واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شهادت از نگاه خبرنگاران جهان
سردبیر روزنامه «daylin news» تانزانیا معتقد است: مفهوم «شهید» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بر زبانها افتاد و ملتها بعد از جنگ ایران و عراق، فهمیدند که معنای «شهید» با قهرمان فرق میکند. شهادت یکی از عناصر اصلی تفکر اسلامی است که از صدر اسلام در مقاومتهای جریان حق در برابر جریانات باطل، بر کام جریانات حق نشست...سردبیر روزنامه «daylin news» تانزانیا معتقد است: مفهوم «شهید» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بر زبانها افتاد و ملتها بعد از جنگ ایران و عراق، فهمیدند که معنای «شهید» با قهرمان فرق میکند. شهادت یکی از عناصر اصلی تفکر اسلامی است که از صدر اسلام در مقاومتهای جریان حق در برابر جریانات باطل، بر کام جریانات حق نشست؛ خداوند در آیه 154 سوره بقره خطاب به مردم فرمود «وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیاء وَلَکن لاَّ تَشْعُرُونَ». این آیه حجت را بر جهادگران و مقاومتکنندگان جبهه حق تمام میکند و عنوان میکند که کشتهشدگانی که در مسیر الهی و متعالی جان خود را از دست دادهاند، مرده نیستند بلکه زندهاند و در نزد خدواند روزی میخورند. واژه «شهید»، رازهای زیادی را در خود پنهان داشته که فقط مخلصان میتوانند از آن بهره مند شوند؛ شهادت برای مخلصان پایان نیست بلکه آغاز است؛ تولدی دیگر، در جهانی فراتر از آنکه عقل زمینی به ساحت قدس آن راه یابد. در نقاط مختلف جهان مشاهده شده که درگیریهایی بین سربازان جبهه حق و باطل صورت گرفته، هر دو جبهه پایداری کرده و کشته شدند؛ هر کدام از این جریانات بر کشتهشدگان خود ارج نهاده و به آنها احترام میگذارند. در این راستا فرصتی پیش آمد تا در برنامهای که خبرنگاران و نویسندگان کشورهای خارجی حضور داشتند، درباره عنوان «شهید» گفتوگو و گزارشاتی بگیریم. شهدا به خاطر هدف مقدس خود در حافظه اجتماع ماندگار میشوند حسن سامب سردبیر روزنامه «lomotin» سنگال در این باره اظهار داشت: کشور سنگال مدتها در استعمار فرانسه بود؛ برخی از مسلمانان و رهبران مذهبی مجبور شدند کشور را ترک کنند و برخی دیگر به مبارزه و جهاد برای بیرون کردن استعمارگر از کشور بپردازند. وی ادامه داد: «الحاج عمرتال» رهبر دینی مسلمانان، شخصیت به خصوصی بود که مردم را دعوت به مبارزه مسلحانه با استعمار میکرد؛ او به مردم گفت که علیه استعمارگر و به نام اسلام به پا خیزند و با آنها مبارزه کنند. سردبیر روزنامه «lomotin» سنگال بیان کرد: الحاج عمرتال شخصیت شناختهشدهای است که مورد علاقه مردم است به طوری که در این مبارزه حتی پیکر او مفقود شد؛ شهید الحاج عمرتال در حافظه اجتماعی سنگال باقی مانده است زیرا وی هنوز به عنوان شهید در بین مردم شناخته میشود. وی ادامه داد: فرانسویها هم با اسلام مخالفت میکردند و میخواستند سنگال را مستعمره خود قرار دهند این افراد با کارهایی که انجام دادند از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و دینی در خاطر مردم جاودانه شدند و خانواده شهدا در جامعه ما مورد احترام هستند و لغت «شهید» برای ملت سنگال لغتی محترم است. شهدا برای برقراری صلح شهید شدند «یان وی» سردبیر نشریه داخلی و خارجی چین بیان داشت: هر جنگی در وضعیت سیاسی و اجتماعی جهان تأثیر دارد چرا که دنیا به دنبال صلح است؛ کسانی که دوستدار صلح هستند، نمیخواهند شاهد جنگ و کشته شدن عدهای از انسانهای بیگناه باشند. وی ادامه داد: کسانی که در راه دفاع از وطن جان خود را از دست میدهند، قابل احترام هستند زیرا آنها برای برقراری صلح شهید شدند. خبرنگار سرویس خارجی روزنامه هانکیوره از کره جنوبی بیان داشت: در کشور کره جنوبی به خاطر عدم عقاید مذهبی عنوانی به نام «شهید» وجود ندارد. بنده چند مقاله در مورد شهادت در اسلام خواندهام. من به شهدا احترام میگذارم و آنها عقاید و دلایل خودشان را داشتند که به شهادت رسیدند ولی من درباره ...شهدا همیشه در تاریخ خواهند ماند
رامان سوشنکو، خبرنگار آژانس خبری ملی اوکراین در خصوص جایگاه کشتهشدگان در کشور اوکراین، خاطرنشان کرد: مردم اوکراین مانند مردم ایران به کسانی که در جنگ کشته میشوند، احترام میگذارند و از آنها به عنوان قهرمان ملی کشور یاد میکنند، چرا که مردم میدانند که آنها بزرگ هستند که از آنها کم پیدا می شود برخی از آنها داوطلبانه در جنگ حضور یافتند. وی اضافه کرد: پدربزرگهای بنده به نامهای ایوان دانکو و سوشن کو در جنگ جهانی دوم شهید شدند و از همان قهرمان ها محسوب میشوند. سوشنکو در خصوص احترام گذاشتن به خانواده شهدا، گفت: برای شهدای اوکراین مراسمهای بزرگداشتی برگزار میشود و حتی مجسمههای آنها در داخل میدانهای شهر است و شهدا همیشه در تاریخ کشور خواهند ماند. خبرنگار آژانس خبری ملی اوکراین اضافه کرد: در اوکراین افراد خیلی محدودی مخالف شهدا و دفاع بودند که از آنها به خوبی یاد نمیشود؛ ملت اوکراین به کسانی که به مقبره شهدا و قهرمانان ملی احترام نمیگذارند احترام نمیگذارد. وی گفت: در جنگ جهانی دوم، اوکراین باید از سرزمین خود دفاع میکرد؛ آنهایی که موافق دفاع بودند قهرمان ملی هستند و کسانی که مخالف دفاع بودهاند به عنوان خائن وطن شناخته میشوند و این یک تمایز بین کشتهشدگان جنگ است. شهید با ایثار خود به کشور آزادی میبخشد راجر بونگوس خبرنگار نشریه الکترونیکی «آفریک ریداکشن» فرانسه در این گفتوگو در خصوص عنوان شهید، گفت: شهید دو معنا دارد در یکجا به معنای شجاعت افراد برای اجتماع است و معنای دوم به معنوی بودن شهید میپردازد. وی ادامه داد: خداوند در مورد شهید میفرماید «شهید هیچ وقت نمیمیرد و در جامعه زنده است»؛ شهدا کسانی هستند که با ایثارگری و از جان گذشتگی، کلمه آزادی را به معنای کامل به کشورشان میبخشند. شهید قابل احترام است ولی درباره اهداف شهدا چیزی نمیدانم خبرنگار سرویس خارجی روزنامه هانکیوره از کره جنوبی بیان داشت: در کشور کره جنوبی به خاطر عدم عقاید مذهبی عنوانی به نام «شهید» وجود ندارد. وی ادامه داد: بنده چند مقاله در مورد شهادت در اسلام خواندهام. من به شهدا احترام میگذارم و آنها عقاید و دلایل خودشان را داشتند که به شهادت رسیدند ولی من درباره اهداف آنها چیزی متوجه نمیشوم. خبرنگار سرویس خارجی روزنامه هانکیوره کره جنوبی خاطرنشان کرد: واژه «دارسا» در کره جنوبی عنوانی مشابه عنوان «شهید» است در کره جنوبی این عنوان به کسانی اطلاق میگیرد که در زمان استعمار کره جنوبی توسط ژاپن در دفاع از وطن و در حملات کشته شدهاند. مؤمنان به واسطه کارهایشان مزد شهادت میگیرند محمد الفاتح، خبرنگار خبرگزاری «سونا» سودان اظهار داشت: شهدا راهی را که انتخاب کردند به دنبال منافع و مقصدهای مادی نبودند و مسیر آنها فقط راهی الهی بوده است؛ هدف شهدا، آنها را به خدا میرساند و آنها خواستند جان خود را فدا کنند و روحشان به طرف خداوند پرواز کند. وی با بیان اینکه شهدا با خدا معامله کردند، خاطرنشان کرد: مؤمن کسی است که به راه خودش ایمان دارد و نمیخواهد چیزی را جایگزین ایمانش کند؛ «شهید»، مؤمنی است که با نفس خود مبارزه کرده و جانش را فدا کرده است در واقع شهادت نتیجه کار مؤمنان است. محمد الفاتح بیان داشت: شهید مسیر خود را که مسیری الهی است، پیدا میکند و در رسیدن به اهداف تلاش میکند که شهادت نتیجه آن کارهایی است که شهید انجام داده است. شیعه این است که اگر کسی فعالانه در جامعه شیعه فعالیت کند و در راه خدا قدم بردارد و بعد کشته میشود، به شهادت رسیده است و اگر هم کشته نشود و از دنیا برود، باز هم شهید محسوب میشود و بدین جهت ما امام خمینی (ره) را شهید اعظم اطلاق میکنیم، زیرا ایشان در راه خدا و پیشرفت جامعه شیعه قدم برداشتندمعتقدم امام خمینی(ه) شهید اعظم هستند
حسین رضا، سردبیر نشریه نوای اسلام پاکستان درباره جایگاه شهید، گفت: در پاکستان مفهوم ذهنی شهید وجود دارد؛ در سطح عموم و اهل تسنن کسی که برای ملت خود بجنگند و کشته شود این فرد «شهید» است و در دیدگاه عمومی شیعه اگر فردی در ترورهای فرقهای کشته شوند، «شهید» محسوب میشود. وی ادامه داد: نظر شیعه این است که اگر کسی فعالانه در جامعه شیعه فعالیت کند و در راه خدا قدم بردارد و بعد کشته میشود، به شهادت رسیده است و اگر هم کشته نشود و از دنیا برود، باز هم شهید محسوب میشود و بدین جهت ما امام خمینی (ره) را شهید اعظم اطلاق میکنیم، زیرا ایشان در راه خدا و پیشرفت جامعه شیعه قدم برداشتند. شهید به واسطه انتخاب مسیر الهی، مقام بالاتری از قهرمان دارد جعفر جسیری، سردبیر روزنامه daylin news تانزانیا بیان داشت: تمام جوامع اسلامی یا غیراسلامی قهرمانان خود را با عناوین مختلف یاد میکنند؛ کشور تانزانیا قهرمانان زیادی دارد که آنها در جنگ بزرگی علیه استعمارگران آلمانی حضور داشتند. وی ادامه داد: مفهوم «شهید» زمانی که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، بر زبانها افتاد، گرچه کتابهای تاریخی بسیاری در مورد شهید نوشته شده است ولی مردم نمیدانستند که «شهید» یعنی چه؟ جسیری گفت: ملتها بعد از جنگ ایران و عراق، فهمیدند که «شهید» با قهرمان فرق میکند؛ اکنون مردم از شهید و قهرمان صحبت میکند و میدانند که یک معنایی را میدهند ولی کمی تفاوت بین این دو واژه است. سردبیر روزنامه daylin news تانزانیا اضافه کرد: قهرمان کسی است که در جنگ یا مبارزهای حضور مییابد و این کار را برای مردم انجام میدهد ولی شهید کسی است که در راه خدا جانش را فدا میکند. وی ادامه داد: شهادت چیزی نیست که فرد به خاطر مادیگرایی به آن برسد و در شهادت کار برای عروج معنوی و اصلاحات است که این امر زیربنای خیلی محکمی است. بخش فرهنگ پایداری تبیان منبع: نویدشاهد
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]