تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854873353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بي‌توجهي به تذهيب در كشور مبدع اين هنر، سؤال‌برانگيز است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بي‌توجهي به تذهيب در كشور مبدع اين هنر، سؤال‌برانگيز است
هنر تذهيب
در نشست تخصصي نقد وضعيت خوشنويسي و تذهيب عنوان شد؛  كارشناسان و پيشكسوتان هنر خوشنويسي و تذهيب در نشستي تخصصي از عدم حمايت و بي‌توجهي به اين دو هنر انتقاد و از كمرنگ شدن كاربردهاي اجتماعي هنرهاي فاخر و اصيل ايراني اظهار نگراني كردند.    به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي تفكر، همزمان با گشايش نمايشگاه آثار خط شكسته نستعليق و تذهيب در نگارخانه معرفت نشست تخصصي نقد و بررسي هنر خوشنويسي در فرهنگسراي تفكر برگزار و از شماري از پيشكسوتان اين دو هنر متعالي تجليل شد. بنا بر اين گزارش، مهدي خداپناه با 28 سال سابقه عضويت و تدريس در امر خوشنويسي و تذهيب يكي از اعضاي فعال هنرمندان سازمان ميراث فرهنگي است.وي از شاگردان دكتر محمد باقير آقامير در زمينه تذهيب «گل - مرغ» است. او معتقد است از آنجا كه خوشنويسي قابل خواندن است مردم ارتباط بيشتري مي‌توانند با آن برقرار كنند به طوريكه تذهيب در ابتدا يك هنر تزئيني به شمار مي‌رود كه براي اولين بار در دوره تيموريان به عنوان يك هنر مستقل شناخته شد و رشد و شكوفايي آن در بستر عامه مشاهده شد و بيشتر جنبه كاربردي و روزمر‌گي داشت. خدا پناه گفت: سابقه پيدايش تذهيب به طور جدي به قرن سوم هجري برمي‌گردد كه ابتدا داراي اشكال ساده و مختصري به صورت طلاكاري و زراندود بود كه به مرور زمان اشكال به آن اضافه شد تا اينكه در دوره سلجوقيان و مغول رشد خوبي پيدا كرد و نقطه اوج آن نيز در زمان تيموريان در قرن نهم هجري بوده است كه اشكال را با كاربردي بيشتر در برمي‌گرفت و اوج شكوفايي و كاربردي آن هم در دوره صفويان بوده است. خداپناه در ادامه گفت: اگر بخواهيم هنر تذهيب آن زمان را با دوران معاصر مقايسه كنيم مشاهده مي‌شود اين هنر فقط جنبه تزئيني پيدا كرده است. لذا از اصل معنوي آن بسيار دور مانده‌ايم. كارشناسان و پيشكسوتان هنر خوشنويسي و تذهيب در نشستي تخصصي از عدم حمايت و بي‌توجهي به اين دو هنر انتقاد و از كمرنگ شدن كاربردهاي اجتماعي هنرهاي فاخر و اصيل ايراني اظهار نگراني كردند. وي علت اين امر را عدم شناسايي صحيح اين رشته عنوان كرد و افزود: هنر تذهيب هنري است انتزاعي و برگرفت از طبيعت اما كاملا به دور از طبيعت. خداپناه از دوره معاصر با توجه به آمار و ارقام كمي و كيفي به عنوان نقطه عطفي در تهذيب ياد كرد و ادامه داد: متاسفانه آنگونه كه بايد به هنر متعالي تذهيب در كشورمان كه خود مبدع آن است بهايي داده نمي‌شود و كلا‌س‌هاي آموزشي به صورت آكادميك شكل نگرفته‌اند، در دانشكده‌ها و هنرستان‌ها، نگارگري رشته تذهيب حذف شده است. در نتيجه دور بودن از مفاهيم واقع در هنر تذهيب بزرگترين مشكل كشور ما است و هر كس كه به اين هنر علاقمند است مي‌بايست به اندازه وسعش تلاش كند و آنچه كه در ذهنش است با آموزش‌ها و فراگيري تكنيك‌ها بياموزد تا اين هنر وارد باطن هنرمند شود. احد پناهي نيز يكي ديگر از خوشنويسان در رشته نستعليق است وي سابقه‌اي 18 ساله در اين هنر معنوي دارد. همچنين عضو موسسه توسعه هنرهاي تجسمي و عضو سازمان ميراث فرهنگي است. وي در پاسخ به اين سوال كه مشكلات آموزش در اين رشته از كجا شروع شده است گفت: اين مشكلات از پايه يعني از آموزش و پرورش آغاز شده لذا عدم تبليغ صحيح و ايجاد انگيزه براي دانش‌آموزان و در مقاطع بالاتر دانشجويان با افتي شديد مواجه شده است كه بايد به طور جدي به آن پرداخته شود. استاد پناهي رسانه‌ها - آموزش و پرورش و فرهنگسراها را مسئول تبليغ و فرهنگ سازي در اين رشته دانست. وي در بخشي از سخنانش به عدم فروش آثار هنري در كشورمان اشاره كرد و گفت: در زمينه خوشنويسي عليرغم اينكه مربوط به فرهنگ خودمان است فروش آثار بسيار كم و محدود است بلكه اين آثار بيشتر جذب كشورهاي عربي و اروپايي مي‌شوند. وي نقش دولت را در حل اين مشكل موثر دانست و اظهار داشت: دولت مي‌تواند با خريدن آثار هنري از هنرمندان و در اختيار قرار دادن سازمان‌ها و ادارات و .... اين فرهنگ را باب كند به طوري كه اين آثار هنري به صورت هدايا توسط اين سازمانها و نهادها به مخاطبانشان مي‌تواند جايگاه اصلي خود را تا حدي به‌دست آورد. سابقه پيدايش تذهيب به طور جدي به قرن سوم هجري برمي‌گردد كه ابتدا داراي اشكال ساده و مختصري به صورت طلاكاري و زراندود بود كه به مرور زمان اشكال به آن اضافه شد تا اينكه در دوره سلجوقيان و مغول رشد خوبي پيدا كرد .استاد دانشگاه علامه طباطبايي در پايان سخنانش با اشاره به عدم حمايت وزارت ارشاد از هنرمندان گفت: هيچ حمايتي از جانب اين وزارتخانه شامل ما نمي‌شود بلكه فقط همكاري آن مشهود است و آنچه مسلم است اين است كه وزارت فرهنگ و ارشاد رسالتش را بيشتر معطوف ارشاد كرده است نه فرهنگسازي و حمايت هنرمندان. در اين نشست مهدي علوي با 24 سال سابقه خوشنويسي و سفالگري و از اعضاي ممتاز انجمن خوشنويسان ايران و موسسه توسعه هنرهاي تجسمي و عضو سازمان ميراث فرهنگي كشور سخنان خود را با تعريفي از خوشنويسي اينگونه آغاز كرد: قلم‌گذاري صحيح و دانش درست آن تعريف خط است. علوي از هنر به عنوان مولود رفاه جامعه ياد كرد و افزود: جامعه‌اي كه تمام وارداتش مربوط به ديگر كشورهاست فرهنگ هنر در آن رو به زوال خواهد رفت. وي با ابراز تأسف از عدم حمايت وزارت فهرنگ و ارشاد اسلامي از لحاظ تخصيص بودجه به هنر خوشنويسي، خاطرنشان كرد: وزارت ارشاد فقط در نگاه نظارتي با اين قشر همكاري دارد اما ميزان تخصيص بودجه‌اي كه بايد براي خوشنويسان در نظر بگيرد بسيار اندك است به طوري كه نمي‌شود با اين مقدار ناچيز حتي برنامه‌ريزي در اين راستا انجام داد لذا روند فعاليت هنرمندان خوشنويس در اين زمينه را كند و عرصه را بر آن تنگ كرده است. سومين نمايشگاه تخصصي خط شكسته، نستعليق و تذهيب تا 14 مهرماه همه روزه از ساعت 9 تا 11 در نگارخانه معرفت نشاني: شهرزيبا - شهران - پايين‌تر از فلكه دوم - ابتداي زيرگذر - فرهنگسراي تفكر پذيراي علاقمندان است.منبع : خبرگزاري فارس





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن