واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» این اثر را سینمای ایدهآل خود برشمرد و تاکید کرد کلیت سینما به سمت آثاری از این دست پیش میرود. به گزارش خبرآنلاین، شهریار بحرانی کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در مورد انتخاب امین زندگانی به عنوان بازیگر اصلی این فیلم گفت: «واقعیت این است که امین زندگانی را قبل از اینکه به دفتر ما بیایند و در مورد نقش حضرت سلیمان با ایشان صحبت کنم نمیشناختم، اما ویژگیهای ایشان نشان داد انتخاب درستی برای این کار بودند و این موضوع را از برخوردهای اولیهمان به خوبی درک کردم.» او ادامه داد: «این بازیگر در جریان کار کاملاً با گروه همراه بودند و درک درستی از نقش خود داشتند. او به درستی میدانست زمانی که قرار است عصبانی شود در جایگاه یک پیامبر قرار دارد و نمود بیرونی این عصبانیت باید به چه ترتیب باشد و یا در صحنههای عاطفی و یا وحی کاملاً درک میکرد به چه ترتیب باید کار کند و همه اینها کمکی به پیشرفت خوب کار بود.» این کارگردان در مورد گرایش به ساخت فیلمی با داستان قرآنی گفت: «سال 1383 بود که پیشنهاد ساخت فیلمی فاخر از سوی معاونت امور سینمایی وقت آقای محمدمهدی حیدریان مطرح شد. ایشان علاقهمند بودند فیلمی از داستانهای قرآنی با کیفیتی بالا تولید شود و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی هم بودجهای برای تولید این فیلم تصویب کرد. همه اینها زمینه آن را فراهم کرد تا سراغ ساخت «ملک سلیمان» برویم.» او گفت: «ما بدون اینکه برنامهای مشخص برای ساخت فیلمی تاریخی و قرآنی داشته باشیم تحقیقاتی را آغاز کرده بودیم و زمانی که پیشنهاد ساخت فیلمی قرآنی مطرح شد فیلمنامه «ملک سلیمان» را با موضوع زندگی حضرت سلیمان (ع) مطرح کردیم.» او درباره جریان نگارش فیلمنامه این کار گفت: «فیلمنامه این کار 39 بار بازنویسی شد و فیلمنامه 150 صفحهای و پردیالوگ اولیه با نسخه 60 صفحهای نهایی تفاوتهایی جدی داشت.» بحرانی درباره این تفاوتها گفت: «واضح است که ما هیچ علاقهای به انتقال اطاعات صرفاً به واسطه دیالوگها نداشتیم. براین اساس خواستیم بار تصویری کار بالاتر باشد و کمتر به دیالوگها متکی باشیم.» کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» درباره انتخاب داستان حضرت سلیمان برای تولید فیلم سینمایی و نرفتن سراغ موضوعی مربوط به پیامبر اسلام اظهار داشت: «تفاوتی میان برگزیدگان خداوند وجود ندارد و همه آنها با یک هدف مبعوث شدهاند. این نگاه اشتباهی است که ما باقی پیامبران را از خود دور بدانیم. اصلاً این یکی از اصول اعتقادی ما است که برای پذیرش پیامبری حضرت رسول اکرم باید به پیامبری همه پیامبران پیشین اعتقاد داشته باشیم. اگر نگاه ما چنین باشد دیگر این سئوال به وجود نمیآید که به چه دلیل سراغ تصویر کردن زندگی حضرت سلیمان رفتهایم و درباره رسول اکرم کار نکردهایم.» او در پاسخ به این پرسش که اگر فیلم در دوران مدیریت محمدرضا جعفری جلوه که خود برای ساخت این فیلم تلاشهایی انجام داده بود اکران میشد وضعیت بهتری مییافت، اظهار داشت: «به اعتقاد من مسائلی از این دست نمیتواند در سرنوشت اکران یک فیلم تاثیری داشته باشد. شاید در آن شرایط مدیران علاقه بیشتری نسبت به فیلم نشان میدادند اما واقعیت این است که مردم هیچگاه کاری به نگاه مدیران به فیلمها ندارند تا براساس آن رابطه خود با اثر را تعریف کنند.» او با اشاره به روند اکران فیلم سینمایی «مریم مقدس» به عنوان یکی از معدود فیلمهای تاریخی سینمای ایران که در جریان اکران با استقبال گسترده روبرو شد، گفت: «در جریان اکران مریم مقدس تبلیغ فیلم بعدی همزمان روی پردههای سینما به چشم می خورد؛ زیرا سینماداران معتقد بودند این فیلم فروشی نخواهد داشت و به زودی نمایش آن به پایان میرسد.» او ادامه داد: « به مرور زمان، فروش «مریم مقدس» اوج گرفت و تعداد بیشتری از تماشاگران به سالن سینما رفتند تا این اثر را روی پرده ببینند. واقعیت این است که خودم مردم بهترین مبلغان برای این فیلم بودند و تعریفهای آنان موجب میشد گروههای تازهای به سینما بیایند و به تماشای این فیلم بنشینند.» بحرانی در مورد چگونگی پایان اکران «مریم مقدس» گفت: «این فیلم زمانی که در بهترین وضعیت بود از اکران برداشته شد. برای همین معتقدم «ملک سلیمان» به مرور زمان مخاطب خودر ا پیدا می کند.» او ادامه داد: «تبلیغات مردمی بهتر از هر شکل تبلیغی دیگری میتواند تماشاگران را به سالن سینما بیاورد. مردم برای انتخاب یک فیلم باید به آن اعتماد کنند و اقدام برخی در مورد فیلمهایشان که بیشتر جنبه نمایشی دارد هیچگاه نمیتواند اعتماد مخاطب را جلب کرده و آنان را به سالن سینما بیاورد.» بحرانی اظهار داشت: «امیدوارم «ملک سلیمان» مسیر شناخته شده از سوی مردم و تبلیغ توسط آنان را به خوبی پشت سر بگذارد و تصور میکنم این اتفاق میافتد حتی اگر مدت کوتاهی بعد از رسیدن به این شهرت زمان اکران فیلم به پایان برسد.» او با انتقاد از برنامهریزیهایی که برای اکران فیلمهای سینمایی وجود دارد، گفت: « فضای فعلی سینما در کشور اصلاً جایی برای اکران فیلمهای سینمایی باقی نمیگذارد. اشکالات ساختاری و همچنین تعداد تولیدات و اکران فشرده باعث شده تا هیچ فیلمی آنچنان که باید اکران و دیده نشود و همه اینها در کنار هم موجب میشود فیلمهایی که اکران میشوند کمترین بهره را از فرصت نمایش خود داشته باشند.» کارگردان «ملک سلیمان» در مورد انتخاب بازیگران فیلم و مسائلی که در مورد دقتنظر او برای گرایشهای مذهبی بازیگران گفت: «این طور نبوده که به دلیل فضای فیلم و داستان قرآنی آن دقت ویژهای برای استفاده از بازیگران متشرع در فیلم داشته باشم؛ اما به هر حال تلاشمان این بود که فضای سالمی در پشت صحنه داشته باشیم زیرا معتقدیم همه عوامل فیلم سر سفره قرآن نشستهاند.» او ادامه داد: « سفره ما قرآنی بود نه فردی و در نتیجه منیت و خودبینی را کنار گذاشتیم.» بحرانی فیلم خود را اثری در ژانر دینی دانست و گفت: «فیلم ما در ژانر فیلم دینی قرار میگیرد اگرچه معتقدم سینما باید در قالبهای سینمایی تعریف شود اما «ملک سلیمان» سینمای آرمانی من است که برای بیان مفاهیم قرآنی و انسانی از مدیوم سینما استفاده کرده است.» بحرانی تاکید کرد مدیوم سینما برای او ابزاری بوده تا بتواند مفاهیم دینی و قرآنی مورد نظر خود را به مخاطبان منتقل کند و همه تلاش خود را برای جریان تولید فیلم در این زمینه متمرکز کرده است. «ملک سلیمان» بعد از نمایش جشنوارهای با نقدهای مثبت و منفی زیادی روبرو شده است. بحرانی درباره نقدهای منفی که در باره کار خود خوانده و یا شنیده، گفت:«از همه نقدهای نوشته شده در مورد «ملک سلیمان» استقبال میکنم حتی نقدهای تند و منفی، اما معتقدم برای نقد سازنده باید رودروی هم بنشینیم تا در تعامل با یکدیگر حرفها و نظرات خود را بهتر بیان کنیم و پاسخهای منطقیتر و عقلانیتر به یکدیگر بدهیم. نه آنکه هر کسی در فضای ذهنی خود حرف خودش را بزند و دیگران را قبول نداشته باشد.» این کارگردان یادآور شد نقد منفی درشرایطی میتواند تاثیرگذار باشد که بدون نگاه متعصبانه نوشته شده باشد و یک اثر را همه جانبه بررسی کند. بحرانی همانطور که سینمای ایدهآل خود را اثری همانند «ملک سلیمان» برمیشمرد بر این مسئله نیز تاکید دارد که کلیت سینما نیز به این سمت مایل شده است. او در این مورد گفت: «معتقدم حرکت در مدیریت کلان سینما و فضای فرهنگی به سمت آرمانگرایی گرایش پیدا کرده و عدهای به این باور رسیدهاند که باید فضای سینما را از ذهنیت تجاری صنعتی به سمت ساختار بومی و آرمانی نزدیک کرد.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 303]