محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844906550
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به نویسندگی وکارگردانی شهریار بحرانی و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده اولین بخش از سه گانهای است که زندگانی حضرت سلیمان(ع) را به نمایش در میآورد. اگر قرار به دستهبندی باشد، «ملک سلیمان» را باید در رده فیلمهای تاریخی قرار داد اما نکته اینجاست که این اثر چیزی بیش از همه آثار تاریخی سینمای ایران دارد و آن استفاده گسترده از جلوههای ویژه رایانهای در فیلم است. «ملک سلیمان» به عنوان اثری فاخر و برخوردار از بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی، از زمان تولید تا به امروز حرف و حدیثهای بیشماری را به جان خریده است که مجتبی فراورده تهیه کننده فیلم، بخشی از آنها را در مصاحبهای نسبتاً مفصل با مجله «صنعت سینما» بیان کرده است. این مصاحبه را در ادامه میخوانید. «ملک سلیمان» چگونه و از کجا شروع شد؟زمانی من به همراه آقای بحرانی و آقای قدیریان بنای خود را بر این گذاشتیم تا یک مجموعه تحقیقات روی تاریخ انبیا انجام دهیم، با این نیت که یکی از مقاطع این تاریخ را مقابل دوربین ببریم. تعداد زیادی از دوستان و محققین در این کنکاش همراه ما بودند و بالاخره بعد از مدتها به این نتیجه رسیدیم که روی قصه حضرت سلیمان (ع) کار کنیم. این تصمیم مصادف شد با تصویب ردیف بودجه تولید آثار فاخر در مجلس شورای اسلامی. آن زمان آقای حیدیریان معاونت سینمایی وقت، طی تماسی با ما خواستار داستانی خاص در اندازههای سینمای فاخر شدند که ما هم در جواب ایشان به تحقیقات خود و داستان «ملک سلیمان» اشاره کردیم که مورد قبول واقع شد. پس از توافق با معاونت سینمایی و فارابی روند کار به چه نحوی پیش رفت؟ما حدود دو سال را به تحقیقات تاریخی و روایی و قرآنی اختصاص دادیم. هشت ماه را صرف تحقیق در خصوص جلوههای ویژه بصری و شناخت تکنولوژی روز دنیا کردیم. حدود هشت ماه هم صرف ساخت دکورها و پیش تولید شد. ما حول و حوش نیمه تیرماه 86 فیلمبرداری را شروع کردیم که تا اواسط مهر 87 به طول انجامید. البته در حین فیلمبرداری به دلیل بروز برخی مشکلات کار برای مدت 6 ماه کاملاً خوابید و با توجه به این تاخیر به لحاظ زمانی در حدود 9 ماه فیلمبرداری داشتیم. کارهای پس ار تولید هم چیزی نزدیک به یک سال زمان برد. تهیه کنندگی «ملک سلیمان» را شما بر عهده گرفتید یا بر عهده شما گذاشتند.نه، کسی چیزی را بر عهده من نگذاشت. ما معمولاً سفارشپذیر نیستیم و در این زمینه قائم به ذات عمل کردیم. اصولاً هم چرخ این قبیل کارها سفارشی به حرکت در نمیآید. کارهای مذهبی و دینی معمولاً از درون آدمها میجوشد و این آدمها هستند که کار بر روی این مضامین را بر گردن دولتها میگذارند. شرکت یا موسسه سینمایی خاصی به عنوان تهیه کننده پشت «ملک سلیمان» قرار داشت؟نه به این شکل که شما میگویید. ما قصد داشتیم بحث جلوههای ویژه این فیلم را به شکلی جدی دنبال کنیم و بر این اساس شرطی هم با آقای لئو لو مسئول جلوههای ویژه فیلم، در خصوص آموزش نیروهای ایرانی داشتیم. لذا شرکتی را به نام «کاریز پارسه» تاسیس کردیم تا در ادامه کار و مراودات بینالمللی و خرید نرمافزارهای تحت لیسانس مشکلی پیش نیاید. چرا سلیمان؟ موضوع اینجاست که ما به تاریخ تنها به صرف اینکه گذشته است نگاه نمیکنیم. درس گرفتن از تاریخ مهمترین نتیجه این نگاه باید باشد. داستان سلیمان نبی از جمله داستانهایی است که منظرهای متفاوتی را از آینده و قضیه آخرالزمان ارائه میدهد. با فضاسازی و هجمهای که غرب در خصوص مقوله آخرالزمان آغاز کرده است، جمع بندی مان این بود که داستان حضرت سلیمان بهترین مدخل برای ورود به این بحث است. از چه منابعی در هنگام نوشتن فیلمنامه و مشخص کردن خط اصلی داستان استفاده کردید؟ما اصل و اساس این پروژه را بر استفاده از قرآن و روایات گذاشتیم. البته به کتب مقدس و تاریخ یهود هم بیتوجه نبودیم اما مبنای کار ما همانطور که اشاره کردم قرآن و روایات بود. دیگر کتب آسمانی را تنها در حد تحقیق جدی گرفتیم و برداشت خاصی از آنها صورت ندادیم. ما سه گروه تحقیقاتی قابل توجه داشتیم. یکی از این گروهها گروه تحقیق قرآنی بود. گروه بعدی تحقیق در خصوص روایات را بر عهده داشت و گروه سوم هم تحقیقات تاریخی را جلو میبرد. مجموعه این تحقیقات را مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی زیر نظر آقای حمید محمدی پالایش کرده و احادیث و روایاتی که بیش از دیگر احادیث قابل استناد بودند از داخل این تحقیقات استخراج شد. گروه تحقیقات قرآنی نیز زیر نظر آقای سعید اصفهانیان مجموعه آیات مربوط به حضرت سلیمان (ع) و حضرت داود (ع) را از قرآن استخراج، دسته بندی و تاخر و تقدم آیات را مشخص کردند. امروز ماحصل این تحقیقات در سایت فیلم قابل رویت است. برای «ملک سلیمان» دکورسازی خاصی انجام شد یا از دکورهای آماده دیگر فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی بهره بردید؟ما برای «ملک سلیمان» نزدیک به 18 هزار مترمربع دکور ماندگار ساختیم. این کورسازی در منطقه شهریار انجام شد و از دکور هیچ مجموعه و فیلم دیگری در این پروژه استفاده نشد. در واقع فضای کار هم چنین چیزی را نمیطلبید و لازم بود از ابتدا همه چیز ساخته شود. اجرای جلوههای ویژه فیلم چرا به متخصصان خارجی سپرده شد؟ متخصصان ایرانی توانایی انجام این جلوههای مد نظر شما را نداشتند؟متاسفانه نمیتوانستیم کار را به متخصصان داخلی بسپاریم زیرا تجربه این کار در ایران وجود نداشت. آن چیزی که به اسم جلوههای ویژه در ایران وجود داشت در حد کارهای تیزرسازی بود و البته در قطع تلویزیون. به نظر من هنر این نیست که بگوییم همه کارهای مربوط به پروژه را خودمان یک تنه بدون کمک دیگران پیش بردیم؛ هنر در این است که کار درست و در نهایت کیفیت انجام شود. به نظرم سپردن کار به متخصصان خارجی عقلانیترین حرکتی بود که از سوی ما انجام پذیرفت. حضور آقای لئو موجب شد تا مجموعهای از بچههایی که به کار جلوههای ویژه علاقهمند بودند بتوانند تجربیات و آموختههای خود را در این زمینه افزایش داده و به روز کنند. ما حتی تعدادی از اینها را به هنگ کنگ فرستادیم. این دوستان تحت نام همان شرکتی که نامش را بردم زیر نظر آقای لئو کار کردند و در این کار پخته شدند. ما بسیاری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به این تکنولوژی را از خارج وارد کردیم و همین بچهها مدت زمانی در حدود یک سال را به تمرین با این ادوات گذراندند و با گذشت زمان در کار خود تبحر پیدا کردند. آنچنانکه قسمتی از کار جلوههای ویژه «ملک سلیمان» توسط همین بچه ها انجام شد و قسمتی هم توسط گروه تحت نظارت آقای لئو در خارج از کشور؛ اما امروز با دیدن فیلم، شما متوجه این دو گانگی نخواهید شد زیرا کار بچههای ایرانی به لحاظ کیفیت کم از گروه خارجی که روی فیلم کار کردند ندارد. چگونه با لئو لو آشنا شدید؟لئو لو برای فیلم «ببر غران، اژدهای خفته» کاندیدای اسکار بهترین جلوههای ویژه شده بود و برای همین فیلم جایزه بریتیش آکادمی لندن را دریافت کرد. ما با اطلاعی که از سابقه وی داشتیم با چشمانی باز به سراغش رفتیم. هزینه ملک سلیمان تا کپی صفر چقدر شد؟حدود چهار میلیارد و شش صد میلیون خرج نقدی ما بود. در حدود چهارصد میلیون و خردهای هم صرف خرید تجهیزات شد و نهایتاً میتوان گفت پنج میلیارد خرج این فیلم کردیم. چند درصد از این مبلغ صرف جلوههای ویژه بصری شد؟آمادگی اعلام این مبلغ را دارم اما اجازه بدهید این مهم در مقطع دیگری انجام شود. متاسفانه یا خوشبختانه «ملک سلیمان» در بحث مالی مدعیان زیادی دارد و من منتظرم تا همه مدعیان حرفهای خود را بزنند تا انشاء اله بعداً رو در رو با همه این دوستان در خصوص هزینه صرف شده به گفت و گو بنشینیم. از مدعیان گفتید. زمانی در یک برنامه تلویزیونی یکی از کارشناسان سینما ادعا کرد نرمافزار جلوههای ویژه به کار رفته در «ملک سلیمان» را میتوان به مبلغ هزار تومان از کنار پیادهروهای تهران تهیه کرد. نظر شما چیست؟ایشان حتماً درست گفتهاند و ما هم از این حرفها زیاد شنیدهایم. بخشی از این ادعاها به بیسوادی گوینده بر میگردد و این بیسوادی موضوعی است که سینمای ما به شدت از آن رنج میبرد. من بارها اعلام کردهام هر کس مدعی ایرادگیری از جلوههای ویژه بصری «ملک سلیمان» و هزینه صرف شده برای فیلم است رو در رو وارد بحث شود تا همه ببینیم این ایرادگیران چند مرده حلاج هستند. من ترسی از این موضوع ندارم و همانطور که بودجه کل فیلم را اعلام کردم حاضرم ریز خرجهای انجام شده را هم بیان کنم. اما انتظارم هم این است که مدعیان این بخش در خفا اتهام نزنند. خیلی شفاف جلو بیایند حرف بزنند تا معلوم شود متر و معیارشان چیست. بودجه ای که صرف این فیلم شد تمام و کمال از همان ردیف بودجه تخصیصی مجلس بود؟بله. این بودجه توسط فارابی در اختیار ما قرار گرفت و البته ناگفته نماند که فارابی و مشخصاً ارشاد نمیتوانند هیچ گونه دخل و تصرفی در این بودجه داشته باشند. این بودجه بر خلاف تصور برخی دوستان از گلوی سینما زده نمیشود. گرچه که این بودجهها هر اسمی داشته باشند اول و آخر وارد سینما میشوند. اشاره به این نکته هم بد نیست که فارابی این پول را یک جا و تمام و کمال به کسی نمیدهد و عملاً این پول برای مدت طولانی در حساب ارشاد و فارابی میماند و خرج دیگر بخشهای سینما میشود. من بارها گفتهام سینمای ایران برای اینکه رشد کند باید به ساخت کارهای بزرگ و یا همان بیگ پروداکشن روی بیاورد. سواد، تجربه، تکنیک، تکنولوژی و ... فقط در اینگونه کارها ورود و نمود دارد. چنین تجربههایی با فیلمهای 300 میلیونی امکانپذیر نیست و اگر کسی فکر میکند میشود با اینگونه فیلمها و بودجهها در عرصه جهانی عرض اندازم کرد اگر نگوییم از مرحله پرت است تنها میشود گفت با این مقوله آشنایی ندارد. مهمترین مشکل شما در طول مدت فیلمبرداری چه بود؟مهمترین مشکل این بود که کار فیلمبرداری پس از چهار ماه به دلیل بیپولی متوقف شد و این توقف شش ماه به طول انجامید. یعنی در واقع به جایی رسیدیم که فارابی توان مالی لازم برای تزریق بودجه به پروژه را نداشت و در مقطعی دوستان مجبور شدند سازمان اوقاف را به عنوان شریک وارد کار کنند که خب این سازمان هم بخشی از هزینههای فیلم را متقبل شد. ظاهراً قرار است «ملک سلیمان» ادامه داشته باشد و اینطور که گفته می شود بنا بر ساخت تریولوژی است.چنین تصمیمی داریم اما هنوز بر سر اینکه یک قسمت دیگر بسازیم یا دو قسمت توافق نکردهایم. در واقع هنوز معلوم نیست که کار دوگانه خواهد بود یا سه گانه. البته ما از همان ابتدا هم قصدمان این بود که داستان سلیمان نبی را تا جای مشخصی پیش ببریم و درست به همین خاطر در انتهای فیلم نوشتیم پایان قسمت اول. ما تا کنون بخشی از شعر را گفتهایم و هنوز به بیت دوم نرسیدهایم. ما برای «ملک سلیمان» هزینه های زیادی را متحمل شدیم و این هزینهها را نباید به حال خود رها کرد. چقدر روی استقبال مخاطبان ایرانی در اکران حساب کردهاید؟تصور من این است که اتفاق خوبی خواهد افتاد. «ملک سلیمان» با همه حب و بغضهایی که در اطرافش به وجود آمد منشاء بروز تحول در سینمای ایران شد. البته یک عده مانند کبک سر خود را زیر برف کردهاند تا این تحول را نبینند اما این اتفاقی بود که افتاد. جلوههای ویژه بصری بعد از «ملک سلیمان» در ایران تعریف شد و برای آن در جشنواره فیلم فجر جایزه مشخص کردند. حالا حتی فیلمهایی که توسط برخی دوستان سخیف نامیده میشوند هم به دنبال صداگذاری به شیوه دالبی ساراند هستند. امروز به مدد «ملک سلیمان» سیستم DI که یک تکنولوژی کاملاً پیشرفته در تبدیل نسخه 35 میلیمتری به نسخه دیجیتال و تبدیل دوباره آن به نسخه 35 است به طور کامل در ایران راهاندازی شده است. تجهیزات خریداری شده به اضافه نیروی متخصص آموزش دیده، هدیهای است که «ملک سلیمان» به سینمای ایران داده است. زمانی فیلم «مریم مقدس» که مایههایی شبیه به «ملک سلیمان» دارد در سینماها اکران شد و شدیداً هم مورد استقبال قرار گرفت. آن زمان عدهای عقیده داشتند این استقبال به دلیل تیزرهای فروان و بی حساب و کتاب تلویزیونی این فیلم است. تصور نمیکنید «ملک سلیمان» هم به هنگام اکران نیازمند چنین تبلیغات گستردهای باشد؟آن اشخاصی که ادعا میکنند فروش «مریم مقدس» به دلیل تیزرهای تلویزیونی بوده، احتمالاً خیلی خوب میدانند که همان زمان برخی فیلمها تیزرهایشان به مراتب بیش از تیزرهای «مریم مقدس» بود اما فروش نکردند. به هیچ عنوان این ادعا را نمیپذیرم. موضوع اینجاست که جماعتی نسبت به کارهای مذهبی موضع سوء دارند؛ این را بیتعارف میگویم. به عقیده من این افراد را به راحتی میتوان در ردیف آدمهای ضد مذهب جای داد. از چنین افرادی بعید نیست که فروش «مریم مقدس» را به تعداد تیزرهای آن ربط بدهند. اما من میگویم نه؛ فروش این فیلم ربطی به تیزرهایش نداشت. «مریم مقدس» کسانی را به سالن سینماها کشاند که 20 سال بود سینما نرفته بودند. ما نباید پتانسیل سینمایمان را از یاد ببریم. در این سینما اگر فیلمی دو میلیارد بفروشد به این معنی است که تنها دو درصد مردم به دیدن آن رفتهاند. این بدان معناست که ما 98 درصد مخاطب خفته و خاموش در این سینما داریم که متاسفانه هیچ گاه رویشان سرمایهگذاری نکردیم. برای مخاطبان خارج از کشور چه برنامه ای دارید؟بنای ما بر این بود که اکران داخلی و خارجی را همزمان داشته باشیم اما به دلیل برخی مشکلات فنی این امر میسر نیست. انشاءاله بعد از اکران ایران برای اکران خارج از کشور اقدام خواهیم کرد. برای این امر تنها به کشورهای مسلمان توجه نداریم و به امید خدا اکران خارج از کشور را از آمریکا شروع خواهیم کرد. سلیمان در داستانها و تواریخ پیامبری عجیب و غریب و قدرتمند است. به نظر شما انتخاب امین زندگانی برای ایفای نقش سلیمان نبی با توجه به پیشیینه تصویری که مردم ایران از وی سراغ دارند، کمی بیاحتیاطی نبود؟اول این را بگویم که در ابتدا قرار بود آقای حسین یاری نقش حضرت سلیمان را بازی کند اما با توجه به قرارداد ایشان با یک پروژه دیگر و عجلهای که ما داشتیم آقای زندگانی جایگزین ایشان شدند. واقعیت این است که از انتخاب زندگانی پشیمان نیستیم و البته بماند که به نوعی قصد آشناییزدایی از نقش را هم داشتیم. البته ما در خصوص شخص سلیمان به نوعی ارفاق کردیم زیرا ایشان در سن 9 سالگی به پادشاهی رسید و ما ایشان را در فیلم حدوداً 35 ساله نشان میدهیم. در قسمت اول «ملک سلیمان» داستان حمله شیاطین و اجنه به مردم را شاهد بودیم. آیا قرار است در قسمتهای بعدی داستانهایی مهیجتر و البته پر و پیمانتر به لحاظ جلوههای ویژه بصری را شاهد باشیم؟قطعاً همینطور است. تسخیر اجنه و شیاطین بخش اول قصه ما بود. بخش دوم شامل ساخت بناهای رفیع، داستان بلقیس، داستان آبگینه، داستان هدهد، داستان مورچه و ... است. البته باز همانطور که قبلاً هم اشاره کردم هنوز به آن قطعیت نرسیدهایم که داستان را در دو قسمت تمام کنیم یا در سه قسمت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]
صفحات پیشنهادی
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان ...
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد-فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به نویسندگی وکارگردانی شهریار ...
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد-فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به نویسندگی وکارگردانی شهریار ...
تماشای 18 كشور جهان در یك فیلم
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در ... تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد. ... یکی از این گروهها گروه ...
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در ... تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد. ... یکی از این گروهها گروه ...
«ملک سلیمان» در جمع سینماگران
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان ... تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد. ... نکته اینجاست که ...
تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان ... تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد. ... نکته اینجاست که ...
فيلم داستاني «آخر خط» به مرحله صداگذاري رسيد
اضافه به علاقمنديها تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد-فرهنگ > سینما ... فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به ...
اضافه به علاقمنديها تهیهکننده «ملک سلیمان»: با فیلم 300 میلیونی نمیتوان در جهان عرض اندام کرد-فرهنگ > سینما ... فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به ...
-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها