تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798397998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محک خوردن یک طلبه بر بستری آشنا


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - «طلا و مس» هرچند فیلمی گرم و باورپذیر است و تلاش می‌کند وجوهی متفاوت از زندگی یک روحانی- طلبه را به تصویر بکشد، اما نمی‌تواند برتری خود را بر «زیر نور ماه» به اثبات برساند. سحر عصرآزاد: در سینمای ایران و البته جهان همواره فیلم هائی هستند که با دیدن آنها این پرسش در ذهن مخاطب شکل می گیرد: وقتی نمونه شاخص تر این فیلم موجود است، چه نیازی به ساخت آن بوده است؟ «طلا و مس» همایون اسعدیان را می توان مصداق این پرسش قرار داد در حالیکه «زیر نور ماه» سیدرضا میرکریمی در بهترین شکل ممکن به زوایای پیدا و پنهان زندگی یک طلبه جوان با همه تردیدها و ایمانش پرداخته است.ضمن اشاره به این نکته که فیلم میرکریمی در سالهائی ساخته شد که حریم زندگی این قشر غیرقابل نفوذ و در فاصله ای دور از تصویرپردازی و درام پردازی قرار داشت. نه حالا که یکی از نقش هائی که بیشتر بازیگران مرد در کارنامه خود ثبت کرده اند حضور در نقش یک روحانی یا طلبه است.  اسعدیان در فیلمش هر چند بر همین محور حرکت کرده اما تلاش می کند با تغییر در چند موقعیت کلیدی هوای تازه ای را وارد کار کند. در واقع این بار امتحانی که خداوند از طلبه جوان می گیرد از جنسی مردانه تر و پدرانه است. به همین دلیل قهرمان فیلم (آقاسیدرضا- بهروز شعیبی) مردی متأهل انتخاب شده که دو بچه دارد و بیماری ام اس همسرش (زهرا سادات- نگار جواهریان) او را با چهره ای جدید از زندگی مواجه می کند.  به این ترتیب تغییر موقعیت قهرمان فیلم باعث شده مسئله، نیاز و انگیزه هایش در سطحی متفاوت طرح شود و همین وجه کمک کند تا حدی از نمونه مشابه خود فاصله بگیرد. در واقع آقاسیدرضا که فقط سرش در دفتر و کتاب و مسیرش رفت و آمد به حوزه بوده، وجوهی جدید از شوهر- پدر بودن را تجربه می کند که برای او به مثابه محک خوردن است.  در مسیر این محک خوردن است که همه چیز و همه کس دست به دست یکدیگر می دهند تا جزئیات معمولی و عادی زندگی حضوری تازه برای این شخصیت داشته باشند یا به گفته بهتر نگاه او به دنیای اطرافش موشکافانه تر شود. در واقع آقاسیدرضا در نبود همسرش که در بیمارستان بستری شده، تازه متوجه می شود از علایق و عادات بچه هایش هیچ نمی داند، به زوایای پنهان شخصیت همسرش راه ندارد و از همه مهمتر هنوز خودش را خوب نشناخته است.  آگاهی از این نقاط ضعف و اقدام در جهت رفع آنها باعث می شود در سایه انعطاف پذیری، شخصیت به ظاهر یک بعدی طلبه ارتقاء پیدا کند و روندی باورپذیر را برای تغییر طی کند. نوع بیان و لحنی که برای پرداخت این مسیر خودشناسی انتخاب شده ناخواسته از انتخاب موقعیت های خاص برای به تصویر درآوردن آنها نشأت می گیرد. به گفته بهتر از فیلمی که در آن بسیاری از لحظه های دراماتیک و برجسته پشت به دوربین و خارج از کادر شکل می گیرد تا ارتباط مخاطب عمیق تر شود، می توان به یک ساختار کلی رسید.  وقتی رقص و پایکوبی آقاسیدرضا برای شادی دل بچه هایش پشت پرده و درهای بسته اتاق می ماند، وقتی عجز و زاری آقاسیدرضا و زهرا سادات از موقعیتی که گرفتارش شده اند پشت به دوربین و رو به دار قالی نیمه تمام شکل می گیرد و ... انتظار نمی رود ورود یک زن غریبه و تنها ماندن آقاسیدرضا با او در خانه این طور بی واسطه و با تکیه بر مولفه هائی عام و در دسترس همچون کنار زدن پرده ها و باز کردن در و پنجره به تصویر در بیاید. چرا که لحن و جنس فیلم این قرار را با مخاطب گذاشته و ساختارش را خودش تعریف کرده است.  به ابتدای مطلب بازمی گردیم که برخی فیلم ها این پرسش را ایجاد می کنند که وقتی نمونه شاخص تر آنها هست، چه نیازی به ساخت این فیلم بوده است؟ باید پذیرفت «طلا و مس» هر چند فیلمی گرم و باورپذیر است و تلاش می کند وجوهی متفاوت از زندگی یک روحانی- طلبه را به تصویر بکشد اما نمی تواند برتری خود را بر «زیر نور ماه» به اثبات برساند که فیلمی خوش ساخت، حرفه ای و دلی بود و هنوز هم امتیاز نخستین ورود به حریم زندگی قشر روحانی را برای خود حفظ کرده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن