واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زندگی دیگران
«گنگسترهای آمریكایی» تازهترین فیلم ریدلی اسكات، داستان واقعی زندگی یك قاچاقچی صاحب نام موادمخدر در محله هارلم به نام فرانك لوكاس (دنزل واشنگتن) و تلاش یك پلیس سمج به نام ریچی رابرتز (با بازی راسل كرو) برای شكار اوست.حقوق ساخت این فیلم بر اساس مقالهای در مجله نیویوركر در سال 2000 توسط برایان گریزر خریداری شد و در پاییز 2004 همه چیز آماده بود تا این فیلم به كارگردانی آنتونی فوكوا كلید بخورد و بنیسیو دل تورو نقش مقابل دنزل واشنگتن را در این فیلم ایفا كند. 3 هفته قبل از آغاز فیلمبرداری ناگهان همه چیز متوقف شد و استودیو یونیورسال به بهانه بالا رفتن هزینه فیلم، كار را بایگانی كرد و واشنگتن كه قرارداد خوبی برای این فیلم داشت و در هر صورت دستمزدش را دریافت میكرد، با 20 میلیون دلار دستمزد بابت فیلم ساخته نشده به خانه برگشت.پس از آن گریزر فیلمنامه استیون زیلیان را به ریدلی اسكات ارائه كرد و اسكات قول داد كه پس از فیلم یك سال خوب به سراغ این فیلم بیاید و مسئولان یونیورسال هم با حضور اسكات در این طرح با ساخت آن موافقت كردند.راسل، آیا اولین فیلمی كه از دنزل روی پرده دیدی را به یاد میآوری؟ كرو : اسم فیلم دقیقاً خاطرم نیست، همان فیلمی كه كنار خیابان ایستاده بود و هفت تیری هم به كمر بسته بود واشنگتن: منظورت یك فیلم اكشن است، احتمالا همان فیلمی كه با اسپایك لی داشتم. كرو: من فقط همان صحنه را به خاطر دارم و یادم میآید كه بعد از تماشای فیلم مصاحبهای از اسپایك لی خواندم كه در آن گفته بود شما را بهخاطر اصرار تماشاگران برای تماشای فیلمی از دنزل واشنگتن در این فیلم آورده بود.هر دوی شما در ابتدا بازی در فیلم گنگستر آمریكایی را رد كردید. چرا تغییر عقیده دادید؟واشنگتن: من 3بار این فیلمنامه را رد كردم و بعد یك روز مشخص شد كه آنتونی فوكوا كارگردان این فیلم خواهد بود. بعد من با بازی در فیلم موافقت كردم، اما ناگهان كل طرح متوقف شد و همه ما آن را فراموش كردیم تا اینكه روزی ریدلی اسكات با من تماس گرفت و نظرم را درباره بازی در این فیلم با كارگردانی او جویا شد و این پیشنهادی است كه شما نمیتوانید آن را رد كنید! كرو: من هم 2بار قید این فیلم را زده بودم و زمانی كه اولین نسخه فیلمنامه را خواندم واقعاً دلیل اهمیت شخصیت فرانك لوكاس را درك نمیكردم ولی برایان گریزر، تهیهكننده فیلم به من اطمینان داد كه فیلمنامه اندكی تغییر میكند و میباید در مورد آن تجدید نظر كنم. البته او ابتدا از من خواست تا نقش دنزل واشنگتن را داشته باشم ولی من به او گفتم كه من نقش مقابل واشنگتن را خواهم داشت تا او بتواند در این فیلم باشد چون اسكات بر حضور او در فیلم اصرار داشت.بازی در نقش فرانك لوكاس كه یك قاچاقچی موادمخدر حرفهای است چندان مورد توجه بازیگران مشكل پسند در این روزها قرار نمیگیرد، چرا شما این نقش را پذیرفتید ؟واشنگتن: من به لوكاس گفتم كه در زندگی كارهای نادرست زیادی داشته و بهای آنها را هم پرداخته است و من هم به همین دلیل علاقهمند به بازی در این فیلم هستم. او اعتراضی به این قضیه نداشت. به عقیده من فرانك یك نابغه بود ولی شانس خوبی نداشت و از این نبوغ برای كارهای نادرست استفاده كرده بود؛ او حتی به مدرسه هم نرفته بود، البته او از رهبران برخی از كشورها بدتر نیست.آیا این مسئله كه او برای كارهایش بهای سنگینی پرداخته است تا این حد برای شما مهم بود و شما میخواستید تا تماشاگران این مسئله را ببینند؟ من شنیدهام كه شما در فیلم« روز تمرین» اصرار كردید تا شخصیت شما پس از آن اقدامات هولناك به شكل بدی بمیرد!واشنگتن: البته فیلمنامه او ابتدا به آن صورت نوشته شده بود و من تغییری در آن ایجاد نكردم و بهنظرم آن شكل مرگ توجیهی برای اعمال او بود و این دیدگاه در مورد این فیلم هم صدق میكند.برخی اشاره كردهاند كه با به تصویر كشیدن زندگی فرانك لوكاس در واقع تبلیغی برای شكل زندگی او و ماجراجوییهایش انجام خواهد شد و نتیجه كار مشابه فیلم صورت زخمی خواهد بود كه باعث الگو شدن تونی مونتانا شد!واشنگتن: بهنظرم به صورت زخمی بیش از آنچه بوده اهمیت داده شده است. صورت زخمی زندگی مردم را عوض نكرد و مردم قبل از این فیلم هم به آن شكل زندگی میكردند و صورت زخمی فقط یك فیلم خوب بود.كرو: اصل موضوع این است كه فرانك لوكاس زندگی پر زرق و برقی داشته است و در بین جماعت سینمایی هم دوستان زیادی داشت ولی ریدلی در این فیلم بیشتر آسیب هایی كه فرانك به جامعه زد را به تصویر كشیده است. بنابراین شاید زندگی فرانك به خودی خود جذابیت زیادی داشته است اما این زرق و برق موجب دردسرها و وقایع تلخ زیادی شد.در فیلم های هاریكین و ذهن زیبا انتقادهای زیادی به شما شد مبنی بر اینكه در فیلم هایتان كاملا به داستان زندگی شخصیت هایتان پایبند نبودید!واشنگتن: شما باید این مسئله را درك كنید كه این یك فیلم است و همه چیز بر اساس اصول سینمایی نوشته شده است. فیلم گنگستر آمریكایی در 2 ساعت میگذرد و برای آن موسیقی متن نوشته شده است و برای مثال در زندگی فرانك لوكاس موسیقی متن وجود نداشته است. فیلم ما یك اثر مستند نیست و قرار هم نیست كه مستند باشد و من یادم میآید زمانی كه فیلم مالكوم ایكس را میساختیم من با چند نفر در باره او صحبت كردم و هر كسی نظری متفاوت درباره او داشت و من هم در انتها مجموعهای از آن نظرات را در بازیام ارائه كردم. در سالهای اخیر فیلمهای گنگستری خوب زیادی وجود داشته است كه فیلم «مردگان» آخرین آنها بود. آیا شما از بازی در این ژانر مطمئن بودید؟كرو: چقدر احتمال دارد كه شخصیتی چون فرانك لوكاس دوباره موضوع ساخت فیلمی شود؟ اما چیزی كه برای من جالبتر از هر چیز دیگری بود این است كه هیچكس تا به حال این عنوان را برای فیلمش انتخاب نكرده بود. به عقیده من این میتواند عنوان یك فیلم سیاسی هم باشد.آیا در همه این سالها این امكان وجود داشت كه شما 2 نفر در یك فیلم به اتفاق حضور داشته باشید؟واشنگتن: من كه چیزی به خاطر ندارم چرا كه همیشه برنامه كاری و انتخابها در مسائلی از این دست تعیینكننده بوده است.كرو: یكی از جالبترین نكات در مورد سینما این است كه فردای روزی كه شما موفقیتی در اسكار دارید 50 طرح به شما ارائه میشود و هر كسی كه به نوعی شما را می شناخته یا حتی شما را یك بار در كافه دیده حالا به شما آشنایی میدهد ولی شما در این موقعیت فقط میتوانید یكی از این 50 طرح را داشته باشید و 49 تهیهكننده دیگر را ناامید كنید.واشنگتن: به نظر من این اصلاً تصادفی نیست كه راسل یك فیلم با ریدلی داشته است یا اینكه من 3 فیلم به تونی اسكات و 4 فیلم با اسپایك لی داشتهام. دلیل این امر احساس آرامش در كار است و زمانی كه شما با كارگردانهایی از این دست همكاری دارید هیچگونه نگرانی وجود ندارد.دنزل شنیدیم كه اخیرا كارگردانی فیلم دومت را به پایان رساندی. واشنگتن: از اینكه پشت دوربین باشم لذت میبرم و همیشه 3 ساعت قبل از سایرین در لوكیشن حاضر میشوم. زمانیكه بازی میكنم پر سن و سال بودن را كاملا حس میكنم اما در پشت دوربین احساس آرامش زیادی دارم و كمتر نگران شرایط جسمانیام هستم.آیا هنوز در فعالیتهای حرفهایتان نسبت به فروش فیلمهایتان در گیشه حساس هستید؟كرو(به دنزل واشنگتن): تو این جوری هستی؟واشنگتن : من یك آدم تجاری مآب هستم و میخواهم كه استودیو را از خودم ناامید نكنم و دوست دارم كه پولشان برگشت داشته باشد. گنگسترهای آمریكایی یك موقعیت خوب برای همكاری با راسل و ریدلی بود ولی تجارت هم جایگاه خود را دارد.از هم اكنون زمزمه اسكار برای بازی شما در این فیلم شنیده میشود آیا روی این جریان سرمایهگذاری نكردهاید؟واشنگتن: برای شركت در مراسم اسكار نباید به كلاس بدنسازی خاصی رفت و اگر به مراسم دعوت شوید میتوانید در هر وضعیتی كه باشید در آن شركت كنید ولی مردم دوست دارند همیشه درباره آن صحبت كنند.كرو: شاید بهتر باشد كه مردم را از تماشای فیلم ناامید نكنیم. واشنگتن: یعنی بگوییم كه ارزش اسكار را دارد؟!منبع : همشهری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]