واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک:
مادر براي همه ما فيلم خاطرهانگيزي است؛ فيلمي كه پس از سالهاي سال هنوز هم ما را وسوسه ميكند تا در يكي از شبهاي ماه رمضان راهي سينما شويم و به تماشاي آن بنشينيم. مهم نيست چند بار شبكههاي مختلف سيما اين فيلم را پخش كرده باشند، مهم نيست چند بار خودمان آن را در خانه ديده باشيم، مهم «مادر» است با شخصيتهايي كه اغراق نيست اگر بگوييم هميشه همهجا با ما هستند، فقط كافي است به آنها فكر كنيم تا يك جورهايي زنده شوند و خود را به رخ بكشند. يكي از اين شخصيتها محمدابراهيم است؛ برادر بزرگ خانواده كه نقشش را محمدعلي كشاورز بازي ميكرد؛ بازيگري كه اين روزها حسابي از دست خيلي مسائل ناراحت است، اما وقتي حرف مادر و علي حاتمي به ميان ميآيد، تلخيها را فراموش ميكند. محمدعلي كشاورز، بازيگر نقش محمدابراهيم در فيلم مادر مرحوم علي حاتمي درباره خاطرات خود از اين فيلم به «جامجم» ميگويد: زندهياد حاتمي در زمان خود بهترين كارگردان سينماي ايران بود. البته در آن زمان سينما شرايط متفاوتي داشت، اما اكنون سينما تحول ندارد و متاسفانه عقبنشيني كرده است. به اعتقاد كشاورز، در سينماي ايران روابط بر ضوابط حاكم است. ديگر مانند گذشته فيلمنامهنويس و كارگردانان از دل مردم نميآيند و حرف دل آنها را نميزنند. او يكي از نمونههاي اين كارگردانها را مرحوم علي حاتمي ميداند، كسي كه براي مردم فيلم ميساخت. كشاورز ميگويد: به همين دليل است كه هنوز هم بعد از 25 سال با اكران دوباره مادر، مردم از اين فيلم استقبال ميكنند. اين بازيگر پيشكسوت سينماي ايران ادامه ميدهد: من هنوز هم متاثرم. سينماي ايران كارگردان بسيار خوبي (علي حاتمي) را از دست داد. او با يادآوري نام همكارانش ميگويد: زندهياد چهره آزاد پس از اين فيلم دارفاني را وداع گفتند. خانم فرجامي هم ديگر كار نميكنند. كشاورز نقش رسانهها را هم در اين زمينه مهم ميداند و ميگويد: رسانهها هم بايد به مسائل روز اجتماعي توجه داشته باشند. او معتقد است سينما، ادبيات، موسيقي، نقاشي و حتي خوشنويسي ما در حال نابودي است و وجود تكنولوژيهاي جديد باعث شده تا برخي از ريشههاي فرهنگي ما از بين برود. او ميافزايد: بايد در اين زمينه به فكر راه چاره بود. كشاورز تصميم گرفته در شرايط حاضر كار نكند، زيرا اخلاق برايش مهمتر از مسائل ديگر است. بازيگر مجموعه هزاردستان البته از تغيير نام شهرك سينمايي علي حاتمي هم دلگير است. او ميگويد: اين شهرك سينمايي توسط مرحوم علي حاتمي ساخته شد و تلويزيون با ساخت مجموعههاي تلويزيوني متفاوت استفادههاي زيادي از اين مكان طي اين سالها كرده است. نبايد نام اين مرحوم از اين شهرك حذف شود. او افتخار فرهنگ ماست. كشاورز در مورد حضور نسل جديد فيلمسازان در سينماي ايران ميگويد: متاسفانه نسل جديد فيلمسازان به دنبال پژوهش نميروند. آنها نميدانند كه در تمام نقاط اين كشور آثار باستانياي وجود دارد كه نماد فرهنگ ايراني است. حتي برخي از آنها از معماري نيز اطلاعي ندارند. ايران از قومهاي مختلفي تشكيل شده كه هركدام از آنها لهجه خاص خود را دارند. فيلمسازان براي ساخت فيلمها روي اين بيان و لهجهها تحقيقي نميكنند. اين موضوع جاي تاسف دارد. بازيگر فيلم كمالالملك با اشاره به نقش تلويزيون در جامعه عنوان ميكند: رسانه تلويزيون مخاطب عام را در بر ميگيرد. افرادي كه در اين رسانه فعاليت ميكنند، بايد روايتگر فرهنگ و تاريخ ايران باشند. در ادبيات ايران هنوز سوژههاي زيادي وجود دارد كه ميتوان آنها را به تصوير كشيد. حتي شرايط فعلي جامعه ميتواند موضوع فيلمنامههاي مختلفي را در اختيار فيلمسازان قرار دهد. وي درباره شرايط فيلمبرداري مادر ميافزايد: فيلمبرداري اين فيلم حدود دو ماه و نيم طول كشيد. لوكيشن اصلي فيلم خانه خرابهاي بود كه با نظر مرحوم حاتمي بازسازي شد و مورد استفاده قرار گرفت. اين خانه حوض نداشت اما براي آن حوضي به شكل قلب طراحي شد كه نمادي از دل مادر بود. كشاورز ميگويد: احمد بخشي مديرتوليد فيلم مادر كه بسيار نيز زحمت كشيدند حالا براي اينكه به اخلاق در كار اهميت ميدهد و خود را وارد روابط نميكند، بيكار است. البته در شرايطي كه براي سينما و تلويزيون به وجود آمده است، تهيهكنندهها نيز مقصر هستند و نبايد به چنين افرادي ميدان دهند تا فضا را آلوده كنند. بيتا موسوي / جامجم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 608]