تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804101656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا آينده راديو در اينترنت است؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: جام جم آنلاين: به اعتقاد برخي انديشمندان، شبكه جهاني اينترنت و قابليت‌هاي آن، وضعيت تازه‌اي در رسانه‌هاي مدرن پديد آورده است كه برخي به سبب ويژگي‌هاي خاص اين دوران از آن به عنوان عصر دوم رسانه‌ها1‌ تعبير مي‌كنند. تعاملي بودن اينترنت و قابليت‌هاي آن، اين امكان را فراهم آورده كه انسان‌ها بتوانند از طريق صفحه كليد به صفحه كليد (كيبورد كيبورد) با يكديگر ارتباط پيدا كنند و در هر گوشه از جهان با پيوستن به اين شبكه جهاني در فضايي مجازي با يكديگر پيوند يابند. اينترنت علاوه بر آن كه جهاني بودن را به عنوان مهم‌ترين خصيصه دنياي حاضر با خود به همراه آورده است، ساحت‌ها و مرزهاي رسانه‌هاي مكتوب و ديداري و شنيداري را نيز به هم پيوند داده است، به گونه‌اي كه امروزه در فضاي مجازي ديگر نه روزنامه آن روزنامه مكتوب قرن پيش است و نه راديو و نه تلويزيون، بلكه قابليت فرامتني (hypertext) امكان درج محتوا را به صورت متن، تصوير و صوت فراهم آورده است كه اين محتواي چندرسانه‌اي (multimedia) است؛ البته اين فقط اينترنت نيست كه از قابليت‌هاي رسانه‌هاي ديگر بهره مي‌گيرد، بلكه رسانه‌هاي ديگر نيز با استفاده از قابليت‌هاي اينترنت، امروزه عرصه‌هاي تازه‌اي را تجربه مي‌كنند كه راديو‌هاي اينترنتي نمونه‌اي از آن است. در اين گفتار بر‌آنيم تا ضمن تشريح وضعيت تازه رسانه راديو در اينترنت، به تبيين قابليت‌ها و امكانات اينترنت براي راديو بپردازيم. اينترنت و خدمات اضافي ديجيتالي از سال 1995 مفهوم راديو را تغيير داده است: اگر راديو تا امروز تنها رسانه‌اي منفصل و محدود به شنيدن بود، امروز به وسيله اينترنت، تصاوير متحرك، عكس‌ها، رنگ‌ها و حتي تصاوير ويدئويي و انيميشن و دنياي مجازي راديو دگرگون شده است. در دنياي نوين چندرسانه‌اي، به مخاطب راديو، به جاي شنونده، كاربر گفته مي‌شود. در دنياي امروز به جاي گروه مخاطبان راديو واژه جامعه ارتباطي راديو به كار مي‌رود. هر يك از اعضاي اين جامعه ارتباطي مي‌توانند از طريق گفتگوي اينترنتي (چت) و پست الكترونيكي با ديگر اعضا و مجري ارتباط برقرار كنند.2‌ نگاهي گذرا به چگونگي بهره گرفتن راديو‌هاي مختلف از اينترنت نشان مي‌دهد كه در وضعيت حاضر، ما با 2 شكل اصلي از راديو‌هاي اينترنتي روبه‌رو هستيم كه مي‌توان با توجه به چگونگي بهره گرفتن اصحاب راديو از قابليت‌هاي اينترنت، آنها را به اين شكل تقسيم‌بندي كرد: 1 - راديو محور: در اين شيوه ما با مفهوم خاص راديوي اينترنتي روبه‌رو نيستيم، بلكه در واقع راديو در اينترنت است؛ يعني اين كه راديو همان ويژگي اطلاع‌رساني خطي خود را دارد و تنها از ويژگي جهاني بودن اينترنت استفاده مي‌كنيم. به ديگر سخن، در اين شيوه به جاي پخش از طريق فركانس (Broadcasting)، از ظرفيت وب (webcasting) براي ارسال اطلاعات بهره مي‌گيريم. در سال‌هاي اخير برخي شبكه‌هاي راديويي با طراحي صفحه‌هاي اينترنتي علاوه بر پخش برنامه از طريق وب، برنامه‌هاي خود را نيز تبليغ مي‌كنند. 2 - اينترنت محور: در اين شيوه از ويژگي تعاملي بودن (interactivity) اينترنت بهره گرفته مي‌شود. به اين معنا كه كاربر مي‌تواند خود با سرور ارتباط يابد و برنامه‌هاي دلخواه خود را انتخاب كند. در واقع كاربر از ويژگي خطي بودن راديو فاصله مي‌گيرد و خودمختار خواهد بود كه چه محتوايي را انتخاب كند. متن و تصوير در اين شيوه به كاربر در ناوبري در صفحات و يافتن صوت دلخواه ياري مي‌رساند. با كمك ابزار براي تبادل داده‌ها، كاربر مي‌تواند امروزه به صورت غيرمستقيم به جريان پخش راديويي دست يابد؛ مثلا در فهرست انتخاب بهترين عنوان موسيقي، او همگام با ديگران مي‌تواند تعيين كند كه كدام قطعه موسيقي بايد جلوتر كشيده شود. گام بعدي آن است كه عنوان موسيقي درخواست شده به وسيله شنوندگان از طريق اينترنت در برنامه گنجانده و با فهرست برنامه تطبيق داده شود. به اين ترتيب شنوندگان مي‌توانند با يك كليك، به طور مستقيم پيش از پخش موسيقي، ترتيب عناوين را تغيير دهد. به اين ترتيب، نقش‌ها با يكديگر عوض شده است. مجري به عضوي منفصل در برنامه بدل شده است و شايد در آينده در برخي برنامه‌ها، ديگر نيازي به حضور مجري نباشد. مدير داخلي در واقع شنوندگان خواهند بود. آنها با ردو بدل كردن اطلاعات از طريق اينترنت، گرداننده راديوي خود خواهند بود. به اين ترتيب برخي از قواعد طرحي كه برتولت برشت درباره نمايش در سال 1932 عنوان كرد، امروزه به عنوان تئوري راديو به واقعيت پيوسته است. در حال حاضر، فقط اينترنت در اين موقعيت و وضعيت قرار دارد كه بتواند راديو را از يك ابزار توصيفي صرف به ابزاري ارتباطي بدل كند؛ بنابراين علاوه بر ارتباطات برخط (آنلاين)، اين امكان نيز ميسر است كه نه‌تنها راديو به ارسال پيام بپردازد، بلكه پيام را نيز دريافت كند و آن گونه كه برشت مي‌گويد: «تماشاچي (تئاتر) را نه فقط به شنيدن وادارد بلكه با او به صحبت نيز بپردازد. وي را منزوي نكند، بلكه با او ارتباطي دوسويه برقرار كند». (برشت، 1932) قاعده معماگونه مطرح شده از سوي برشت كه در دوران قبل از پيدايش رسانه‌هاي جديد مانند تلويزيون درباره تماشاچي بيان شده است، تازه امروز قابل فهم است. راديو امروز به وسيله اينترنت به رسانه‌اي قابل رويت تبديل شده است و شنونده، همزمان به نوعي بيننده آن نيز است. پخش (Broadcasting)، پخش از طريق صفحات الكترونيكي (Webcasting) و جريان يافتن (Streaming)، اين واژه‌ها و كاربرد متفاوت آنها به تحولات عظيم و عميقي از مفهوم راديو اشاره دارد. در شبكه جهاني اينترنت، شيوه‌هاي تازه‌اي به كار مي‌رود كه با مفهوم كلاسيك راديو تفاوت بسيار دارد. وحدت آنها در اين است كه راديو اينترنتي يا راديو وب، استانداردي عمومي براي عرضه برنامه‌ها با جرياني زنده (Livestreaming) در اينترنت است. جريان زنده يك فرآيند تكنيكي است كه سيل داده‌هاي صوتي را در بسته‌هاي اطلاعاتي مجزا تقسيم‌بندي مي‌كند و از طريق ارتباطات اينترنتي براي دريافت‌كننده ارسال مي‌دارد. در امريكا، تحقيقات اينترنتي درباره مخاطبان از نخستين گرايش‌ها به اين نوع راديو‌ها حكايت مي‌كنند. سهم راديوهايي كه صرفا از طريق اينترنت برنامه پخش مي‌كنند، هم‌اكنون نسبت به راديو‌هايي كه هم از طريق راديو و هم از طريق اينترنت برنامه پخش مي‌كنند، بيشتر است. ، عنوان تحقيقي درباره اقتصاد رسانه‌اي در امريكا (آوريل سال 2000) بود. راديو اينترنتي از نظر تكنيكي رشد كرده است. نرم‌افزارهاي مرورگر (Browser) مورد نياز در سيستم‌هاي مدرن از قبل نصب مي‌شوند. به جاي صداي رنج‌آور، سوت و جيرجير امواج كوتاه، راديو اينترنتي مدرن امروزه، صدايي با كيفيتي خوب همسطح يك دستگاه كوچك راديو ارائه مي‌كند. اكنون در برخي موارد برنامه‌ها به صورت استريو عرضه مي‌شود. با افزايش كيفيت انتقال پيام از طريق اينترنت و توسعه پهناي باند، كيفيت پخش اينترنتي بسرعت كيفيتي بسيار مطلوب مانند فرستنده‌هاي اف ‌ ام خواهد يافت. اولين تجربيات در روش نوين استفاده از راديو، نشانگر تغيير در الگوي به جامانده از قبل است. ارائه آنلاين برنامه‌ها، بتدريج جايگزين عرضه خطي پخش برنامه‌ها مي‌شود. تاكنون شنونده بايد به شنيدن برنامه دلخواهش در راس ساعتي مقرر بسنده مي‌كرد. پخش زنده در معناي حقيقي كلمه يعني در زمان اجراي برنامه، مخاطب به طور مستقيم، آن را بشنود و چنانچه در آن ساعت نمي‌توانست آن برنامه را گوش دهد، در واقع مطالب بسياري را از دست داده بود! راديو سال‌هاي سال سريع‌ترين و در عين حال فرارترين رسانه به حساب مي‌آمد؛ اما امروزه ديگر چنين نيست. خداحافظي با ساختار خطي راديو؟ تعداد زيادي از راديو‌هاي اينترنتي، مدت‌هاست كه فلسفه اصلي پخش خطي برنامه را با يك فرمت ثابت رها كرده‌اند. ازاين رو،راديوهاي اينترنتي شبيه دستگاه‌هاي اتوماتيك پخش موسيقي به كاربر امكان انتخاب كانال زنده موسيقي دلخواه را مي‌دهد. كانال‌هاي آلماني در موارد خاص به طور موازي حدود 17 كانال ويژه موسيقي ارائه مي‌كنند، اين در حالي است كه شبكه‌هاي امريكايي حتي تا حدود 130 كانال در كنار هم عرضه كرده‌اند. (آمار مربوط به تابستان سال 2000 است) چنانچه برنامه زنده منتخب مورد علاقه فرد نباشد، مي‌تواند در فهرست پخش موسيقي ها، برنامه مورد نظر خود را تنظيم كند تا بر اساس آن به طور خودكار برنامه‌هاي موردنظر پخش شوند و البته در هر زمان نيز مي‌توان آن را تغيير داد. برخي ديگر از راديوهاي اينترنتي، امكان دستيابي به قسمت‌هايي از برنامه و متن را نيز به مخاطب مي‌دهند. بر اساس اين الگو، طرح راديو شخصي R‌؛‌dio از BR در پايان سال 1995 در سطح جهاني اين امكان را فراهم آورد تا هر كس بتواند به يك بانك كامل صوتي از كانال خبري 5 در اينترنت دسترسي يابد. اين گونه مي‌توان همه بسته‌هاي صوتي يك روز پخش برنامه را كه گاه مربوط به هفته‌هاي پيش بوده است، بر اساس زمان پخش برنامه و نوع آن بازبيني كرده و به رايانه شخصي منتقل كند. بانك گسترده اطلاعاتي چند رسانه‌اي در بيشتر صفحات اينترنتي فرستنده‌هاي راديويي وجود دارد. هر يك از بخش‌هاي برنامه‌هاي راديويي را مي‌توان از آنجا با يك كليك شنيد و يا فايل آن را (به شيوه دانلود) به رايانه شخصي انتقال داد. اين نوع داده‌ها را مي‌توان به شيوه3 MP به رايانه شخصي منتقل يا آنها را روي لوح فشرده ذخيره كرد. 3 MP روشي مورد استفاده براي فشرده كردن فايل‌هاي صوتي است. راديوي اينترنتي يك راديوي مكمل صرف نيست. از اواخر دهه 90 اين انديشه كه راديو اينترنتي مكمل فرستنده‌هاي راديويي است، كنار گذاشته شد. اين موضوع فقط درباره فرستنده‌هايي صادق است كه برنامه‌هاي خود را روي اينترنت نيز ارسال مي‌كنند. در حالي كه نقطه اوج شنود راديوهايي كه به واسطه امواج راديويي برنامه پخش مي‌كنند، بين 6 تا 8 صبح است و پس از آن اندك اندك از تعداد مخاطبان كاسته مي‌شود. ساعات جذب مخاطبان اينترنت همان فرستنده حالتي عكس آن دارد. منحني شنود راديو در شنود اينترنتي تا ساعت 20 كم‌كم بالا مي‌رود و سپس بين 20 تا 21 به بيشترين تعداد مي‌رسد. هر شنونده مي‌تواند خودش به يك فرستنده تبديل شود. مدت‌هاست در سراسر دنيا حول محور هر موضوع انجمن‌هاي راديويي تشكيل شده است.اين انجمن ها،گروه‌هاي كوچكي را بر اساس زبان محلي، سليقه موسيقي و يا علايق آنها مخاطب قرار مي‌دهند. اما امروزه اين امكان وجود دارد كه حتي هر رايانه، خودش به يك ايستگاه راديويي بدل شود. نرم‌افزارهاي لازم به صورت رايگان در اينترنت موجود است و مي‌توان آنها را بسادگي به رايانه شخصي منتقل كرد؛ عرضه‌كنندگان اين نرم‌افزارها تبليغ مي‌كنند كه به وسيله آنها مي‌توان در عرض‌ 30 دقيقه از يك رايانه شخصي يك فرستنده ساخت. 3 اين نوع راديوهاي اينترنتي نه نيازي به آرشيو دارند (به جاي آن تعداد زيادي پيوند (لينك) به سرورهاي خدمات رسان پخش موسيقي در اينترنت افزوده شده است). و نه نيازي به گروه راديويي دارند (شنوندگان خودشان، محتواي موردنظر را ساماندهي مي‌كنند). يا توليد (چرا كه مرحله گرانقيمت پيش توليد برنامه‌ها لازم نيست). دستگاه فرستنده كنوني به سروري كوچك محدود مي‌شود كه تا حدود زيادي از سوي جامعه مخاطبان ساماندهي مي‌شود). آينده راديو در اينترنت است! اين عنوانِ بولتن رسانه‌ها شماره نهم، سال 1999‌ است، ولي به اين شعاربايد با دقت و بررسي همه جوانب آن نگريست. بديهي است كه اينترنت از نظر فني موجب بهبود كيفيت در برخي زمينه‌ها شده است. به اين صورت: دريافت پيام، فردي است و خطي نيست (هر كس گرداننده برنامه خود است). افزايش بهره‌وري درست (با ارائه اطلاعات بيشتر و اضافي همراه با برنامه‌ها، متون، امكان انتقال‌داده‌ها به رايانه شخصي، اطلاعات تصويري، اخبار و سرويس‌ها، SMS، WAP و...) نوعي تعامل ميان كاربر و راديو اينترنتي و نيز ارتباطي دوسويه ميان فرستنده و دريافت‌كننده. دوربين‌هاي اينترنتي شما را نظاره مي‌كنند! وجود دوربين‌هاي اينترنتي در استوديو و هنگام تهيه برنامه موجب جذابيت بيشتر شده و تصاوير زنده‌اي را براي پخش از طريق اينترنت و يا DAB فراهم مي‌كند. اين موضوع رفتاري مشخص و قاعده‌مند و مرتب را در مقابل ميكروفون مي‌طلبد. همچنين شنوندگان مي‌توانند هنگام اجراي مصاحبه زنده، مهمان برنامه را در استوديو ببينند و در نهايت اين‌كه مي‌توانند به طور زنده با او صحبت كنند (چت كنند) و از طريق دوربين عكس‌العمل او را مشاهده نمايند. مجري مي‌تواند به طور مستقيم و زنده با تك‌تك شنوندگان و تعداد زيادي از آنها چت كند، بعلاوه اطلاعاتي درباره برنامه‌هاي در حال اجرا ارائه كند، درخواست‌هاي شنوندگان را به طور مستقيم پاسخ دهد يا در صورت امكان در طول برنامه از طريق فرستنده به آن درخواست‌ها عكس‌العمل نشان دهد. راديو با كمك اينترنت قابل ارزيابي شده است. اين موضوع تاثير مثبتي بر اعتماد و اطمينان به رسانه داشته است. به علاوه، ژورناليست‌هاي راديويي مجبور شده‌اند تا نه تنها به تهيه متني با واژه‌هاي كليدي همت گمارند، بلكه متني تميز و از لحاظ دستوري، درست و صحيح تهيه كنند تا براي قراردادن در اينترنت قابل استفاده باشد. با اين شيوه، گذرا بودن كار راديويي كه غالبا مورد شكايت نيز واقع مي‌شود، تغيير كرده است. جمله براي اينترنت اعتباري ندارد. محتواي مطالب راديو بايد كاملا صحيح باشد؛ زيرا امكان چاپ مطالب (پرينت) از اينترنت امكان‌پذير شده است. با اين توضيحات مي‌توان دريافت كه در دنياي امروز راديو ديگر يك جاده يكطرفه نيست. پا‌نوشت‌ها: 1 - ر.ك، عصر دوم رسانه‌ها، مارك پاستر، ترجمه غلامحسين صالحيار، تهران، موسسه انتشارات ايران، 1377. 2 - ر.ك، ژورناليسم راديويي، آكسل بوخ هلتس، ترجمه محمد اخگري، دانشكده صداوسيما. 3 - پادكستنينگ در واقع از همين شيوه بهره مي‌گيرد. دكتر محمد اخگري مدير راديو آلماني برون مرزي و استاد مدعو دانشكده صداوسيما




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن