تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812433425




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راه‏كارهای مخاطب‏شناسى


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آسیب‏شناسی ‏تربیت‏دینی ‏جوانان ‏‏(4)‏
ارتباط
راه‏كارهای مخاطب‏شناسىاشاره:مخاطب‏شناسی در گفت‏وگوی دینی با جوانان، نكته‏ای است‏‎ ‎كه نمی‏توان ‏آن را نادیده گرفت. بی‏تردید، در دهه‏های اخیر، بخش جدی‌ای از‏‎ ‎ناكارآمدی‏ها در حوزه‏ی تبلیغ و تعمیق تفكر دینی، از كم‏توجهی بدان ‏سرچمشه یافته‎ ‎است‎. ‎برگزاری سخنرانی و پرسش و پاسخ جناب آقای دكتر گلزاری در «كانون ‏گفتمان‎ ‎دینی» (مدرسه‏ی فیضیه قم) به انگیزه‏ی یافتن چشم‏اندازهایی ‏در این زمینه بوده است‎. ‎ضمن سپاس از ایشان و برگزار كنندگان نشست، ‏خلاصه‏ای از سخنان ایراد شده را در چند نوشتار تقدیمتان می‌گردد كه در  ‏سه قسمت گذشته موضوعات: "دین‌گرایی در ایران"، "نقض در ‏مخاطب شناسی"، و "مقصود از تربیت دینى" را از نظرتان گذراندیم، ‏و اكنون قسمت پایانی از این گفتار را ملاحظه‎ ‎می‏كنید.‏‎ ‎ براى مخاطب‏شناسى چه راه‏كارهایى را پیشنهاد مى‏كنید؟یك راه اصلى آن، تاسیس مركز پژوهشى و نظر سنجى در حوزه است. ‏این نهاد بزرگ و‎ ‎مقدس، باید داراى یك مركز نظر سنجى براى ‏سیاست‏هاى خود باشد‎. ‎بنده اگر قصد داشته باشم به مدرسه‏اى بروم تا صحبت بكنم، هیچ وقت ‏به عنوان یك‎ ‎كار تشریفاتی و كلیشه‏اى و از قبل تعیین شده، به دعوت ‏مدیر نمى‏روم. بنده به مدیر‎ ‎مدرسه اعلام مى‏كنم كه به بچه‏ها اعلام كنید ‏كه پرسش‏هاى خود را بدون نام  و‎ ‎نام‏خانوادگى بنویسند؛ بعد به بنده ‏بدهید. معمولاً زیر بار نمى‏روند كه نكند این‎ ‎پرسش‏ها محكوم كردن ‏مدرسه باشد و را به دنبال داشته احتمالاً به مقامات گزارش داده‎ ‎شود. ‏گاهى اوقات به ما خط مى‏دهند و مى‏گویند بچه‏هاى ما مشكلى ندارند. ‏شما در مورد‎ ‎درس با اینها صحبت بكنید و نصیحت‏شان بكنید، در حالى كه ‏نصیحت براى این بچه‏ها،‎ ‎بسیار آزار دهنده است. بنده زیر بار این چیزها ‏نمى‏روم و كوشش مى‏كنم كه از راه‎ ‎دیگرى وارد شوم تا هم نگرانى مدیر ‏از بین برود و هم بنده پرسش‏ها را بگیرم‎. ‎پرسش‏نامه‏اى را طرح كرده‏ام به ‏نام «پرسش‏نامه‏ی نگرانى‏ها». بنده چندین نوع از‎ ‎این پرسش‏نامه‏ها را ‏خودم درست كرده‏ام. در آن نوشته بودم كه همه‏ى ما در زندگی،‎ ‎نگرانى‏هایى داریم كه اگر این نگرانى‏ها حل شود، در برنامه‏ریزى‏ها به ما ‏كمك‎ ‎مى‏كند؛ اگر حل نشود، ما را آزار مى‏دهد. بعد، از زبان مدیر ‏مى‏نویسم كه ما حاج‏آقا‎ ‎یا دكتر فلانى را دعوت كرده‏ایم؛ گاهى هم از زبان ‏خودم مى‏نویسم كه مرا دعوت‎ ‎كرده‏اند تا در مدرسه‏ى شما صحبت بكنم. ‏پنج نگرانى عمده‏ى خود را به ترتیب براى من‎ ‎بنویسد. در برگه هم شماره ‏زده‏ام اشاره كرده‏ام كه نوشتن نام و نام‏خانوادگی ضرورى‎ ‎نیست، مگر این ‏كه خودتان مایل باشید و بنده به دعوت شماها آمده‏ام. سپس این‎ ‎پرسش‏نامه را به مدیر مى‏دهم و مى‏گویم كه از این تكثیر كنید و بین ‏بچه‏ها پخش‎ ‎كنید؛ گاهى اوقات پرسش‏نامه در حد یك چك لیست است؛ ‏یعنى ما یك لیستی از مشكلات را‎ ‎مى‏دهیم، بعد مى‏گوییم با علامت ‏ضربدر مشخص كنید كه كدام را دارید؛ ابتدا بعضى جاها‎ ‎اعتراض مى‏كنند ‏و مى‏گویند كه این پرسش‏ها بد آموزى دارد. پرسش‏ها خلاصه و كوتاه‎ ‎است، مثل: عدم اعتماد به نفس و... اگر مدیران با ما همكارى كنند، این ‏كار را انجام‎ ‎مى‏دهیم. این، براى شروع كار است. اگر پاسخ بدهند، آن‏ها ‏را دسته‏بندی مى‏كنم و‎ ‎صحبت مى‏كنم. اگر هم جواب ندهند، بنده یك ‏فرمول بسیار ساده دارم و آن این كه براى‎ ‎آن‏ها مى‏گویم جوان‏هاى هم ‏سن و سال شما در این جامعه، چند دسته مشكل دارند: مشكل‎ ‎خانوادگی، درسی، عصبی، روحی، روانى و‎... ‎ چه رویكردها و منابعى در روان‏شناسى دینى وجود دارد؟‎ ‎ابتدا من نكته‏اى را اشاره مى‏كنم كه تركیب روان‏شناسى و دین چگونه ‏است‎. ‎روان‏شناسی دینى بیش‏تر متولى این مسئله است كه راجع به ‏دین‏داران و خانواده و‎ ‎شخصیت آنان كار بكند و یا در رابطه‏ى دین و سلامت ‏روان كار كند. این كه آیا دین‎ ‎دارى در كاهش اعتیاد مؤثر است؟ آیا سلامت ‏جسمانى در دین‏داران وجود دارد؟ این كار،‎ ‎یك كار مطالعاتی بر روى گروه ‏مؤمنان و دین‏داران و مطالعات اجتماعى آن‏ها است. این‎ ‎كار بیش‏تر ‏مطالعه‏ی فعالیت‏هاى دین‏داران است نسبت به كسانى كه در خط دین ‏نیستند‎. ‎حوزه‏ی دوم، روان‏شناسى دینى است. در این جا دینى صفتِ ‏روان‏شناسى است، نه‎ ‎مضاف‏الیه آن. باید از مقوله‏هاى دینی، دستور ‏العمل روان‏شناسى در بیاوریم. این كار‎ ‎سختی است. در سمینار همایش ‏دین گفته بودند كه یك سرى مقاله بدهید. من این موضوع را‎ ‎پیشنهاد ‏دادم. درمان افسردگى از طرق افزایش «شُكر» در افراد (مكانیزم شُكر). ‏فرضیه‎ ‎این بود كه اگر ما شُكر را بشناسیم و مراحل شُكر قلبی، شُكر ‏زبانى و شُكر عملى را‎ ‎در نظر بگیریم، بعد یك فرد یا ده نفر افسرده را ‏بیاوریم و به آن‏ها به طور كاربردى‎ ‎و تكنیكى در جلسات یاد بدهیم تا این ‏كه شُكر در آن‏ها تقویت شود، مى‏توان افسردگى‎ ‎را در آن‏ها كم كرد؛ ‏یعنى من از متن دین، یك روشى را در مى‏آورم كه بگویم با شُكر،‎ ‎افسردگى كم مى‏شود‎. ‎این كار را تا اندازه‏اى در غرب، گروه‏هاى مسیحى انجام داده‏اند. ‏مجله‏هایى نیز‎ ‎در این زمینه‏ها نوشته شده است. اهل تسنن در ‏پاكستان، در این كار موفق بوده‏اند. در‎ ‎اردوگاه افغانى‏ها در پیشاور، ‏افسردگى پناه جویان افغانى را كاهش بدهیم. سپس آن‏ها‎ ‎را با گروهی ‏كه دارو مصرف مى‏كردند و با گروهى كه دارو مصرف نمى‏كردند، مقایسه‎ ‎كردیم. بازتاب احادیث نبوى در آن‏ها به اندازه‏ى همان داروها بوده است. ‏پزشكان‎ ‎متخصص پاكستانی، از دین چنین استفاده‏اى كردند‎. ‎كار سوم، تدوین علم روان‏شناسى و علم تربیت است به گونه‏اى كه با اسلام ناب،‎ ‎مطابقت ‏داشته باشد. مسیحى‏ها پس از مدتى گزارش دادند كه ما در این زمینه نمى‏توانیم‎ ‎كار كنیم. ‏مسیحیت دید كه متن انجیل توان ندارد كه از درون آن یك نظام و یك سیستم در‎ ‎آورده شود. از این ‏رو مسیحیان این كار را كنار گذاشتند، ولى ما معتقدیم كه‎ ‎مى‏توانیم این كار را بكنیم؛ البته این ‏زمانى محقّق مى‏شود كه ما آن دو قدم اول را‎ ‎برداریم. بحث روان‏شناسى دینی در ایران خیلى ‏كم كار شده است. مطالعات جزیى راجع به‎ ‎دسته‏ى اول انجام مى‏شود. ما پس از هفتاد ـ هشتاد ‏سال دانشگاه و پس از بیست و دو‎ ‎سال انقلاب، سه چهار تا تست استاندارد درست كردیم كه ‏مى‏تواند دین باورى را اندازه‎ ‎بگیرد. به تازه‏گى رساله‏های فوق لیسانس ما به خصوص در دانشگاه ‏علامه‏ى طباطبایى و‎ ‎برادران بزرگوارى در دانشگاه تهران، برخى فعالیت‏ها و مطالعات را در مورد ‏حوزه‏ى‎ ‎دین انجام مى‏دهند، اما درباره‏ی قسمت دوم و سوم،اینها باید عمدتا در حوزه‏ى علمیه‎ ‎انجام شود‎.‎





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 398]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن