واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - اعتراض جمعی ازتوزیع کنندگان فیلم به اقدام مدیرعامل خانه سینما. معرفی همایون اسعدیان به عنوان مسئول پیگیری و راهاندازی صنف توزیع کنندگان سینمای ایران از سوی محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما اعتراض جمعی از سینماگران فعال در حوزه توزیع فیلم را به همراه داشته است. اعتراضهایی که تأکید بر مسئول نبودن خانه سینما در شکل دهی یک صنف و راه انداری آن دارد. پاسخ هیأت مدیره خانه سینما به این اعتراض نشان میدهد که قصد خانه سینما برای سامان دادن به اوضاع پخش فیلم، جدی است و همه اینها آغازگر دیالوگهای تازه درباره دعوای کهنه تهیه کنندگان سینمای ایران است. محمدمهدی عسگرپور هفته گذشته طی حکمی رسمی همایون اسعدیان را به عنوان مسئول پیگیری تشکیل صنف توزیع کنندگان سینمای ایران معرفی کرد. این اقدام عسگرپور نامه اعتراض آمیز عبدالله علیخانی را به همراه داشت، علیخانی خود را در این نامه به عنوان رئیس شورای مرکزی اتحادیه توزیع کنندگان سینمای ایران معرفی کرده است. فرهاد توحیدی نیز به عنوان نائب رئیس هیأت مدیره خانه سینما در نامهای به علیخانی پاسخ داده و اعلام کرده که با توجه به اهمیت زمان اعلام حضور اصناف، گروه علیخانی در مرتبه دوم قرار میگیرند و فرصت در اختیار گروهی دیگر است. یک صنف شش ماههدر سالهای گذشته بارها و بارها بحث پرداخت مستقل به مقوله پخش فیلم و نگاه جدی به این مسئله مطرح شده بود تا اینکه در نیمههای سال گروهی از سینماگران با تشکیل جلسهای در تاریخ سوم مهرماه در خانه سینما صنف توزیع کنندگان اعلام حضور کرد. اعضای این صنف با برگزاری نشستی مطبوعاتی در خانه سینما موجودیت صنف خود را اعلام کردند. در این جلسه منوچهر محمدی، سخنگوی شورای عالی تهیه کنندگان، سیروس تسلیمی، محمد بانکی، ناصر شعبانی و علی سرتیپی حضور داشتند. طی ماههای آتی خبرهایی درباره تشکیل مجمع عمومی این صنف منتشر شد تا اینکه با اعلام اعضا در تاریخ اول بهمن ماه اولین جلسه این صنف تشکیل شد. سیروس تسلیمی به عنوان سخنگوی این صنف طی ماههای گذشته گفتوگوهایی با خبرگزاریهای مختلف داشته و از برنامههای صنف خبر داده بود. البته فاصله طولانی بین معرفی صنف و تشکیل مجمع عمومی برای بسیاری سؤال برانگیز شد که تسلیمی در پاسخ به این سؤالها اظهار داشته بود: «دلایل متعددی در این زمینه نقش دارند که از جمله آن میتوان به انشعاب بخشهای مختلف تهیهکنندگان اشاره کرد. این مسئله موجب میشود تا تنشهایی به وجود آید. نکته دیگر مسائلی است که در جریان شکلگیری یک صنف جدید سینمایی به وجود میآید. با وجود اینکه همه بر این نکته اتفاق نظر دارند که یک صنف مستقل پخشکنندگی میتواند نقشی مؤثر در سینمای ایران داشته باشد، اما به هر حال در آغاز راه مشکلاتی وجود دارد.» علیخانی: آقای عسگرپور! مگر شما صنفساز هستید؟در حالی که از یک سو اتحادیه توزیع کنندگان سینمای ایران در خانه سینما فعالیت خود را آغاز و جلسات خود را در مکان اصلی و یا ساختمان شماره 2 خانه سینما تشکیل میدادند به ادعای عبدالله علیخانی، صنف دیگری با عنوان مشابه اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران در تاریخ 28 دی ماه مجمع عمومی خود را برگزار کرد و در تاریخ 5 بهمن ماه اعضای هیأت مدیره خود را شناخت. اعضای این صنف در مواجهه با دستور مدیرعامل خانه سینما به همایون اسعدیان مبنی بر پیگیری شکل دهی به صنف توزیع کنندگان، وارد عمل شدند و با اعلام موجودیت خود اعتراض خود را به شرایط اعلام کردند. عبدالله علیخانی به عنوان رئیس اتحادیه توزیع کنندگان سینمای ایران اعتراض خود را چنین اظهار کرده است: «علیرغم احترامی که برای آقای محمدمهدی عسگرپور قائل هستم اما معتقدم ایشان مدیرعامل خانه سینما هستند ولی گماننمیکنم در مقام خود بتوانند رأسا اقدام به تشکیل صنف کنند. مجمع عمومی اتحادیه توزیعکنندگان سینمای ایران، 28 دی سال 87 برگزار شد و از 20 دفتر توزیع، 17 دفتر در مجمع عمومی شرکت کردند، شورای مرکزی را انتخاب کردند و اتحادیه توزیعکنندگان با اکثریت آرا آغاز به کار کرد. این صنف هم اکنون فعال است و اولین جلسه آن 5 بهمن 87 تشکیل شد و تاکنون نیز ادامه دارد. مدارک آن نیز به خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده و موجود است.» او گفت: «جای تأسف دارد که آقای عسگرپور به جای حمایت از صنف چنین برخوردی داشته باشند.» علیخانی با اشاره به نماینده بودن همایون اسعدیان برای تشکیل اتحادیه توزیعکنندگان سینما گفت: «همایون اسعدیان شخصیت قابل احترام و فیلمساز شناخته شدهای هستند اما ایشان در زمینه توزیع چه تخصصی دارند که صنف توزیعکنندگان را تشکیل دهد و این مسئله چه موضوعیتی دارد؟» مقابله با تشتت آرادر پی اظهارات عبدالله علیخانی، فرهاد توحیدی، نایب رئیس هیأت مدیره خانه سینما، اقدام مدیرعامل خانه سینما را برای معرفی فردی جهت رسیدگی به فعالیت صنف توزیع کنندگان تأیید و آن را حرکتی برای جلوگیری از تشتت آرا ارزیابی کرد. او در مورد صنف توزیعکنندگان گفت: «تصور ما این است که آقای عبدالله علیخانی اطلاعات کاملی در مورد تاریخچه صنف توزیع کنندگان ندارند چرا که اگر ملاک تاریخ تقاضای تشکیل چنین صنفی باشد، به لحاظ تاریخ دوستانی که در گروهی دیگر هستند برای تشکیل صنف توزیعکنندگان مقدمتر هستند.» توحیدی افزود: «بنابراین اگر ملاک تاریخ باشد دوستان گروه مقابل مقدمتر هستند و اولویت با آقایان تسلیمی، سرتیپی و گروه آنهاست که پیش از دوستان تقاضای چنین صنفی را دادهاند. نکته دیگری که خوب است به آن اشاره کرد این است که خانه سینما خودش نباید صنف تشکیل دهد و این فرمایشی کاملا متین و درست است چرا که مؤسسان صنف باید از درون صنف باشند.» عضو هیأت مدیره خانه سینما، خاطرنشان کرد: «هیچکدام از دو گروه جمعیت فراگیری نیستند و هرکدام هم مدعی هستند که آنها میتوانند صنف را نمایندگی کنند و از آنجایی که احتمال میرفت، بازهم تشتت آراء در این زمینه ادامه یابد و مشکلاتی که قبلا در بین تهیهکنندگان بود دوباره جاری شود، خانه سینما صرفاً از باب کمک به تشکیل این صنف و رفع مشکلات موجود و برای این که مدیریت کند، وارد قضیه شد و باید گفت که نیت خانه سینما خیر است تا این موضوع مدیریت شود.» او ادامه داد: «با توجه به شناختی که از آقای اربابی و مجموعه معاونت سینمایی دارم قاعدتاً آنها هم باید از این موضوع استقبال کنند تا تشتت آرا هم در مورد صنف توزیعکنندگان و هم شورای صنفی نمایش از بین برود.» بستر حاشیه ساز اتحادیه توزیع کنندگاناتحادیه تهیه کنندگان از قدیمیترین اصناف سینمای ایران است و به همین قدمت اختلافات و تقابل نظرات در آن وجود دارد. دعواهای چندباره بین گروههای مختلف تهیه کنندگان موجب شد تا در سالهای اخیر بالاخره آن اتفاقی که مدتها بود انتظار میرفت، رخ دهد. در حالی که سالها اختلاف بر سر ریاست اتحادیه تهیه کنندگان بود، مسئلهای تازه بروز پیدا کرد و اصناف تهیه کنندگی تکثیر شدند. در حالی که به نظر میرسیداین قصه سر دراز داشته باشد و از هر سو استقلال طلبیهایی نسبت به اتحادیه اعلام شود، مدیران دولتی سینما وارد عمل شدند و با نظارت آنان شورای عالی تهیه کنندگان متشکل از تمامی اصناف تهیه کنندگی تشکیل شد تا به این شکل از تشتت آرا جلوگیری شود. هرچند که همچنان مشکلات با این تدبیر نیز حل نشده، از سویی دیگر اختلافات اوج گرفته است. تهیه و توزیع فیلم در سینمای ایران هیچ گاه در سینمای ایران از هم دور نبوده و در ارتباط تنگاتنگ با هم قرار داشتهاند. در شرایطی که برخی سخن از تخصصی شدن توزیع در این سینما میگویند، تصمیم به شکلگیری صنف توزیعکننده گرفته شد که حالا این صنفها به دلیل خاستگاه خود که همان تهیه کنندگان هستند، دچار مشکل شدهاند. به نظر میرسد تنها راه حل برای نجات اتحادیه توزیع کنندگان سینمای ایران از دعواهای قدیمی تهیه کنندگی منفک کردن آن از بستر حاشیه ساز و پرتشنجی است که با وجود گذر سالها آرام نمیگیرد و همچنان اختلاف نظر حرف اول را در آن میزند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 568]