واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: انقلاب اسلامي مفهوم «شهيد» را در جهان زنده كرد خبرگزاري فارس: سردبير روزنامه «daylin news» تانزانيا معتقد است: مفهوم «شهيد» بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، بر زبانها افتاد و ملتها بعد از جنگ ايران و عراق، فهميدند كه معناي «شهيد» با قهرمان فرق ميكند. به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، شهادت يكي از عناصر اصلي تفكر اسلامي است كه از صدر اسلام در مقاومتهاي جريان حق در برابر جريانات باطل، بر كام جريانات حق نشست؛ خداوند در آيه 154 سوره بقره خطاب به مردم فرمود «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبيلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاء وَلَكِن لاَّ تَشْعُرُونَ». اين آيه حجت را بر جهادگران و مقاومتكنندگان جبهه حق تمام ميكند و عنوان ميكند كه كشتهشدگاني كه در مسير الهي و متعالي جان خود را از دست دادهاند، مرده نيستند بلكه زندهاند و در نزد خدواند روزي ميخورند. واژه «شهيد»، رازهاي زيادي را در خود پنهان داشته كه فقط مخلصان ميتوانند از آن بهرمند شوند؛ شهادت براي مخلصان پايان نيست بلكه آغاز است؛ تولدي ديگر، در جهاني فراتر از آنكه عقل زميني به ساحت قدس آن راه يابد. در نقاط مختلف جهان مشاهده شده كه درگيريهايي بين سربازان جبهه حق و باطل صورت گرفته، هر دو جبهه پايداري كرده و كشته شدند؛ هر كدام از اين جريانات بر كشتهشدگان خود ارج نهاده و به آنها احترام ميگذارند. در اين راستا فرصتي پيش آمد تا در برنامهاي كه خبرنگاران و نويسندگان كشورهاي خارجي حضور داشتند، درباره عنوان «شهيد» گفتوگو و گزارشاتي بگيريم. * شهدا به خاطر هدف مقدس خود در حافظه اجتماع ماندگار ميشوند حسن سامب سردبير روزنامه «lomotin» سنگال در اين باره اظهار داشت: كشور سنگال مدتها در استعمار فرانسه بود؛ برخي از مسلمانان و رهبران مذهبي مجبور شدند كشور را ترك كنند و برخي ديگر به مبارزه و جهاد براي بيرون كردن استعمارگر از كشور بپردازند. وي ادامه داد: «الحاج عمرتال» رهبر ديني مسلمانان و شخصيت به خصوصي بود كه مردم را دعوت به مبارزه مسلحانه با استعمار ميكرد؛ او به مردم گفت كه عليه استعمارگر و به نام اسلام به پا خيزند و با آنها مبارزه كنند. سردبير روزنامه «lomotin» سنگال بيان كرد: الحاج عمرتاج شخصيت شناختهشدهاي است كه مورد علاقه مردم است به طوري كه در اين مبارزه حتي پيكر او مفقود شد؛ شهيد الحاج عمرتاج در حافظه اجتماعي سنگال باقي مانده است زيرا وي هنوز به عنوان شهيد در بين مردم شناخته ميشود. وي ادامه داد: فرانسويها هم با اسلام مخالفت ميكردند و ميخواستند سنگال را مستعمره خود قرار دهند اين افراد با كارهايي كه انجام دادند از لحاظ فرهنگي، اجتماعي و ديني در خاطر مردم جاودانه شدند و خانواده شهدا در جامعه ما مورد احترام هستند و لغت «شهيد» براي ملت سنگال لغتي محترم است. * شهدا براي برقراري صلح شهيد شدند «يان وي» سردبير نشريه داخلي و خارجي چين بيان داشت: هر جنگي در وضعيت سياسي و اجتماعي جهان تأثير دارد چرا كه دنيا به دنبال صلح است؛ كساني كه دوستدار صلح هستند، نميخواهند شاهد جنگ و كشته شدن عدهاي از انسانهاي بيگناه باشند. وي ادامه داد: كساني كه در راه دفاع از وطن جان خود را از دست ميدهند، قابل احترام هستند زيرا آنها براي برقراري صلح شهيد شدند. * شهدا هميشه در تاريخ خواهند ماند رامان سوشنكو، خبرنگار آژانس خبري ملي اوكراين در خصوص جايگاه كشتهشدگان در كشور اوكراين، خاطرنشان كرد: مردم اوكراين مانند مردم ايران به كساني كه در جنگ كشته ميشوند، احترام ميگذارند و از آنها به عنوان قهرمان ملي كشور ياد ميكنند، چرا كه مردم ميدانند كه آنها بزرگ هستند كه از آنها كم پيدا مي شود برخي از آنها داوطلبانه در جنگ حضور يافتند. وي اضافه كرد: پدربزرگهاي بنده به نامهاي "ايوان دانكو " و "سوشن كو " در جنگ جهاني دوم شهيد شدند و از همان قهرمان محسوب ميشوند. سوشنكو درخصوص احترام گذاشتن به خانواده شهدا، گفت: براي شهداي اوكراين مراسمهايي بزرگداشتي برگزار ميشود و حتي مجسمههاي آنها در داخل ميدانها شهر است و شهدا هميشه در تاريخ كشور خواهند ماند. خبرنگار آژانس خبري ملي اوكراين اضافه كرد: در اوكراين افراد خيلي محدودي مخالف شهدا و دفاع بودند كه از آنها به خوبي ياد نميشود؛ ملت اوكراين به كساني كه به مقبره شهدا و قهرمانان ملي احترام نميگذارند احترام نميگذارد. وي گفت: در جنگ جهاني دوم، اوكراين بايد از سرزمين خود دفاع ميكرد؛ آنهايي كه موافق دفاع بودند قهرمان ملي هستند و كساني كه مخالف دفاع بودهاند به عنوان خائن وطن شناخته ميشوند و اين يك تمايز بين كشتهشدگان جنگ است. * شهيد با ايثار خود به كشور آزادي ميبخشد راجر بونگوس خبرنگار نشريه الكترونيكي «آفريك ريداكشن» فرانسه در اين گفتوگو در خصوص عنوان شهيد، گفت: شهيد دو معنا دارد در يكجا به معناي شجاعت افراد براي اجتماع است و معناي دوم به معنوي بودن شهيد ميپردازد. وي ادامه داد: خداوند در مورد شهيد ميفرمايد «شهيد هيچ وقت نميميرد و در جامعه زنده است»؛ شهدا كساني هستند كه با ايثارگري و از جان گذشتگي، كلمه آزادي را به معناي كامل به كشورشان ميبخشند. * شهيد قابل احترام است ولي درباره اهداف شهدا چيزي نميدانم خبرنگار سرويس خارجي روزنامه هانكيوره از كره جنوبي بيان داشت: در كشور كره جنوبي به خاطر عدم عقايد مذهبي عنواني به نام «شهيد» وجود ندارد. وي ادامه داد: بنده چند مقاله در مورد شهادت در اسلام خواندهام. من به شهدا احترام ميگذارم و آنها عقايد و دلايل خودشان را داشتند كه به شهادت رسيدند ولي من درباره اهداف آنها چيزي متوجه نميشوم. خبرنگار سرويس خارجي روزنامه هانكيوره كره جنوبي خاطرنشان كرد: واژه «دارسا» در كره جنوبي عنواني مشابه عنوان «شهيد» است در كره جنوبي اين عنوان به كساني اطلاق ميگيرد كه در زمان استعمار كره جنوبي توسط ژاپن در دفاع از وطن و در حملات كشته شدهاند. * مؤمنان به واسطه كارهايشان مزد شهادت ميگيرند محمد الفاتح، خبرنگار خبرگزاري «سونا» سودان اظهار داشت: شهدا راهي را كه انتخاب كردند به دنبال منافع و مقصدهاي مادي نبودند و مسير آنها فقط راهي الهي بوده است؛ هدف شهدا، آنها را به خدا ميرساند و آنها خواستند جان خود را فدا كنند و روحشان به طرف خداوند پرواز كند. وي با بيان اينكه شهدا با خدا معامله كردند، خاطرنشان كرد: مؤمن كسي است كه به راه خودش ايمان دارد و نميخواهد چيزي را جايگزين ايمانش كند؛ «شهيد»، مؤمني است كه با نفس خود مبارزه كرده و جانش را فدا كرده است در واقع شهادت نتيجه كار مؤمنان است. محمد الفاتح بيان داشت: شهيد مسير خود را كه مسيري الهي است، پيدا ميكند و در رسيدن به اهداف تلاش ميكند كه شهادت نتيجه آن كارهايي است كه شهيد انجام داده است. * معتقدم امام خميني (ه) شهيد اعظم هستند حسين رضا، سردبير نشريه نواي اسلام پاكستان درباره جايگاه شهيد، گفت: در پاكستان مفهوم ذهني شهيد وجود دارد؛ در سطح عموم و اهل تسنن كسي كه براي ملت خود بجنگند و كشته شود اين فرد «شهيد» است و در ديدگاه عمومي شيعه اگر فردي در ترورهاي فرقهاي كشته شوند، «شهيد» محسوب ميشود. وي ادامه داد: نظر شيعه اين است كه اگر كسي فعالانه در جامعه شيعه فعاليت كند و در راه خدا قدم بردارد و بعد كشته ميشود، به شهادت رسيده است و اگر هم كشته نشود و از دنيا برود، باز هم شهيد محسوب ميشود و بدين جهت ما امام خميني (ره) را شهيد اعظم اطلاق ميكنيم، زيرا ايشان در راه خدا و پيشرفت جامعه شيعه قدم برداشتند. * شهيد به واسطه انتخاب مسير الهي، مقام بالاتري از قهرمان دارد جعفر جسيري، سردبير روزنامه daylin news تانزانيا بيان داشت: تمام جوامع اسلامي يا غيراسلامي قهرمانان خود را با عناوين مختلف ياد ميكنند؛ كشور تانزانيا قهرمانان زيادي دارد كه آنها در جنگ بزرگي عليه استعمارگران آلماني حضور داشتند. وي ادامه داد: مفهوم «شهيد» زماني كه انقلاب اسلامي ايران پيروز شد، بر زبانها افتاد، گرچه كتابهاي تاريخي بسياري در مورد شهيد نوشته شده است ولي مردم نميدانستند كه «شهيد» يعني چه؟ جسيري گفت: ملتها بعد از جنگ ايران و عراق، فهميدند كه «شهيد» با قهرمان فرق ميكند؛ اكنون مردم از شهيد و قهرمان صحبت ميكند و ميدانند كه يك معنايي را ميدهند ولي كمي تفاوت بين اين دو واژه است. سردبير روزنامه daylin news تانزانيا اضافه كرد: قهرمان كسي است كه در جنگ يا مبارزهاي حضور مييابد و اين كار را براي مردم انجام ميدهد ولي شهيد كسي است كه در راه خدا جانش را فدا ميكند. وي ادامه داد: شهادت چيزي نيست كه فرد به خاطر ماديگرايي به آن برسد و در شهادت كار براي عروج معنوي و اصلاحات است كه اين امر زيربناي خيلي محكمي است. * جانباختگان جنگ و خانوادههايشان در ويتنام مورد احترام هستند تاي با تان، نويسنده ويتنامي، در گفتوگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: ويتنام سالها درگير جنگ بود و مردم اين كشور براي دفاع از استقلال وطن خود با فرانسويها و آمريكاييها جنگيدند؛ ما نيز به كساني كه در مسير دفاع از وطن جنگيدند و كشته شدند، احترام ميگذاريم ولي چون ويتنام كشوري مذهبي نيست، عنوان «شهيد» معناي مذهبي ندارد. اين توريست و نويسنده ويتنامي بيان داشت: در ويتنام مراسم يادبود و بزرگداشت براي كشته شدگان برگزار ميشود و در آن مراسم به بيان حسن خلق و ابعاد شخصيتي آنها ميپردازيم؛ گاهي اوقات نيز در مراسم بزرگداشت، نام خيابان يا ميداني را به نام يكي از اين جانباختگان مسير پايداري انتخاب ميكنيم. انتهاي پيام/و/12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]