تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847230382




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتی مخاطب از فیلم جلو می‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - سحر عصرآزاد «آسمان محبوب» در بهترین شکل ممکن می‌تواند یک فیلم معنایی سرراست محسوب شود که در کارنامه کارگردانش نه می‌درخشد نه نقطه اوج است.  در واقع می‌توان این فیلم را جزو نقاط ساکنی دانست که در حد فاصل نقاط اوج کارنامه داریوش مهرجویی قرار می‌گیرند. اگر «سنتوری» را یکی از همان نقاط اوج محسوب کنیم، «آسمان محبوب» در کنار «تهران؛ روزهای آشنایی» دو فیلمی هستند که این فضای خالی را پر می کنند تا به اوج بعدی مهرجویی برسیم نه بیشتر.  جدیدترین ساخته مهرجویی در بهترین شکل ممکن یک فیلم معنایی سرراست است که در آن مولفه‌های استاندارد قصه‌گویی این چنینی سر جای خودش قرار گرفته تا مخاطب بتواند بر اساس کدهای ارائه شده با کلیت فیلم همراهی کند.  قصه آشنای پزشکی جوان است که در مواجهه با تومور مغزی خود، تصمیم به خودکشی می‌گیرد اما در لحظه سقوط به پرتگاه با یک اتفاق ساده به زندگی بازمی‌گردد و شیوه زندگی جدیدی را در میان مردمانی ناآشنا تجربه می‌کند.  در واقع فیلم قصه یک تجربه ماورایی است که این پزشک در دوران کما از سر می‌گذراند و به روستایی غیرواقعی با مردمانی از جنسی دیگر قدم می‌گذارد که نگاهش را به زندگی دستخوش تغییر کرده و البته بر جسم و روحش تأثیر می‌گذارد.  وقتی قرار است روستایی که 50-40 سال پیش بر اثر زلزله مدفون شده، تبدیل به مقصد ماورایی این پزشک شود، همه طراحی‌ها به شکلی انجام شده که در عین وجود نشانه‌های واقعی برای باور این مکان و آدم‌ها، کدهایی هم برای زمینه‌سازی ماورایی بودن آنها ارائه شود. کدهایی چون شیوع بیماری اشک ریختن دائمی و یا حضور حکیم گیاهی که ظاهر و رفتاری خاص دارد.  همه این کدها در فیلم قرار گرفته تا با جایگزین شدن پزشک جوان به جای دکتر محبوب که قبلاً در این روستا ساکن بوده، این گونه به نظر بیاید که همه چیز از قبل زمینه‌سازی شده تا او به این روستای بیاید و این تجربه ماورایی را از سر بگذارند و به زندگی بازگردد.  در چنین قصه آشنایی که مقصد مشخص است، هرچه هم تلاش شود کدها تدریجی و به شیوه‌ای هوشمندانه لابلای اتفاقات و کنش و واکنش‌ها ارائه شوند باز هم مخاطب از فیلم جلو است.  به همین دلیل است که هرچقدر هم برای پرداخت این نشانه‌ها و منطقی جلوه دادن آنها تلاش شود، مخاطب از همان لحظه فرار پزشک جوان از بیمارستان و نهایتاً اقدام به سقوط در دره، این نکته را پس ذهن دارد که آن سپیدی هاله‌گون چیزی جز نشانه‌ای برای یک سفر ماورایی نیست.  با این تعبیر به نظر می‌آید آنچه باید اهمیتی مضاعف پیدا کند، لزوماً پنهان نگاه داشتن این وجه اجتناب‌ناپذیر نیست بلکه جذاب کردن روایت بخش میانی است. یعنی جزئیاتی که زندگی پزشک در روستای گل‌کبود و رابطه او را با آدم‌های اطرافش می‌سازند؛ با آمیزه‌ای از واقعیت و سوررئال.  اما جذابیت این بخش هم نتوانسته جلو بودن مخاطب از فیلم را تعدیل کند تا درگیر این فضا و شریک این تجربه خاص شود. به همین دلیل است که در فیلم «آسمان محبوب» همه چیز از پیش تعیین‌شده به نظر می‌آید بدون آنکه زاویه نگاه فیلمساز امتیازی به آن داده باشد تا ورای یک فیلم معنایی و ماورایی آشنا و چه بسا کهنه به آن نگاه شود.54




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن