واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: محمدمهدي عسگرپور گفت: "قدمگاه" و "اقليما" با دو شرايط، نگاه و جنس متفاوت ساخته شدند، اما شباهتهاي قابل توجهاي با هم دارند و معتقدم روح حاكم بر هر دو متفاوت نيست. اين كارگردان سينما كه اينروزها مشغول فيلمبرداري فيلم جديدش در فرانسه است، همزمان با اكران "اقليما" دومين ساختهي بلند سينمايياش در گفتوگويي تلفني با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه قصد نداشته و ندارد كه ژانرهاي مختلف را تجربه كند. ادامه داد: بنابراين قبل از انتخاب ژانر، موضوعي كه به آن علاقهمند هستم براي من مهم است، پس در ساخت "اقليما" به ذائقه خودم توجه كردم و احساس كردم از اين فيلمنامه خوشم ميآيد بنابراين آن را كار كردم. او ژانر "اقليما" را ژانر اجتماعي دانست و گفت: در اين فيلم معادلات اجتماعي امروزي صورت گرفته و يكجوري باعث شده ضوابط زناشويي شكل جديدتري پيدا كند و آدم به خاطر رسيدن به يك موقعيت بهتر، با نزديكترينفرد زندگياش چنين رفتاري داشته باشد و خيانت صورت بگيرد. عسگرپور ادامه داد: در "اقليما" با تعليقهاي پيوستهاي قرار است مواجه شويم و سوالات گوناگوني فرا روي ما گذاشته ميشود و اين رمزآلودبودن كار، گاهي اوقات ممكن است، ذهن ما را به گونهاي مشغول كند كه فكر كنيم به ژانر وحشت يا تعليق تعلق دارند. اما نهايتاً اينگونه فيلمها ميتوانند در ژانر اجتماعي معنا پيدا كنند. او درباره اينكه چقدر اين موضوع واقعيت دارد كه "اقليما" با الهام از ماجراي قتل همسر ناصر محمدخاني ساخته شده است به ايسنا گفت: اصلا چنين موضوعي در ذهنم نبوده است، اما به هر حال وقتي كسي مرتكب قتلي ميشود، منطق خاص خودش را پيگيري ميكند. مثلا اگر زني در اين موقعيت در خانه مخفي شده باشد، كاملاً منطقي است كه انگيزهاي براي قتل به وجود آيد و اين دو منطقها اگر شبيه هم شود، احساس ميشود اين ماجراها شبيه هم هستند. او در عين حال خاطرنشان كرد: در جريان ساخت فيلم تعدادي از عوامل كه فيلمنامه را خوانده بودند، چنين چيزي را به من گفتند و من گفتم: چون از اول در ذهنم نبوده است اميدوارم تا آخر توليد هم در ذهنم نباشد. معتقدم تفاوتهايي وجود دارد و آن موضوع فيلمنامهي ديگري را ميطلبد تا تمام ماجرا بررسي شود. عسگرپور در ادامه با اشاره به انتخاب حسين ياري و پانته آبهرام براي نقشهاي اصلي اين فيلم هم گفت: ما در سينماي ايراني براي انتخاب بازيگر محدوديتهاي خاصي داريم، البته منظورم اين نيست كه اين دو را به خاطر محدوديت انتخاب كردم. به هرحال اين دو بازيگر سابقه خيلي روشن و خوبي دارند و جزو بازيگر مطرح سينماي ايران محسوب ميشوند و از جهت نوع بازي در شكلهاي مختلف در وضعيت نسبتاً خوبي به سر ميبرند. وي افزود: گزينههاي مختلفي براي اين دو نقش وجود داشت و با افرادي هم صحبت شد و بين كساني كه فيلمنامه را پسنديده بودند و امكان حضور داشتند، بهترين گزينهها حسين ياري و پانته آبهرام بودند و از اين انتخاب و همكاري بسيار خوشحال هستم. اين كارگردان درباره تغيير پايانبندي فيلم نسبت به نسخه نمايش داده شده در جشنواره هم به ايسنا گفت: در آن پايانبندي جشنواره قرار بود، مفهومي در فيلم گسترش پيدا كند كه آن مفهوم، رسيدن انسان به دوراهيهاي مختلف بود كه با انتخاب هر كدام از راهها ممكن است سرنوشت متفاوتي را پيدا كند و بهتر است قبل از اينكه هر كدام از آنها انتخاب شود بدرستي دربارهي آن فكر شده باشد. او تصريح كرد: اين مفهوم قرار بود در فيلم خود را نشان بدهد، پس با پاياني مواجه شديم كه قرار بود دو سرنوشت متفاوت را تجربه كرده باشيم، ولي زمانيكه فيلم به نمايش درآمد، بعضيها معتقد بودند اين مفهوم دركل فيلم جريان پيدا نكرده است و بههمين دليل پايان فيلم سوالبرانگيز شده بود بنابراين آن را سر راست كردم تا بيننده در پايان با يك سوال بسيار بسيار بزرگ مواجه نشود و ذهنش خسته نشود. عسگرپور درباره وضعيت اكران "اقليما" با بيان اينكه زياد نبايد دربارهي اين موضوع صحبت كند، اذعان داشت: ممكن است از صحبتهايم تعبيرهاي مختلفي بشود و براي بعضي از دوستان بر خورنده باشد. ميگويند تو خودت زماني مسوول بودي و ميگردند شرايط اكران را در آن موقع بررسي ميكنند و مثل اينكه انگار من نبايد بهعنوان يك شهروند عادي كه زماني هم مسئوليت داشتم، الآن اظهارنظر كنم. به هر حال دغدغهي اكران را خيليها دارند، بنابراين زياد مفيد نيست كه من هم بگويم ما داراي يك مافياي اكران هستيم و شرايط پيچيده است. اين كارگردان ادامه داد: بعد از نمايش "اقليما" در جشنوارهي فيلم فجر بعضي از دوستان كه در حوزه نمايش و پخش هستند، معتقد بودند كه اين فيلم شرايط اكران خوبي خواهد داشت و جزو چند فيلمي كه اكران خوبي براي آن تصور ميشد. اما حالا كه نزديك به يكسال از جشنواره سال گذشته ميگذرد، ما فرصت اكران بدست آورديم. بنابراين براي من منطقي نيست كه چهطور فيلمي كه چنين شرايطي را داشته است در شرايطي اكران ميشود، كه فيلمهايي بعد از اين ساخته شدند و به نمايش درآمدند اما "اقليما" نتوانست اكران بگيرد. بايد زودتر از اين، اين اتفاق براي فيلم ميافتاد. ما بهزودي وارد محرم ميشويم و نميدانم چهقدر ميتوانيم اكران موفقي داشته باشيم و شايد قسمت "اقليما" اين بوده است، بنابراين زياد گلهمند نيستم. او پيشبيني استقبال از اين فيلم را سخت دانست و گفت: در سينما دنيا 80 درصد ميتوان اين پيشبيني را كرد، اما اين درصد در ايران برعكس است و تقريباً چيز محالي شده است و بايد منتظر ماند و ديد چه اتفاقي ميافتد. عسگرپور ادامه داد: سه ماه است كه درگير ساخت فيلم "هفتوپنج دقيقه" در فرانسه هستم و نميدانم شرايط تبليغاتي و اكران "اقليما" به چه صورت است، البته زمانبندي من از نظر توليدي اشتباه نبوده است چون فكر ميكردم فيلم زودتر اكران ميشود و آن زمان قطعا من در تهران ميبودم و امكان همكاري داشتم. ولي درست در زماني اين اتفاق ميافتد كه من در تهران نيستم. وي درباره فيلم جديدش و شباهت آن به كارهاي قبلياش گفت: يك فيلمساز وقتي چند مدل فيلم ميسازد، هميشه رگههايي وجود دارد كه ميتوان تشخيص داد كه سازنده آنها يكي بوده است و همين براي جرياني كه داخلش يك اثر هنري به وجود ميآيد، كافي است. عسگرپور با بيان اينكه تجارب زيادي در ساخت "هفتوپنچ دقيقه" بهدست آورده است اظهار داشت: به غير از دو نفر بقيه بازيگران ما فرانسوي هستند كه كاركردن با اينها كه فرهنگ متفاوتي دارند، بسيار متفاوت است و تجربه مفيدي براي من بود. وي افزود: از لحاظ فيلمنامه هم ما سه داستان را در يك فيلم داريم كه براي بازيگران خارجي ما هم جالب بود و حتي بعضي از آنها كارهايشان را كنسل كردند تا در اين فيلم حضور داشته باشند و معتقد بودند وارد يك فضاي كاملاً جديد از لحاظ قصهاي ميشوند كه همه اينها از نظر من يك تركيب خوب ايجاد ميكند كه ميشود يك تجربه خوب به حساب آيد. به گزارش ايسنا، "اقليما" كه اين روزها در گروه استقلال بهنمايش درآمده است، روايت سارا است كه به شدت عاشق همسرش است و به خاطر اين عشق عميق آرامشي در زندگي خود احساس ميكند ولي اين آرامش به جنايت ميانجامد و زندگي آنان دستخوش اتفاقات عجيب قرار ميگيرد. در دومين ساخته بلند عسگرپور حسين ياري و پانته آبهرام ايفاگر نقشهاي اصلي هستند و در كنار آنها احمد مهرانفر، هنگامه قاضياني، فرناز رهنما، احسان اماني و شاهرخ فروتينان بازي ميكنند. ساير عوامل اين فيلم عبارتند از: نويسنده فيلمنامه: محمدرضا گوهري، دستيار اول كارگردان و برنامهريز: اسماعيلي، مدير فيلمبرداري: مرتضي پور صمدي صدابردار: عباس رستگارپور، طراح صحنه و لباس: علي عابديني، مدير توليد: طهورا ابوالقاسمي، عكاس: مسعود اشتري، منشي صحنه: زهرا داودنژاد تدوين: بهرام دهقان، صداگذاري: مسعود بهنام، تهيه كننده: ناصر عنصري، محصول: موسسه توليد فيلم آفتاب نگاران انتهاي پيام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 272]