محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853286432
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى (1)
واژگان گستره علائم ظهور علائم حتمى و غیرحتمى وجه اشتراك علائم ظهور با فِتن، ملاحم و اشراط ساعة وجه امتیاز علائم حتمى از علائم غیرحتمى لزوم تفكیك علائمحتمى از غیرحتمى بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ظهور و رستاخیر در كتب حدیثى نقل شده كه مىتوان آنها را به چهار دسته تقسیم نمود: فِتَن مَلاحم علائم ظهور اشراط الساعة واژگان 1 - فتنه از ریشه فتن در لغت به معناى امتحان و آزمایش است. خلیل پیشتاز لغویان گوید: اَلفتن اِحراقُ الشَّئ بالنّار؛ فتن به معناى سوزاندن چیزى با آتش است.(1) آنگاه با آیه شریفه براى گفتار خود گواهى مىآورد: «یَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ یُفْتَنُونَ»؛ روزى كه آنها در آتش گداختـــه مىشوند.(2) ابن فارس كارشناس ریشهیابى لغات مىگوید: اَصلٌ صحیحٌ یدُلُّ على ابْتلاءٍ و اخْتبار؛ فتن یك واژه صحیحى است كه بر امتحان و آزمایش دلالت مىكند.(3) سپس مىافزاید، اگر طلا را با آتش بگدازند، گویند: فَتنت الذَّهب بِالنّار؛ یعنى طلا را با آتش آزمودم. روى این بیان آن حوادث وحشتناكى كه مردم در آنها گداخته مىشوند تا فلزّ آنها شناخته شود و معیار تمام عیار آنها معلوم شود؛ فتنه نامیده مىشود. چنانكه در منطق وحى آمده است: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لاَ یُفْتَنُونَ»؛ آیا مردم گمان مىكنند كه با گفتن ما ایمان آوردهایم رها مىشوند و آزموده نمىشوند؟!(4) از این رهگذر احادیث غیبى رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم پیرامون كورانها، بحرانها، حوادث بنیانكن و مردافكن جهان را در كتابهایى گردآورده، آنها را اَلْفِتن نام نهادند. قدیمىترین و مشهورترین آنها، كتاب الفتن حافظ، نُعَیم بنحمّاد مروزى، متوفاى 229 ه .ق مىباشد. این كتاب دهها بار به طبع رسیده و بیش از دو هزار حدیث از احادیث فِتَن را در بردارد. نشانههاى ظهور كه در اصطلاح فتن، ملاحم و اشراط الساعة نیز نامیده مىشوند؛ از نخستین روز رحلت رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم آغاز شده، تا هنگامه ظهور ادامه دارند2 - ملاحم جمع ملحمة به معناى جنگ و كشتار است. خلیل گوید: اَلْمَلْحَمَةُ: الْحَربُ ذاتُ الْقَتل؛ ملحمة یعنى جنگ دارای كشته.(5) ابن فارس در این رابطه مىگوید: لحم به معناى تداخل است. گوشت را از این جهت لَحْم گویند كه برخى از اجزاى آن در برخى دیگر فرو رود، و جنگ را به دو جهت مَلْحَمَة گویند: یكى اینكه افراد در جنگ در صفوف یكدیگر فرو روند . دیگر اینكه كشتهها در آن همانند گوشت روى هم انباشته شوند.(6) كتابهایى كه پیشگویىهاى رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم در مورد جنگها، جدالها، و كشتارها را در خود جاى دهند؛ الْمَلاحِم خوانده مىشوند. قدیمىترین كتابى كه به نام الملاحم در دست داریم؛ كتاب الملاحم حافظ احمدبن جعفربن محمد مشهور به ابن المُنادى متوفاى 336 ه.ق مىباشد. این كتاب با تحقیق عبدالكریم عقیلى به چاپ رسیده و شامل 312 حدیث مىباشد. 3 - اَشْراط جمع شَرَط به معناى نشانه و سرآغاز است . خلیل گوید: اوّلین ستاره بهارى را شَرَط گویند، لذا سرآغاز هر چیزى را شَرَط نامیدند و أَشْراطُ السّاعَةِ یعنى نشانههاى آن.(7) ابن فارس گوید: شرط فقط یك معنى دارد و آن نشانه است. اشراط الساعة یعنى نشانههاى آن.(8) او مىگوید: به شُرطَه (پلیس) نیز از این جهت شرطه گویند كه آنها نشانه دارند. یعنى لباس مخصوصى (انیفورم) مىپوشند تا به این وسیله شناخته شوند.(9) ساعة به معناى رستاخیر است. اشراط الساعة یعنى نشانههاى رستاخیر. كتابهایى كه در این رابطه مستقلاً تدوین یافته، اشراط الساعة نام دارند. یكى از مشهورترین آنها كتاب الإشاعة لأشراط السّاعة از سیدمحمدبن عبدالرسول بزرنجى، متوفاى 1103 ه.ق مىباشد.(10) منظور از بیان علائم ظهور آن است كه هر كس بخواهد از خطر ضلالت در امان باشد، آنها را فرابگیرد تا كسى را در برابر خداوند حجّت نباشد. كه مقتضاى آن وجوب فراگیرى علائمظهور و معذور نبودن احدى در ندانستن آنها مىباشد4 - عَلائِم جمع عَلامَة از ریشه عَلَم به معناى نشانه است . خلیل مىگوید: عَلَم به معناى پرچم است كه لشكر به نشانه آن گرد آیند . عَلَم یعنى نشانهاى كه در راه مىزنند تا علامتى باشد كه بوسیله آن راه یابند.(11) ابن فارس مىگوید: عَلَم به معناى نشانهاى است كه در چیزى باشد و آن را از دیگرى مشخص و متمایز نماید.(12) آنچه در احادیث به عنوان نشانههاى ظهور حضرت بقیةاللَّه - ارواحنافداه - بیان شده، به آنها علائم ظهور یعنى نشانههاى ظهور گویند. در این رابطه آثار فراوانى تحت عنوان علائمالظّهور، علامات الظّهور و علامات المهدى از علماى فریقین منتشر شده است.(13) اخیراً نیز با عنوان علائم آخر الزمان آثارى منتشر مىشود. از شیخ صدوق نیز كتابى به نام علامات آخر الزمان گزارش شده است.(14) گستره علائم ظهور نشانههاى ظهور كه در اصطلاح فتن، ملاحم و اشراط الساعة نیز نامیده مىشوند؛ از نخستین روز رحلت رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم آغاز شده، تا هنگامه ظهور ادامه دارند. استراتژى فدك، ماجراى سقیفه، گزینش خلیفه، تهاجم به خانه وحى، روى كار آمدن معاویهها و حجاجها، شهادت امامحسین، عمار یاسر، حُجربن عدى، میثمتمار و دیگر شهداى راه فضیلت در احادیث فتن و ملاحم جاى خاصى دارد. در احادیث ملاحم و فتن خروج قرامطه، سقوط بنىامیه و بنىعباس، فتح استانبول، اشغال عراق و افغان توسط سركرده كفر، و دیگر رخدادهاى جهان تا هنگامه ظهور و انفجار نور، به روشنى پیشبینى شده است. علاوه بر كتابهاى مستقلى كه در این رابطه تألیف شده؛ در دهها كتابِ پایه و مرجع، بابهایى چون فتن، ملاحم و اشراط الساعة به نقل این روایات اختصاص یافته است. این احادیث همانند دیگر احادیث غیبى از سرچشمه زلال قرآن و عترت نشأت گرفته، در مجامع حدیثى ثبت شده و همانند دانههاى تسبیح با نظم و ترتیب خاصى در بستر زمان تحقق یافته، صحت و استوارى سخنان پیشوایان را براى همگان روشن و مبرهن مىسازد.
بسیارى از كتب پایه و مرجع مربوط به نشانههاى ظهور و دیگر مسائل مهدویت، در كشاكش روزگار، به ویژه در تهاجم مخالفان به كتابخانههاى شیعیان دستخوش حریق شده، از بین رفتهاند و فقط گزارشى از آنها در كتابهایى چون رجال نجاشى و فهرست شیخ طوسى باقى مانده است. كهنترین اثر بر جاى مانده از اوایل قرن سوم هجرى كتاب ارزشمند الفتن اثر نُعَیمبن حماد مروزى، متوفاى 229 ه.ق مىباشد. اهمیت ویژه این كتاب در این است كه مؤلّف آن 26 سال پیش از تولد حضرت ولىعصر - ارواحنافداه - دیده از جهان فرو بسته و از محدثان مشهور زمان خود بوده، بخارى از او در صحیح روایت كرده و شمارى از علماى رجال بر وثاقت او تأكید نمودهاند.(15) تعدادى از نسخههاى دستنویس آن تا زمان ما محفوظ مانده است.(16) از دیگر ویژگىهاى این كتاب گستردگى و جامعیت آن است كه بیش از 2000 حدیث پیرامون فتن، ملاحم و نشانههاى ظهور را در بر دارد. سید ابن طاووس، 308 حدیث از این كتاب برگزیده و به پیوست 115 حدیث از فتن سلیلى و 93 حدیث از فتن زكریا بن یحیى بزاز در كتابى گرد آورده و آن را التشریف بالمنن نام نهاده است.(17) در میان كتابهایى كه در این زمینه توسط معاصران به رشته تحریر درآمده، به سه نمونه اشاره مىكنیم: 1 - علامات المهدى المنتظر از شیخ مهدى فتلاوى، شامل 525 حدیث. 2 - نوائب الدّهور فی علائم الظهور از علامه میرجهانى (1413 ه.ق) در چهار مجلد، شامل 555 حدیث. 3 - معجم الملاحم والفتن از سید محمود دهسرخى (معاصر) شامل 1800 سر فصل. روى این بیان شمار نشانههاى ظهور از مرز 2000 مىگذرد كه بسیارى از آنها تحقق یافته و شمارى در حال تحقق یافتن است. علائم غیرحتمى در مشخص نمودن وقت ظهور كاربرد ندارد. در حالیكه وقتى نخستین نشانه از نشانههاى حتمى مشاهده شد؛ همه چشم به راهان آن امام نور متوجه مىشوند كه دوران تیره و تار غیبت به سرآمده، لحظه وصال فرارسیده استعلائم حتمى و غیرحتمى در میان بیش از 2000 علائم ظهور، تعدادى از آنها علائم حتمى و بقیه علائم غیرحتمى مىباشند. تعداد علائم حتمى از انگشتان دست نمىگذرد. آنچه مسلم است تعداد پنج نشانه از این نشانهها حتمى مىباشند كه عبارتند از: خروج سفیانى؛ خروج یمانى؛ بانگ آسمانى؛ خسف بیدا؛ قتل نفس زكیه. فرق اساسى این نشانههاى پنجگانه با دیگر نشانهها در این است كه با تحقق یافتن هر یك از نشانههاى غیرحتمى دلها آكنده از سرور مىشود. یاد یار مهربان در اعماق جانِ شیفتگان ظهور و مشتاقان حضور روحى تازه مىدمد. نوید فرارسیدن بهار ظهور، دلهاى خسته از خزان غیبت را امیدى تازه مىبخشد. ولى چشم به راهان ظهور و منتظرانِ امام نور، از زمان پایانپذیرى شب دیجور غیبت و فرارسیدن دوران موفور السّرور ظهور آگاه نمىشوند. لیكن هنگامى كه یكى از نشانههاى حتمى تحقق پیدا كند؛ همه چشم به راهان از تاریخ دقیق انفجار نور و فرارسیدن هنگامه ظهور آگاه مىشوند. زیرا بر اساس روایات فراوان، پس از خروج سفیانى و سیطرهاش بر سه كشور سوریه، اردن و فلسطین تنها هشت ماه، آرى فقط هشت ماه بعد، یوسف زهرا از كنار خانه خدا ظهور مىكند و آن دست نیرومند الهى از آستین غیبت بیرون مىآید و آرزوى دیرینه همه انبیاء و اولیاء تحقق مىیابد. وجه اشتراك علائم ظهور با فِتن، ملاحم و اشراط ساعة پیش از بیان وجه امتیاز علائمحتمى از غیرحتمى، درنگى كوتاه در وجه اشتراك علائم ظهور با فتن و ملاحم و اشراط الساعة خواهیم داشت: 1 - ارتباط و وجه اشتراك علائم ظهور با فتن این است كه در كتب فتن به تفصیل از فتنههاى پیش از ظهور، چون فتنه سفیانى، لشكر سفیانى، سپاه قحطانى، فتنههاى یمن، بربر، مصر، حبشه، شام، بغداد و از همه مهمتر فتنه دجّال گفتوگو شده است.(18) 2 - ارتباط علائم ظهور با اخبار ملاحم در مورد درگیرى سفیانى با حسنى، كشتار بغداد، كوفه، بصره، قرقیسیا و دیگر حوادث خونینى كه در آستانه ظهور به وقوع مىپیوندد مىباشد.(19) 3 - ارتباط علائم ظهور با روایات اشراط الساعة در این است كه: اولاً: یكى از اشراط الساعة ظهور حضرت مهدى است. ثانیاً: یكى دیگر از اشراط الساعة نزول حضرت عیسى علیه السلام است كه ارتباط مستقیم با ظهور دارد. ثالثاً: یكى دیگر از اشراط الساعة خروج دجال است كه در ایام ظهور خواهد بود. رابعاً: یكى دیگر از اشراط الساعة خسف در جزیرة العرب است كه به احتمال قوى همان خسف سرزمین بیدا باشد كه از نشانههاى ظهور است.(20)
وجه امتیاز علائم حتمى از علائم غیرحتمى قبلاً اشاره كردیم كه علائم غیرحتمى در مشخص نمودن وقت ظهور كاربرد ندارد. در حالیكه وقتى نخستین نشانه از نشانههاى حتمى مشاهده شد؛ همه چشم به راهان آن امام نور متوجه مىشوند كه دوران تیره و تار غیبت به سرآمده، لحظه وصال فرارسیده، و خورشید تابان امامت در حال طلوع است تا پهندشت گیتى را با نور خود منور سازد، و منطق وحى در شُرُفِ تكوین است. «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها»؛ زمین با نور پروردگارش منور گردید.(21) لزوم تفكیك علائمحتمى از غیرحتمى پس از تشریح كاربردى علائمحتمى، علّت تفكیك علائمحتمى از علائم غیرحتمى روشن مىشود، لیكن آیا این تفكیك ضرورت هم دارد یا خیر؟ برجستهترین كارشناس مهدوى در عصر حاضر و توانمندترین تلاشگر عرصه مهدویت حضرت آیتاللَّه حاجشیخ لطفاللَّه صافى گلپایگانى - مدظلهالعالى - در كتاب ماندگار و پُربار منتخب الاثر در پایان بحث مفصل خود پیرامون دجّال مىنویسد: آیا شناخت نشانههاى ظهور از جمله خروج دجال واجب است تا به هنگام وقوع دانسته شود، و حق از باطل و سره از ناسره شناخته گردد؟ ظاهر این است كه واجب است تا انسان در معرض گمراه شدن نباشد و از باب دفع ضرر محتمل. مىتوان گفت: منظور از بیان علائم ظهور آن است كه هر كس بخواهد از خطر ضلالت در امان باشد، آنها را فرابگیرد تا كسى را در برابر خداوند حجّت نباشد. كه مقتضاى آن وجوب فراگیرى علائمظهور و معذور نبودن احدى در ندانستن آنها مىباشد.(22) ...ادامه دارد1. خلیل، العین، ترتیب كتاب العین، ص 616 . 2. سوره ذاریات (51)، آیه 13. 3. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج 4، ص 472. 4. سوره عنكبوت (29)، آیه 2. 5. خلیل، همان، ص 732. 6. ابن فارس، همان، ج 5، ص 238. 7. خلیل، همان، ص 411. 8. ابن فارس، همان، ج 3، ص 260. 9. همان، ص 261. 10. در قاهره، دمشق و بیروت مكرر به چاپ رسیده است. 11. خلیل، همان، ص 574. 12. ابن فارس، همان، ج 4، ص 109. 13. براى كتابشناختى آنها ر.ك: نگارنده، كتابنامه حضرت مهدى، ج 2، ص 528 - 520. 14. نجاشى، الرجال، ص 390، رقم 1049. 15. ابنحجر عسقلانى وثاقت او را از احمد حنبل، معین، عجلى و ابوحاتم نقل كرده و خود طبق نظر آنها اظهار نظر كرده است . ر.ك: ابن حجر، فتح البارى، جلد مقدمه، ص 447. 16. از جمله: نسخه كتابخانه بیریتیش میوزیم، لندن، تاریخ استنساخ 706 ه.ق و نسخه كتابخانه عاطف افندى، استانبول، به تاریخ 687 ه.ق . 17. این كتاب دهها بار در ایران، لبنان و عراق به نام: الملاحم والفتن چاپ شده و اخیراً به نام اصلى خود: التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن، در قم چاپ و منتشر شده است. 18. ر.ك: ابن حماد، الفتن؛ ابن حنبل، الفتن؛ شیخ فادى اسعد نصیف، الفتن والمحن. 19. ر. ك: ابن المنادى، الملاحم، تحقیق عُقَیلى؛ سید ابن طاووس، الملاحم والفتن. 20. ر.ك: بزرنجى، الاشاعة لا اشراط الساعة؛ یوسف بن وابل، اشراط الساعة؛ صلاح الدین محمود، اشراط الساعة الصغرى و الكبرى؛ محمد سلامه جبر، اشراط الساعة واسرارها؛ قاضى محمد ابن كنعان، اشراط الساعة وامور الآخرة. 21. سوره زمر (39)، آیه 69. 22. صافى گلپایگانى، منتخب الأثر، ج 3، ص 303. استاد علىاكبر مهدىپور به سفارش دبیرخانه دائمى اجلاس حضرت مهدى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]
صفحات پیشنهادی
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى (1)واژگان گستره علائم ظهور علائم حتمى و غیرحتمى وجه اشتراك علائم ...
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى (1)واژگان گستره علائم ظهور علائم حتمى و غیرحتمى وجه اشتراك علائم ...
باز شناسی علایم حتمی ظهور (خروج سفیانی)
باز شناسی علایم حتمی ظهور (خروج سفیانی)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى (2)بازشناسى علائمحتمى ظهور... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ...
باز شناسی علایم حتمی ظهور (خروج سفیانی)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى (2)بازشناسى علائمحتمى ظهور... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ...
و زمین فرو میبلعد (بررسی علایم حتمی ظهور 5)
و زمین فرو میبلعد (بررسی علایم حتمی ظهور 5)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى(5) و زمین فرو میبلعد (خَسَفِ بَیْدا)... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه ...
و زمین فرو میبلعد (بررسی علایم حتمی ظهور 5)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى(5) و زمین فرو میبلعد (خَسَفِ بَیْدا)... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه ...
هنگامی كه منادی ندا سر داد! (بررسی علایم حتمی ظهور 3)
(بررسی علایم حتمی ظهور 3)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى(4) هنگامى كه منادى ندا سر داد!... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ظهور و رستاخیر د.
(بررسی علایم حتمی ظهور 3)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى(4) هنگامى كه منادى ندا سر داد!... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ظهور و رستاخیر د.
مردی با پرچم سفید
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى مهدی (3)مردی با پرچم سفید ... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ظهور و رستاخیر در كتب حدیثى نقل شده كه ...
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى مهدی (3)مردی با پرچم سفید ... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ظهور و رستاخیر در كتب حدیثى نقل شده كه ...
وقوع علائم ظهور حضرت مهدي
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى. ... مىنویسد: آیا شناخت نشانههاى ظهور از جمله خروج دجال واجب است تا به ...
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى. ... مىنویسد: آیا شناخت نشانههاى ظهور از جمله خروج دجال واجب است تا به ...
جانی فدای قدوم آقا (نفس زكیه)
جانی فدای قدوم آقا (نفس زكیه)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى(6) جانی فدای قدوم آقا!(قتل نفس زكیه)... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ...
جانی فدای قدوم آقا (نفس زكیه)-لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى(6) جانی فدای قدوم آقا!(قتل نفس زكیه)... آنچه گذشت:بیش از دو هزار نشانه براى فرج، ...
در مقابل لكنت زبان كودك چه برخوردی داشته باشیم؟
در مقابل لكنت زبان كودك چه برخوردی داشته باشیم؟ لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى · راهپيمايي 13آبان در دليجان برگزار شد ... بانک مرکزی دست به دامن ...
در مقابل لكنت زبان كودك چه برخوردی داشته باشیم؟ لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى · راهپيمايي 13آبان در دليجان برگزار شد ... بانک مرکزی دست به دامن ...
فعاليت گمرك كشور متناسب با جهاد اقتصادي بسترسازي شده است
فعاليت گمرك كشور متناسب با جهاد اقتصادي بسترسازي شده است · لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى · نيروهاي مسلح انگليس در انتظار موج تازه كاهش هزينه ...
فعاليت گمرك كشور متناسب با جهاد اقتصادي بسترسازي شده است · لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى · نيروهاي مسلح انگليس در انتظار موج تازه كاهش هزينه ...
مديريت بهينه ذخاير ارزي در سه كشور نفتخيز
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى ... درآمد بازیگران در گفتگو با رضاکیانیان افزايش تعداد نظاميان آمريکايي در بغداد · آموزش پخت چند غذای متنوع با ...
لزوم تفكیك علائمحتمى ظهور از علائم غیرحتمى ... درآمد بازیگران در گفتگو با رضاکیانیان افزايش تعداد نظاميان آمريکايي در بغداد · آموزش پخت چند غذای متنوع با ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها