واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ایسکانیوز: محمد نوری زاد در نشست پرسش و پاسخ فیلم "پرچم های قلعه کاوه" گفت: سال ها بی دلیل حصار نامیمون و نامبارکی به گرد این اثر شگفت انگیز کشیده بودیم و انگار یک مالیخولیایی گرد شاهنامه بود و حتی شاهرود هم را پس از انقلاب امام رود نامگذاری کردیم. محمد نوری زاد در این نشست که با حضور ایرج رامین فر، محمد صادقی، رضا صفایی پورو حجت الله خسروی( تهیه کننده) برگزارشد افزود: ریشه قلعه کاوه کاملا واقعی است و داستان حمله مغولان به خراسان و مقاومت یک روزه یک خانواده ایرانی واقعی است. وی در خصوص قرآن به نمایش در آمده در این فیلم گفت: اگر به موزه قرآنی برویم، قرآنی هشت برگ در این موزه وجود دارد که مربوط به سالیان قبل است. اما تنها نکته تخیلی فیلم نگارشگر قرآن میرباقر است که در ابتدای اثر هم به آن اشاره شده است. در ادامه نشست ایرج رامین فرطراح صحنه و لباس این فیلم گفت: سینما جنبه فردی نیست که بشود طرح های خود را در قالب طرح های گروهی نشان دهیم و در واقع با جمع و فیلمنامه طرف هستیم و سعی کردم در این فیلم خودم را با کار هماهنگ کنم و در جهت خواسته های کارگردان باشم. وی ادامه داد: پرچم های قلعه کاوه دومین همکاری من با محمد نوری زاد بود و به همین دلیل شناخت خوبی از یکدیگر داشتیم. این طراح صحنه و لباس سینما با اشاره به امکانات مورد نیاز این فیلم گفت: تمام صحنه هایی که طراحی شده امکانات زیادی می خواست و ما در واقع به مشکلات سینمایی خیلی فشار آوردیم تا شرایط را برای ساخت این فیلم مهیا کنم و در این سینما ساخت چنین فیلم هایی بسیار سخت است به این دلیل که باید همه چیز را از نو شروع کرد و متاسفانه هر فیلمی یک انبار تولید درست می کند اما با تمام شدنش این انبار دفن می شود. برای فیلم پرچم های قلعه کاوه هر چیزی که می بینیم ساخته شده است. حجت الله خسروی تهیه کننده فیلم نیز در خصوص این که چه اقداماتی برای ثبت و ضبط فیلم انجام شده است، گفت: فیلم هم به صورت تصویری و هم به صورت نوشتاری ثبت شده است و تمام آکسسوارها (لوازم صحنه) حفظ شده است و ما خوشحالیم که همگی وسایل فیلم در حال حاضر در پروژه شهر آشوب در حال استفاده است.در این فیلم چهار مقطع مختلف تاریخی داریم و برای به تصویر کشیدن آن ها زحمت بسیار زیادی کشیده شده است. محمد صادقی که چهره او در فیلم های تاریخی برای مخاطبین سینما و تلویزیون جا افتاده است در خصوص نقش خود در این فیلم گفت: سهم من در این فیلم بسیار محدود است به این دلیل که کار اپیزودیک بود و با دیدن فیلم احساس کردم زحمت های بسیار زیادی کشیده شده که ساده ترین بخش مربوط به بازی من می شد. وی در خصوص کارهای تاریخی که در آن ها به ایفای نقش پرداخته، گفت: کارهای تاریخی به واسطه بعد زمانی و مکانی که پیش روی عوامل قرار دارد، پیچیده است و موانعی وجود دارد که باید آن ها برداشته شود و این موضوع نیاز به تبلیغات بیشتری دارد اما بازی در این فیلم برای من بسیار راحت است.به این دلیل که اعضای گروه همگی حرفه ای بودند و تعامل زیادی با یکدیگر داشتیم. رضا صفایی پور که در این فیلم در نقش کاوه ظاهر شده بود گفت: قدمت من حدود 38 سال سابقه در سینمای ایران است اما متاسفانه بیشتر با مونوکل نقش های منفی و اکشن مرا می شناسند. وی ادامه داد: برای اولین بار در خدمت آقای نوری زاد در 40 سرباز کار تاریخی را تجربه کردم. پس از آن خواستم تغییر و تحولی در کارم ایجاد کنم که در سینه سرخ پرویز شیخ طادی بازی کردم اما متفاوت ترین کارم در طول دوران بازیگری ام همین کار پرچم های قلعه کاوه بود. محمد نوری زاد با اشاره به این که چرا به کتابی مانند شاهنامه در سینمای ایران کم توجهی می شود، گفت: خیلی خوشحالم که در یکی از نشریات خواندم که رضا میرکریمی قرار است داستان رستم و سهراب را بسازد ما سال ها بی دلیل حصار نامیمون و نامبارکی به گرد این اثر شگفت انگیز کشیده بودیم و انگار یک مالیخولیایی گرد شاهنامه بود و حتی شاهرود هم را پس از انقلاب امام رود نامگذاری کردیم اما من اطمینان دارم اگر سریال 40 سرباز هیچ چیز برای ساحت فرهنگ کشور ما تقدیم نکرده باشد با برچیدن این حصار از دور شاهنامه باعث شد تا رضا میرکریمی ها به سراغ این اثر بروند. وی ادامه داد: شاهنامه دریایی تمام نشدنی است روزی با اهالی قلم به ملاقات رهبر رفتیم و از سر استیصال از ایشان پرسیدم که آیا می توانیم از شاهنامه سریال بسازیم یا خیر و من بسیار افسوس می خورم که چرا پاسخ رهبر در مطبوعات منعکس نشد. نوری زاد افزود: پاسخ رهبر برای من بسیار شگفت انگیز بود و ایشان گفتند چرا نباید در خصوص شاهنامه کار کنیم، فردوسی در قله است، فردوسی از ماست و بنده اولین کسی بودم که بعد از انقلاب در زمان ریاست جمهوری ام دستور دادم از فردوسی تجلیل بشود. شاهنامه را مطالعه کنید در شاهنامه جوانی وجود دارد که برای احیای دین مجاهده می کند. نوری زاد افزود: منظور من از گفتن این سخنان این است که یک گنجی به نام شاهنامه در ادبیات ما وجود دارد و کسانی مثل من هستند که در طی این سال ها مردم را از این اثر باارزش مبرا داشته اند. کارگردان پرچم های قلعه کاوه با اشاره به شکستن زمان در فیلم خود گفت: این سوال خودش یک فیلمنامه بلند است و بنده با این دید به این اثر نگاه کرده ام که یک قرآن را از زمان امام رضا تا امروز تعقیب کنیم. حجت الله خسروی نیز در ادامه از حذف بخش های مربوط به ری که 400 سال قدمت دارد و همچنین بخش جنگ به علت تراکم فیلم اظهار تاسف کرد و حذف این بخش ها را به ضرر فیلم دانست. محمدنوری زاد در خاتمه صحبت های خود با اشاره به حذف این دو بخش گفت: ظرف زمانی یک اثر در سینمای ما 100 الی 120 دقیقه است و ما مجبور شدیم این دو بخش را از فیلم حذف کنیم و در خصوص مکان فیلم نیز نیمی از دکورها در شهرک غزالی بود که مجبور شدیم با هزینه ای 60 میلیون تومانی قلعه ای را به صورت کامل بسازیم و بخشی دیگر در کنار رودخانه جاجرود و جنگل ها و دریای گرگان فیلم برداری شد و مکان واقعی قلعه کاوه روستایی مرزی در استان خراسان است./348/120 خبرنگار:348
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 392]