تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826924979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پیامبر(ص) و مدیران جوان (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پیامبر(ص) و مدیران جوان (2) بر مسند قضاوتنخستین بار كه رسول خدا تصمیم به‏انتخاب قاضى و اعزام آن گرفت، آن را از میان‏ جوانان برگزید، على‏علیه السلام و معاذ بن جبل ازاولین‏هاى این مسند اند. (1)آگاهى اصحاب از احكام شرعى تنها معیارگزینش نبود، بلكه زیركى، باهوشى و دقت نظر نیز ازمولفه های مهم انتخاب قضات به ‏شمار مى‏رفت ، زیرا تمییز حق از باطل و سیطره بر خدعه و فریب‏ خطاكاران از عهده كسانى بر مى‏آید كه غیر از ‏آگاهى به حلال و حرام الهى، از بینش، آگاهى ‏و زیركى خاص نیز برخوردار باشند. (2) الف - اعزام على‏علیه السلام به یمنتلاش رسول خدا این بود كه وصى و جانشین پرتوان خود را همواره در كنار خویش داشته باشد، اما در بحرانها و مشكلات مهم او را براى گره گشایى و مدیریت‏ بحران اعزام ‏مى‏داشت كه از آن جمله مى‏توان به اعزام‏ امیرمومنان به یمن اشاره كرد.در سال دهم هجرت، با وجود حضور معاذ در یمن، پیامبر(ص)، على‏علیه السلام را به حكم قضاوت و داورى به آن خطه اعزام كرد. على‏علیه السلام پیش ازحركت، در محضر پیامبر(ص)، با فروتنى و تواضع‏ چنین گفت: «من جوانم و در طول عمرخود داورى ‏نكرده و بر مسند قضا ننشسته‏ام.»رسول خدا (ص) دست ‏بر سینه او نهاد و درباره ‏او دعا كرد و گفت: «بار الها! قلب على را هدایت ‏فرما و زبان او را از لغزش مصون بدار.» (3)سپس این توصیه را به قاضى جوان خود فرمود: «على! با كسى از در جنگ وارد مشو و كوشش كن در پرتو نیروى منطق و حسن‏ سلوك، مردم را به راه راست هدایت نمایى؛ به خدا سوگند، اگر خدا كسى را به وسیله تو به ‏راه راست راهنمایى كند، از آنچه خورشید برآن مى‏تابد، بهتر و نیكوتر است.»رسول خدا (ص) همچنین نامه‏اى را به اهل یمن ‏نوشت و به على‏علیه السلام داد و فرمود: «آن را برملت ‏یمن بخوان.»نماینده جوان پیامبر (ص) ، در مدت اقامت‏خود در یمن، داورى و قضاوتهاى حیرت‏انگیزى‏نمود (4)و آنگاه پس از آگاهى از حركت‏حضرت محمد(ص) براى شركت در موسم‏ حج (حجة الوداع) طبق دستور آن حضرت‏مبنى بر حضور دراین مناسك، با سربازان‏خود راهى مكه شد و ماموریت‏خود را در آن ‏سرزمین به انجام رسانید. (5)ب - اعزام معاذ به یمن‏در سال دهم هجرت معاذ بن جبل  كه درمیان اصحاب به فقاهت و آشنایى به احكام‏قرآن شهره بود، (6)از سوى پیامبر (ص) ماموریت ‏یافت كه براى داورى و قضاوت راهى سرزمین‏ یمن گردد. معاذ در آن وقت 28 ساله بود. (7)رسول خدا پیش از اعزام معاذ، با او به ‏گفتگو پرداخت و از او پرسید:- مدرك داورى تو در گشودن اختلاف چه‏خواهد بود؟- كتاب خدا، قرآن.- اگر در آن موضوع، تصریحى در كتاب خدا نباشد، از روى چه قضاوت مى‏كنى؟- از روى قضاوتهاى رسول خدا، زیرا من ‏تمام داوریهاى شما را در موضوعات گوناگون ‏دیده و ‏درخاطر ثبت كرده‏ام، اگر جریانى پیش‏آید كه موضوع آن با یكى از داوریهاى شماهمانند باشد، از داوریهاى شما استفاده ‏مى‏كنم و بر طبق آن قضاوت مى‏نمایم.- اگر جریانى پیش آید و درباره آن ‏تصریحى در كتاب خدا و قضاوتى از من‏ نباشد، در این صورت چه مى‏كنى؟- اجتهاد و كوشش مى‏كنم و بر طبق قاعده ‏و عدل و انصاف داورى مى‏نمایم.- شكر خدا را كه پیامبر خود را موفق نمود كه شخصى را براى داورى انتخاب كند كه‏عمل وى مورد رضایت اوست. (8)آنگاه رسول خدا او را با پاى پیاده، درحالى‏ كه معاذ بر مركب سوار بود، بدرقه كرد (9)و توصیه‏ها و سفارشات مهمى را به او گوشزد فرمود و در پایان چنین گفت: پس اى معاذ بدان!« همانا محبوب ‏ترین شماها نزد من، كسى‏است كه مرا به همان حالى برخورد كند كه در آن از من جدا شده است.» (10)معاذ بن جبل پس از ورود به یمن، به ‏قضاوت و داورى بین مردم پرداخت و در کنار ‏آن، ایشان را با دین اسلام ، قرائت و معارف ‏آشنا ساخت. (11) مدیریت‏ سیاسىدر هنگام جنگ كه پیامبر(ص) فرماندهى‏غزوات را به عهده داشت، اداره شهر مدینه را به یكى از یاران خود مى‏سپرد و به دلیل ‏اهمیت نیروها، همواره على‏علیه السلام را همراه خود مى ساخت.در سال نهم هجرت كه سپاه آماده نبرد«تبوك‏» مى‏گشت، رسول خدا (ص) عموزاده ‏جوان خود، على‏علیه السلام را امیر مدینه قرار داد، زیرا حضرت از توطئه اعراب و بسیارى ازمكیان كه با آن‏ها جنگ كرده بود، با خبر بود وبیم داشت كه در نبودش به مدینه بتازند و باهمدستى منافقان مدینه، پیش آمد ناگوار وغیر قابل جبرانى روى دهد. بدین جهت‏على‏علیه السلام را در مدینه جانشین خود ساخت. منافقان كه بغض و كینه على (ع ) را بر دل ‏داشتند، از حضور حضرت به خشم آمدند ، زیرا امیرى امیرالمؤمنان، زمینه توطئه ‏ایشان را بر هم مى‏زد؛از این ‏رو به دشنام و بدگویى على (ع ) پرداختند و در شهر شایع كردند كه ‏رسول خدا از او افسرده خاطر شده و وى را به‏جهت ‏بى اعتنایى در مدینه گماشته است!!امیر مؤمنان براى خنثى ساختن این توطئه، به سرعت‏خود را به سپاه رسول خدا رساند وایشان را از ماجرا آگاه كرد. (12)پیامبر اكرم‏(ص) به على‏علیه السلام فرمود:«برادرم، به جاى خویش بازگرد، كه مدینه را جز من یا تو كسى شایسته نیست و تویى ‏جانشین من در خاندان ، محل هجرت و عشیره من‏» (13)سپس على‏علیه السلام به مدینه بازگشت و در پرتو مدیریت او، توطئه‏ها ناكام ماند.رسول خدا (ص) در سال هشتم هجرت پس ازپایان نبرد «حنین‏» و در آستانه برگزارى حج، با انجام عمره تصمیم به ترك سرزمین مكه وعزیمت ‏به مدینه گرفت. او اداره سیاسى مكه‏ را به دست جوان تازه مسلمان و خردمند این‏شهر «عتاب ابن اسید» سپرد (14)و براى این‏فرماندار 21 ساله روزانه یك درهم حقوق‏معین كرد. (15)با انتخاب عتاب، بسیارى از اصحاب لب به‏اعتراض گشوده و از كوچكى سن او گله كردند، پیامبر خدا در پاسخ، ملاك مسؤولیت را فضیلت و شایستگى او دانست و فرمود: « هر بزرگى با فضیلت نیست، بلكه‏هر بافضیلتى بزرگ است.»(16)فرماندار جوان مكه، حج آن سال راسرپرستى كرد و در اجتماع بزرگ مردمى ‏چنین گفت: «پیامبر اكرم براى من حقوق‏تعیین كرده است و من در سایه آن از هر نوع‏ هدیه و كمك شما بى نیازم.» (17)چنان‏كه‏نوشته‏اند: پیامبر، معاذ بن جبل را براى رسیدگى و پاسخگویى به ‏مسائل شرعى، بیان احكام دین وتعلیم قرآن در مكه منصوب‏كرد (18)تا مكمل عتاب ابن اسید باشد. فراگیرى زبان بیگانهیهودیان و مسیحیان، بخشى ازشبه جزیره عربستان را تشكیل‏مى‏دادند، این گروه با گویش عربى ‏و سریانى در اطراف عربستان ‏سكونت داشتند و با ظهور اسلام، تلاش و تكاپوى یهودیان ‏به خصوص یهودیان مدینه و خیبر، پر مخاطره و تهدید آمیز بود، لذا آشنایى با زبان آنان، واقعیتى‏انكارناپذیر بود. به دستور رسول‏خدا (ص)، جوان پرشور مسلمان، زید بن ‏ثابت ‏به فراگیرى خط یهودیان (زبان عبرى) پرداخت تا به خواندن مكاتبات آنان تسلط یابد. همچنین پیامبر(ص) به او توصیه ‏فرمود كه زبان سریانیه را فراگیرد،او این گویش رایج عیسویان را درمدت 17روز فراگرفت. (19)پى نوشتها:1 - التراتیب الاداریه، كتانى، ج 1، ص‏259.2 - همان، ص 258.3 - سنن ابن ماجه محمد بن یزیدقزوینى، ج 1، ص 726.4 - بحار الانوار، ج 21، ص 360.5 - همان، ص 385.6 - تهذیب الكمال، ج 28، ص‏109.7 - اسدالغابه، ج 5، ص 194.8 - تاریخ مدینه دمشق، ج 58، ص‏412.9 - سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 281.10- تحف العقول، ص 25 و 26.11- التراتیب الاداریه، ج 1، ص 258.12- السیره النبویه، ج 4، ص 163;امتاع الاسماع، ج 1 ص 328.13- الارشاد، ج 1، ص 156.14- عتاب بن اسید در دوران فتح مكه‏ مسلمان شد و در ایام خلافت ابوبكردرگذشت. (مستدركات علم الرجال، نمازى، ج 5، ص 202)15- التراتیب الاداریه، ج 1، ص 261.16- اسدالغابه، ج 3 ص 556.17- السیره النبویه، ج 2، ص 500.18- سیراعلام‏النبلاء، ج 3، ص 289.19- همان، ج 4، صص 75 - 74.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 776]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن