واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - علیرضا رئیسیان در آستانه فرارسیدن روز ملی سینما مهمترین دغدغه هنرمندان را حاکمیت جریان فرهنگی در حوزه سینما دانست و این دغدغه را یکی از مهمترین دلایل تشکیل اصناف خانه سینما ذکر کرد. رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران در این باره اظهار داشت: «اساساً سینما، چون ماهیتاً متکی بر جهانبینی سازندهاش است با یک جور شاکله فرهنگی با مضامین انسانی و اجتماعی گره میخورد و یک صنعت هنر منحصر است، به همین دلیل هم درون مجموعه جریانات صنفی و از بیرون فشارهای سیاسی بیش از آنچه که لازم هست، صورت میگیرد. یعنی در درون مجموعه صنوف همیشه عناصری هستند که مایل هستند که خارج از تشکیلات صنفی مذاکرات و مناسباتی را با جریانات دولتی برگزار کند و دولت هم مایل است صنوف را تحت کنترل و ضابطهبندی درآورد تا بتواند آنها را مهار کند.»رئیسیان، استقلال را مهمترین نکته در پیشرفت یک صنف دانست و گفت: «در 20 سالی که از تأسیس کانون کارگردانان میگذرد، همواره همه کسانی دستاندرکار بودند که سعی کردند استقلال را حفظ کنند و قدرت کانون هم از همین جا بوده است. موضوعاتی در چند سال اخیر اتفاق افتاد که بیشتر آن از سوی مدیریت دولتی و بنیاد سینمایی فارابی بود و آن سوق دادن جریان صنفی به سمت عکسالعملهای خاصی بود که میشد از آن برداشت سیاسی کرد و خانه سینما و کانون کارگردانان این موضوع را با هوشمندی به سمت خاص خود هدایت کردند و سعی کردند از حوزه مجاری و صنفی خارج نشوند.» رئیسیان این مهم را نیازمند ظرفیتهایی دانست که در جریانات صنفی جا افتاده باشند و تصریح کرد: «اگر بیانیه کانون را در خصوص عملکرد فارابی به خاطر داشته باشید دیدید که مورد تأیید 90 درصد اعضای کانون بود و بعد هم حمایت تشکیلات تهیهکنندگی را در پی داشت. اما اینکه در عمل چه اتفاقی بیفتد، بسیار مهم است و با توجه به اینکه ما قدرت اجرایی نداریم، امکان به نتیجه رساندن خواستهها وجود ندارد.» او با بیان اینکه سالهاست در شورای مرکزی کانون به دنبال قانون حقوق مؤلف هستند، اظهار داشت: «با این قانون میتوان از حقوق صنفی اعضا دفاع کرد که متأسفانه هنوز جدی نشده است. وزارت ارشاد و خانه سینما هم به لحاظ ساختاری نیاز به دگرگونی دارد و باید این اتفاق به سرعت بیفتد و هرچه تأخیر شود روزمرگی در سینما ادامه پیدا میکند و برنامه جدی و مهمی را نمیتوان ترسیم و پیاده کرد.»رئیسیان دغدغه سوم را مدیریت کلان در سینما دانست و گفت: «ضعف این موضوع در چند سال اخیر کارگردانان را رنج داده است و بعضی از مدیران دولتی از هیچ کوششی برای تحقیر و توهین به کارگردانان دریغ نکردهاند. در این سالها شاهد هستیم که انبوه کارهای سوپر تجاری و دولتی سینما را اشباع کرده است و همه از وضع فعلی ناراضی هستند که امیدوارم بزرگان درون ساختار تشکیلاتی صنوف سینمایی یکبار عاقلانه به این وضعیت بیندیشند و به راهکارهایی برای اجرا فکر کنند و یک عزم جدی برای آن فراهم کنند.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]