تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1800551199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در همايش عوامل اجتماعي موثر بر سلامت؛ صدر مهمترين شاخص هاي سلامت را برشمرد


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: در همايش عوامل اجتماعي موثر بر سلامت؛ صدر مهمترين شاخص هاي سلامت را برشمرد
رئيس سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه تنها 25 درصد عوامل براي انتقال سلامت جامعه در اختيار جامعه پزشكي كشور قرار دارد، تصريح كرد:50 درصد ديگر مستلزم همكاري و در گرو مشاركت ساير دستگاه‌هاست.


به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»، دكتر سيدشهاب‌الدين صدر امروز در همايش «عوامل اجتماعي موثر در سلامت» در سالن كتابخانه ملي با اشاره به اينكه بر اساس تعريف سازمان جهاني بهداشت، تعريف جامع سلامت تمامي ابعاد جسمي، روحي و رواني، رفاه اجتماعي و معنوي را در بر مي‌گيرد، گفت: دستيابي به تعريف جامع سلامت، قطعاً تنها توسط وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ممكن نيست.

وي افزود: مولفه‌هاي اصلي رسيدن به تعريف جامع سلامت نيازمند عزم ملي، همكاري بين بخشي و نگاه فرابخشي است تا بتوانيم به جايگاه مناسبي از نظر شاخصه‌هاي سلامت دست يابيم.

رئيس سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه تنها 25 درصد عوامل براي انتقال سلامت جامعه در اختيار جامعه پزشكي كشور قرار دارد، تصريح كرد: سيستم بهداشت و درمان كشور در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي قرار دارند كه در صورت انجام تمام تلاش خود، در نهايت مي توانند تنها 25 درصد در ارتقاي سلامت جامعه نقش داشته باشند و 50 درصد ديگر مستلزم همكاري و در گرو مشاركت ساير دستگاه‌هاست.

صدر ادامه داد: همچنين 25 درصد ديگر از عوامل موثر بر سلامت، شامل 10 درصد عوامل رفتاري و 15 درصد عوامل اپيدميولوژيك و ژنتيك است.

وي در ادامه سواد و آگاهي مردم را يكي از مهم‌ترين عوامل موثر بر سلامت دانست و گفت: طي سال‌هاي پس از انقلاب بسياري از شاخص‌هاي سلامت از جمله مرگ ‌و مير نوزادان، مرگ ‌و مير كودكان زير يك سال و زير پنج سال و مادران باردار بهبود يافته و اين امر حاكي از افزايش آگاهي مردم و توجه به عوامل اجتماعي موثر بر سلامت است.

نايب رئيس مجلس ادامه داد: فقر و شكاف طبقاتي نيز از ديگر عوامل موثر بر سلامت است؛ چرا كه طبق گزارش ها، مرگ ‌و مير و شيوع بيماري در افرادي كه بنيه ضعيف‌تري دارند، حدود دو برابر افراد عادي است؛ بر همين اساس ريشه‌كن كردن فقر و از اعتياد از مهم‌ترين اقدامات در ارتقاي سلامت جامعه مي باشد.

صدر با تاكيد بر اينكه مشاركت مردم يكي از مهم‌ترين عوامل در ارتقاي شاخص‌هاي سلامت است، گفت: اين مولفه در سال‌هاي پس از انقلاب، با توجه به ارتقاي بسياري از شاخص‌هاي سلامتي در كشور ديده مي‌شود.

وي در ادامه تاكيد كرد: مسئله بهداشت رواني يكي از مهم‌ترين موضوعاتي است كه در ارتقاي شاخص سلامت بايد مورد توجه قرار گيرد؛ چرا كه عوامل استرس‌زا از مهم‌ترين عوامل بروز بيماري‌هاي روان‌تني در جامعه است و درصد بروز اين بيماري‌ها نيز در حال حاضر در جامعه بسيار بالاست و اكثريت بيماري‌ها نيز به دليل مسائل روحي و رواني بروز پيدا مي‌كند.

رئيس سازمان نظام پزشكي با تاكيد بر اينكه كنترل بيماري‌هاي رواني و جلوگيري از بروز اين بيماري‌ها به تنهايي از وزارت بهداشت ساخته نيست، گفت: به طور كلي ريشه‌كن كردن فقر، مبارزه با مواد مخدر، بهداشت رواني جامعه و افزايش آگاهي مردم براي ارتقاي سلامت جامعه عزم دولت و حكومت را مي‌طلبد.

صدر با اشاره به اينكه طي سال‌هاي گذشته شيب بروز آسيب‌هاي اجتماعي و جنسي در كشور نزولي بوده است، گفت: اين امر در ارتقاي سلامت جامعه نيز تاثيرگذار بوده است، بنابراين اگر اين شيبي كه طي سه سال گذشته بروز كرده، ادامه پيدا كند، قطعاً روز به روز شاهد بهبود شاخص‌هاي سلامت در كشور خواهيم بود.

وي در ادامه تاكيد كرد: كليت مسئله سلامت و عوامل اجتماعي موثر بر اين حوزه در كشورهاي مختلف از جمله ايران با دولت است، اما مسئله مهم اين است كه دولت بايد زمينه مشاركت مردم و بخش خصوصي را در اين زمينه فراهم كند.

رئيس سازمان نظام پزشكي با تاكيد بر اينكه تحقق عدالت در سلامت از مهم‌ترين شاخص‌هاي ارتقاي سلامت جامعه است، گفت: ميانگين اميد به زندگي در حال حاضر در كشور حدود 75 سال است، اما اين شاخص در مناطق مختلف ممكن است حدود 10 سال تفاوت داشته باشد؛ به طوري كه اميد به زندگي در برخي از مناطق 65 سال و در مناطق ديگر 85 سال باشد كه اگر هر چه اين فاصله كمتر شود، عدالت در سلامت نيز محقق شده است.

صدر آموزش و پرورش و آموزش همگاني را يكي از مولفه‌هاي اصلي در ارتقاي شاخص‌هاي سلامت كشور عنوان و اضافه كرد: آموزش و پرورش با توجه به جمعيت بالاي تحت پوشش خود و همچنين نقش آن در آموزش و ارتقاي سواد جامعه، نقش موثري در زمينه عوامل اجتماعي موثر بر سلامت دارد.

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در ابتداي انقلاب حدود هشت ميليون نفر تحت پوشش آموزش و پرورش قرار داشتند، در حالي كه اين آمار امروز به 18 ميليون نفر رسيده، لذا با توجه به گسترده بودن جمعيت تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش، نقش اين دستگاه در ارتقاي سلامت جامعه نيز چشمگير است.

وي تصريح كرد: با توجه به اينكه بالاترين آمار مرگ ‌و مير و همچنين مرگ ‌و ميرهاي زودرس، در بين افراد طرد شده اجتماعي وجود دارد، لذا توجه به اين قشر براي ارتقاي سلامت جامعه بايد در اولويت برنامه‌ها قرار گيرد.

رئيس سازمان نظام پزشكي افزايش اشتغال و كاهش نرخ بيكاري را از ديگر عوامل اجتماعي موثر در سلامت دانست و گفت: يكي ديگر از موضوعات، تامين اجتماعي و حمايت‌هاي اجتماعي است؛ چرا كه مسئله امنيت يكي از مهم‌ترين موضوعات در تحقق سلامت جامعه است.

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن