تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808202409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد موسيقي در ايران جريان نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: نقد موسيقي در ايران جريان نشده است
هنوز جرياني به نام نقد موسيقي در ايران شكل نگرفته و ما جريان نقد موسيقايي كه بومي و مختص كشورمان باشد نداريم چرا كه نقد فني و همه جانبه در حوزه موسيقي بسيار كم صورت مي گيرد و عمده نقدهايي كه نوشته مي شوند توصيفي هستند .


سيدابوالحسن مختاباد منتقد و عضو هيئت مديره كانون پژوهشگران خانه موسيقي در گفتگو با خبرنگار برنا گفت : من اعتقاد دارم هنوز جريان نقد موسيقي در ايران شكل نگرفته است . ما حتي هنوز كتابي جامع درباره نقد موسيقي نداريم كه نمونه‌هاي شاخص نقد موسيقي در تاريخ ايران را در خود جمع كرده باشد .

وي همچنين افزود: آنچه از ادبيات نقد موسيقي در ايران وجود دارد ترجمه يا گرته برداري ناقصي از نقدهاي غربيان است. البته در اين زمينه بايد فصلنامه ماهور را استثناء به شمار آورد كه در تمامي شماره‌هاي خود سعي كرده چه در حوزه آسيب شناسانه و چه در نقد فني به موضوعات شاخص روز بپردازد.
اين منتقد در ادامه گفت : براي نمونه در اين زمينه آقاي محمد رضا فياض كه علاوه بر آشنايي با آهنگسازي شيوه هاي نقد را هم خوب مي شناسند ،نوشته‌هاي خوب و قابل اعتنايي دارند كه مي تواند نمونه‌ موفق يك نقد بومي به شمار آيد و يا نقدهايي كه آقاي ساسان فاطمي و يا هومان اسعدي درباره برخي جريانات موسيقايي در همين نشريه نوشته‌اند كه اگر چه نقد آلبوم يا اجرايي خاص نيست ، اما تصويري از جرياني خاص از موسيقي را با تمامي فراز و فرود ها و نقاط قوت و ضعفش پيش چشم خواننده قرار مي دهد .

اين عضو هيئت مديره كانون پژوهشگران خانه موسيقي همچنين تصريح كرد: ضمن آنكه در شماره زمستان سال 85 دست اندركاران اين فصلنامه ويژه نامه‌اي را با عنوان نقد موسيقي منتشر كردند . اگر آن ويژه نامه را ملاحظه كنيد خواهيد ديد كه در بخش نقدهاي داخلي ما واقعا دچار فقر هستيم و عمده مقاله‌ها و نقدهاي آن ترجمه‌اي هستند و بيشتر سير تاريخي و انواع نقد موسيقي را در خارج از ايران بررسي مي كنند.

مختاباد درباره دلايل شكل نگرفتن جريان نقد موسيقي در ايران گفت : دو نكته باعث شده جريان نقد موسيقي در ايران به شكل مورد انتظار و مطلوبش ايجاد نشود. اول اينكه موسيقي هنري پيچيده است و درك آن مستلزم پيش نيازهايي و منتقد براي ورود به اين حيطه بايد به تاريخ موسيقي ، علم موسيقي و جريان‌هاي مهم موسيقايي اشراف كافي داشته باشد.
براي نمونه اگر كسي بخواهد در حوزه موسيقي سنتي نقدي بنويسد بايد به رديف دستگاهي ، سازها و شيوه‌هاي نوازندگي و برخي موارد ديگرآشنايي داشته باشد. همچنين در زمينه موسيقي كلاسيك نيز اگر قرار باشد منتقدي اجراي اركستر سمفونيك تهران را نقد كند حتما بايد حداقل 10 اجراي خوب اروپايي از رپرتواري كه قرار است اجرا شود را ديده باشد تا بتواند آن اجرا را نقد كند،كه متاسفانه اين موضوع كمتر ديده مي شود .

اين منتقد در ادامه افزود : نكته دوم اين است كه نوشتن نقدي فني و در عين حال قابل فهم براي مردم كار بسيار دشواري است كه دايره منتقدان موسيقي را محدودتر مي كند. با وجود اينكه در يكي دو دهه اخير حوزه نوشتاري موسيقي رشد خوب و قابل اعتنايي به خود گرفته است، اما در حال حاضر نقد فني بسيار كم صورت مي گيرد و عمده نقدها نقدهاي توصيفي هستند.

بازرس خانه موسيقي همچنين درباره تاثير نقدهاي صورت گرفته بر روي كار موسيقيدان ها گفت : تنها نقد داخلي كه من سراغ دارم بر روي كار خالق يك اثر تاثير گذاشته باشد به برنامه نقد نغمه و اجراي سال 1385 گروه كامكارها باز مي‌گردد كه با حضور آقاي هوشنگ كامكار به عنوان آهنگساز و سرپرست گروه و مهران مهرنيا به عنوان منتقد برگزار شد. وقتي آقاي هوشنگ كامكار براي دومين بار در جلسه نقدنغمه حاضر شدند گفتند "نقد جلسه قبل شما باعث تغيير در برخي از بخش هاي كار من شده است."

مختاباد همچنين مهمترين چالش حوزه نقد موسيقي امروز ايران را نوپا بودن موضوع و ظرفيت پايين اهالي موسيقي در نقد پذيري دانست و گفت : يكي از دلايلي كه بنده در سال 85 طرح نقد نغمه را به سازمان فرهنگي و هنري ارائه كردم توجه به همين معضل و ارائه راهي براي برون رفت از اين وضعيت و بالا بردن سطح انتقاد پذيري اهالي موسيقي بود كه متاسفانه به دليل گسست هاي گاه و بيگاهي كه در برگزاري اين مجموعه برنامه ايجاد شده و مي‌شود ، آن كاركرد مورد نظر نيز به دست نيامد.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 666]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن