تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804741916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راز هنر مدرن؛ ابزار نفوذ سیا درجهان/عکس


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: بین الملل > آمریکا  - مهر: یک روزنامه غربی پرده از رازی برداشته که به موجب آن سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از هنر مدرن به عنوان وسیله ای برای پیاده کردن تفکرات خود در کشورهای دیگر استفاده کرده است. روزنامه ایندیپندنت در گزارش خود می نویسد: به مدت چند دهه در مراکز هنری امریکا لطیفه ای بر سر زبانها بود که امروز این لطیفه تبدیل به واقعیت شده است. آن لطیفه این بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از هنر مدرن بویژه از آثار هنرمندانی چون "جکسون پولاک"، "رابرت مادرول"، "ویلیام دی کانینگ" و "مارک راتکو" به عنوان سلاحی در دوران جنگ سرد استفاده می کرد. به نوشته این روزنامه، به مدت 20 سال و شاید هم بیشتر عوامل سیا به طور محرمانه نقاشی های سبک "اکسپرسیونیست" را در سراسر جهان به نمایش گذاشته و  از این روش تفکرات خود در کشورهای دیگر را پیاده می کردند. ایندیپندنت در ادامه می نویسد: رابطه بین هنر و جاسوسی تقریبا بعید است، اما در دوره ای از تاریخ یعنی دهه 1950 و 1960 یعنی زمانی که اغلب آمریکائیها از هنر مدرن متنفر بودند "تورومن" که آن روزها رئیس جمهور این کشور بود توانسته بود با انتقاد از هنر مدرن به محبوبیت زیادی در میان مردم برسد اما حقیقت آن بود که این هنر مدرن رفته رفته در حال تبدیل شدن به یکی از ابزارهای دولت ایالات متحده برای مقابله با بلوک شرق بود. اما اینکه چرا سیا از هنر مدرن حمایت می کرد به آن دلیل است که از این بخش از هنر به عنوان وسلیه ای برای عملیات تبلیغاتی علیه اتحاد جماهیر شوروی استفاده کند. سیا اعتقاد داشت هنر مدرن بخش زاینده ای است که با منشعب شدن در بخش هایی چون آزادی فرهیختگان و قدرت هنر آمریکا می توانند در کشورهای دیگر نفوذ کنند و از آنجا که هنرمندان روسی از ایده های کمونیستی پیروی می کردند توانایی رقابت با هنر مدرن آمریکا را نداشتند و از همین رو واشنگتن می توانست به راحتی از طریق هنر مدرن در کشورهای دیگر نفوذ کند. این روش برای سالهای زیادی در سیا مورد استفاده قرار می گرفت و برخی از مقامات اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز این موضوع را تائید کرده اند. این طرح سیا با انتشار بیش از20 مجله پر آوازه، نمایشگاه‌های هنری، سرویس خبری، سینمایی، کنفرانسهای توجه‌ برانگیز، اجرای برنامه‌ های عمومی توسط موسیقیدانان، هنرمندان و اهداء پاداش به آنان اجرا شده است. برای مثال در سال 1958 نمایشگاهی با نام "نقاشیهای جدید آمریکایی" که شامل آثاری از هنرمندانی چون پولاک، دی کانینگ، مادرول و دیگران بود در پاریس دایر شد، اما در همان روزهای اول یک فرد آمریکایی میلیونر و دوستدار هنر با نام "جولیس فیلیشمن" تمام آثار موجود در این نمایشگاه را خریداری کرد و سپس آنها در نمایشگاهی در انگلیس به نمایش گذاشت. بر اساس این گزارش، فلیشمن یکی از افراد سیا بود که وظیفه داشت با هزینه تامین شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا عملیات انتقال آثار هنری آمریکایی درکشورهای غربی را انجام دهد. در همین رابطه در سال1387 کتابی در ایران ترجمه شد با نام "جنگ سرد فرهنگی" نوشته "فرانسیس استانر ساندرز" که ایندیپندنت در آغاز مطلب خود نقل قولی از وی را ذکر کرده است. در کتاب ساندرز به مسئله جنگ سرد و طرح محرمانه دولت امریکا برای اجرای تبلیغات مسموم در اروپای غربی توسط کنگره آزادی فرهنگی پرداخته شده است. این طرح توسط یکی از عاملان سیا به نام "مایکل یوسلسون" اداره می‌ شد و در 35 کشور جهان دارای دفتر بوده و بیش از20 مجله پرآوازه، نمایشگاه‌های هنری، سرویس خبری، سینمایی، کنفرانسهای توجه‌ برانگیز، اجرای برنامه‌ های عمومی توسط موسیقیدانان، هنرمندان و اهداء پاداش به آنان را اداره نموده و در مسیر جهت ‌دهی مارکسیسم و کمونیسم به سوی دیدی سازگارتر با روش امریکایی حرکت می‌ کرده است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن