تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801290912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - واكنش اصلاح‌طلبان به كانديداتوري كروبي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: سياست - واكنش اصلاح‌طلبان به كانديداتوري كروبي
سياست - واكنش اصلاح‌طلبان به كانديداتوري كروبي

با دعوت شوراي مركزي حزب اعتمادملي از «مهدي كروبي» دبيركل خود، براي نامزدي در انتخابات آينده رياست‌جمهوري، تعريف اين حزب از «اجماع اصلاح‌طلبان» نيز مشخص شد. آنگونه كه چند نفر از اعضاي ارشد اعتماد‌ملي و نزديكان كروبي ديروز اعلام كردند، اين حزب از اين پس انتظار دارد تا ديگر گروه‌هاي اصلاح‌طلب با پذيرش نظر شوراي مركزي حزب اعتمادملي، كروبي را به‌عنوان كانديداي نهايي خود در انتخابات معرفي كند. تا «اجماع» اين جريان مشكلي قطعي به خود بگيرد. اين در حالي است كه اغلب احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب كماكان به دنبال حضور «سيدمحمد خاتمي» در انتخابات دهم هستند و تمام توان خود را براي تحقق اين امر به كار گرفته‌اند. از سوي ديگر مسوول ستاد اجرايي انتخابات اعتمادملي هم از «مهلت 50 روزه شوراي مركزي به كروبي براي اعلام نظر نسبت به كانديداتوري» خبر داده است.
اعتماد ملي: اصلاح‌طلبان با ما هماهنگ باشند
پس از تصميم شوراي مركزي حزب اعتمادملي مبني بر كانديداتوري «مهدي كروبي» در انتخابات آينده رياست‌جمهوري، قائم مقام اين حزب خواستار «هماهنگي لازم از سوي اصلاح‌طلبان و حمايت آنها از دبيركل اعتمادملي در انتخابات آينده» شد. رسول منتجب‌نيا در گفت‌وگويي با خبرگزاري فارس با اشاره به رايزني اين حزب با ساير اصلاح‌طلبان، اظهار داشت: به خاطر آنكه فرصت محدود است بعد از چندين جلسه اتاق فكر و شوراي مركزي، دوستان تصميم گرفتند كه ختم مذاكرات را اعلام كنند و كانديداي مورد نظر حزب را كه آقاي كروبي است به راي گذاشتيم و با اتفاق آرا و راي مثبت همه اعضا از ايشان دعوت كرديم كه كانديداتوري انتخابات را بپذيرند كه البته تاكنون نيز كروبي اظهارنظر نكرده و اعلام نظر را به آينده موكول كرده است. قائم مقام حزب اعتمادملي با بيان اينكه اميدواريم آقاي كروبي كانديداتوري را بپذيرد، اظهار داشت: ساير گروه‌هاي اصلاح‌طلب نيز هماهنگي‌هاي لازم را به عمل آورده و از ايشان حمايت لازم را مبذول دارند. اميدوارم مقامات عالي نظام نيز از حضور كروبي حمايت كنند و همه گروه‌‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرايان معتدل نيز از ايشان حمايت كنند تا شاهد دولت مقتدر، شجاع و كارآمد باشيم و مديريت دولت را كسي بر عهده بگيرد كه بازوي پرتوان و 50 سال خدمتگزار امام بود. منتجب‌نيا در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون گروه‌هاي اصلاح‌طلب از كانديداتوري اعلام حمايت كرده‌اند، گفت: هنوز به طور رسمي وارد بحث نشده‌اند. اما اينگونه كه در مطبوعات منعكس شده است همه گروه‌ها ابراز خوشحالي كرده‌اند و حتي برخي از گروه‌هاي غير اصلاح‌طلب نيز از اين امر خرسند شده‌اند و اميدوارم همه گروه‌ها با كمال دقت و واقع‌نگري برخورد كنند و اين موضوع كه به نفع همه ملت خصوصا جريان اصلاح‌طلبي است را دنبال كنند. وي در پاسخ به اين سوال كه با اعلام حمايت اعتماد ملي از كانديداتوري كروبي به روند ائتلاف خدشه وارد نخواهد آمد، گفت: ائتلاف به اين منظور نيست كه هيچ‌كس حق ندارد نظر خود را اعلام كند، ائتلاف براي دورهم نشستن و برگزيدن بهترين نظر است. حزب اعتماد ملي نيز تاكنون هم در معرفي كانديدا تاخير كرده است و بارها اعلام كرده‌ايم كه با همه گروه‌هاي اصلاح‌طلب تفاهم خواهيم كرد. وي در پايان و در پاسخ به اين سوال كه اگر آقاي خاتمي نيز كانديداتوري خود را اعلام كند، آيا اين به منزله تشتت در گروه‌هاي اصلاح‌طلب نخواهد بود گفت: اميدواريم در جلساتي كه در مجمع روحانيون مبارزه برگزار مي‌شود به‌گونه‌اي تفاهم صورت گيرد كه اصلاح‌طلبان تنها با يك كانديدا وارد عرصه شوند.
مهلت 50 روزه كروبي
در همين حال، مسوول اجراي ستاد انتخاباتي حزب اعتمادملي هم با اعلام اينكه «كروبي 50 روز فرصت دارد تا نظرنهايي خود را درباره كانديداتوري در انتخابات اعلام كند»، اظهار داشت: «هنوز ائتلافي ميان اصلاح‌طلبان شكل نگرفته است اما جلساتي ميان گروه‌هاي اصلاح‌طلب و با محوريت مجمع روحانيون براي حضور هر چه بهتر اين طيف در انتخابات رياست‌جمهوري دهم برگزار مي‌شود . مسعود سلطاني‌فر، همچنين به ايسنا گفت: پيشنهاد حزب اعتمادملي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري آقاي كروبي است و اگر گروه‌هاي ديگر در اين راستا بخواهند اجماع كنند و هماهنگ شوند ما شديدا استقبال مي‌كنيم.
جبهه مشاركت: خاتمي تنها برگ برنده است
همزمان با انتشار اخبار مربوط به حمايت شوراي مركزي حزب اعتمادملي از نامزدي كروبي در انتخابات آينده رياست‌جمهوري، احزاب و شخصيت‌هاي مختلف اصلاح‌طلب كه به‌دنبال كانديداتوري «سيدمحمد خاتمي» هستند، نسبت به اين مسئله واكنش نشان دادند. همانگونه هم كه انتظار مي‌رفت، اعضاي ارشد جبهه مشاركت ايران اسلامي به عنوان اصلي‌ترين گروه حامي خاتمي همراه با سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در اين زمين پيشتاز هستند. اين حزب كه در انتخابات گذشته رياست‌جمهوري از كانديداتوري «مصطفي معين» حمايت كرده بود، هنوز موضع‌گيري رسمي در اين خصوص نداشته ولي اعضاي ارشد آن اعلام كرده‌اند كه حاميان حضور خاتمي بي‌توجه به مسائل حاشيه‌اي كماكان پيگير كسب رضايت رئيس‌جمهور سابق براي شركت در انتخابات هستند. در همين زمينه «علي شكوري‌راد» عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت به سايت اصلاحات گفت: من درباره اين تصميم حزب اعتماد ملي حرفي ندارم. اما همان‌طور كه اعتماد ملي و به طبع آن خود شخص كروبي اعلام كرده‌اند ما با ديگران هيچ كاري نداريم يا به عبارت بهتر سنگ اول تقابل را انداخته‌اند بنده هم به‌عنوان يكي از اعضاي جبهه مشاركت به صراحت اعلام مي‌كنم، حضور كروبي و تصميماتش بر حضور خاتمي و تصميمات ما هيچ تاثيري نخواهد گذاشت. «فاطمه راكعي» ديگر عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت هم گفت: متاسفانه تجربه دوره قبلي انتخابات رياست‌جمهوري به ما نشان داد كه حضور چند كانديداي اصلاح‌طلب نتيجه‌اي جز شكستن آرا و پيروزي جناح ضد اصلاحات ندارد. اما متاسفانه بسياري از افراد بدون توجه به تجربه دوره گذشته اقداماتي را انجام مي‌دهد كه فكر نمي‌كنم نتيجه مناسبي داشته باشد. راكعي افزود: اميدوارم جز حزب اعتماد ملي و جناب كروبي كه ما درخصوص انتخابات آتي حرفي با ايشان نداريم و ايشان مواضعي مختص خود دارد، اصلاح‌طلبان در جهتي حركت نمايند كه امكان حضور خاتمي در انتخابات فراهم شود، زيرا كه وي تنها برگ برنده اصلاح‌طلبان است. راكعي از رايزني‌هاي گسترده جبهه مشاركت با خاتمي در خصوص شركت در انتخابات خبر داد و گفت: گزينه ما آقاي خاتمي است و ما فعلا به هيچ گزينه ديگري فكر نمي‌كنيم. «شهاب‌الدين طباطبايي» رئيس شاخه جوانان اين حزب هم درباره اين سخن كه حضور كروبي در انتخابات مانع نامزدي خاتمي است، اظهار داشت: من اعلام مي‌كنم تمام تلاش‌ها بر حضور خاتمي بوده و هست اما در صورت عدم‌حضور ايشان قطعا تمركز روي شخص ديگري قرار خواهد گرفت. طباطبايي اعلام نام اين اشخاص و نظر نهايي حزب را موكول به تشكيل كنگره كرد و گفت: از آنجايي كه يكي از ابزار مهم حزب كار جمعي است، نظر نهايي و استراتژي حزب در كنگره آبان‌ماه مشخص خواهد شد و تا قبل از تشكيل شدن كنگره تمامي نظرها و عقايد شخصي است و نمي‌توان به كل حزب ارجاع داد.
كارگزاران: اولويت ما خاتمي است
در همين حال، «هدايت‌اللـه آقايي» عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي نيز توضيحاتي در رابطه با اعلام زودهنگام نامزدي كروبي و موضع اين حزب در اين خصوص ارائه داد. وي كه نماينده حزب در جلسات شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات است با ضعيف ارزيابي كردن امكان حضور توامان كروبي و خاتمي در انتخابات رياست‌جمهوري دهم گفت: حركت كروبي مهم‌تر از نظر حزبش است زيرا طبيعتا كانديداي اعضاي حزب اعتماد ملي، كروبي بوده و هست و قبلا هم افراد موثر اين حزب از كروبي براي حضور در انتخابات دعوت مي‌كردند. وي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس ادامه داد: آنچه كه مسكوت مانده و هنوز مشخص نيست، نظر خود كروبي است كه مهم‌تر از نظر حزب وي است. اگر حزب اعتمادملي مي‌خواهد در جبهه اصلاحات و در قالب ائتلاف و هماهنگي با اصلاح‌طلبان حركت كند، علي‌القائده طرح كانديداتوري كروبي صرفا يك پيشنهاد است كه بايد در جمع اصلاح‌طلبان مطرح و در صورت اجماع، ايشان كانديداي همه اصلاح‌طلبان خواهد بود. آقايي با طرح اين فرضيه كه اگر حزب اعتمادملي نخواهد در ائتلاف اصلاح‌طلبان شركت كند، گفت: در اين صورت وضعيت شكل ديگري پيدا مي‌كند، وليكن تا به حال ما احساس‌مان همان فرضيه اول است.
عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با بيان اينكه «آقاي كروبي در چند روز گذشته در خصوص معرفي كانديداي حزبي خود در صورت حضور خاتمي در انتخابات تاكيد كرده‌اند»، گفت: اگر محتواي سخنان كروبي را در كنار ديگر سخنان وي قرار دهيم و همچنين روندي كه در حال حاضر دنبال مي‌كنند، يعني نماينده ايشان در جلسات ائتلاف اصلاح‌طلبان حضور مي‌يابد، بررسي شود درمي‌يابيد كه منظور ايشان اين نيست كه كانديداي رياست جمهوري بايد عضو حزب باشد، منظورشان اين است كه حتي اگر كانديداي ائتلاف هم بود حزب به طور مستقل براي آنها كار مي‌كند. وي با اشاره به حضور حزب اعتماد ملي در ائتلاف اصلاح طلبان براي انتخابات شوراي شهر، گفت: حزب اعتماد ملي با وجود شركت در ائتلاف اصلاح‌طلبان به طور مستقل فعاليت و تبليغ مي‌كرد و منظور كروبي از سخنان خود اين است كه اگر اصلاح‌طلبان به يك اجماع روي يك كانديدايي خاص رسيدند و حزب اعتماد ملي هم در داخل اين ائتلاف بود، حزب اعتماد ملي از موضع حزبي به طور مستقل روي اين كانديدا كار مي‌كند. آقايي در جواب به اين سوال كه نظرتان راجع كانديداتوري كروبي مثبت است يا خير، گفت: اگر خاتمي بيايد به دليل تجربيات اجرايي، شناخت در صحنه بين‌المللي و اجماع بيشتري كه در ميان اصلاح‌طلبان مي‌تواند ايجاد كند، اولويت اول ماست.
وي تاكيد كرد: كانديداي اول ما در انتخابات رياست جمهوري دهم خاتمي خواهد بود و در صورت نيامدن خاتمي فكر نمي‌كنيم مشكل خاصي در مورد كروبي باشد. عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در پاسخ به اين سوال كه با فرض اينكه جبهه اصلاحات به ائتلاف نرسيد و خاتمي و كروبي همزمان وارد عرصه انتخابات شوند كداميك را حزب كارگزاران انتخاب مي‌كند، گفت: اين فرض بسيار ضعيف است و اگر چنين اتفاقي رخ دهد جبهه اصلاحات از هم مي‌پاشد. وي اضافه كرد: امكان ندارد خاتمي و كروبي رو در روي هم قرار گيرند.
 پنجشنبه 7 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن