واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - بخشهای مختلف مدیریت دولتی سینما در واکنش به سخنان علیرضا داودنژاد در کافه خبر در مورد حمایتهای دولتی برای ساخت «مرهم» واکنش نشان دادند. به گزارش خبرآنلاین، تیتر گفتوگوی داودنژاد در کافه خبر با عنوان «شمقدری نه تنها از «مرهم» حمایت نکرد بلکه سنگ سر راه آن انداخت» واکنش مدیران زیرمجموعه معاون امور سینمایی را به همراه داشت. داودنژاد در جریان این گفتوگو نوع حمایت موسسه رسانههای تصویری و بنیاد سینمایی فارابی از فیلم خود را توضیح داد و یادآور شد با وجود این حمایتها جواد شمقدری معاون امور سینمایی در زمینه حضور فیلم در جشنواره نه تنها حمایت نکرد بلکه سنگ بر سر راه آن انداخت. در همین زمینه روابط عمومی بنیاد سینمایی فاربی اعلام کرد، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم سینمایی «مرهم» حمایت کرده است. در توضیحات این روابط عمومی آمده است: فیلم «مرهم» برخلاف تولید به شیوه ویدئویی، علاوه بر استفاده از امکانات موسسه رسانههای تصویری، مبلغ 106 میلیون تومان طی دو مرحله از تسهیلات وام بنیاد سینمایی فارابی بهره گرفته و قرارداد آن در بنیاد موجود است. باید توجه داشت حمایتهای بنیاد سینمایی فارابی و موسسه رسانههای تصویری بر اساس اهداف و سیاستهای معاونت امور سینمایی و از محل اعتبارات این معاونت به فیلم «مرهم» اختصاص یافته است. همانطور که آقای داودنژاد اشاره کردهاند مسئولان سینمایی تمایل داشتند فیلم «مرهم» در جشنواره به نمایش درآید، اما طبیعی است هیئت انتخاب و هیئت داوران جشنواره دارای آرای مستقل هستند و حاضر نبودن این فیلم در بخش مسابقه درست یا نادرست گواه استقلال داوران است که متاسفانه برخی از افراد خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا غیرآگاهانه بر خلاف این واقعیت حرف میزنند. نظر به هماهنگیهای که بین مسئولان فرهنگی صورت گرفته، فیلم «مرهم» علاوه بر حمایتهای اشاره شده، از حمایت ویژه نیز از سوی سازمان صداوسیما برخوردار شده به گونهای که 100 تیزر رایگان در زمان اکران به این فیلم تعلق گرفته است. به نظر میرسد برخی از هنرمندان تعاریف خاص خود را از مفهوم حمایت و کمکهای دولتی دارند و در هر جلسه و محفلی با توجه به تعاریف خود، بانگ اعتراض سر میدهند و با کمال تعجب این کمکهای دولتی را مشکل اصلی سینمای کشور میشمارند. شاید خواست این دوستان فراتر از رقمهای چند صد میلیونی باشد و این حمایتها را به حساب نمیآورند. امیدواریم آقای داودنژاد و سایر دوستان در نگاه و قضاوتهای خود انصاف به خرج دهند. واکنش دیگر به سخنان داودنژاد از سوی مدیرعامل موسسه رسانههای تصویری بود. محمدرضا عباسیان در گفتوگویی اعلام کرد این موسسه مالک فیلم است و موسسه با پرداخت 120 میلیون تومان از آن حمایت کرده است. داودنژاد در گفتوگو با خبرآنلاین درباره این اظهارات گفت: «این جوی که ساخته شده به نظرم برای برخوردهای آیندهای است که قرار است با من و فیلم «مرهم» شود.» او در پاسخ به این پرسش که این برخوردها چیست، گفت: «اگر چنین برخوردهایی اتفاق افتاد شما را در جریان میگذارم. من در حال نگارش نامهای سرگشاده به شورای عالی سینما و رئیس و اعضای آن هستم. در آن نامه مفصلا درباره سینمای پس از انقلاب و شرایط روز سینما، مدیریت آن و عوارضی که اقتصاد سیاسی به حوزه فرهنگ تحمیل کرده و میکند، توضیح میدهم. فکر میکنم آن نامه برای اوضاع جاری سینما و نحوه برخوردهای غیرفرهنگی توضیحات مناسبی خواهد داشت.» و اما روایت داودنژاد از ساخت «مرهم» که در گفتوگو با خبرآنلاین اعلام شد به این شرح است: «جریان تولید این فیلم کمی مفصل است. برخلاف گفته آقای سجادپور زمانی که فیلمبرداری این کار تمام شد تازه آقای شمقدری وارد معاونت سینمایی شد، بنابراین این امکان برای معاونت آقای شمقدری وجود نداشت که بتواند از این کار حمایت کند. آقای سجادپور از حمایت فارابی از «مرهم» گفتهاند. فارابی هم وقتی فیلم تولید شده را دید از آن حمایت کرد، آن هم مشروط به اینکه من فیلم را تا زمان برگزاری جشنواره اکران نکنم.» او ادامه داد: «من هم چنین کاری کردم و فیلم تا جشنواره فجر ماند و دیدیم که در جشنواره چه اتفاقی برای آن رخ داد. نه تنها آقای شمقدری از این فیلم حمایت نکرد، بلکه تا آنجا که امکانش را داشت سنگ سر راه این فیلم انداخت. البته آقای سجادپور بعد از اینکه فیلم به ارشاد رفت اذیت نکرد و با فیلم برخورد خوبی کرد. او با وجود آنکه شورای پروانه نمایش گفته بود باید تغییراتی در کار ایجاد شود با مسئولیت خودش پروانه را صادر کرد.» او گفت: «در مورد اینکه چرا این حرفها زده میشود، به همان ماجرای موسسه رسانههای تصویری برمیگردد. واقعیت این است که من برای این فیلم هیچ کمکی برای تولید دریافت نکردم. سال 1386 که سرمایهگذاری برای «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی پیدا کردیم و فیلم به جریان تولید افتاد، خودم هم فیلمنامهای به نام «مواد» نوشتم و به بنیاد سینمایی فارابی دادم. البته قبل از اینکه فیلمنامه را به فارابی بدهم، آن را به چند نفر از همکارانم همچون فخیمزاده، پوراحمد، کیمیایی و تقوایی دادم و آنان متن را خواندند و مجموعه نظرات این بود که فیلم را بسازم.» او در مورد سرمایهگذاری در ساخت این فیلم گفت: «فیلمنامه را به چند سرمایهگذار دادم و همگی مایل بودند با شرایط خوبی وارد سرمایهگذاری فیلم شوند، ولی همه نگران این بودند که این فیلمنامه بعد از تولید پروانه نمایش نگیرد و عقیده داشتند اگر نهادی از فیلم حمایت کند آنوقت آنان میتوانند با اطمینان سرمایه خود را برای فیلم صرف کنند. به بخشی از نیروی انتظامی که مربوط به موضوع فیلم میشود مراجعه کردم که در آنجا به نتیجه نرسیدم. البته همان موقع پروانه ساخت گرفتم و وقتی به فارابی رفتم میخواستم به هر نحوی از فیلم حمایت کند تا بتوانم کار را بسازم. بنیاد فارابی زیر بار نرفت.» او در مورد حمایت فارابی از این فیلم گفت: «در این شرایط فکر کردم پیش آقای جعفری جلوه معاون سینمایی وقت بروم و شرایط را توضیح دهم و به او بگویم وقتی بیضایی بعد از 10 سال قصد ساخت فیلمی دارد، برای معاونت خوب نیست از آن حمایت نکند. او قبول کرد از فیلم حمایت کند و با آقای داروغهزاده که در موسسه رسانههای تصویری فعال بود صحبت کرد و ایشان هم مثبت برخورد کردند.» داودنژاد درباره حمایت موسسه رسانههای تصویری اظهار داشت: «به موسسه رسانههای تصویری رفتم و 120 میلیون تومان از آنان قرض کردم و چک دادم و قراری گذاشتیم که ویدئوی «وقتی همه خوابیم» را اگر به قیمت خریدند که هیچ، اگر نه ما ویدئوی فیلم را به قیمت روز بفروشیم و پول آنها را پس بدهیم. بعد که تولید فیلم تمام شد و اینجا رسیدیم که از «مواد» حمایتی صورت نگرفت، بیضایی رایت ویدئویی فیلم را فروخت و 120 میلیون تومان را مستقیما به من داد.» داودنژاد گفت: «من هم به جلوه زنگ زدم و گفتم کسی از «مواد» که موضوعی درباره مواد مخدر صنعتی و شیوع آن در بین جوانان دارد حمایت نمیکند و اگر این حمایت نکردن ادامه داشته باشد من هم 120 میلیون تومان را پس نمیدهم و آن را به زخم تولید این فیلم میزنم. جلوه هم به خاطر فرهنگی بودن و حسن نیتش گفت مشکلی نیست به این شرط که فیلمنامه «مواد» را نسازی. من گفتم فیلمی با این موضوع خواهم ساخت، او گفت به هر حال توصیه میکنم پایانش زهرآگین نباشد.» او یادآور شد فیلمنامه «مرهم» و «مواد» کاملا متفاوت است و گفت: «اصلا «مرهم»، فیلمنامه «مواد» نیست. به هر حال من پذیرفتم و به این ترتیب من عملا بابت مساعدت به «مرهم» وامی نگرفتم. فقط پولی که بیضایی به من داده بود، به آنها پس ندادم. آقای جلوه هم میگفت خیلی بد است که این را نخواهی پس بدهی. پیش داروغهزاده رفتم و او گفت بهتر است قراردادی با ما ببندی که میخواهی فیلمی ویدئویی برای ما بسازی. همان موقع به او گفتم اگر فیلم سینمایی شد با هم شریک هستیم و من آن را اکران میکنم و او این را در قرارداد ذکر کرد.» این کارگردان درباره هزینه تولید فیلم و کمکهای عباسیان گفت: «من از سال 86 گرفتار فیلم بودم تا حالا که سال 90 است. این بخشی از هزینه تولید فیلم بود که ربطی هم به آقای شمقدری نداشت. شاید تنها مساعدتی که در این دوره با فیلم شد توسط آقای عباسیان رئیس کنونی موسسه رسانههای تصویری بود که در جریان واگذاری فیلم به من سنگ نیانداخت.» او ادامه داد: «در آن زمان ما چنین قراردادی با موسسه رسانههای تصویری بسته بودیم و داروغهزاده برخوردی بسیار فرهنگی با ما داشت و اجازه داد فیلم را آنطور که میخواستم بسازم. فیلم را ساختم و آن را به داروغهزاده نشان دادم و گفتم طبق قرارداد میخواهم آن را تبدیل به سینمایی کنم. در آن زمان آقای شمقدری تازه آمده بود. قرار شد ویدئوی فیلم را به او نشان دهیم. او فیلم را دید و ماهها جواب نداد و در نهایت گفت این فیلم ضعیفی است که به درد اکران نمیخورد و باید وارد شبکه نمایش خانگی شود. من مقاومت کردم و گفتم میخواهم فیلم را تبدیل کنم. چون فیلم سینمایی است برطبق قراردادمان دیگر متعلق به شما نیست و ما شریک هستیم. به آنان گفتم، قیمت این فیلم 120 میلیون تومان نیست چون این پول حتی به اندازه دستمزد من برای نویسندگی و کارگردانی و تهیهکنندگی در این سه چهار سال نمیشود یا شما باید پول فیلم را بدهید، یا آن را بردارید و هر کاری میخواهید بکنید، یا آنکه 120 میلیون تومان بگیرد و فیلم را به من واگذار کنید که نهایتا فیلم به من واگذار شد.» 58243
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]