واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: نیمی از سال ۸۶ در حالی پشتسر گذاشته شد كه سینمای ایران در گیشه روزهای چندان خوبی را تجربه نكرده است. از میان نزدیك به ۲۰ فیلمی كه از ابتدای سال اكران شدهاند، فقط یك فیلم فروش فوقالعادهای داشته و ۴ فیلم هم به كاركرد كاملاً متوسطی دست یافتهاند. بقیه فیلمهای اكران ۸۶ هم شكست خوردهاند. نمونه بارز این اتفاق را میشود در فیلمهایی كه در یك ماه اخیر به نمایش عمومی درآمدهاند مشاهده كرد. فیلمهایی كه تقریبا همه آنها گیشه كمرونقی را تجربه كردهاند. دلایل این عدم توفیق را چه در عوامل فرامتنی چون فرارسیدن ماه مبارك رمضان، پخش سریالهای مناسبتی از سیما و... جستجو كنیم و چه در عدم جذابیت خود فیلمها، در صورت مسأله تفاوتی ایجاد نمیشود. این كه فیلمهای روی پرده، تماشاگری ندارند. اما به نظر میرسد كه با فرا رسیدن اكران عید فطر، بار دیگر شاهد آشتی مخاطب با سینمای ایران باشیم؛ اكرانی كه با نمایش ۵ فیلم آغاز و در طول هفتههای آتی فیلمهای دیگری هم روی پرده خواهند آمد. «دستهای خالی»، «كلاغ پر»، «در شهر خبری هست، نیست»، «خدا نزدیك است» و «پسران آجری» از نوعی تنوع در اكران عید فطر خبر میدهند كه این نكته میتواند به جذب طیفهای مختلف مخاطبان به سینما، یاری رساند. «دستهای خالی» آخرین ساخته ابوالقاسم طالبی كه در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر هم در بخش مسابقه سینمای ایران به نمایش درآمد، اثری ملودرام است. نكته جالب توجه «دستهای خالی» شیوه استفاده طالبی از بازیگران است. خسرو شكیبایی با گریمی متفاوت نقش مردی پا به سن گذاشته را ایفا میكند؛ مردی كه پس از سالها دوری به كانون خانواده بازگشته است. مریلا زارعی در نقش دختر شكیبایی هم، به كاراكتری عینیت بخشیده كه چند سالی جوانتر از خودش است. جالب این كه فاطمه گودرزی نقش مادر مریلا زارعی را بازی میكند، در حالی كه این دو بازیگر خیلی اختلاف سنی ندارند. «دستهای خالی» دو نیمه دارد. نیمه اول شكیبایی كاراكتر محوری است و در نیمه قصه بیشتر بر مدار مریلا زارعی پیش میرود. ابوالقاسم طالبی در فیلمهایی كه تاكنون ساخته مسیری رو به رشد را طی كرده است. «دستهای خالی » به عنوان اثری ملودرام، در نمایش جشنوارهایاش با مخاطب ارتباط خوبی برقرار كرد و در صورت تداوم این اتفاق در اكران عمومی، این فیلم از فروش خوبی برخوردار خواهد شد. اتفاقی كه البته تاكنون در مورد فیلمهای طالبی رخ نداده «دستهای خالی» اما به عنوان ملودرامی خوش ساخت كه مخاطب را هم در لحظاتی حسابی احساساتی میكند، میتواند به پرمخاطبترین فیلم سازندهاش مبدل شود. تركیب بازیگران فیلم هم میتواند در جذب تماشاگران بیشتر موثر واقع شود. تماشاگری كه بعد از مدتها خسرو شكیبایی را دوباره در نقش اصلی و چهره متفاوت میبیند. مریلا زارعی هم كه به تازگی فیلم پرفروش «نصف مال من، نصف مال تو» را روی پرده داشت، در این سالها اغلب كارهایش پرمخاطب بودهاند. «كلاغ پر» گرچه اولین ساخته كارگردانش است ولی پیشینه تهیه كنندهاش در تولید فیلمهای پرمخاطب، آن را به برگ برنده احتمالی اكران عید فطر بدل كرده است. پویا فیلمیها، سالهاست كه نبض گیشه را در دست دارند. مهارت آنها در ساخت فیلمهایی است كه معمولا به فروش خوبی دست مییابند؛ هر چند منتقدان میانهای با این فیلمها ندارند. اغلب تولیدات پرفروش فرحبخش و علیخانی تهیهكنندگان «كلاغ پر»، بازسازی فیلمهای پرمخاطب قدیمی سینمای فارسی بودهاند. حسن انصاریان فیلمنامهنویس «كلاغپر» پیش از این فیلمنامه «مهمان» را نوشته بود كه كپی یكی از فیلمهای تجاری دهه پنجاه بود. «كلاغ پر» اولین تجربه شهرام شاهحسینی در سینمای حرفهای است كه پیش از این فیلمهای كوتاه موفقی را مقابل دوربین برده و چند سالی هم به عنوان دستیار كارگردان مشغول فعالیت بوده است. این فیلم برخلاف شایعات، اثری كمدی نیست و بیشتر رگههای ملودرام دارد. حضور محمدرضا گلزار و مهناز افشار در نقشهای اصلی و اكبر عبدی در نقش مكمل، میتواند گیشه «كلاغ پر» را تا حد زیادی تضمین كند. در سالهای اخیر زوج گلزار – افشار در گیشه حسابی جواب داده و اكبر عبدی هم با «اخراجیها» دوباره به بازیگر محبوب سینماروها تبدیل شد، هر چند «قاعده بازی» با بازی او خیلی در گیشه موفق نبود. در حالی كه از «توفیق اجباری» به عنوان رقیب اصلی «كلاغ پر» یاد میشد، با تعویق نمایش فیلم لطیفی، اولین ساخته بلند شاهحسینی میتواند اكران بیدغدغهای را تجربه كند. «در شهر خبری هست، نیست» ساخته رضا خطیبی، تنها كمدی اكران عیدفطر است. رضا خطیبی كارگردان این فیلم، سالها در خارج از كشور فعالیت داشته و قبلا «فرداهای روشن» هم با سرمایه فرانسویها ساخته شده است.«در شهر....»اما در دفتر هدایت فیلم و با حضور بازیگرانی چون محمدرضا شریفینیا، فرهاد آئیش،افسانه بایگان ساخته شده درباره رفاقت یك راننده تاكسی و یك كلهپز است كه گویا به ماجراهای خندهداری میانجامد. برادران شایسته، تهیهكنندگان «در شهر....» این فیلم را با حضور بازیگران كارهای موفق قبلیشان تولید كردهاند. آئیش و شریفینیا قبلا در «مكس» همبازی بودهاند و بایگان هم كه در این سالها، پای ثابت تولیدات هدایت فیلم بوده است. «خدا نزدیك است» دیگر فیلمی كه از امروز روی پرده سینماها میآید، فضایی متفاوت با دیگر فیلمهای اكران عید فطر دارد. این فیلم كه اولین ساخته بلند علی وزیریان است یك عاشقانه معناگر است كه در آن بابك حمیدیان و الناز شاكردوست نقشهای اصلی را بازی میكنند.حمیدیان در این فیلم نقش جوانی سادهدل را بازی میكند كه به معلم روستایشان (الناز شاكردوست) علاقمند میشود. «خدا نزدیك است» در بخش مهمان جشنواره بیست و پنجم به نمایش درآمد و آنها كه آن را در جشنواره دیدند، اعتقاد داشتند كه فیلم میتوانست در بخش مسابقه سینمای ایران حضور یابد. مجید قاریزاده كه در دهه ۶۰ ملودرامهای پرفروشی چون «پدر بزرگ» و «سرزمین آرزوها» را كارگردانی كرده بود، پس از سالهای دوری از سینما با فیلم «پسران آجری» بازگشتی مجدد را تجربه میكند. این فیلم كه اثری جوانپسند است، عكسهایش تداعیكننده محصولات تینایجری اواخر دهه ۷۰ سینمای ایران است. روزگاری كه جوانان عاشق پیشه گیتار به دست پرده سینما را فتح كرده بودند. آخرین حضور قاریزاده در سینمای ایران فیلم «جوانی» بوده كه اتفاقاً فروش نسبتا خوبی هم كرد.او حالا پس از سالها، با فیلمی جوانانه میآید كه مضمونی عاشقانه هم دارد.پوریا پورسرخ و بهنوش طباطبایی، بازیگران اصلی «پسران آجری» هستند كه هر دو با بازی در سریالهای تلویزیونی به شهرت رسیدند. پورسرخ بعد از سریال «وفا» به سینما آمد و اتفاقاً «پسران آجری» جزو اولین كارهای اوست كه با تاخیری دو ساله، به نمایش درمیآید.اكران فیلم ملودرام، و كارهایی كه به ترتیب كمدی، معناگرا و تینایجری هستند احتمالا تحركی را در گیشههای كساد و خلوت ماههای اخیر ایجاد خواهد كرد. سعید مروتی گزارش: همشهری آنلاین
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 542]