تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837297152
ده نمكي: كارگردان بي خطري نيستم
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: ده نمكي: كارگردان بي خطري نيستم اولين چيزي كه براي نوشتن فيلمنامه اين فيلم به من كمك كرد كمدي الهي نامه دانته بود حتي اسم اين كتاب هم به ما كمك كرد ، اينكه با زبان طنز هم مي توان حتي بسياري از موضوعات و مسايل كه هاله اي دور و بر آن است را طرح كرد . نشست خبري فيلم سينمايي" اخراجي ها " بعد از ظهر امروز درمحل خبرگزاري كار ايران (ايلنا ) با حضور "مسعود ده نمكي"- كارگردان و "سيد جواد هاشمي"- بازيگر اين فيلم برگزار شد . در ابتداي اين نشست خبري "مسعود ده نمكي"- نويسنده فيلمنامه و كارگردان فيلم اخراجي ها با بيان اين مطلب كه مهم آن چيزي است كه بر روي پرده سينما مي رود و منتقدان بايد فقط ضعف هاي ما را روي پرده سينما بررسي كنند گفت: اگراخراجي ها با نظر منتقدان ساخته مي شد و من بر پايه نظر آنها فيلم مي ساختم فيلم به سمت و سويي كشيده مي شد كه ديگر من كارگردان نبودم و اين منتقدان بودند كه كارگرداني مي كردند . وي همچنين در مورد اخباري كه پيرامون ساخت فيلم اخراجي هاي 2 كه اخيرا در محافل خبري شنيده مي شود گفت : من هنوز تصميم قطعي براي ساخت قسمت دوم فيلم اخراجي ها نگرفته ام ؛ اين فيلم چيزي در حدود 200 دقيقه راش داشت ؛ اين در حالي است كه در ابتدا تصميم گرفتم فيلم اخراجي ها را در 140 دقيقه بسازيم ، اما همان طور كه مي دانيد وقتي قرار باشد فيلم سينمايي بلندي روي پرده سينما برود سينماداران و مسولان پخش فيلم چند پرده از فيلم را حذف مي كنند بنابراين براي جلوگيري از اين اتفاق خودم تصميم گرفتم كه فيلم 90 دقيقه اي بسازم . وي افزود : در غرب وقتي فيلم بلندي ساخته مي شود براي اين كه بدنه سينما ضرر نكند قيمت بليط فيلم هاي بلند را افزايش مي دهند بنابراين و همان طور كه مي دانيد بيشتر رئيسهاي سينماها در پي اين هستند كه سانسهاي سينما را افزايش بدهند تا پول بيشتري به جيب بزنند. ده نمكي همچنين گفت : فيلم اخراجيها برگرفته از يكسري از آموختههاي تئوريك سينماي مستند است كه به واقعيت نزديك تر است ؛ البته وقتي واقعيت را بخواهيم تبديل به سينما و تصوير كنيم ، تا حدودي تبديل به فضاي مجازي مي شود و پرده هايي به آن اضافه مي شود اما در سينماي مستند شايد تنها دو پرده به واقعيت اضافه شود . كارگردان فيلم اخراجي ها ادامه داد: در سينماي مستند و يا راز بقا وقتي پرنده اي عجيب و غريب گاه پرواز ميكند كسي باور نميكند اما وقتي اين اتفاق در فيلم ماتريكس مي افتد،همه باور ميكنند اما من در فيلم اخراجي ها با كمك از خاطرات دوران دفاع مقدس و جلوه هاي بصري سعي كردم كه صحنه واقعي را به تصوير بكشيم . ده نمكي با بيان اين مطلب كه در فيلم اخراجيها همه چيز در حالت تعادل قرار دارد، گفت: در فيلم هايي كه تاكنون براي دفاع مقدس ساخته شده تنها به جنبه هاي كليشه اي خاص توجه شده است ، ما در اين فيلم ها همواره شاهد پرچم و سرود و كاربرد وسايل تبليغاتي كليشه اي در جنگ بوده ايم ، اما هرگز به سروده هاي شاد و اتفاق هاي ديگري كه در جبهه رخ داده است اشاره اي نشده؛ در حاليكه من در اخراجي ها سعي كردم فضاي متعادلي را بسازم . وي در ادامه اين نشست خبري با اشاره به فيلمنامه" اخراجي ها "گفت : در بخش فيلم نامه از مشاوران متعددي چون مير شكاك و پيمان قاسم خاني بهره برده ام ." پيمان قاسم خاني" در جابجايي سكانس هاي زمان حال و گذشته و ساختار ، كمك بسياري به من كرد البته قرار بود كه فيلم نامه اخراجي را بازنويسي هم كند كه چون زمان نبود و بايد فيلم به جشنواره مي رسيد از اين كار انصراف داديم البته اگر قاسم خاني اين فيلم نامه را بازنويسي كرد فيلم ديگري از كار در مي امد . ده نمكي گفت : شخصيتهاي فيلم اخراجيها ما به ازاي خارجي دارد به اين معني هر يك از اين شخصيتها نماينده طيف خاصي هستند ؛ در اين فيلم ميرزا نماد عرفان نظري ،" كامران" نماد قشر متمول و" سرهنگ "نماينده ارتشي ها داوطلب به جبهه آمده اند و بالاخره عباس پسر ميرزا نماينده آقا زاده ها است كه به جبهه نمي آيند و منتظرند خدا قسمت آنها كند و به جبهه بروند. ده نمكي با بيان اين مطلب كه روي تمام شخصيت هاي اين فيلم پژوهش و تحقيق زيادي به عمل آمده است ، گفت: "سيد مرتضي"( سيد جواد هاشمي ) هم در اين فيلم كاراكتر خاصي دارد ؛ شخصيتي مابين شخصيت ميرزا و روحاني دارد . او در اين فيلم مي گويد من آمدم ديگران را آدم كنم اما انگار خودم آدم نشدم . بنابراين با پرداختن به اين شخصيت قصد داشتم به برخي از مسئولين كه مدعي اند خودشان كامل هستند و به مردم خرده مي گيرند گوشه بزنم . ده نمكي ادامه داد: بسياري از منتقدان نسبت به استفاده از شخصيتهاي چون شريفي نيا ، ويا سيد جواد هاشمي در اين فيلم به من خرده گرفتند كه اينها همگي كليشه هايي هستند كه در فيلم قبلي نيز با آنها آشنا بوديم ؛ اما به نظر من تمام شخصيتهاي اين فيلم سرجاي خودشان هستند . وي با اشاره به اين مطلب كه فيلم اخراجي ها يك فيلم عرفاني است و كمتر كسي تا به حال متوجه آن شده است ، گفت: اولين چيزي كه براي نوشتن فيلمنامه اين فيلم به من كمك كرد كمدي الهي نامه دانته بود حتي اسم اين كتاب هم به ما كمك كرد ، اينكه با زبان طنز هم مي توان حتي بسياري از موضوعات و مسايل كه هاله اي دور و بر آن است را طرح كرد . ده نمكي با بيان اين مطلب كه عميق ترين مفاهيم عرفاني در فيلم اخراجي به زبان عاميانه مطرح ميشود ، گفت: مخاطبان فيلم اخراجي را همه اقشار جامعه از ثروتمند تا فقير تشكيل مي دادند و همه از ديدن اين فيلم لذت بردند . من در اين فيلم از شخصيت مرحوم " اسماعيل دولابي" كه همه افراد روشنفكر اعم از دكتر عباسي ، "عبدالكريم سروش "،"مير حسين موسوي" و حتي خودم مسعود ده نمكي بهره بردم . وي شخصيت ميرزا را نماد عرفان نظري خواند و گفت : ميرزا آدم تئوريكي است كه سالك را به راه مي اندازد ؛ "مجيد سوزوكي نيز در ابتداي راه با حج دروغيني كه ميرود نماد انسانهاي مناظر است و در اين فيلم همه به جنبههاي عرفان عملي و هم عرفان نظري توجه كرده ام و هر دو گروه مكمل هم هستند . ده نمكي ادامه داد: ميرزا در ابتداي فيلم ساز ميزند و صداي ساز او نميآيد. اما در انتهاي فيلم در ميدان مين صداي ساز او ميآيد . در اين فيلم شخصيتها همانند سالكان طي طريق ميكنند اما گاه تنها يك تلنگر كافي است تا شخصيت ها دگرگون شوند ؛ شخصيت " مجيد سوزكي" با پريدن از روي مين مراحل كمال را طي مي كند و هنگام پريدن از روي مين يكي يكي از تعلقات خود دست مي كشد كه در اولين معبر از نرگس مي گذرد ، اين در حالي است كه هر گام او بيننده را به ياد رقص سماع مي اندازد و در آخرين گام نيز به ميرزا كه نماينده عرفان عملي است ، مي رسد . وي با اشاره به بيتي از حافظ كه كل فيلم اخراجي ها براي آن شكل گرفته است گفت: كل فيلم اخراجي ها در بيت در كوي نيك نامي ما را گذر ندادند -- گر تو نمي پسندي تغيير ده قضا را خلاصه شده است و تحول شخصيت هاي اين فيلم در درون شخصيت ها مي افتد . ده نمكي در بخش ديگري از صحبتهاي خود با اشاره به اقبال عمومي از فيلم اخراجي ها ، گفت: مردم با ديدن فيلم اخراجي ها 70 دقيقه ميخندند ضمن اينكه در 10 دقيقه پاياني فيلم اشك تمام كساني كه اين فيلم را ديده اند در مي آيد . در واقع پيام فيلم به مخاطبان آن القا مي شود و به صورت لقمه حاضر آماده تحويل آنها داده نمي شود . ده نمكي با اشاره به سخن" فريدون جيراني " كه فيلم اخراجي ها را خشن ترين فيلم جنگي ايران خوانده گفت: در اين فيلم با اين كه صحنه هاي خشن كه تاكنون حتي در فيلم هاي جدي سينماي جنگ ما به نمايش گذاشته نشده بود نمايش داده مي شود اما جنبه هاي طنز آن هم آن قدر قوي است كه مخاطب 60 دقيقه بخنداند . كارگردان فيلم اخراجي ها با بيان اين مطلب كه من بسياري عناصر سينماي داستاني از جمله طنز و تاثيرات آن را نمي شناختم گفت: البته تعداد شخصيت ها هم به اين اجازه را نمي داد آنها را بيشتر بپرورانم ، در هنگام ساخت اين فيلم هم سعي داشتم تمام حرفهايي كه داشتم را بزنم ، زيرا براين باور بودم كه شايد ديگر فرصت ساخت فيلمي ازاين دست فراهم نشود . ده نمكي در ادامه و در پاسخ به سئوالي مبني بر آيا فيلم شما را مي توان زمره فيلم هاي سياسي قرار داد يا خير ؟ گفت : به نظر من اين افراد نمادي از طبقه هاي مختلف سياسي جامعه ما هستند ؛ حتي در اين فيلم لايه هاي از انتقاد به خود من و مسئولين نيز وجود دارد مثلا در صحنهاي كه سيد جواد هاشمي اقدام به تمرين مي كند به نوعي نقد جامعه درون ماست . وي با انتقاد از تعريف سينماي معناگراي ايران تصريح كرد: اخراجي ها يك فيلم معناگرا بود كه در سينماي سياسي نيز ورود داشت كه متاسفانه برخي ورود به اين حوزه را پر خطر مي دانند اين در حالي است كه همه عادت كرده اند به سوي سوژه هاي بي خطر و يا تاريخي بروند اما به نظر من بايد مبارزه كرد كه اخراجي ها نمونه اي از اين مبارزه بود . كارگردان اخراجيها خاطر نشان كرد: مرز بندي هاي شديدي براي توليد اين فيلم وجود داشت كه با تمام اين مرز بنديها را شكستيم . علاوه بر اين سعي كرديم كه در تمامي نهادها از كليه بازيگران استفاده كنيم كه در لانگ شات هايي كه از اين فيلم گرفته شده است تمامي اين موضوعات به چشم مي خورد . ده نمكي با اشاره به سر مقاله هاي روزنامه آفتاب يزد و يكي از مطالب روزنامه رسالت كه اخيرا پيرامون اين مطلب به چاپ رسيده بود ، گفت: برخلاف روزنامه هاي هنري كشور ، مطبوعات سياسي كشور به درستي پيام اين فيلم را دريافت كردند و اين دو روزنامه كه متعلق به دو جناح متفاوت كشور هستند درك يكساني را از اخراجي ها داشتند ومن خوشحالم كه اين فيلم دليلي براي به وجود آمدن وفاق ملي در كشور شد . ده نمكي تصريح كرد: استقبال مردم از توليد اين فيلم درتيپ هاي مختلف جامعه نيز بسيار جالب توجه بود چرا كه مردم برخلاف اعتقاد منتقدان و يا سياست هاي كه به نقد اخراجي ها مي پرداختند عمل كردند و در يك كلام ما و توده ها و جريانات سياسي عقب تر از مردم هستيم . وي با رد مقايسه اخراجي ها و مارمولك افزود: مصداقي براي مقايسه اين دو فيلم وجود ندارد . كارگردان فيلم اخراجي ها با اشاره به سرمايه گذاري پنهاني كه راي شكستن آمار فروشي سينماي اين فيلم به وجود آمده است گفت: سرمايه خاصي كه براي توليد CD هاي غير مجاز اين فيلم در داخل و خارج از كشور در نظر گرفته شد و امكان دانلود كردن رايگان اخراجي ها در دو سايت نشان داد كه برخي ها خواستار جلوگيري از شكستن آمار ركورد فروش آن هستند . ده نمكي تصريح كرد: خطوط قرمز پيش از اين در فيلم مرز ابتدايي ملاقلي پور و ليلي با من است كمال تبريزي شكسته شده بود در صورتي كه در اين فيلم هيچ خطوط قرمزي شكسته نشد . وي در خصوص قسمتهايي از فيلم كه به دليل مسائل و مشكلات پيرامون پخش حذف شد ، تصريح كرد: اين قسمت ها براي خود يك قصه بود كه سبب سياسي تر شدن آن مي شود و بخشي نيز نقد رسانه ها را به همراه داشت كه در يك روند خطي و فلاش يك با هم ارتباط پيدا كرد . كارگردان فيلم اخراجي ها در رابطه با نحوه تصوير برداري اين فيلم نيز افزود: براي ما تعريف مشخصي از نحوه تصوير برداري اين فيلم وجود داشت كه حتي بسياري از بازيگران نيز از انجام آن اطلاعي نداشته مثلا در صحنه اي كه در بيمارستان تصوير برداري مي شود ما در دو شب پياپي اقدام به انجام آن كرديم ،علاوه بر اين در هماهنگي كه با حسن پويا تصوير برداري اين فيلم سينمايي انجام داديم دو فرصت براي آن ابتدا براساس دكوپاژ و سپس از نگاه دوربين بسيار گزارشگر و شخصي كه با دوربين در صحنه وجود داشت تعريف كرديم . وي خاطرنشان كرد: كار ما بسيار پرسوناژ بود اما دست ما براي استفاده از آنها بسته بود چرا كه هم زماني بازي بچه ها در چندين فيلم اجازه نمي داد كه هر زماني از آنها استفاده كنيم به طور مثال اكبر عبدي بازيگري بود كه در چندين فيلم ، سريال و تئاتر به طور هم زمان بازي مي كرد اما من تمام تلاشم اين بود كه در زمان برنامه ريزي شده آن را انجام دهم به طوري كه حتي برخي اوقات از يك بامداد تا پاسي از صبح اقدام به تصوير برداري چندين سكانس مي كرديم . ده نمكي گفت: امكانات ما در تهيه و توليد اين فيلم بسيار كم بود ،همه چيز ابتدايي بود كه به لحاظ تكنيكي امكان خلق آثار فاخر را از بين مي برد اما ما در اين فيلم توانستيم با اين امكانات ناچيز بسيار موفق ظاهر شويم . وي در مورد بعد سينمايي شخصيتهاي داستان تصريح كرد: ما براي آن كه مجبور بوديم در يك ساعت و نيم تمامي اين افراد را معرفي كنيم اندكي غلو كرديم ، تمامي اين شخصيتها براساس برداشت من از آنها خلق شده اند و درصدد معرفي آن به مخاطب هستيم . سيد جواد هاشمي بازيگر شخصيت سيد مرتضي نيز كه در اين نشست حضور يافته بود با ابراز خرسندي از حضور در فيلم اخراجي ها گفت : به نظر من شخصيت هايي كه در فيلم اخراجي ها به آنها پرداخته ام همه درست انتخاب شده اند و برخي نسبت به حضور من يا شريف نيا چون قبلا نيز به چنين نشست هايي ظاهر شده بوديم خرده گرفته اند اما به نظر من حضور ما و جويي كه به خاطر بازي ما در فيلم هاي قبلي مان به وجود آمده در راستاي اين فيلم بسيار سودمند بوده است . اين بازيگر سينماي ايران با اشاره به اين كه براي من هياهوهايي پيش آمده و اظهار نظر برخي از افراد نسبت به بازي خود در فيلم اخراجي و همكاري با مسعود ده نمكي گفت : بسياري من را به نظام منتسب ميكنند ؛ در حاليكه بايد بگويم كه من يك بچه مسلمان هستم و ربطي به نظام ندارم .شايد هم داشته باشم و نميدانم ، من راه خودم را ادامه مي دهم؛ وجايي كه دوست داشته باشم از نظام دفاع مي كنم و در جاهايي ديگري هم كه جاي انتقاد ببينم به شدت از نظام انتقاد ميكنم . اين در حالي است كه من خيلي عادي زندگي ميكنم . هاشمي گفت : قاطعانه ميگويم كه اخراجيها يك فيلم سياسي نيست شايد به دليل اين كه ده نمكي چهره سياسي بوده عدهاي به اين فيلم سياسي نگاه ميكنندو به جنبه عرفاني فيلم اصلا توجه نمي كنند. وي افزود: به نظر من شخصيت اصلي فيلم اخراجي ها ميرزا است و سيد مرتضي نيز در جبهه نماينده ميرزا است كه كمك ميكند اخراجي ها از جبهه اخراج نشوند .وي با بيان اين مطلب كه برخي تنها به جنبه طنز فيلم توجه كرده اند گفت: به نظر من اگر تنها بجنگيم به جنبه طنز فيلم توجه كنيم با مردم به جاي اين كه وقت شان را صرف فيلم اخراجي مي كردند مي رفتند و سياه بازي تماشا مي كردند . هاشمي با بيان اين مطلب كه افكار و عقايد مسعود ده نمكي به خوبي در فيلم اخراجي ها تدوين شده است ،گفت : به نظر من مستندسازي ده نمكي در ساختن فيلم اخراجي به او كمك بسياري كرده است و شايد اگر من اين فيلم را مي ساختم ، چيز ديگري از كار در مي آمد . اين بازيگر با اشاره به بسياري از نقدهايي كه به او نسبت به بازي در فيلم اخراجي ها شده است گفت: بسياري از دوستان رزمنده ام معتقدند در فيلم اخراجي يك سويه به جنگ نگاه شده است اما من بايد اين جا جواب اين دوستان را بدهم كه تاكنون 500 فيلم يكسويه از دفاع مقدس ساخته شده است اما هيچ گاه يك از اين فيلم ها از مرزها ايران نگذاشته است اما فيلم اخراجي ها اين قابليت را داشته كه از مرزهاي ايران نيز بگذرد . هاشمي با بيان اين مطلب كه من در فيلم اخراجي با سعي كرده ام كه شخصيت ام را در طول سينما و سريال هايي جنگي كه بازي كرده ام متحول كنم گفت: من تاكنون43 بار در نقش بسيجي ظاهر شده ام و از اين ميان 24 بار شهيد و 17 بار جانباز شده ام ، اما در اين فيلم سعي كرده ام كه آدم متفاوتي باشم . شخصيت من در اين فيلم اصلا قابل مقايسه با شهيد كشوري و يا رجايي باشد . هاشمي ادامه داد: در اين فيلم هر بار كه ده نمكي به من مي گفت كه داد بزن از اين كار با اين كه به او مي گفتم "چشم" اما پرهيز كردم .شايد تنها يك بار آن هم زماني كه يك سيگار براي مجيد سوزوكي مي خواستم داد زدم . شايد با اين كار مي خواستم تفاوت خود را با شخصيت كمالي (قاسم زارع ) كه هميشه داد مي زد، نشان بدهم چرا كه كمالي در اين فيلم شخصيتي غير منطقي داشت . وي با اشاره به طنزي كه در فيلم اخراجي نمايش گذاشته مي شود گفت : شايد بخشي ازطنز كلامي كه در اين فيلم عرضه مي شود نخ نما باشد اما همين طنز نخ نما به خدمت فيلم در آمده است و موقعيت طنزي در فيلم ايجاد كرده است . هاشمي با بيان اين كه من مخالفم برخي اظهارات هستم كه فيلم هاي جنگي را پر فروش نميدانند افزود : در تمامي دوره ها فيلم هاي جنگي پر فروش ترين فيلم هاي سينماي ما بوده اند فيلم هاي عقاب ، كاني مانگا ، افق ، آژانس شيشهاي ، از كرخه تا راين ، دوئل و در حال حاضر اخراجي ها فيلم هاي دفاع مقدسي هستند كه در زمان خود پر فروش ترين فيلم ها بودند ؛اين در حالي است كه حتي فيلم هاي ميم مثل مادر ، پرواز در شب با مضموني دفاع مقدس توليد شدهاند . بازيگر نقش سيد مرتضي در فيلم " اخراجيها " تكثير CD هاي غير مجاز اين فيلم در ايران و خارج از كشور را دسيسه اي براي كم كردن آمار فروش اين فيلم عنوان كرد و افزود: CD هاي فيلم اخراجيها علاوه بر آمريكا و اروپا در عراق نيز تكثير شده است كه اگر به صورت قانوني به نمايش در مي امد و تكثير غير مجازي در كار نبود مي توانستيم به شكستن يك ركورد دست نيافتني در سينماي ايران برسيم ، كه به نظر من بخشي از اين دسيسه به دليل دفاع مقدس بودن آن بود . هاشمي در بخش ديگري از صحبتهاي خود با عنوان اين مطلب كه شخصيت سيد مرتضي يكي از متعادل ترين شخصيتهاي اين فيلم بود گفت: علي رغم توصيههاي فراواني كه به من براي بازي نكردن در اين فيلم ميشد خوشحالم كه در آن بازي كرده ام چرا كه يكي از بهترين شخصيت هاي فيلم نامه بود . وي با بيان اين كه من هيچ وقت از كارگردان نقشي را درخواست نمي كنم افزود: من دوست دارم نقش هاي من توسط كارگردان انتخاب شود كه در فيلم اخراجيها، مسعود ده نمكي نقشي را كه دوست داشتم را به من اختصاص داد. بازيگر فيلم اخراجيها تصريح كرد: در اخراجيها كنتراست جنس بازي من با كمالي بود كه نشان ميداد كه دو تفكر متضاد در مقابل يكديگر قرار دارند مانند من و مسعود ده نمكي كه با تفاوتهاي سياسي بسيار در كنار يكديگر قرار داريم .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]
صفحات پیشنهادی
علیحسینی: بهداد برای این طلا خیلی زحمت کشیده/ اصلا آقایان ...
ده نمكي: كارگردان بي خطري نيستم · دبیرکل ملل متحد: خودم جرائم شاه را دیدم اما... توهین اَشکار به مکه/ كابارهاي با عنوان "مكه" + عکس. . نمایش تصادفی مطالب ...
ده نمكي: كارگردان بي خطري نيستم · دبیرکل ملل متحد: خودم جرائم شاه را دیدم اما... توهین اَشکار به مکه/ كابارهاي با عنوان "مكه" + عکس. . نمایش تصادفی مطالب ...
قاتل در يك قدمي چوبهدار قرارگرفت
ده نمكي: كارگردان بي خطري نيستم · ملاك هاي لازم براي انتخاب همسر مورد نظر · تمديدثبتنام آزمون دورههاي ترمي كارداني · 8 واقعیت جالب از 8گوشه دنیا! ...
ده نمكي: كارگردان بي خطري نيستم · ملاك هاي لازم براي انتخاب همسر مورد نظر · تمديدثبتنام آزمون دورههاي ترمي كارداني · 8 واقعیت جالب از 8گوشه دنیا! ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها