تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835214323




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شخصیت و مخاطب


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > شهبازی، رامتین  - فیلم قصه داوود و قمری به کاررگردانی آیدا پناهنده یکی از آثار موفق تلویزیونی است که جمعه شب گذشته از شبکه 4 سیما پخش شد. فیلم تلویزیونی قصه داود و قمری به کارگردانی آیدا پناهنده جمعه شب گذشته در قالب برنامه سینما 4 از سیما پخش شد. این فیلم را کیانوش عیاری تهیه کرده و در جشنواره بین المللی فیلم فجر سال گذشته نیز به نمایش در آمد که با اقبال مخاطبین نیز مواجه شد. پناهنده تحصیلکرده رشته سینماست و سال ها به ساختن فیلم کوتاه مشغول بوده است. فیلم های کوتاه پناهنده نشان از استعداد و توانایی او در روایتی درست از یک اثر داستانی داشت که قرار بود در زمانی کوتاه بیان شود. این تمرین ها در نخستین فیلم بلند او نیز خود را به وضوح نشان می دهد. ما در فیلم قصه دادود و قمری با یک صدابردار تازه کار سینما رو به رو هستیم که از سوی رئیسش ماموریت می یابد تا صدای یک قمری را ضبط کند. رئیس پرداخت قسط آخر کار قبلی را منوط به ضبط این صدا توسط جوان صدابردار می کند و این درحالیست که صدابردار یعنی داود در همان لحظه به پول احتیاج دارد. نکته اصلی فیلمنامه و فیلم قصه داود و قمری از همین جا آغاز می شود. صدابرداری سینما یکی از شغل های خاص سینما و به تبع جامعه است. پناهنده این نکته را می دانسته که ممکن است غاطبه مردم با این حرفه و دغدغه هایش ارتباط برقرار نکند. شاید اولین سئوالی که برای یک بیننده عام که باید فیلم را در یک جمعه شب از تلویزیون ببیند این باشد که به من چه ربطی دارد که یک صدابردار سینما می تواند کارش درست انجام دهد یا نه؟ اما نکته بارز و جذاب فیلم از همین سئوال آغاز می شود. مانفرد فیستر در کتاب نظریه و تحلیل روایت که مهدی نصرالله زاده آن را ترجمه کرده عقیده دارد که شکل گیری روابط در یک اثر هنری نمایشی به دو دسته کلی تقسیم می شود. اول روابط شخصیت ها با یکدیگر درون یک اثر نمایشی. یعنی اینکه برای مثال در فیلم قصه داود و قمری، روابط داودد با همسرش، صاحبکارش و... چگونه است و نکته دیگر به ارتباطی بازمی گردد که باید با مخاطب ایجاد شود. در اینجا ما با یک زبان سینمایی رو به رو هستیم که باید بر مخاطب خودآگاه و ناخودآگاه در آشنایی با این زبان تاثیر بگذارد. از سوی دیگر اگز ارتباط درون اثر ناقص باشد، ارتباط بیرونی نیز شکل درست خود را پیدا نمی کند. یعنی در ایجاد مجرای ارتباطی میان فرستنده(کار هنری) و گیرنده(مخاطب) پارازیت ایجاد شده و چرخه ارتباط ناقص می ماند. در فیلم قصه داود و قمری بعد از طرح فرض نخستین درباره وضعیت داود که اتفاقا وجه عام ندارد، کارگردان سعی می کند با استفاده از روزمرگی های عمومی ، دغدغه او را به یک شکل عان تبدیل کند. یعنی حالا ما می دانیم که اگر داود صدای قمری را ضبط نکند با بسیاری موارد از خرابی شوفاژ خانه گرفته تا گرسنگی و خفت در مقابل پدر همسر و.... رو به روست. بنابراین یک مشکل کوچک خاص جای خود را به دغدغه هایی عام می دهد که برای هر مخاطبی ملموس است و به این ترتیب فیلم وارد حوزه روزمرگی هایی در زندگی می شود که در داستانگویی از نکات دشوار بسیار دشوار است و هنرمند را روی یک خط باریک حرکت می دهد که ممکن است نزدیک شدن به آن تبعات منفی نیز در پی داشته باشد. اما پناهنده از این نکات به خوبی در تبیین و بسط داستان خود سود می جوید. روابط داود و با اتفاقات و شخصیت ها به گونه ای شکل می گیرد که کوچکترین حوادث فیلم به یک رویداد هسته ای بدل می شود که رولان بارت از آن به عنوان نکته اصلی شاکله روایت یاد می نماید. حال که این چرخه درون اثر کامل می شود ، این نگاه به بیرون نیز تسری می یابد و تماشاگر گام به گام بیشتر با مشکل داود همذات پنداری پیدا می کند. حال دغدغه داوود دیگر دغدغه یک صدابردار سینما نیست و می تواند با کمی تغییر به دغدغه من منتقد یا یک خواروبار فروش و یا یک مهندس و یک پزشک نیز تبدیل شود. نشانه هایی که جایگزین مشکل نخستین می شود، بسیار حساب شده طراحی شده و پناهنده با این تمهید نشان می دهد که به زبان سینما برای ایجاد ارتباط با تماشاگر آشناست.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن