تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819467429




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشورها مجاز به برخورد نظامي با دزدان دريايي شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كشورها مجاز به برخورد نظامي با دزدان دريايي شدند
اقتصاد. حمل و نقل. دريا. بندر
معاون وزير راه و ترابري و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: شوراي امنيت سازمان ملل متحد در چند روز گذشته در قالب قطعنامه ‪ ۱۸۳۸‬رسما به كشورها مجوز داد تا از امكانات نظامي خود در برخورد مستقيم با دزدان دريانوردي استفاده كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، علي طاهري مطلق روز شنبه در نشست خبري با خبرنگاران، افزود: در خصوص برخورد با معضل دزدان دريانوردي پيشنهادهاي مختلفي از سوي كشورها از جمله اينكه كشتي‌هاي تجاري به تسليحات نظامي مجهز شوند، مطرح شد كه اين موضوع با بخش امنيتي سازمان جهاني دريانوردي ( ‪ )IMO‬به طور مفصل مورد بررسي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: در خصوص پيشنهاد يادشده قرار است ، در جلسه آتي بخش امنيتي سازمان جهاني دريانوردي كه در لندن برگزار خواهد شد، تصميم‌گيري شود.

طاهري با اشاره به آزادسازي كشتي ايران ديانت، گفت: پس از قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل، فضاي مناسب تري ايجاد شد اما همچنان در تلاش هستيم تا با رايزني‌ها و از طريق توافقات بين‌المللي امنيت بيشتري را براي كشتي‌ها ايجاد كنيم.

وي افزود: تمام كشورهاي درگير بحث دزدي دريانوردي، پيشنهاداتي در اين خصوص ارايه كردند كه مجموعه اين پيشنهادات و اقدامات، منجر به صدور قطعنامه ‪ ۱۸۳۸‬شوراي امنيت سازمان ملل متحد شده است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان عملكرد شش ماهه نخست امسال بخش دريانوردي
كشور گفت: در اين مدت در مجموع حدود ‪ ۵۳‬ميليون تن در بنادر كشور عمليات تخليه و بارگيري انجام شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ‪ ۱۹/۵‬درصد افزايش داشته است.

طاهري افزود: از اين ميزان حدود يك ميليون و ‪ ۱۰۰‬هزار ‪ TEU‬كانتينر مربوط به جابه جايي كانتينرها در بنادر كشور بوده است.

وي در خصوص صادرات غيرنفتي نيز گفت: در مدت ياد شده حدود ‪ ۱۰‬ميليون و ‪ ۷۰۰‬هزار تن كالا
و محمولات غيرنفتي از بنادر كشور صادر شده كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود هشت درصد افزايش داشت.

طاهري افزود: همچنين در شش ماهه نخست امسال حدود ‪ ۷۱۰‬هزار تن ترانزيت غيرنفتي صورت گرفته كه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ‪ ۱۲‬درصد رشد داشته است.

وي سپس ميزان ترانزيت نفتي (سوآپ) در شش ماهه نخست امسال را دو ميليون و ‪ ۷۰‬هزار تن برشمرد و گفت: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ‪۳۲‬ درصد كاهش داشت كه عمدتا ناشي از كاهش واردات فرآورده‌هاي نفتي به ويژه بنزين بوده است.

طاهري اظهار داشت: در بخش مسافري نيز در شش ماهه نخست حدود سه ميليون نفر جابه جا شدند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از يك رشد ‪ ۲۸‬درصد برخوردار بوده است.

وي سپس از كاهش سوانح در بخش دريا و بنادر كشور خبر داد و گفت: در مدت يادشده حدود ‪ ۳۰‬درصد كاهش سوانح داشتيم كه در حال برنامه ريزي براي كاهش هرچه بيشتر سوانح در بنادر كشور هستيم.

طاهري در ادامه به نشست اقتصادي بين كشورهاي حاشيه درياي خزر اشاره كرد و گفت: براساس اين نشست كه دو هفته گذشته در بندر آستاراخان روسيه برگزار شد، به نظر مي‌رسد تحولات بسيار خوبي در درياي خزر در حال شكل‌گيري است و كشورهاي حاشيه اين دريا از رشد
اقتصادي خوبي برخوردار شده اند.

معاون وزير راه و ترابري حمل و نقل، شيلات و گردشگري را از جمله زمينه هاي همكاري بين كشورهاي حاشيه درياي خزر برشمرد و افزود: طي سال گذشته حدود ‪ ۳۰‬ميليون تن كالا در درياي خزر جابه جا شده است كه پيش بيني مي‌شود اين ميزان تا سال ‪ ۲۰۱۳‬ميلادي به ‪ ۶۵‬ميليون تن برسد.

طاهري در خصوص روند واگذاري در بخش دريايي كشور گفت: روند واگذاري در سازمان بنادر و دريانوردي نه تنها كند نشده بلكه شتاب بيشتري به خود گرفته است.

وي با اشاره به روند واگذاري بندر آستارا، افزود: كار واگذاري اين بندر انجام شده اما به طور رسمي تحويل داده نشده است كه به طور قطع اين بندر و چند بندر ديگر كه براي واگذاري آماده‌سازي شده‌اند تا پايان امسال به بخش خصوصي واگذار خواهند شد.

به گفته وي، با واگذاري بنادر كوچكي نظير اروندكنار، لنگه و آستارا بايد به سمت واگذاري بنادر بزرگتر حركت كرد.

طاهري تصريح كرد: روند واگذاري در سازمان بنادر در مقايسه با ساير دستگاهها از شتاب بيشتري برخوردار بوده است به طوري كه هم اكنون تمام پايانه‌هاي بنادر كشور به بخش خصوصي واگذار شده و تمام تجهيزات سنگين هم تا پايان سال واگذار خواهند شد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي همچنين در خصوص روند پيشرفت مرحله دوم طرح توسعه بندر شهيد رجايي، گفت: مرحله دوم توسعه بندر شهيدرجايي طبق برنامه زمان بندي شده در حال پيشرفت است و تنها مشكل در اين خصوص استفاده تسهيلات ارزي از حساب ذخيره ارزي است كه با كمك بانك مركزي اين مشكل هم حل شده است.

وي ميزان اين تسهيلات ارزي را حدود ‪ ۱۵۰‬ميليون دلار عنوان كرد و گفت: با دريافت اين تسهيلات مشكل خاصي در خصوص پيشرفت مرحله دوم طرح توسعه بندر شهيد رجايي نخواهيم داشت.

طاهري ميزان پيشرفت مرحله دوم طرح توسعه بندرشهيدرجايي را حدود ‪۲۰‬ درصد برشمرد.

وي در ادامه به طرح توسعه بندر چابهار اشاره كرد و گفت: مشكل اصلي فراروي طرح توسعه اين بندر تامين منابع ارزي از طريق فاينايس بوده كه تا اين لحظه به صورت قطعي بحث فاينانس نهايي نشده است.

وي افزود: نقل و انتقال ارز فرآيند توسعه بندر چابهار را با مشكل مواجه ساخته كه اگر اين مشكل حل شود به طور قطع توسعه چابهار با برنامه زمان بندي شده به پيش خواهد رفت.

طاهري با تاكيد براينكه روند توسعه چابهار اكنون متوقف نشده است، گفت:
هم اكنون با استفاده از منابع داخلي طرح توسعه اين بندر را ادامه مي دهيم به گونه‌اي كه طرح توسعه بندر چابهار حدود ‪ ۳۰‬درصد پيشرفت داشته است و در صورت نهايي شدن بحث فاينانس، روند طرح توسعه چابهار پرشتاب تر خواهد شد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: تاكنون بين ‪ ۴۰‬تا ‪۵۰‬ ميليارد تومان از منابع داخلي براي توسعه بندر چابهار استفاده شده و در مجموع حدود ‪ ۳۴۰‬ميليون دلار براي توسعه بندر چابهار نياز است كه بايد از طريق فاينانس تامين شود.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن