واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، به عقيده بسياري از كارشناسان ، مجموعه هاي تلويزيوني نوروز امسال از منظر كيفي روند مطلوب نداشت و بسياري از آنها از موضوع هاي تكراري كه آفت مهلكي در اين دست توليدات بدل شده ، رنج مي برد. به عنوان مثال مي توان به مجموعه تلويزيوني راه دررو اشاره كرد كه كپي كمرنگ و ضعيف مجموعه زن بابا ساخته سعيد آقاخاني بود، اشاره كرد كه بدآموزي هاي پيشين را با همان روند به همراه داشت. بسياري از نكات ابتدايي در فيلمنامه اين اثر رعايت نشده و شخصيت ها كاريكاتوري از جامعه واقعي خود بوده اند. مقروض بودن شديد شخصيت اصلي كار با بازي هميشگي مهران غفوريان تا به پايان براي تماشاگر توضيح داده نشد و تنها در قصه راه دررو به عشق پيرانه سرانه گلي و عموي بازرگاني ها پرداخته شد. بازنده بزرگ شبكه هاي تلويزيوني در ايام نوروز را مي توان شبكه سوم دانست كه با مجموعه يادشده و مسابقه قوي ترين مردان در رقابت با ديگر شبكه ها، عرصه را واگذار كرد. مسابقه قويترين مردان پس از دوازده سال اجرا همچنان با كاستي هاي بسياري روبه رو بود و بخش هاي تدارك ديده شده در آن قابليت ايجاد هيجان در مخاطبان را نداشت. هرچند ضعف در اجرا نيز معضل بزرگي براي قوي ترين مردان سال 1390 بود كه به شدت به چشم مي آمد. به اعتقاد منتقدان تلويزيوني، مجموعه بچه ها نگاه مي كنند ساخته حميدرضا صلاحمند نيز در جلب نظر مساعد بينندگان موفق عمل نكرد و حفره هاي عميقي در فيلمنامه اش به چشم مي خورد كه در راس آنها بايد به باورناپذيري شخصيت هاي اصلي آن اشاره كرد. ايده اوليه كار مبني بر مردسالار بودن خانواده آتيلا پسياني و تقابل او با خواهرش به نظر به قدري براي تهيه كنندگان كار جذاب بوده كه عدم كشش قصه براي طرح در 14 قسمت مورد غفلت سازندگان آن قرار گرفت. مجموعه بچه ها نگاه مي كنندبه دليل نبود ظرفيت قصه و كشش لازم از قسمت چهار و پنج به شدت افت كرد و در سراشيبي سقوط قرار گرفت. در اين بين حضور بازيگران باسابقه اي همچون پسياني كه بازي درخشانش در نقش تقي تاكسي مجموعه چارديواري در نوروز سال گذشته همچنان در يادها مانده و گوهر خير انديش و هدايت هاشمي نيز كمك چنداني به كيفيت كار نكرد. اما برنامه جذاب و تماشايي كلاه قرمزي و پسرخاله غافلگيري بزرگ شبكه دوم سيما بود كه با استقبال فراوان مخاطبان روبه رو شد. ايرج تهماسب همراه با يار ديرينه اش حميد جبلي با استفاده از متن هايي سنجيده علاوه بر سرگرمي قشر كودك و نوجوان از انتقال پيام نيز غافل نبود.با اين تفاوت كه سازندگان اين كار را به شكلي كاملا زير پوستي انجام داده و از پيام مستقيم به شدت دوري ورزيده اند. خلق شخصيت هاي جديد همچون:فاميل دور و ببعي جذابيت هاي كار را دوچندان كرد و نگاه ها را به سمت شخصيت هاي جديد خود معطوف كرد. برنامه كلاه قرمزي با توجه به خلاقيت و تغيير ايجاد شده در آن به يكي از محبوب ترين و پربيننده ترين برنامه هاي نوروزي شبكه دو در ايام نوروز تبديل شد. مجموعه پايتخت ساخته سيروس مقدم كه از آن به عنوان موفق ترين مجموعه نوروزي يادمي شود، نقاط قوت آن بر ضعف هايش مستولي شد. كارگرداني سنجيده و هوشمندانه مقدم در كنار فيلمنامه پر از ظرافت آن را مي توان مهمترين نقطه قوت مجموعه پايتخت عنوان كرد كه تكريم پدر توسط پسر را مي توان اوج آن به حساب آورد. شبكه چهار نيز واسطه ساختار خاص خود، مخاطبان محدودتري داشت و كارهاي متفاوت تري را در نوروز روي آنتن برد. به عنوان مثال مي توان به تله تئاتر سيزده قسمتي ديوانگان متفكر اشاره كرد كه لحظات درخشاني را در خود داشت. متن هاي پر ظرافت در كنار بازي هاي درخشان بازيگراني چون رضا بابك و زهره مجابي را مي توان نقاط قوت كار ياد شده دانست كه خوشبختانه مورد توجه مخاطبين شبكه چهار قرار گرفت. برنامه راز با اجراي نادر طالب زاده و حضور ابراهيم حاتمي كيا در اين برنامه در ايام نوروز مخاطبان بسياري را جذب و آن را به بهترين گفت وگو هاي سيما با محور سينما تبدل كرد. پخش رگباري فيلم هاي جديد سينمايي كه عمدتا هاليوودي بود ازديگر مواردي است كه ضعف هاي بسياري در آن نهان بود. به عقيده صاحب نظران ، تازگي فيلم هاي به نمايش درآمده در تلويزيون به خودي خود كار ارزشمند و قابل تقديري است كه شتابزدگي در ترجمه و دوبلاژ آن ، روند پخش آن و ارتباط گيري مخاطبان بخصوص مشتاقان هنر هفتم را با مشكل روبه رو ساخت. كمبود گويندگان باتجربه در ارايه فيلم هاي يادشده به عنوان معضل منجر به پخش صداهاي تكراري شد كه اين موضوع نيز به كيفيت آثار دوبله شده، صدمه وارد كرد. شبكه تهران نيز به مانند سالهاي پيشين در توليد برنامه هاي سرگرم كننده چندان موفق عمل نكرد و با مجموعه آشفته و بي در و پيكر موج و صخره رتبه آخر مجموعه هاي تلويزيوني را به خود اختصاص داد. مجموعه ياد شده كه با مشاركت چند سازمان همچون عمران كيش و بانك صادرات ساخته شد، از فيلمنامه اي به شدت الكن و ضعيف برخوردار بود و چيزي به نام شخصيت پردازي و منطق داستاني در آن به چشم نمي خورد. بازي هاي تكراري علي صادقي و مجيد صالحي به همراه تبليغات بشدت عيان بانك صادرات، ضعف مجموعه موج و صخره را مضاعف ساخت. اما مستند حيات وحش خريداري شده توسط اين شبكه، جذاب و تماشايي از كار درآمد و بينندگان ثابتي را براي خود دست و پا كرد. دوبله مناسب و ترجمه دقيق نيز در اين موفقيت اين اثر بي تاثيرنبود و لحظات نابي را براي مخاطبان خود رقم زد. به اعتقاد بسياري از كارشناسان، شبكه هاي مختلف سيما در نوروز امسال به رغم تدارك برنامه ها و آثار متنوع همچنان در شناخت علايق و سلايق مخاطبان بيگانه نشان دادند و نتوانستند آنگونه كه شايسته است،اوقات فراغت آنها را غني سازند. فراهنگ**1983** از:محمد جليلوند
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]