تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816770384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرگ با یه حبه قند می‌آید به دهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - «یه حبه قند» فیلمی است در ستایش پیوند تنگاتنگ بین زندگی و مرگ و همه آرامش و شفافیتی که مرگ می‌تواند برای دنیای زندگان به همراه آورد. سحر عصرآزاد: رضا میرکریمی پس از نقطه اوجی چون «به همین سادگی» که اجرایی حساب شده از یک درام درونی بر بستر زندگی روزمره بود، در فیلم جدیدش هم خود را وارد چالش جدیدی از حیث ساختار، مضمون و اجرا کرده است.  میرکریمی این بار هم با تکیه بر یک فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای و مستقل یعنی محمدرضا گوهری که در «خیلی دور، خیلی نزدیک» هم با او همکاری داشته، به سمت و سوی تجربه‌های جدید رفته است.  «یه حبه قند» زندگی دو روزه خانواده‌ای پرجمعیت است که برای عقد غیابی کوچکترین دختر خانه از گوشه و کنار دور هم می‌شوند، اما مرگ ناگهانی دایی بزرگ همه تدارکات جشن را صرف مراسم عزا می‌کند.  به این ترتیب داستان فیلم بیش از هر چیز متأثر از روابط و مناسبات خانوادگی است که در زندگی امروز ور افتاده و تنها برای نسل‌های قدیمی‌تر نوستالژی دارد. نوستالژی جمع شدن چند نسل در خانه اجدادی و برخورد بی‌واسطه با همه خوشی‌ها و ناخوشی‌هایی که این نوع زندگی تنگاتنگ برای اهل خانه دارد.  هرچند فیلم با این قصه ساده و معرفی شخصیت‌های متعدد تور قصه را پهن می‌کند، اما نکته مهم شیوه اطلاعات‌دهی تدریجی درباره آدم‌ها و قصه‌هایشان است که دنبال کردن روند آماده شدن آنها برای مراسم عقد روز بعد را واجد جذابیت و گرما می‌کند.  آنچه در این میان اتفاق می‌افتد برجسته شدن محور اصلی قصه و تغییر تدریجی آن به سمت و سوی لایه‌های درونی شخصیت‌ها و از همه مهمتر کاراکتر خاله‌ریزه (نگار جواهریان) است.  هرچند شخصیت‌های پیرامون هر یک فضایی از قصه را پر کرده و از کلیات به جزئیات مناسبات و روابط در این اجتماع کوچک و سنتی نقب می‌زنند، اما به نظر می‌آید خودشناسی که از مرگ دایی بزرگ عاید خاله‌ریزه می‌شود برجسته‌تر از شخصیت‌های پیرامونش باشد. دختری که وجه برجسته او تسلیم محض و آماده به خدمت بودن است و به نظر می‌آید به همین دلیل هم از عشق درونی‌اش به قاسم چشم پوشیده تا به یک ازدواج غیابی تن دردهد.  مرگ دایی همانطور که کدورت‌ها و تلخی‌های آدم‌ها را تخفیف داده و آنها را با هم مهربان‌تر می‌کند، تناقضات جذابی را هم رقم می‌زند. تناقضاتی چون نوحه‌خوانی داماد ناخلف که اتفاقاً ترانه‌های کوچه و بازاری را نوحه‌وار می‌خواند و بر دل مادرزن هم می‌نشیند تا بالاخره گریه کند، این در حالیست که مادر یک داماد آخوند هم دارد.  اما در این میان این خاله‌ریزه است که وقتی دست‌خوردگی عشق‌اش به قاسم -به گونه‌ای نمادین با لکه‌های سرخ به‌جا مانده از املت بر چادر سپیدش- از پرده بیرون می‌افتد، لباس سیاه عزا را با همان تعبیر بدشگونی برای عروس بر تن می‌کند تا با این لباس رزم آماده جنگ و ایستادن پای عشق شود.  در روایت چنین قصه به ظاهر سهل و ممتنعی است که میرکریمی زاویه نگاه خود را از این پیچیدگی خفته در عمق سادگی، به تصویر می‌کشد و ابائی از حرکت در عمق همین موقعیت‌های لحظه‌ای ندارد.  اسلوموشن‌های کارکردی که در عین زیبایی بصری کارکرد انتقال پتانسیل موجود در فضا را دارند یکی از این تمهیدات هستند که در عرض موقعیت حرکت می‌کنند تا تداخل زندگی و مرگ، عروسی و عزا، خنده و گریه، شادی و غم و ... در عمق جان مخاطب رسوب کند.54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن