تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز در اول وقت خشنودى خداوند، ميان وقت رحمت خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821088275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسموميت غذايي


واضح آرشیو وب فارسی:سلامتی برای همه:
فهرست مطلب
مسموميت غذايي
علائم مسمومیت غذایی
اصول پيشگيري مسموميت غذايي
تمامی صفحات

مسمومیت غذایی  با مصرف مواد غذایی ،آلوده  به طورمعمول در سراسر جهان رخ می دهد. تخمین زده مي شود كه فقط  در ایالات متحده ، به تنهایی ، بیش از 75 میلیون نفر ، در سال مورد مسموميت غذايي رخ می دهد، و در نتیجه حدود 5،000 مورد مرگ در سال در اثر آن رخ مي دهد. نزدیک به یک از هر پنج مورد اسهال به اين دليل است .

 این به این معناست که هر فرد به طور متوسط در ایالات متحده ، در خطر يك بار مسموميت غذایی  در هر سه تا چهار سال است. خوشبختانه ، اکثر مردم مبتلا بهخ مسموميت مواد غذایی، بدون هیچ گونه عوارض دراز مدت بهبود مي يابند.

علل مسموميت غذايي

راه های بسیاری هستند که باعث در اثر مصرف مواد غذایی می تواند به بیماری منجر شود ، از قبیل آلودگی با میکروب و یا مواد شیمیایی ،و يا  آلرژی به مواد غذایی برخي از اين روش ها هستتند و حتي پرخوري نيز منجر به بيماري مي شود. اما در این مقاله را در مورد مسائلعفوني كه باعث مي شوند بیماری رخ دهد بحث مي شودد يعني زماني که یک فرد به دليل مصرف مواد غذایی که توسط یک ميكرب يا ويروس  آلوده شده است.

بعضی از میکروارگانیسمها تولید سم در غذا قبل از اينكه غذا هضم شود، مي كنند. که منجر به بروز علائم مسمومیت غذایی. مي شود. میکروارگانیسمهاي دیگري  پس از مصرف مواد غذایی تولید سم مي كنند. همچنين برخي ديگر از میکروارگانیسمها  سم تولید نمی کنند ، بلكه به طور مستقیم به روده حمله كرده و باعث بیماری شوند.

برخی از میکروب ها منجر به بروز عوارضي محدود به دستگاه گوارش مي شوند مانند حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال و درد شکم. در حالي كه برخي ديگر از میکروب ها صدمه  به تمام سیستم های بدن، مانند کلیه ، کبد و یا مغز وارد مي نمايند.

عوامل خطر

عوامل متعددی هستند كه  می توانند خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش دهند:


سیستم ایمنی ضعیف:

سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در كاهش خطر ابتلا به یک بیماری محتمل مسمويت غذايي را دارد. مثال هايي از افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است :شامل كودكان خردسال ، افراد مسن (بالاي 65 سال) ، افراد مبتلا به بیماری های مزمن  و بيماراني که انواع خاصی از دارو توانایی مبارزه کردن بدن با عفونت ها را كاهش مي دهند، مصرف مي كنند.

نگهداری يا جابجايي نامناسب مواد غذایی :

رها كردن مواد غذایی آماده شده در درجه حرارت اتاق برای مدتي بیش از حد طولانی و یا حرارت دادن مواد غذایی  به ميزان ناكافي يا به طور مكرر، خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش  مي دهند. مواد غذایی را نباید خارج از يخچال، برای بیش از دو ساعت در دمای اتاق قرار بگيرند. تاريخ توليد و تاريخ انقضاي مصرف ثبت شده بر روي مواد غذایی بايد به دقت مورد توجه قرار گيرند اما آنها نشانه زمانبندي مصرف هستند نه كيفيت و سالم بودن حتمي مواد غذايي.

آلودگی متقاطع غذاها

آلودگی متقاطع غذاها نيز  در اثر تماس با غذای آلوده دیگري می تواند رخ دهد که وقتی که یک مواد غذایی در حال آماده شده است ، در تماس با سطح وسيله تهیه غذای آلوده ، مانند  چاقو دست فرد تهيه كننده يا ظروف نگهداری مواد غذایی آلودگي منتقل مي شود. ضمنا غذاهايي مانند گوشت قرمز ، مرغ ، و ماهی خام را بايد جدا از غذاهايی مانند سالاد که پخته نمی شود  نگهداري نمود.
 

هر کسی که با مواد غذایی سروكار دارد اعم از كدبانوي خانه و يا افراد شاغل در اماكني مانند رستوران ها ، باید  دست های خود را پس از رفتن به توالت، تغییر پوشک بچه، تماس با حیوانات خانگی و قبل از توزیع يا كار با مواد غذایی به دقت بشويد.زيرا انتقال ميكرب از دست ها به مواد غذايي بسیار آسان است.



آخرین به روز رسانی در پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سلامتی برای همه]
[مشاهده در: www.myhealth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 512]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن