واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: خبرگزاري فارس: دبير فرهنگستان هنر در نشست خبري همايش «گنجينه هنرهاي از ياد رفته» بر ضرورت ايجاد سازماني در خصوص هنرهاي اصيل ايراني تأكيد كرد. به گزارش خبرنگار تجسمي فارس، بهمن نامور مطلق دبير فرهنگستان هنر و دبير كل همايش «گنجينه هنرهاي از ياد رفته» صبح امروز در نشست خبري اين همايش گفت: فرهنگستان هنر بر طبق اساسنامه خود موظف به پاسداشت و حراست از هنرهاي بومي و ملي است و در همين راستا پيشنهاد گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان را مبني بر برپايي همايشي در زمينه هنرهاي از ياد رفته پذيرفت و پس از دو سال فعاليت در اين زمينه اولين همايش هنرهاي از ياد رفته 25 آذرماه برپا خواهد شد. وي با اشاره به برنامههايي كه پيش از اين همايش در اين زمينه برگزار شده است گفت: تاكنون نزديك به 10 پيش همايش درباره هنرهاي از ياد رفته ملي واستاني با حضور كارشناسان در شهرهاي مختلف كشور برپا شده است و با آخرين بازماندگان اين نوع هنرها گفت و گوهايي انجام شد. نامور مطلق به ضرورت ايجاد سازماني در خصوص هنرهاي از ياد رفته تأكيد كرد وگفت: حاصل اين نشستها،پيش همايشها و بررسيهاي فراوان، باعث اعتقاد راسخ ما به ضرورت ايجاد سازماني در خصوص هنرهاي از ياد رفته شد. وي افزود: در حالي كه بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا در زمينه هنرهاي ملي و بومي خود فعاليتهاي بسياري انجام داده و اين هنرهاي ملي خود را در سطح جهاني معرفي كردهاند ولي در كشور ما به طور شايسته و بايسته به هنر ملي و بومي ما توجه نشده است. دبير كل همايش گنجينههاي از ياد رفته،احياء و نوزايي هنرهاي اصيل ايراني را نيازمند فهم، باور عميق و اراده جمعي دانست و گفت: هنرهاي صناعي ما گنجينه اصلي فرهنگ و كشورمان است كه علاوه بر كارآيي، اقتصادي و هويت سازند. نامور مطلق تصريح كرد: در ديگر كشورهاي دنيا نيز صرفاً به دليل نگاه نوستالژيك نيست كه به هنرهاي بومي و ملي خود توجه دارند، بلكه آنها به آينده روشن اين هنرها مطمئن هستند چرا كه به گفته بسياري از انديشمندان جهان، آينده از آن هنرهاي سنتي و دستي است. يعني پس از دوره گذار از مدرنيته، شاهد شكوفايي هنرهاي دستي و سنتي خواهيم بود و كشور ما هنوز آمادگي چنين آيندهاي را ندارد. نامور به همكاري ديگر نهادها براي احياء هنرهاي از ياد رفته تأكيد كرد وگفت:ما براي رسيدن به آينده روشن در زمينه هنرهاي سنتي و دستي نياز به همكاري تمام نهادها و سازمانهاي مرتبط داريم. دبير كل همايش گنجينه هنرهاي از ياد رفته در ادامه هدف اصلي اين همايش را ثبت وضبط هنرهاي در حال فراموشي عنوان كرد و افزود: برخي از هنرهاي بومي وملي ما تنها يك نام از آن باقي مانده است و قابل احياء نيستند چرا كه اطلاعات ما درباره آن هنرهاي بسيار اندك است ولي در اين همايش قصد ما اين است كه در حال حاضر هنرهايي كه جريان دارند و آخرين بازماندگان آن هنوز زنده هستند ثبت وضبط كنيم و براي آيندگان به يادگار بگذاريم. وي حمايت وتشويق هنرمندان پيشكسوت وجوان در اين رشتههاي هنري را دومين هدف اين همايش ذكر كرد و گفت: اغلب هنرمندان سنتي ما حتي از اولين نيازهاي اجتماعي و رفاهي نيز محروم هستند و هيچ متولي براي رسيدگي به اين هنرمندان هم نداريم. نامور ادامه داد: در پيشهمايشهايي كه در شهرهاي مختلف كشور برگزار شد از اين هنرمندان تجليل و تقدير شد و در همايش اصلي تهران نيز از 14 بازمانده هنرهاي اصيل ايراني با حضور ميرحسين موسوي رياست فرهنگستان هنر تجليل و تقدير به عمل خواهد آمد. نامور از تهيه و تدوين دانشنامه هنرهاي سنتي هم خبر داد وگفت: ما هنوز فاقد دانشي جمعي نسبت به هنرهاي سنتي كشورمان هستيم و دانش نامه هنرهاي سنتي در همين راستا تدوين خواهد شد. نامور آسيبشناسي و مطالعه درباره هنرهاي در حال انقراض و يافتن راهبردهاي كاربردي براي احياء هنرهاي اصيل ايراني را از ديگر اهداف اين همايش برشمرد و گفت: اگر اين هنرها مورد حمايت قرار بگيرند ميتوان برخي از آنها را به زندگي روزمره امروز نزديك كرد. وي در ادامه از بخشهاي مختلف همايش شامل بخش نمايشگاهي،سينمايي وانتشارات سخن گفت و ادامه داد: مؤسسه فرهنگي و هنري صبا در بخش نمايشگاهي در كنار اين همايش فعال خواهد بود و در بخش سينمايي نيز مستنداتي از اين هنرها تهيه شده است كه با افزايش فعاليت در اين بخش در آينده فرهنگستان هنر آرشيو غني در زمينه هنرهاس صناعي در اختيار خواهد داشت. نامور با بيان اين كه اين همايش تنها به يك دوره محدود نخواهد بود از تأسيس دبيرخانه دائمي اين همايش خبر داد و گفت: با تأسيس دبيرخانه دائمي اين همايش، در دورههاي بعد نيز به صورت دوسالانه و يا سه سالانه اين همايش را برپا خواهيم كرد. نامور مطلق همچنين درباره نحوه كاربردي كردن اين هنرها گفت:ميتوان درهتلها،مراكز دولتي و دكور برنامههاي تلويزيوني از برخي از هنرهاي دستي وسنتي استفاده كرد. ما هم به همين منظور از گروهي از دانشجويان رشتههاي هنري خواستيم كه خانهاي ايراني را با استفاده از هنرهاي سنتي و بومي طراحي و اجرا كنند كه مردم از آن بازديد كنند. به اين ترتيب به كاربردي شدن اين هنرها ميتوان كمك كرد. دبير كل اين همايش، همچنين از پرداختن به هنرهاي نمايشي و موسيقيايي فراموش شده در دورههاي بعدي خبر داد. مهدي مكينژاد دبيرعلمي اين همايش نيز از چاپ كتابهايي به مناسبت برگزاري اين همايش خبر داد و گفت:كتابهايي با عنوان «سيمرغ» و درباره هنرهاي سنتي از ياد رفته چاپ و منتشر شده است كه بسياري از اين كتب در مجامع علمي و پژوهشي ميتواند به عنوان كتاب مرجع مورد استفاده قرار بگيرد. مكينژاد تعداد كل مقالات رسيده به دبيرخانه همايش را 131 عنوان مقاله عنوان كرد وگفت: از ميان اين مقالات 55 مقاله براي چاپ وانتشار در كتاب خلاصه مقالات انتخاب شده است و 31 مقاله نيز به صورت سخنراني در همايش ارائه خواهد شد. وي افزود:ويژهنامهاي نيز درخلال برپايي همايش با عنوان «گنجينه هنر» منتشر خواهد شد. انتهاي پيام/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]