تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830492246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كيارستمي: دلم مي‌خواست «شيرين» آخرين فيلمم بود


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كيارستمي: دلم مي‌خواست «شيرين» آخرين فيلمم بود خبرگزاري فارس: «عباس كيارستمي» در كارگاه يك روزه‌اش پس از نمايش فيلم «شيرين» گفت: دلم مي‌خواست «شيرين» كار آخر كارنامه‌ام بود ولي حالا كه اين امر امكان‌پذير نيست، آن را پس از ساخت هر فيلمم در انتهاي كارنامه‌ام مي‌گذارم. «شيرين» فيلمي استثنايي در كارنامه من است به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، روز گذشته كارگاه آموزشي يك روزه «عباس كيارستمي» در مؤسسه فرهنگي هنري ماه مهر با حضور محمد احصايي(نقاش)، سيف‌‌الله صمديان(عكاس و فيلمساز) و جمع كثيري از علاقمندان و دانشجويان با اجراي «عليرضا سميع‌آذر» برگزار شد. * در ايران تصور غلطي درباره كارگاه فيلمسازي وجود دارد براساس اين گزارش، در ابتداي اين كارگاه، «عباس كيارستمي» درباره برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي فيلمسازي، گفت: فكر مي‌كنم در ايران تصور غلطي درباره كارگاه فيلمسازي وجود دارد كه انتظار است در اين كارگاه‌ها عملاً شاهد ساخت يك فيلم باشند و به شكل كارگاهي فيلمسازي را ياد بگيرند اما در نمونه‌هاي بين‌المللي كه درست آن عملاً سعي مي‌شود كه روي يك موضوع تمركز شود و فيلمسازان جهان دعوت مي‌شوند تا سؤال‌هايي را مطرح مي‌شود، پاسخ دهند. من هم به اين كارگاه آمده‌‌ام تا بگويم چطور كار كرده‌ام و شايد با اين شيوه بتوانم شكل درست كارگاه آموزشي را نشان دهم. در ادامه فيلم «روزي روزگاري مراكش» ساخته سيف‌الله صمديان به نمايش درآمد. اين فيلم كه درباره برگزاري كارگاه آموزشي عباس كيارستمي همزمان با برگزاري جشنواره ترايبكا در مراكش ساخته شده بود، بخش‌هايي نيز به برگزاري كلاس مشترك كيارستمي با مارتين اسكورسيزي اختصاص داده بود. پس از نمايش اين فيلم مستند، در جلسه پرسش و پاسخ، كيارستمي با بيان اين مطلب كه سينماي ساده‌ناگزير است به جاي ضعف‌هايش انديشه را جايگزين كند و فرم و شكل را عوض كند، گفت: وقتي كه شما توان اين را نداريد كه يك فيلم پرهزينه بسازيد، پس ناگزير بايد سوژه‌اي را انتخاب كنيد كه پرهزينه نباشد. نهايتاً مجموعه كارهايي كه در اين سال‌ها در اين عرصه انجام شده كه فقط به من نيز اختصاص ندارد، روز اول از جبر اتفاق افتاده و بعد از سال‌ها به اختيار رسيده است. به گزارش فارس، در ادامه اين جلسه كيارستمي با اشاره به سكانس حمام فيلم «رواني» اثر آلفرد هيچكاك و اين كه برخي المان‌هاي آن غيرقابل‌باور است، گفت: به نظرم اين گونه اشتباهات از يك استاد بعيد است، هنگامي كه مي‌خواستم اين حرف را در فرانسه بزنم، خيلي‌ها من را منع كردند كه كايه‌دوسينما اين حرف‌ها را تاب نمي‌آورد، ولي در كارگاهم گفتم كه از فيلم‌سازي مثل هيچكاك بعيد است كه پلان‌هايي به اين اندازه مصنوعي استفاده كند. هرچند درست است كه اين پلان‌ها را به سارباس گرافيست سپرده بود. * «اسكورسيزي» فيلم «دندان درد» را از سينماي خودش بيشتر دوست دارد «عباس كيارستمي» به سينماي «مارتين اسكورسيزي» اشاره كرد و گفت:‌ او خيلي دوستانه به من گفت كه اين سينمايي كه خودش كار مي‌كند، دوست ندارد و اين باعث شد كه احترامم نسبت به او چندين برابر شود. همسرش به من مي‌گفت وقتي كه او فارغ از همه چيز مي‌شود و به خانه مي‌آيد مي‌گويد مي‌خواهم چشم‌هايم را بشويم و بعد فيلم «دندان‌درد» را مي‌بيند (فيلمي كه چندين سال قبل در مورد بهداشت دهان و دندان براي كودكان ساخته بودم) و اينها براي من ايجاد احترام مي‌كند به كسي كه نگاه شاعرانه دارد ولو اينكه فيلم‌هايي مي‌سازد كه جامعه سينما از او مي‌خواهد. وي درباره تأثير سينما و فيلم‌سازان ديگر بر روي خودش، گفت: وقتي اين سؤال از من مي‌شود فكر مي‌كنم كه خيلي از فيلم‌سازان و فيلم‌هايي بودند كه تأثير خودشان را روي من گذاشتند ولي من نمي‌دانم كه واقعا اين تأثير از كجا مي‌آيد. بايد بگوييم كه من از سينما هيچ چيزي ياد نگرفته‌ام اما هرآنچه را كه ياد گرفته‌ام از زندگي بوده است. وقتي آن را با واقعيت منطبق كردم ديدم كه سينما گول مي‌زند و فاصله‌گذاري يكي از اقدامات سينمايي امروزي است كه تماشاگر را به هيجان نمي‌آورد. كيارستمي افزود: من سادگي را از نوع ديدن مي‌آموزم و كنجكاوي‌ام نسبت به سينما كنجكاوي نسبت به زندگي است و سادگي را از خود زندگي گرفتم. از من مي‌پرسند كه فيلم‌هايت را چگونه دكوپاژ مي‌كني؟ بايد بگويم فيلمي را دكوپاژ نكرده‌ام. مثلا در فيلم «ABC آفريقا» ما براي ديدن لوكيشن رفته بوديم اما نوع آزادي آدم‌ها جلوي دوربين و فضا باعث شد كه خود فيلم ساخته شود. وي با بيان اين مطلب كه نگاه كردن خارج از هر نوع تعلق خاطري به سينماي امروز اولين راه براي رسيدن به سينماست،گفت: بايد ابتدا ببينيم وقتي سينما وجود نداشت يك صحنه مثلاً قتل چطور تعريف مي‌شد. عقايدمان را در سينما ابراز نكنيم و اينكه چه كنيم و چگونه ببينيم. طبيعتاً ما حق دخالت در واقعيت را داريم اما بايد اصالت و سادگي آن را حفظ كنيم. * برابر هرچيزي كه براي من حالت نمايشي پيدا مي‌كند، مقاومت مي‌كنم كارگردان «طعم گيلاس» تأكيد كرد: هرچيزي كه براي من حالت نمايشي پيدا مي‌كند، نسبت به آن مقاومت نشان مي‌دهم، ما بايد بي‌واسطه روبروي واقعيت قرار بگيريم و آن‌را به تماشاگر واگذار كنيم، كارگردان در همين مرحله واقعيت را به شما مي‌رساند و از آن به بعد به عهده او نيست. وي با بيان اين مطلب كه سينماي ساده ناگزير است به جاي ضعف‌هايش انديشه را جايگزين كند و فرم و شكل را عوض كند، گفت: چرا كه شما توان اين را نداريد كه يك فيلم پرهزينه بسازيد پس ناگزير بايد سوژه‌اي را انتخاب كنيد كه پرهزينه نباشد. نهايتاً مجموعه كارهايي كه در اين سال‌ها شده كه فقط به من نيز اختصاص ندارد روز اول از جبر اتفاق افتاد و بعد از سال‌ها به اختيار رسيد. سازنده فيلم «گزارش» با بيان اين مطلب كه نگاه كردن خارج از هر نوع تعلق خاطري به سينماي امروز اولين راه براي رسيدن به سينماست گفت: بايد ابتدا ببينيم وقتي سينما وجود نداشت يك صحنه مثلاً قتل چطور تعريف مي‌شد. عقايدمان را در سينما ابراز نكنيم اينكه چه كنيم و چگونه ببينيم طبيعتاً ما حق دخالت در واقعيت را داريم اما بايد اصالت و سادگي آن را حفظ كنيم هرچيزي كه براي من حالت نمايشي پيدا مي‌كند من نسبت به آن مقاومت نشان مي‌دهم اما بي‌واسطه روبروي واقعيت قرار بگيريم و آنرا به تماشاگر واگذار كنيم كارگردان در همين مرحله واقعيت را به شما مي‌رساند و از آن به بعد به عهده او نيست. * هر بار «شيرين» را مي‌بينم برايم تازگي دارد در ادامه كارگاه فوق، فيلم «شيرين» تازه‌ترين فيلم كيارستمي كه با حضور تعداد زيادي از بازيگران زن ساخته شده است، به نمايش در آمد. عباس كيارستمي با اشاره به فيلم «شيرين» گفت: هر بار كه اين فيلم را مي‌بينم برايم تازگي دارد و دلم مي‌خواست كه اين فيلم كار آخر من در كارنامه سينمايي‌ام بود اما حالا اين فيلم را كنار مي‌‌گذارم و هر فيلمي كه پس از آن ساخته‌ام را قبل از آن مي‌‌گذارم چرا كه معتقدم ديگر فيلمي را با اين ويژگي‌ها نمي‌توانم بسازم. * اين فرضيه كه من براي قشر روشنفكر فيلم مي‌سازم فرضيه‌ غلطي است كارگردان فيلم «باد ما را خواهد بود» درباره جشنواره‌پسند بودن فيلم‌هايش گفت: مي‌دانم اين اتهام هميشه به من بوده و روز به روز نيز بيشتر شده است براي اينكه هيچ‌وقت در طول 12 سال گذشته فيلمي از من به نمايش درنيامده كه تماشاگران عملاً با ميزان شركتي كه براي ديدن فيلم‌هايم دارند به آن پاسخ دهند و هم فرصتي براي گفت‌وگو نداشتم پس از اين اتهامات سنگين‌ و سنگين‌تر شده است. وي در ادامه گفت: من 35 سال پيش در كانون پرورش فكري كارم را شروع كردم و تمام فيلم‌هايم موجود است كه اگر به آن دقت كنيد مي‌بينيد كه از ابتدا فيلم‌هاي من مخاطبان خاص خود را داشته است و اين فرضيه كه من براي قشر روشنفكر فيلم مي‌سازم فرضيه‌ غلطي است كه در سالهاي گذشته تجربه آن را ثابت كرده است. مثلاً دو نفر از نزديك‌ترين دوستان من كه معمار و فيلسوف هستند به من مي‌گويند كه خودت جذاب‌تر از فيلم‌هايت هستي و ما تحمل ديدن فيلم‌هاي تو را نداريم. اما به يكباره مخاطباني را مي‌بينم كه حتي تصورش هم در ذهن من نبود كه آنها مخاطبان فيلم من باشند. كيارستمي در كارگاه آموزشي خود گفت: من بعد از «طعم گيلاس» 12 سال است كه فيلمي در اكران نداشته‌ام و آنهايي كه به سينماي مستقل و آدم‌هاي مستقل بي‌توجه هستند، از آنجايي كه به تازگي سينما را مي‌شناسند فيلم‌هاي سرگرم‌كننده را بيشتر مي‌پسندند و مي‌گويند اين سينما مخاطب ندارد و از جانب ملت حرف مي‌زنند. متأسفانه جوانان ما هم نمي‌دانند كه قضيه از كجا آب مي‌خورد چون من براي كسي نفعي ندارم و هيچ‌وقت هم تقاضاي مجوز نمي‌كنم چون مي‌دانم جوابم منفي است. كيارستمي درباره انتخاب سوژه‌هايش گفت: از كوروساوا پرسيدند كه سوژه‌هايت را چگونه انتخاب مي‌كني، او هم گفت سوژه من را انتخاب مي‌كند كه اين يك واقعيت است. هيچ قصه‌اي نبوده كه بگويم آن را مي‌سازم اما وقتي سوژه‌ها مكرر به ذهنم مي‌آيند و من را رها نمي‌كنند آنها را مي‌سازم مثلاً سال‌ها پيش قرار بود فيلم «پول تو جيبي» را بسازم كه عواملش هم مشخص بود اما همان موقع مطلبي در مورد حسين سبزيان در روزنامه خواندم و ديدم كه ديگر نمي‌خواهم فيلم قبلي را كار كنم به همين خاطر با همان گروه براي فيلم‌برداري به زندان رفتم. وي افزود: تفاوت اينگونه فيلم‌ها حتي در نوع انتخاب سوژه و شروع كار هم ديده مي‌شود كه اين چه در ذهن من و تهيه كننده در ابتدا مشخص بود. كيارستمي درباره سينماي ديجيتال گفت: بعضي از فيلم‌ها هستند كه بدون امكان ديجيتال به ذهنتان هم نمي‌رسد ساخته شود فيلم 5، 10 و شيرين جزو همين فيلم‌ها هستند و هرگز به عنوان يك فيلمساز به ذهنم نمي‌رسد كه اين فيلم‌ها را با گروه و پروداكشن بسازم اين سينما مرارت، استمرار و پيگيري مي‌خواهد سينمايي كه تماشاگر و بيننده ندارد و همين جا است كه خودش را از سينماي صنعتي جدا مي‌كند. اين سنيما به زمان و باور نياز دارد. كيارستمي پس از نمايش فيلم «شيرين»‌ يكي از جديدترين ساخته‌هايش گفت: براي ساخت اين فيلم هيچ فيلمنامه‌اي در كار نبود و ما دوربين را گذاشته بوديم و از بازيگران مي‌خواستيم كه حدود 6 دقيقه به يك كاغذ سفيد نگاه كنند و فيلم ذهني خودشان را تصور كنند. وي افزود: ما حدود هزار دقيقه فيلم گرفتيم كه حدود 6 ماه تدوين آن طول كشيد و مثل پازلي شده بود كه هر كسي بايد جاي خودش را در اين متريال خام پيدا مي‌كرد. كيارستمي با بيان اين مطلب به صداگذاري و دوبله فيلم پس از فيلمبرداري آن انجام شده، گفت: من در تمام نمايش‌هاي اين فيلم بلااستثنا حضور داشتم و آن را با تماشاچيان نگاه كردم و احساس مي‌كنم اين فيلم به شدت ساختگي و در عين حال غيرساختگي ساخته شده است و يك جايي خصوصي‌ترين احساسات بازيگران در مقابل دوربين قرار گرفته كه اين مديون توانايي بازيگري آنهاست كه لحظاتي را بيافرينند و تجربه‌هاي شخصي‌شان را به تصور بكشند كه اين براي خود من تكان دهنده است. عباس كيارستمي، فاطمه معتمدآريا، هديه تهراني و ژوليت بينوش را در اين فيلم ستود و گفت: من اين فيلم را براي چندمين بار مي‌بينم و احساس مي‌كنم بازي اين سه بازيگر تفاوتهايي نسبت به اولين بار كه ديدم داشت و آنها بيشتر تحت تأثير قرار گرفته بودند. وي در ادامه سخنانش گفت: سينما دروغ كامل است ولي پرده‌اي از حقيقت برمي‌دارد كه فراتر از تصور ما است. درست به همين دليل است كه مي‌گويم اين فيلم كار من نيست و كسي نمي‌تواند بگويد كه تمام اين اتفاقات را من بوجود آوردم من زمينه بروز را فراهم كردم و ديدم كه اين امر بشدت اتفاق مي‌افتد. كارگردان فيلم «شيرين» گفت: من پيشنهاد كردم كه براي اكران عمومي اين فيلم در فرانسه براي يك سانس فيلم را بدون صدا پخش كنند تا آنهايي كه فيلم را قبلاً ديده‌اند بازخورد جديدي از آن داشته باشند و اتحادي كه براي ديدن چشم بازيگران وجود دارد به نظر من وحدتي است كه در تماشاگران بوجود آمده است. * به هيچ يك از بازيگران فيلم «شيرين» توصيه نكردم كه گريه كند وي با تأكيد براين نكته كه به هيچ يك از بازيگران فيلم توصيه نكرده است گريه كنند، گفت: برايم عجيب است كه چرا اين اخبار منتشر شده كه من به بازيگرانم گفتم كه گريه كنند. من توصيه كردم كه هر احساسي داريد را بروز دهيد كه در ذهن‌تان شكل گرفته است. كيارستمي درباره نسخه 3 دقيقه‌اي اين فيلم گفت: همه معمولاً آنونس فيلم‌شان را براي تبليغ فيلم بلندشان مي‌گذارند اما من آنونس فيلمم را نشان دادم در نسخه كوتاه فيلم يك بخش 3 دقيقه‌اي پاياني «رومئو و ژوليت» بود كه در آن فيلم تماشاگر توان همدلي كردن را ندارد و فرصت پيدا نمي‌كند كه درگير شود اما در نسخه بلند كميت مهم است و داستان و موسيقي به كمك تماشاگر مي‌آيد. وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا بازيگران اين فيلم همگي از بين زنان انتخاب شده‌اند، گفت:‌ من نسبت به همه اين بازيگران يك بدهي داشتم چون سينمايم اغلب مردانه بود و در هر حال دلم مي‌خواست آنها خودشان را در تماشاگر قرار بدهند و بازي اين كه به جاي ديگري باشند را ايفا كنند. كيارستمي افزود: اين بازيگران در نهايت فروتني بدون هيچ سؤالي در اين فيلم بازي كردند و بعد از اين مدت نيز نپرسيدند كه فيلم چه اتفاقي برايش افتاد كه اين برخوردها من را به شدت با اينجا پيوند مي‌دهد كه اينجا وطن من است و من در اينجا كار مي‌كنم. و وقتي كم‌لطفي‌ها مي‌بينيم اين همدلي‌ها هستند كه راه را برايم باز مي‌كند. كيارستمي با بيان اين مطلب كه بد نيست زنان در فيلم‌هايي مثل «شيرين» تصوير شوند گفت: در سينماي امروز كه از زنان چهره‌اي رنجور، مظلوم و آسيب‌ديده ترسيم مي‌شود هيچ بد نيست زناني مثل فيلم «شيرين» هم داشته باشد. ما در ادبياتمان شخصيت‌هايي مثل «شيرين و ليلي» داريم كه از زمين تا آسمان با هم فرق مي‌كنند. «شيرين» شخصيتي است تأثيرگذار كه مثلث عشقي را بوجود مي‌آورد. در انتهاي اين كارگاه فيلم پشت صحنه توليد «شيرين» ساخته حميده رضوي به نمايش درآمد. انتهاي پيام/ا




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن