تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801273411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زردي نوزادان را كنترل كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: زردي نوزادان را كنترل كنيم
طبق تحقيقات حدود 80 درصد نوزاداني كه زودتر از موقع طبيعي و 60 درصد نوزاداني كه به موقع به دنيا مي آيند، به زردي دچار مي شوند و اين آمار بالا، بيشتر مادران باردار را مشوش و نگران مي كند زيرا گذراندن نخستين روزهاي پس از وضع حمل كه مادر و نوزاد هر دو نيازمند رسيدگي هستند، در بيمارستان و بر بالين نوزادي كه زردي دارد و بايد تحت مراقبت باشد، از توان آن ها خارج است.

يك پزشك متخصص كودكان و نوزادان درباره علت ايجاد زردي و تجمع رنگ دانه در پوست نوزادان مي گويد: وقتي گلبول هاي قرمز خون در بدن نوزادان به دلايل مختلف از بين مي رود، گلبول هاي جديد جاي آن ها را مي گيرد و از تجزيه گلبول هاي قرمز از بين رفته، رنگ دانه اي به اسم بيلي روبين ايجاد مي شود.

دكتر اسحاقي بيان مي كند: اين رنگ دانه كه به بيلي روبين غيرمستقيم معروف است، براي مغز و سيستم عصبي انسان بسيار سمي و خطرناك است. بنابراين كبد آن را به بيلي روبين مستقيم كه سمي نيست، تبديل مي كند و از طريق ادرار و مدفوع دفع مي شود.

وي عنوان مي كند: افزايش هر 2 نوع بيلي روبين باعث ايجاد زردي مي شود و زردي نوزادان به طور معمول ناشي از بيلي روبين غيرمستقيم است و بايد براي پيش گيري از عوارض آن، به سرعت كنترل شود.

به گفته وي، گاهي ناسازگاري خون مادر و جنين مي تواند باعث از بين رفتن گلبول هاي قرمز خون نوزاد شود و توليد بيلي روبين غيرمستقيم افزايش يابد، همچنين عفونت ها و برخي بيماري هايي كه سبب اختلال كار كبد مي شود نيز مي تواند به افزايش ميزان بيلي روبين غيرمستقيم كمك كند.

وي يادآور مي شود: هميشه نوزادان به علت وجود يك بيماري و مشكل خطرناك، زرد نمي شوند و در بسياري مواقع بدون وجود هرگونه بيماري، نوزاد به زردي فيزيولوژيك نوزادي و نيز زردي ناشي از مصرف شير مادر مبتلا مي شود كه طي چند روز برطرف خواهد شد. البته بايد مراقب بود كه در اين حالت نيز ميزان بيلي روبين از سطح مشخصي بالاتر نرود زيرا ممكن است صدمات جبران ناپذيري به مغز وارد شود.

وي تصريح مي كند: علت زردي فيزيولوژيك اين است كه در بدن نوزادان، تعداد گلبول هاي قرمز بيشتر از بزرگسالان است و اين گلبول ها عمر كمتري نيز دارد؛ بنابراين در نخستين روزهاي تولد، گلبول هاي قرمز بيشتري از بين مي رود تا گلبول هاي جديد جاي آن را بگيرد و از تجزيه آن، بيلي روبين يا همان رنگ دانه عامل زردي به طور فيزيولوژيك توليد مي شود.

دكتر اسحاقي يادآوري مي كند: دليل تاكيد پزشكان به معاينه نوزادان در سومين روز تولد اين است كه زردي فيزيولوژيك در اين روز به بيشترين مقدار خود مي رسد و پزشك با معاينه نوزاد تشخيص مي دهد كه آيا نوزاد به زردي مبتلا شده است و نياز به بستري و اقدامات بعدي دارد يا خير.به گفته وي زردي ناشي از مصرف شير مادر هم 2 نوع است؛ در نوع اول كه به طور معمول در هفته اول تولد رخ مي دهد، علت زرد شدن نوزاد اين است كه يا به خوبي شير نمي خورد و يا آب قند زيادي به او داده شده است و با افزايش دفعات شيردهي و خودداري از خوراندن آب قند، اين مشكل برطرف مي شود.

وي عنوان مي كند: اگر زردي بعد از هفته اول تولد اتفاق بيفتد، علت آن وجود بعضي مواد در شير مادر است كه بدن نوزاد به آن عادت ندارد و در اين حالت بنا به تجويز پزشك يك تا 2 روز بايد نوزاد را از شيرخشك تغذيه كرد و پس از آن، مادر دوباره مي تواند نوزاد خود را شير دهد و خطري متوجه او نخواهد بود.وي تصريح مي كند: نكته حايز اهميت اين است كه علت بيماري به طور صحيح تشخيص داده شود. اگر زردي فيزيولوژيك و ناشي از شير مادر باشد، به درمان احتياج ندارد و فقط بايد مراقب باشيم كه شدت پيدا نكند.اين پزشك تاكيد مي كند: در صورتي كه بيلي روبين نوزاد به هر دليلي از يك ميزان مشخص بالاتر رود، بايد سريع نسبت به پايين آوردن آن اقدام كرد و با انجام آزمايش هاي خون متوالي، اين ميزان اندازه گيري شود و اقدامات لازم به عمل آيد.به گفته وي، استفاده از فتوتراپي يا نوردرماني يك روش مناسب و بي خطر براي كاهش بيلي روبين غيرمستقيم است كه در اين حالت نوزاد را در دستگاهي زير نور مخصوص مي خوابانند و اين نور با اثر بر بيلي روبين، خاصيت سمي آن را از بين مي برد.وي مي گويد: در صورتي كه زردي خيلي شديد باشد، بايد خون نوزاد را عوض كرد تا از ايجاد اختلالات مغزي جلوگيري شود. وي مي افزايد: در مواردي كه بيلي روبين مستقيم افزايش مي يابد و هنگامي كه بيماري خاصي سبب افزايش بيلي روبين غيرمستقيم مي شود، بايد حتما بيماري اوليه را نيز درمان كرد.
 پنجشنبه 12 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن