تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819430250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره شعر فجر غزل خداحافظي خواند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جشنواره شعر فجر غزل خداحافظي خواند
نگاه سوم - سومين جشنواره شعر فجر پس از يك‌ماه سرانجام به پايان رسيد.اين جشنواره كه با آغاز دهه فجر در مشهد آغاز به كار كرده بود با حضور محمدحسين صفارهرندي، وزير فرهنگ و ارشاد و محسن پرويز، معاون فرهنگي در تالار وحدت تهران با تجليل از برگزاركنندگان و داوران اين جشنواره به اتمام رسيد.


پس از نيم‌ساعت تاخير، عباس سجادي به عنوان مجري روي صحنه آمد و از معاون فرهنگي وزير ارشاد خواست تا توضيحاتي درباره عملكرد جشنواره ارائه كند.
محسن پرويز در اين مراسم گفت: ما 27 سال جشنواره شعر نداشتيم و اين اتفاق درباره داستان هم افتاده است. بنياد ادبيات داستاني به عنوان اولين كارش قرار است جشنواره مشابهي را براي داستان طراحي كند تا ما شاهد تقدير از داستان‌نويسان انقلاب و كساني كه در اين عرصه براي ميهن‌مان زحمت كشيده‌اند، باشيم.
رييس شوراي سياستگذاري جشنواره بين‌المللي شعر فجر ادامه داد: جايگاه شعر در كشور والاست و كساني كه در اين حوزه كار مي‌كنند هم تعدادشان بالاست و تعداد بسياري از اين افراد هم شايسته تجليل هستند.
معاون وزير اضافه كرد: در جشنواره بحث تجليل از شاعران انقلاب مطرح شد كه با توجه به تعدد شاعراني در حوزه شعر انقلاب در نقاط مختلف كشور زحمت كشيدند در نهايت يك فهرست 1500 نفره تهيه شد و به اين نتيجه رسيديم كه از تعدادي از اين افراد تجليل كنيم.
وزير ارشاد هم در اين مراسم با بيان اينكه من تنها نقش دعاگو براي اين جشنواره داشته‌ام، اذعان داشت: اين كشور پر از شاعران برجسته با قريحه‌هاي ناب است و طبيعي است وقتي ليستي بخواهد از اين شاعران تهيه شود زحمت زيادي دارد. او ادامه داد: به من گزارش شده كه حتما كساني كه داراي شايستگي هاي زيادي هم هستند از قلم افتاده‌اند و من از اين عزيزان مي خواهم كه عذر مرا بپذيرند.
صفارهرندي با بيان اينكه شعر كلامي است كه مي‌تواند اثر اعجاز گونه داشته باشد و طبيعتا بر حسب قوت و ضعف اين نقش اعجاز گون مي‌تواند متمايز باشد، گفت: يك واقعيتي در ميان ما ايرانيان جا افتاده كه از شعر به عنوان منطق و استدلال استفاده مي‌كنيم، يعني آنجا كه شاعر مي‌خواهد از منطق بگويد آن را با كلام شعر بيان مي‌كند.
امروز با خودم فكر مي‌كردم كه اگر از شعر بي‌بهره بوديم، پاي استدلالمان حتما بيشتر مي‌لنگيد، شعر چنين خاصيتي دارد و خيلي به محتوايش هم شايد بسته نباشد، گاهي يك شعري كه منطقش شايد ناصحيح باشد وقتي بيان مي‌شود در جا انداختن همان كلام نادرست موثر است.
او در پايان گفت: شعر انقلاب، شعري است كه در كار ساختن آدم‌ها است و شعري كه آدم‌ها را براي انقلاب‌هاي بزرگ روانه مي‌كند. خوب است شعر ما همپاي تحولات دنيا همراه شود؛ زيرا ظرفيتش را دارد و با اتفاقي كه در سه‌سال گذشته افتاده، هر سال پررونق‌تر است. اميدواريم كه شاهد جايگاه حقيقي شعر فارسي و ايراني توسط همه آحاد مردم باشيم.
بعد از شعر خواني دو شاعر ميهمان از تاجيكستان و لبنان و شعر خواني چند شاعر جوان ايراني، علي معلم دامغاني دبير جشنواره پشت ميكروفون حاضر شد و ضمن ارائه گزارشي از برگزاري جشنواره با سپاسگزاري از وزير و معاون فرهنگي ارشاد خواند:
هلا ز پشت يلان هر چه هست اين هاييم
اگر گسسته اگر جمع آخرين هاييم
معلم دامغاني ادامه داد: امروز از اين‌سو و آن‌سوي ايران شاعران جمع‌اند. نخست بايد از خدمات 30ساله رهبر انقلاب كه در معيت شاعران بودند، سپاسگزاري كرد و پس از آن بايد از مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (محمدحسين صفار هرندي) و معاون او (محسن پرويز) كه از سلسله خود ماست، سپاسگزار بود.
پس از علي معلم دامغاني، فاضل نظري دبير علمي جوان جشنواره كه متولد 1359 است به ايراد بيانيه هيات داوران پرداخت.
او درباره جشنواره سوم شعر گفت: امسال، بخش شعر جوان به صورت رقابتي برگزار شد و چهره‌هاي نام‌آشناي نقد و شعر از ميان 460 اثر، 56 نفر را به بخش مسابقه فرستادند كه 25 شاعر در بخش‌هاي كهن و سنتي، 22 شاعر در بخش آزاد و نيمايي و 9 شاعر در بخش كودك و نوجوان رقابت كردند و در نهايت، 12 نفر به عنوان برگزيدگان معرفي شدند.
وي همچنين بيانيه‌ هيات‌داوران را خواند كه در بخشي از آن آمده بود: هيات‌داوران آثار ارسال‌شده به جشنواره را بررسي كردند؛ نه شاعران آنها را. چنان‌چه از شاعراني پيش‌تر شعرهاي بهتري منتشر شده بود؛ اما به جشنواره، شعر درخوري ارسال نشده بود و اين مدنظر قرار گرفت.
نظري سپس از رقابتي شدن هر دو بخش عمومي و جوان جشنواره از سال آينده خبر داد.
در پايان اين مراسم برگزيدگان بخش جوان جوايز خود را با حضور محمدحسين صفارهرندي، محسن پرويز، علي معلم دامغاني، مصطفي اميدي - دبير اجرايي جشنواره - و فاضل نظري دريافت كردند.
نكته قابل توجه در ميان تقدير شدگان نام برگزاركنندگان در ميان آنها و نام حاج سعيد حداديان مداح مشهور در اين ميان بود.
در اين مراسم همچنين محمدمهدي سيار، ابراهيم اكبري ديزگاه، حسين جنتي، نظام قاسم از تاجيكستان و علي نورالدين - شاعر و استاد زبان فارسي دانشگاه لبنان - به شعر خواني پرداختند.
برگزيدگان سومين جشنواره بين‌المللي شعر فجر در بخش‌هاي پيشكسوت، جوان و شعر امروز انقلاب اسلامي معرفي شدند كه بخش جوان با ارسال اثر همراه بود.
حسين آهي، حسين اسرافيلي، ساعد باقري، پرويز بيگي حبيب‌آبادي، مصطفي رحماندوست، حميد سبزواري، بهمن صالحي، قادر طهماسبي، محمدرضا عبدالملكيان، احمد عزيزي، عليرضا قزوه، محمود شاهرخي، مشفق كاشاني، عبدالجبار كاكايي، محمدجواد محبت، جواد محقق، محمدرضا محمدي نيكو، سهيل محمودي، علي معلم دامغاني، علي موسوي گرمارودي، يوسفعلي ميرشكاك، سيمين‌دخت وحيدي، فاطمه راكعي، خسرو احتشامي، عباس باقري، محمدعلي بهمني، بيوك ملكي، ضياء‌الدين ترابي، محمدرضا سهرابي‌نژاد و زكريا اخلاقي 30 شاعر برگزيده بخش تجليل از شاعران پيشكسوت انقلاب هستند.
علي معلم دامغاني، سيدعلي موسوي گرمارودي، مرتضي اميري اسفند‌قه، عباس مشفق كاشاني و فاضل نظري داوران بخش پيشكسوت (غيررقابتي) اين دوره از جشنواره شعر فجر بودند.
برگزيدگان بخش جوان جشنواره شعر فجر نيز در سه بخش كهن و سنتي، نيمايي و سپيد و كودك و نوجوان معرفي شدند.
در بخش شعر كهن و سنتي، برگزيدگان به اين شرح معرفي شدند: حسين جنتي از ورامين، استان تهران و محمدمهدي سيار از استان فارس (اول)؛ عليرضا بديع از نيشابور، استان خراسان رضوي و محمدجواد شاهمرادي (آسمان) از استان اصفهان (دوم)؛ و مهدي مظاهري خورزني از استان تهران و مهدي فرجي،‌ كاشان، استان اصفهان (سوم).
در بخش شعر نيمايي و سپيد نيز نفرات برتر به اين شرح‌اند: ابراهيم اكبري ديزگاه از استان قم، مجيد سعدآبادي از استان تهران و عليرضا لبش از استان قم.
همچنين در بخش شعر كودك و نوجوان، نفر برتر بخش نوجوان، حسين تولايي از استان تهران است و نفرات برتر بخش كودك، مريم زندي از ملاير، استان همدان و مريم هاشم‌پور از استان تهران هستند.

دوشنبه|ا|12|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1971]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن