واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: فقيه جامعالشرايط بر مردم حاكميت دارد خبرگزاري فارس: حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه گفت: فقيه جامع الشرايط براي اجراي مطلق احكام اسلامي بر مردم حاكميت دارد و حاكم اسلامي ميتواند علاوه بر اجراي احكام اوليه، احكام ثانويه را نيز اجرا كند، يعني مقدمات اجراي احكام اسلامي و الهي را فراهم نمايد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «مأوا»، حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه مدرس انديشه سياسي شيعه در هشتمين اردوي آموزش سياسي دانشجويان دختر، در پاسخ به ادعاهايي كه درباره ولايت مطلقه فقيه و مقايسه آن با نظام استبدادي ميشود، گفت: معني اصطلاح ولايت مطلقه در فلسفه سياسي غرب به معني استبداد است اما در فلسفه اسلامي چنين نيست و حضرت امام خميني "ره " نيز در كتاب خود ميفرمايند: معني مطلقه غير از مطلقهاي است كه در فلسفه غرب وجود دارد چرا كه در نظام غرب منظور از نظام مطلقه عدم نظارت مردم بر عملكرد حاكم بوده و حاكم ميتواند خود قانون وضع كرده و اجرا كند در حالي كه در فلسفه اسلامي، فقيه جامع شرايط بر اجراي مطلق احكام اسلامي بر مردم حاكميت دارد و حاكم اسلامي ميتواند علاوه بر اجراي احكام اوليه، احكام ثانويه را نيز اجرا كند، يعني مقدمات اجراي احكام اسلامي و الهي را فراهم نمايد. اما حاكم و زمامدار حق قانونگذاري از خود رانداشته و نميتواند حكمي را كه مخالف احكام اسلامي و شارع مقدس است اجرا كند. در حالي كه در جامعه غرب حاكم استبدادي خود قانون وضع كرده و اجرا و حكومت مي كنند. اما در نظام ولايت فقيه، حاكم، قانون وضع نميكند، بلكه حكم را از احكام اسلامي استخراج مينمايد. خسروپناه افزود: از طرف ديگر در نظام مطلقه فقيه، مردم، ناظر بر حاكم اسلامي هستند و بر عملكرد وي نظارت داشته و ميتوانند از طريق مكانيسمها آن را نقد كنند. وي اظهار داشت: در نظام اسلامي به فرموده حضرت علي(ع) حكومت كردن كمترين ارزش را دارد مگر اين كه در آن حكومت حقي را بر صاحبان آن برساند و مشروعيت يك حكومت به اين است كه حقوقي كه شارع مقدس برگردن حاكم گذاشته است اجرا كند وگرنه آن حكومت ارزش و مشروعيت ندارد و فقيه هيچ وقت نميتواند فراتر از احكام شرعي عمل كند. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]