واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: حميد دهقانپور در نشست فيلم «ميروش» ساخته ماريوس هولست اين فيلم را تحت تأثير برخي از مضامين فيلمهاي عباس كيارستمي دانست. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس جلسه نقد و بررسي فيلم ميروش كه در بخش سينماي بينالملل جشنواره فيلم فجر حضور دارد حميد دهقانپور و نيما حسني نسب اداره شد. حميد دهقانپور ميروش را اثري با ساختارهاي متأثر از جغرافياي منطقه بالكان ياد كرد و گفت: منطقه بالكان برخوردار از خرده فرهنگهاي متفاوتي است كه به طور طبيعي با خشونت همراه است. اين خرده فرهنگها در ذهنيت و نگاه فيلمساز تأثير گذاشته و اثر وي خالي از اين خشونت نيست. وي ادامه داد: خشونت از آغاز فيلم تماشاگر را با خود درگير ميكند و از تيتراژ فيلم آرام آرام اين خشونت به مخاطب تلقين ميشود. از زماني كه پسربچه دستگير ميشود در تمامي زواياي فيلم تصوير اين خشونت و خاستگاه آن به ما ارائه ميشود. اين كارشناس سينمايي خشونت فيلم را برخاسته از فقر و نداري نهفته در منطقه بالكان خواند و افزود: خشونت فيلم برخاسته از نوع زندگي مردمان منطقه بالكان است كه آن را با فقر و نداري ارتباط ميدهد و به دليل فقر مالي به پسربچه عليرغم توانايي كه در ورزش دارد رقبايش را سركيسه ميكند. دهقانپور فيلم ميروش را داراي وجوه مشتركي با فيلمهاي عباس كيارستمي چون مسافر دانست. در فيلم مسافر پسربچه دوستانش را براي ديدن فوتبال سركيسه ميكرد. نحوه استفاده از بند مضامين بهره گيري از نوجوانان در فيلم هاي كيارستمي در ميروش هم ديده ميشد هرچند فيلمهاي كيارستمي خالي از هرگونه خشونتي است. اين منتقد سينما با اشاره به تأثير مضامين برخي از سينماهاي ايران و فيلمسازان ايراني در فيلمهاي خارجي گفت: با ديدن فيلمهاي خارجي ميتوان شاهد تأثير سينماي ايران در فيلمهاي خارجي بود. نيما حسنينسب نيز ميروش را فيلمي داراي صحنههاي خشن و در عين حال رمانتيك دانست و گفت: كارگردان اين فليم به خوبي توانسته است به اين صحنههاي خشن و رمانتيك توازن برقرار كند و ما در اين فيلم شاهد خشونتي سبكمند و استريليزه هستيم و از طرفي واقع گرايي صريحي كه ما را به ياد سينماي كيارستمي مياندازد. وي ادامه داد: خشونت اين فيلم توسط منتقدان جهان با فيلمهاي كارگردانان بزرگي چون اسكورسيزي و كاپولا مقايسه كردند و شايد واقعگرايي فيلم با اين خشونت براي فيلم يك تناقض به حساب ميآيد ولي كارگردان توانسته است از نظر اجرايي با تعادلي كه در فيلمنامه به وجود آورده است اثري قابل اعتنا بسازد كه فيلمي آزاردهنده و چندكاره نباشد. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 558]