تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 19 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

صنعت نواز

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799756620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خطر كردن براي ساخت يك طنز متفاوت‌


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: «بزنگاه» در ادامه كارهاي رضا عطاران باز هم داستانش را در حوزه آثار اجتماعي روايت مي‌كند. حوزه‌اي با مختصات آشنا كه طبق معمول قرار نيست اتفاق فوق‌العاده‌اي در داستان آن بيفتد. در واقع همه چيز در يك روند كاملا مشخص حادث مي‌شود. موضوع اصلي داستان دعوا بر سر تقسيم ارث است، اما خيلي زود اتفاقات ديگري مي‌افتد كه اساسا ماجراهاي داستان را سمت و سوي ديگري سوق مي‌دهد. بزنگاه با مرگ آغاز مي‌شود و اين براي سريالي كه قرار است حال و هواي طنز داشته باشد و در طول بيست و شش قسمت پخش شود آنقدر سنگين است كه اين ترس وجود دارد مخاطب خيلي با آن همراهي نكند. بزنگاه چيزهاي ديگري هم دارد كه مي‌تواند احيانا باعث وازدگي مخاطب شود. رضا عطاران براي اولين بار در نقشي ظاهر شده كه خيلي محبوب نيست. از اين گذشته داستان سريال خيلي دير شروع مي‌شود يعني شايد تا قسمت هفت، سريال سرگرم معرفي شخصيت‌هاي مختلف داستان است و تنها بعد از آن است كه سريال در مسيري كه بايد مي‌افتد. در بزنگاه برخلاف بيشتر كارهاي عطاران، ديگر دعواي «فقر و غنا» و مسائل حاشيه‌اي آن مطرح نمي‌شود، اگر چه مي‌توان همچنان بسياري از نشانه‌هاي كارهاي قبلي عطاران را ديد و البته شيوه بخصوص او در ارائه «طنزش» همچنان مشهود است. همچنين معلوم است بسياري از شوخي‌ها در هنگام نوشتن فيلمنامه پيش‌بيني شده، اما عطاران تنها به «متن» خود را محدود و مقيد نكرده است و همچنان ريزه‌كاري‌هايي كه نوع طنز او را از ديگران متمايز مي‌كند در كار گنجانده است. اين شوخي‌ها خصوصا در لحظاتي كه به «موقعيت‌ها» و «اسباب صحنه» مربوط است بيشتر به چشم مي‌آيند. نگاه كنيد كه از شوخي دندان مصنوعي پدر در ليوان آب در چند جا استفاده شده است. در بزنگاه مانند بيشتر كارهاي عطاران باز هم سرزندگي يك خانواده متوسط ديده مي‌شود. سرخوردگي و اميد و تلاش افراد خانواده در كار تعريف شده است و در اين ميان هيچ حاشيه‌ امني براي هيچ شخصيتي تدارك ديده نشده است. آدم‌هاي بزنگاه مانند بيشتر آثار كارگردانش به طور مطلق در زير يك مجموعه «خوب و بد» دسته‌بندي نمي‌شوند. در واقع از هر تمهيدي استفاده شده تا آدم‌ها ملموس‌تر و قابل باورتر به نظر برسند و در اجرا هم تا حدود زيادي موفق مي‌شود اين «نسبت‌ها» را رعايت كند. در بزنگاه خطركردن سازندگان براي ساخت يك طنز متفاوت كاملا مشهود است. با اين همه به نظر مي‌رسد بزنگاه در محدوده آثار تلويزيوني و نيز طرح نوع طنزي كه با مخاطب در ميان مي‌گذارد آنقدر به روز است كه بازتاب‌هاي مثبت داشته باشد. در بزنگاه تلاش شده در كنار طرح يك موضوع به روز، خنداندن مخاطب هم هدف قرار بگيرد. خود اين مساله يعني بازگويي يك قصه تلخ (مردي كه معتاد است و از همسرش طلاق گرفته و اكنون با خانواده بر سر تقسيم ارث دعوا دارد) به همراه خنداندن مخاطب آنقدر كار سخت و خطرناكي به نظر مي‌رسد كه خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند اصلا خود را وارد چنين فضاي مخاطره‌آميز و «پارادوكسيكالي» نكنند؛ اما سازندگان بزنگاه انگار به مشكلات كار واقف بوده‌اند و مي‌دانسته‌اند كه پا در چه مسير ناهموار و دشواري مي‌گذارند. نتيجه كار هم تا اينجا به نظر راضي‌كننده مي‌رسد. حداقلش اين است كه مخاطب از كنار آن بي‌تفاوت عبور نكرده. شايد خود همين بي‌تفاوت عبور نكردن و حساسيت نشان دادن به موضوع تلخ و فراگيري مثل اعتياد كه خيلي از ما به سادگي از كنارش عبور مي‌كنيم و جمع كردن آن زير سقفي به نام طنز خودش يك كار بزرگ باشد كه در بزنگاه اتفاق افتاده است. در شكل‌گيري نهايي «بزنگاه»‌ البته نويسندگان فيلمنامه نقش بسزايي داشته‌اند، اما نمي‌شود از بازي خوب خود عطاران و تلاش او براي ارائه يك كار متفاوت به راحتي گذشت، همچنان كه حميد لولايي و علي صادقي بي‌هيچ ظرافتي در كار تقريبا همان بازي‌هاي هميشگي را ارائه داده‌اند. با بسط و گسترش داستان بزنگاه اين انتظار هست كه در شب‌هاي آينده شاهد قسمت‌هاي متفاو‌تي از اين سريال طنز باشيم. مهدي غلا‌محيدري‌




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 496]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن