تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803073649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دام افکني ناجوانمردانه!


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم: سيروس الوند ، کارگردان باسابقه اي است و تا حالا آنقدر فيلم ساخته که بتوانيم درباره شاخصه هاي کارش صحبت کنيم. مهمترين ويژگي او به عنوان کارگردان ، ساختن فيلمهايي جذاب براي تماشاگران عام است. نه گرايشي به سينماي روشنفکرانه و جدي دارد و نه در دام ابتذال مي افتد. اهل کار کردن با آدمهاي ناوارد نيست و به تجربه نشان داده که مي تواند ستاره هاي سينما را بخوبي هدايت کند. فيلمهاي اخيرش پرشخصيت هستند و خيلي دوست دارد چند تا قصه را با هم ترکيب کند. بعضي از ديالوگ هايش ماندگار و دلنشين است. فيلمهايش عموما آنقدر بد نيستند که فحش بشنوند و آنقدر خوب هم نيستند که درباره شان به به و چه چه بشنوند. از آن دسته فيلمسازان نيست که به خودشان زور مي آورند که حتما فيلمنامه هاي خودشان را بسازند ، در عوض با هر متني که جذبش کند کنار مي آيد. خواه اين متن نوشته محمدهادي کريمي باشد (رستگاري در 8.20 دقيقه) و خواه ايرج افشار (تله). تله قصه اش شباهت زيادي به قصه فيلم «مزاحم» دارد. در اينجا هم يک آدم خوشنام و معروفي وجود دارد که درگير ماجرايي پيش بيني نشده مي شود ؛ مثل «دستهاي آلوده» پربازيگر است و دقيقا همان ضعفهايي را دارد که فيلمهاي ضعيف الوند را به همان دلايل دوست نداريم. پس «تله» فيلم خوبي نيست. اولين دليلش اين است که قصه پرکششي ندارد و اتفاق هاي پشت سر همش اعصاب تماشاگر را به هم مي ريزد. چند جا تماشاگر احساس مي کند که فيلم تمام شده ، اما ادامه پيدا مي کند و آنقدر کش مي آيد تا تسليم شوي. ديالوگ هايش اصلا خوب نيست و موقعيت هايش خيلي کليشه اي به نظر مي رسد. تله جزو پرانتقادترين فيلمهاي الوند است ، همان کارگردان کهنه کاري که بهترين فيلمش «يک بار براي هميشه» هنوز در يادهاست. حتي تله در مقايسه با فيلم ناموفق «رستگاري در 8.20 دقيقه» و فيلم آشفته «مزاحم» هم کم مي آورد. دلايلش را مي توان برشمرد: محمدرضا گلزار سواي اين که بازيگر خوب يا بدي است و گذشته از اين که در تله چه جوري ظاهر شده ، بايد اول از همه گفت که انتخاب او براي ايفاي نقش روان شناس از روي شتابزدگي صورت گرفته است. چهره و فيزيک و سن و سال او به هيچ وجه مناسب اين نقش نيست و طبيعتا کسي که به عنوان بازيگر نقش اصلي باورپذير نباشد ، نمي توان اميدي به ديگران داشت. صحنه اي در فيلم هست که او را کنار همسرش مي بينيم که با تعداد زيادي دسته گل روبه رو مي شود با اسامي مختلف. جزييات اين صحنه به شکلي است که انگار خود بازيگر هم نمي دانسته چه جوري بايد واکنش نشان بدهد. بايد عصباني باشد از افشاي اين همه نام يا چنان اعتماد به نفسي داشته باشد که از حرفه اش دفاع کند؟ محمدرضا گلزار بازيگر سينماي تجاري اين سالهاست و سپردن نقشهايي از جنس دکتر روان شناس فيلم تله به او ، به اين دليل قابل قبول نيست که تا به حال بجز بوتيک نقش قابل قبولي از او نديده ايم. فيلمنامه مشکل اصلي اين است که معلوم نيست قهرمان فيلم چه کسي است؟ دکتر روان شناس است؟ همسرش؟ محبوبه اش؟ پسر خلافکار پايين شهري؟ يا خواهرش؟ کداميک از اينها محوريت دارند؟ آيا اگر صحنه مربوط به ملاقات اجباري همسر دکتر را با خانواده اش از فيلم حذف کنيم ، اتفاق خاصي مي افتد؟ واقعا آيا ممکن است که سنگدل ترين پدران همچنين برخوردي با دخترشان داشته باشند؟در سکانس پس از دعوت بيمار رواني از دکتر ، چرا بايد او اين ماجرا را از همسرش پنهان کند؟ چرا در صحنه اي کاملا بي ربط بايد مدام به اسم فيلم «بي وفا» ارجاع داده شود؟ آيا واقعا فيلمنامه نويس تله با بازسازي صحنه مهم فيلم آدريان لين به شکلي کاملا مضحک و غيرمنطقي ، خواسته رابطه اي بينابيني با آن برقرار کند؟ به عنوان تماشاگر فيلم ، در نيمه دومش چند بار احساس مي کرديد که تله به پايان رسيده است؟ آيا اين نشانه خلاقيت است که دکتر روان شناس مثل ترسوها در اتاقي در بسته نام همسرش را فرياد بزند و سپس مثل قهرمان هاي فيلمهاي رزمي در را بشکند و با يک لات آسمان جل درگير شود؟ سکانس پاياني چرا سکانس پاياني در فيلمهاي قصه گو اين همه اهميت دارند؟ آيا صرفا به اين دليل است که نقطه پاياني بر دايره روايت در فيلم مي گذارند؟ به نظر مي رسد در فيلم تله چنين است. کارگردان در اين فيلم که مهمترين عنصر فيلمش است از خود هيچ ظرافتي نشان نمي دهد. نگاه کنيد به صحنه اي که امين حيايي (نادر) به قصد کشتن مهنار افشار (نازنين) حمله ور مي شود ، در اين صحنه يک مکث اضافه وجود دارد. دکتر کيا (گلزار) از اين مکث استفاده مي کند و به نادر هجوم مي آورد. اين مکث او مانند اين است که کارگردان در پشت دوربين به بازيگرش اجازه حرکت نداده است يا صحنه اي را در نظر بگيريد که در همين فصل آخر نازنين تقاضاي آب مي کند بي آن که هيچ مکثي اتفاق بيفتد ، دست همسر دکتر را در نمايي درشت مي بينيم که يک کاسه چيني پر از آب را به سمت نازنين دراز کرده است يا صحنه افتادن نادر درآب استخر را با زمختي هر چه تمام تر مي بينيم. کارگردان حتي براي جذاب کردن اين حرکت ، يعني سقوط نادر در آب ، به همان يک نماي نيم رخ اکتفا کرده ، در حالي که اگر نمايي از روبه رو به نماي قبلي برش مي خورد، چه بسا کنش صحنه حتي باورپذيرتر از آب درمي آمد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن