تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804793221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسیر شسته رفته یعنی این!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تفسیر شسته رُفته یعنی این!
مجمع البیان
محمدبن جریر طبری، یک عالم سنی در حوزه دین بود اما اول از همه آستین هایش را بالا زد و تفسیر «جامع البیان» را نوشت. جامع البیان نزدیک به 300 سال پس از هجرت نوشته شد اما اولین تفسیر جامع از قرآن بود. جامع بود چون مفسر آن چنته پری از دانش زمان خود داشت.نزدیک یک قرن بعد، ابوجعفر محمدبن حسن طوسی، سری میان سرهای اهل علم روزگارش بلند کرد و «تفسیر التبیان» را نوشت. شیخ طوسی هم بر کلام و فقه و تاریخ و اخلاق و فلسفه و ادب و بلاغت و بیان مسلط بود.التبیان تفسیر مهمی بود. نویسنده آن اولین دانشمند شیعه ای بود که تفسیر نوشت. التبیان سال ها مرجع همه طلبه ها و اهل فضل و علم بود تا این که شیخ طبرسی – شاگرد شیخ طوسی – التبیان را جلوی رویش گذاشت و بر مبنای روش تفسیری آن «مجمع البیان» را نوشت.مجمع البیان آن قدر شسته رفته، خوش خوان و مرتب بود که خیلی زود جای التبیان را گرفت.مجمع البیان نکته مهم دیگری هم دارد؛ این که مفسر آن مرجع تقلید و فقیه بزرگی بوده است. شیخ طوسی تنها به تفسیر آیه ها راضی نشده و پس از 500 آیه، موضوع فقهی و نظر شرعی خود را از آنها استنباط می کند و به عنوان یک فتوا در متن می آورد.طبرسی درباره تفسیر التبیان نوشته است: «مرحوم شیخ طوسی پیشکسوتی است که از پرتو نور او بهره می گیرم و قدم هایم را جای قدم هایش می گذارم.» اما کمی جلوتر طبرسی با همه احترامی که به شیخ طوسی می گذارد، مخلوط شدن نکته های کم اهمیت و مهم و خالص و ناخالص در اعراب و نحوه استناد به روایت هایی که سند درستی ندارند و استفاده از ادبیات بی نظم را مهم ترین ایرادهای وارد به التبیان می داند و سعی می کند در تفسیر خودش این اشکال ها را برطرف کند.شیخ طوسی در التبیان پس از هر آیه همه آنچه را که درباره آیه می داند، می آورد. می داند مکی است یا مدنی، قصه اش چه می گوید، کافران چه ایرادی وارد کرده اند، فلان عالم در فلان سال درباره آیه چه گفته، چه شعرهایی با این آیه تناظر دارند و کلی مطلب دیگر که خواننده نابلد حتی میان آنها گیج و گم می شود و حتی خواننده حرفه ای هم رشته کار از دستش در می رود.اما شیخ طبرسی از همان ابتدا بنا را بر نظم مطلب گذاشته است. سوره ها را از نظر موضوع، محل نزول، دلیل نامگذاری، شأن نزول و کلمه های مشکل دسته بندی کرده است.مثلا در طبقه بندی موضوعی، در مجمع التبیان قسمت هایی با عنوان «فصل» مشخص شده و موضوع هایی مثل تقوا، هدایت، توبه، اخلاص، نام محمد(صلی الله علیه و آله) و حتی چکیده ای از پندهای لقمان حکیم جدا شده اند و بیشتر از 1300 حدیث، این فصل ها را همراهی می کنند تا موضوع پخته تر شود.شیخ طوسی هم مثل شیخ طبرسی از روایت های زیادی در تفسیر استفاده کرده، با این تفاوت که در التبیان او، حدیث ها با مرجع های اهل تسنن خیلی زیاد است و تعدادشان بالغ بر 360 حدیث می شود اما در مجمع البیان تنها به نظر 20 عالم سنی اکتفا شده است.دیگر این که شیخ طوسی صرفاً به نقل از التبیان قناعت نکرده است و نوشته های تقریبا مشابه در هر دو تفسیر، با ویرایش ادبی نویسنده مجمع البیان همراه است. او جمله ها را خیلی خوش خوان تر و روان تر از استادش نوشته و نیم نگاهی هم به ادبیات عرب داشته است.مجمع البیان نکته مهم دیگری هم دارد؛ این که مفسر آن مرجع تقلید و فقیه بزرگی بوده است. شیخ طوسی تنها به تفسیر آیه ها راضی نشده و پس از 500 آیه، موضوع فقهی و نظر شرعی خود را از آنها استنباط می کند و به عنوان یک فتوا در متن می آورد.منبع: مجله آیهتنظیم برای تبیان: شکوری_کارشناس بخش قرآن 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 500]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن