محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844683155
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم:با نگاهي گذرا به جدول فيلمهاي حاضر بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر و تعريفهاي يك خطي از اين فيلمها بخوبي ميتوان دريافت كه تنوع و تعدد ژانر سينمايي را باز هم ناديده گرفتهاند و اغلب فيلمها در ژانر سينماي معناگرا تعريف ميشوند و به عقيده بسياري از كارشناسان، پس از 26 دوره از برگزاري اين رويداد فرهنگي و پرمخاطب، مديران سينمايي هنوز به برنامهاي منسجم درخصوص تامين نياز مخاطب و تنوع طلبي او چارهاي نينديشيدهاند. و هيچ چشمانداز روشن و قابل پيشبيني از آينده سينماي ايران در طول سال، پيشروي مخاطب قرار نميگيرد؛ اما آنچه مسلم است، بيست و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر هم از تنوع و تعدد انواع گونههاي سينمايي محروم مانده و هم به نوعي، مخاطب جشنوارهاي سينماي ايران را از دست داد؛ از همينرو، بر آن شديم گزارشي از چرايي نبود تنوع و تعدد ژانر در توليدات سينماي ايران تهيه كنيم كه در زير ميخوانيد. جمال شورجه، كارگردان سينماي جنگ فيلمهاي اين دوره از جشنواره را محدود به تركيبي از ژانر سينماي ملودارم هنري و اجتماعي دانست و گفت: بيشتر آثاري كه براي عرضه در اين دوره از جشنواره ارائه شده بود، فيلمهايي در ژانر سينماي با مخاطب خاص بود كه همين مساله از آغاز فروكش كردن تب جشنواره و ناتواني در كشاندن مخاطب به سينما را نويد ميداد و در عين حال، ميتوان پيشبيني كرد انواع سينماي پرمخاطب مانند انواع كمديهاي اجتماعي، طنز، موقعيت يا حتي ژانر سينماي دفاع مقدس بسيار اندك و مجموع آنها به تعداد انگشتان دست هم نميرسد، به همين دليل معتقدم سينماي ايران در سال 87 تا اندازهاي دچار ركود و عدم استقبال تماشاگر خواهد شد. كفه ترازوي سينماي معناگرا سنگين است ژانر سينماي معناگرا يكي از انواع گونههاي سينمايي است كه هم در بخش بينالملل و هم در مسابقه ملي به فراواني ديده ميشود؛ شورجه يكي از اعضاي هيات انتخاب با بيان اين مطلب گفت: بخش عمدهاي از فيلمها در ژانر سينماي معناگرا همان فيلمهايي است كه به اصطلاح فيلمهاي جشنوارهپسند ناميده ميشوند، به همين دليل ميتوان ادعا كرد كه در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر آنگونه كه شايسته است تنوع ژانرهاي سينمايي ديده نميشود و كفه ترازو به سوي سينماي معناگرا و ملودرامهاي هنري سنگينتر است و تنوع ژانر با توجه به نياز مخاطب به هيچ عنوان وجود ندارد. آرش معيريان از جمله كارگرداناني است كه اغلب گونههاي سينمايي از ملودرامهاي اجتماعي تا انواع كمديهاي انتقادي، تلخ و هجو را تجربه كرده است. او نبود تنوع ژانر در سينماي ايران را در ارتباط مستقيم با نوع تفكر فيلمساز و ميزان توانايي او در ساخت انواع گونههاي سينمايي ميداند و معتقد است، اگر فيملسازي عاشق حرفه سينما باشد ناخودآگاه به ساخت انواع ژانرهاي سينمايي گرايش پيدا ميكند. معيريان كه با «احضار شدگان» در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد، در ادامه گفت: فيملسازي كه سينما را به شكل واقعي دوست داشته باشد، تفكيك ژانرهاي مختلف را نميپذيرد و هيچيك از گونههاي سينمايي را در مقام برتري يا تبعيض با ديگري قرار نميدهد و سينما را با تمام ژانرهاي آن دوست دارد. وي با اشاره به تنوع و تعدد ژانر درنوع نگاه خود به حرفه و سينما گفت: اگر نگاهي گذرا به مجموع فيلمهايي كه تاكنون ساختهام داشته باشيد متوجه ميشويد كه هيچيك از فيلمهاي من شبيه ديگري نيست و تنوع ژانري را در فضاهاي مختلف بهخوبي درك كردهام و ژانرهاي مختلف مانند ژانر سينماي ملودرام، انتزاعي، فيلم نوآر يا سينماي پليسي و سينماي كودك و نوجوان را تجربه كردهام. به همين دليل معتقدم بخش عمدهاي از نبود تنوع ژانر در درجه اول به نگاه فيلمساز و در مراحل پس از آن به جريانهاي موجود و نوع تصميمگيري مديران سينمايي برميگردد. در واقع سينما را مجموعه ژانرهاي سينمايي شكل ميدهد كه هر يك از اين ژانرها براي خود قاعده و فرمولي مشخص دارد كه به نوعي با ذوق و سليقه مخاطب و همچنين تلاش و كندوكاو فيلمساز در جهت نوجويي همراه است و همين نكته كار را براي فيلمساز سخت ميكند. اين در حالي است كه سينماي ايران و فيلسماز ايراني در چند سال اخير به سادهانگاري و سهلالوصول ديدن وقايع عادت كرده و به نظر ميرسد كه به هيچ عنوان قصد خروج از اين رخوت و تنبلي را ندارد. در نقطه صفر قرار داريم عليرضا رئيسيان فيلمساز و كارشناس سينما و رئيس كانون كارگردانان ضعف مديريت در ساختار و فقدان پژوهش از سوي عوامل و دستاندركاران سينما را دليل اصلي نبود تنوع و تعدد گونههاي سينمايي دانست و در اينباره گفت: سليقه مديران در شكلگيري انواع گونههاي سينمايي دخيل است و از آنجا كه مديران ظرفيت و قابليتهاي فيلمسازان، فيلمنامه نويسان و تهيهكنندهها را نميشناسند؛ در اغلب موارد از يك برنامهريزي درست و منطقي در جهت پيشرفت هنر صنعت سينما باز ماندهاند. البته اين نكته را نبايد فرامش كرد كه در طول اين سالها هيچگونه مخاطب شناسي و دستهبندي تماشاگر براي ساخت انواع فيلم در ژانر سينماي ايران صورت نگرفته است به اين معنا كه واحد بزرگ تحقيقات و مطالعات وزارت ارشاد در طول 27 سال فعاليت، هيچ خروجي منطقي در اين حوزه از سينما نداشته است و متاسفانه اين معضل در بنياد سينماي فارابي و خانه سينما نيز ديده ميشود. نتيجه اين اهمالكاري به بنبست رسيدن تفكر و تعدد آرا از سوي فيلمساز و عدم تنوع ژانر و گونه سينمايي است؛ از سوي ديگر اين نكته را نبايد از نظر دور داشت كه جشنواره فيلم فجر يك جشنواره دولتي است و بالطبع خط مشي فيلمهاي موجود در اين جشنواره را نوع نگاه و سليقه مديران وقت تعيين ميكند و درست به همين دليل است كه پس از سالها فيلم ساختن و جشنواره برگزار كردن هنوز در نقطه صفر قرار داريم و متاسفانه شاهد هستيم كه برخي از گونههاي سينمايي در ايران تقريبا از بين رفته و انواع ژانرهاي سينماي حادثهپرداز، سينماي وحشت يا ژانر سينماي جنگي تقريبا نابوده شده است و سينماي ايران در چندسال اخير محدود به چند گونه سينماي ظاهرا پر مخاطب مانند كمديهاي سطحي، ملودرامهاي خانوادگي و يا درامهاي ماورايي كه اصطلاحا به ژانر سينماي معناگرا تغيير نام داده، اختصاص يافته است. حاشيهسازي ممنوع يكي از بحثهاي مطرح در حاشيه برگزاري اين دوره از جشنواره حذف و تعديل برخي فيلمهاي شركتكننده در بخش سينماي ملي يا بينالملل بوده كه به آشفته بازار پر سر و صدا بدل شده است و در اين ميان بعضي فيلمسازان هم فرصتطلبانه شايعه سانسور و حذف برخي فيلمها را مطرح كردهاند تا بتوانند از اين حاشيهها به نفع خود بهرهبرداري كنند. آرش معيريان در اين خصوص گفت: متاسفانه يا خوشبختانه در برگزاري هر جشن يا جشنوارهاي حاشيه و حرف و حديثهاي فراواني وجود دارد؛ اما عدم تنوع ژانر در سينماي ايران به حاشيهسازيهايي از اين دست ربطي ندارد؛ در واقع تجربه ساخت فيلم در انواع ژانرهاي سينمايي به اشراف نداشتن فيلمساز به ژانر موردنظر بر ميگردد كه اغلب آثاري ناقص و ناكارآمد از آب در ميآيد. از سوي ديگر ترس از عدم بازگشت سرمايه و جذب مخاطب ناگزير فيلمساز را محدود به ساخت فيلم در يك ژانر خاص كرده است و اين در حالي است كه با نگاهي دقيق به سينماي امريكا متوجه ميشويم كه بحث پيدايش و تنوع ژانر در مقاطعي از زمان به شكل جدي مطرح شده است و هر يك از فيلمسازان نيرو و انرژي خود را معطوف به ساخت فيلم در ژانر موردنظر ميكنند و قواعد ژانري را به درستي رعايت ميكنند به اين معنا كه نميتوان با نگاه و تجربه كمدي سراغ ساخت يك فيلم جنگي رفت و بايد شرايط لازم را براي ساخت فيلم در گونههاي مختلف فراهم كرد و به بياني ديگر، فيلمساز بايد تابع فضاي خاص ژانري باشد كه در آن فيلم ميسازد. كارگردان فيلم سينماي «احضار شدگان» در ادامه افزوده البته بيان اين مطلب اين شبهه را ايجاد مي كندكه اگر قرار است يك كارگردان در انواع گونههاي سينمايي فيلم بسازد پس تكليف مولف بودن فيلمساز چه ميشود؟ به نظر من چنين تصوري از اساس اشتباه است، چراكه برجستهترين فيلمسازها هم تجربه ساخت انواع فيلم در ژانرهاي مختلف را داشتهاند. جواد كاسهساز، كارگردان فيلم پذيرفته نشده «سياهي روشن است» معتقد است كه تعريف سينماي ايران از فيلمهاي جشنوارهاي اشتباه است، اين فيلمساز جوان گفت: جشنواره فيلم فجر، نماينده و معرف محصولات فرهنگي سينماي ايران محسوب ميشود؛ اما مجموع محصولات فرهنگي به دليل يكنواختي و نداشتن تنوع ژانري در طول سال دچار تزلزل و شكست خواهد شد. در واقع سينماي ايران با چنين شرايطي، مانند فروشگاهي است كه همه نوع محصول فرهنگي در آن پيدا ميشود، اما هيچ يك از اين محصولات خريدار ندارد، بنابراين مسوولان بايد اجازه ورود انواع و اقسام تفكر به سينماي ايران را بدهند تا در سايه تعدد آرا، انواع ژانرها فرصت تجربه در سينماي ايران را به دست آورند و به گمانم وجود نگاه يك بعدي اشتباه و ويرانكننده است و مشكل اصلي ما عدم تعريف تنوع ژانر در سينماي ايران است. جمال شورجه راهحل مناسب براي گونههاي مختلف سينمايي را تغيير سياستگذاريهاي كلان عنوان كرد و گفت: در سالهاي نهچندان دور اداره نظارت و ارزشيابي با برنامهريزيهاي دقيق و هدفمند نوع ژانرها و گونههاي سينمايي در توليد سالانه خود را مشخص ميكرد، به اين معنا كه دستورالعملي در اداره نظارت و ارزشيابي وجود داشت كه هنگام اعطاي پروانه ساخت براساس داستان فيلمنامه انواع ژانرهاي سينمايي را تقسيم ميكردند و همه نوع فيلم در طول سال داشتيم، اما مدتي است اين نوع سياستگذاري اعمال نميشود و مجموع مديران سنيمايي چشم به دست فيلمسازان دوختهاند و اين در حالي است كه با احياي پارهاي از قوانين درستي كه در گذشته داشتهايم معضل عدم تنوع ژانر در سينماي ايران تا اندازهاي حل خواهد شد. رئيس كانون كارگردانان خانه سينما در انتقاد به نبود تنوع ژانر در بيست و ششمين دوره از جشنواره فيلم فجر گفت: دوپاره شدن جشنواره به بخش سينماي ملي و سينماي بينالملل به ديده نشدن گونههاي مختلف سينمايي از سوي مخاطب به پيكر سينماي ايران لطمههاي بسياري وارد كرده است و هر كس كه چنين تصميمي را گرفته بايد پاسخگو باشد. به نظر من عملكرد مديران در جشنواره بيست و ششم در جهت تضعيف سينماي ايران بوده است و متاسفانه شاهد هستيم كه 6 روز اول جشنواره، به نمايش فيلم در بخش بينالملل اختصاص يافته و قرار است در 5 روز بعد روزي 6 فيلم در بخش مسابقه ملي نمايش دهند كه همين دوپاره شدن جشنواره موجب شده گونه و انواع ژانر سينماي ايران ديده نشود؛ هيچ جاي دنيا با سينماي ملي خود چنين برخوردي نميكنند و اين در حالي است كه هدف از جشنواره ارتقاي سينماي ملي با همه ويژگيهاي منحصربهفرد سينماي ايران است. سامان سالور، كارگردان فيلم «ترانه تنهايي تهران» كه در هيچ يك از بخشهاي جشنواره جاي نگرفته است، گفت كه جشنواره فيلم فجر آينه تمامنماي توليدات سالانه سينماي ايران است كه متاسفانه فضايي به وجود آمد كه به حذف بسياري از ژانرهاي سينمايي منجر شد و اين حذف و ناديده گرفتن انواع ژانرها در سينماي ايران نه به نفع فيلمساز و نه به نفع پيكره بيجان سينماي ايران است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]
صفحات پیشنهادی
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران-جام جم:با نگاهي گذرا به جدول فيلمهاي حاضر بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر و تعريفهاي يك خطي از اين فيلمها بخوبي ميتوان ...
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران-جام جم:با نگاهي گذرا به جدول فيلمهاي حاضر بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر و تعريفهاي يك خطي از اين فيلمها بخوبي ميتوان ...
حضور فيلمسازان مطرح سينماي ايران در جشنواره فيلم فجر
حضور فيلمسازان مطرح سينماي ايران در جشنواره فيلم فجر-به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، جشنواره ها فرصتي براي ... بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران ...
حضور فيلمسازان مطرح سينماي ايران در جشنواره فيلم فجر-به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، جشنواره ها فرصتي براي ... بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران ...
جشنواره فيلم فجر موجب ارتقاي سينماي ايران مي شود
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران معيريان كه با «احضار شدگان» در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد، در ... فيلم فجر، نماينده و معرف محصولات فرهنگي ...
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران معيريان كه با «احضار شدگان» در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر حضور دارد، در ... فيلم فجر، نماينده و معرف محصولات فرهنگي ...
بررسی ژانر کودک در جشنواره
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران جام جم:با نگاهي گذرا به جدول فيلمهاي حاضر بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر و ... مانند ژانر سينماي ملودرام، انتزاعي، فيلم نوآر ...
بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران جام جم:با نگاهي گذرا به جدول فيلمهاي حاضر بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر و ... مانند ژانر سينماي ملودرام، انتزاعي، فيلم نوآر ...
بررسي ضرورت وجود مطبوعات عامهپسند؛ كارشناسان تاكيد كردند ...
بررسي ضرورت وجود مطبوعات عامهپسند؛ كارشناسان تاكيد كردند: نشريات ... همچون حوادث، ورزش، هنر، سينما و مسايل اجتماعي را با زباني در حد متوسط گفتار و درخور فهم ... از تنوع رنگي فراوان، تصاوير بزرگ و تيترهايي هيجاني چاپ و منتشر ميشوند كه ...
بررسي ضرورت وجود مطبوعات عامهپسند؛ كارشناسان تاكيد كردند: نشريات ... همچون حوادث، ورزش، هنر، سينما و مسايل اجتماعي را با زباني در حد متوسط گفتار و درخور فهم ... از تنوع رنگي فراوان، تصاوير بزرگ و تيترهايي هيجاني چاپ و منتشر ميشوند كه ...
تابستان جنجالی سینمای ایران
تابستان جنجالی سینمای ایران-تابستان جنجالی سینمای ایرانسینمای ایران در ... اكران و ایجاد تنوع ژانرهای مختلف مطرح كرد كه این طرح با واكنشهای متعدد اهالی سینما از ... سینمای ایران در بخش نمایش، در ماهها و سالهای اخیر، حکایت از ضرورت تجدید نظر در .... به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای بررسی و انتخاب فیلم را پیشنهاد کرده ...
تابستان جنجالی سینمای ایران-تابستان جنجالی سینمای ایرانسینمای ایران در ... اكران و ایجاد تنوع ژانرهای مختلف مطرح كرد كه این طرح با واكنشهای متعدد اهالی سینما از ... سینمای ایران در بخش نمایش، در ماهها و سالهای اخیر، حکایت از ضرورت تجدید نظر در .... به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای بررسی و انتخاب فیلم را پیشنهاد کرده ...
درباره موضوع «سينماي ملي ايران
شماره 383 ماهنامه "فیلم" - ویژه روز ملی سینما، منتشر شد بخشهايي از پرونده .... دلیل نزدیكی رأی چند فیلم و به قصد تنوع و تجسم تصویری جامعتر از «سینمای ملی»، .... فراموشنشدنی ابراهیم حاتمیکیا را به عنوان مصداق چنین مفهومی بررسی و تبیین ... در این نشست مطرح کردند، عبارتند از :- ضرورت عزم ملی برای شکل گیری سینمای ملی و .
شماره 383 ماهنامه "فیلم" - ویژه روز ملی سینما، منتشر شد بخشهايي از پرونده .... دلیل نزدیكی رأی چند فیلم و به قصد تنوع و تجسم تصویری جامعتر از «سینمای ملی»، .... فراموشنشدنی ابراهیم حاتمیکیا را به عنوان مصداق چنین مفهومی بررسی و تبیین ... در این نشست مطرح کردند، عبارتند از :- ضرورت عزم ملی برای شکل گیری سینمای ملی و .
پيشرفت ۷۵ درصدى بزرگراه آوج آبگرم
18 سپتامبر 2008 – بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران · 14 نظریه در باب حروف مقطعه · نرم افزارhandy photo safe به همراه آموزش آن · گزارش پایانی شورای بین المجالس ...
18 سپتامبر 2008 – بررسي ضرورت تنوع در سينماي ايران · 14 نظریه در باب حروف مقطعه · نرم افزارhandy photo safe به همراه آموزش آن · گزارش پایانی شورای بین المجالس ...
درآمدی بر دکترین سینمای جمهوری اسلامی
بررسی انتقال این هویت شناسی از فاز فلسفی به فاز مباحث استراتژیک ، در گفت وگوی ... اما طرح ریزی استراتژیک سینما یک پیش نیاز ضروری دارد. ..... سناريوي پرمايه و غني ، تنوع كارگردانان و تهيه كنندگان در ساخت فیلم و سريال مبتنی بر آن ...
بررسی انتقال این هویت شناسی از فاز فلسفی به فاز مباحث استراتژیک ، در گفت وگوی ... اما طرح ریزی استراتژیک سینما یک پیش نیاز ضروری دارد. ..... سناريوي پرمايه و غني ، تنوع كارگردانان و تهيه كنندگان در ساخت فیلم و سريال مبتنی بر آن ...
آسيب شناسي زن در سينماي ايران در گفت و گو با دبير جشنواره ...
آسيب شناسي زن در سينماي ايران در گفت و گو با دبير جشنواره كوثر- يكي از ... ضرورت شكل گيري چنين همايش هايي، مثل جشنواره كوثر كه به حوزه زن و سينما مي پردازد چيست؟ .... اما بررسي هانشان مي دهد كه اساساً فروش بالاي فيلم، ربطي به ابتذال ندارد. ... حضور هنرمندان زن كه امسال به 30 درصد رسيده اند ، تنوع جغرافيايي هنرمندان شركت ...
آسيب شناسي زن در سينماي ايران در گفت و گو با دبير جشنواره كوثر- يكي از ... ضرورت شكل گيري چنين همايش هايي، مثل جشنواره كوثر كه به حوزه زن و سينما مي پردازد چيست؟ .... اما بررسي هانشان مي دهد كه اساساً فروش بالاي فيلم، ربطي به ابتذال ندارد. ... حضور هنرمندان زن كه امسال به 30 درصد رسيده اند ، تنوع جغرافيايي هنرمندان شركت ...
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها