايشي دوماهه، تا پايان نخستين ماه بهار در تهران داير است. ___________




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن